- 1 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (184 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (236 opinii)
- 3 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 4 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (11 opinii)
- 5 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (203 opinie)
- 6 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (267 opinii)
Duże zmiany na Dworcu Głównym w Gdańsku i wokół niego
W przyszłym roku rozpocznie się zapowiadany od dawna remont budynku dworca Gdańsk Główny wraz z adaptacją terenu wokół. W drugiej połowie 2017 roku ruszy też przebudowa peronów dalekobieżnych. Nie próżnują też prywatni inwestorzy, którzy w budynkach kupionych od PKP otwierać będą hotele i restauracje.
W styczniu 2015 informowaliśmy, że szacowana między 50 a 58 mln zł inwestycja może ruszyć w kolejnym roku. Dziś już wiadomo, że trzeba ją będzie odłożyć w czasie, ale na szczęście chyba tylko do przyszłego roku.
- Projekt jest skomplikowany ze względu na zabytkowy charakter budynku i miejsce, w którym stoi, dlatego przygotowanie wszystkich niezbędnych projektów zajmuje nam tyle czasu - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Gdańsku. - Zamierzamy ogłosić przetarg jeszcze w tym roku, by w kolejnym ruszyć z realizacją - zapowiada.
W ramach prac w holu dworca zostaną odtworzone dębowe drzwi i okna, a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. Antresole znikną również ze skrzydła, gdzie mieści się restauracja Mc Donald's. Oczyszczona zostanie też cała elewacja.
A to nie wszystko. Plac przed głównym wejściem do budynku zamieni się w odkryty, podziemny pasaż handlowy z punktami gastronomicznymi, który zostanie połączony z istniejącym tunelem przechodzącym pod Podwalem Grodzkim.
O ile z przywróceniem dawnego blasku budynkowi dworca nikt nie polemizuje, o tyle sprowadzenie podróżnych do podziemi budzi spore kontrowersje. Jako przeciwwaga pojawił się pomysł zakładający powstanie naziemnego przejścia na wysokości dworca. Zgłoszony do budżetu obywatelskiego projekt, którego częścią było przejście, został jednak odrzucony.
Niewykluczone, że w przyszłości, na terenie między dworcem a dawną przychodnią przebudowywaną na hotel, powstanie podziemny parking. Kolejarze porozumieli się w tej sprawie z miastem, od którego otrzymają należącą do niego działkę.
Obecnie kończą się prace projektowe obejmujące przebudowę peronów dalekobieżnych (1 i 2 ).
- Przetarg na realizację planujemy ogłosić jeszcze w tym roku. Natomiast prace powinny rozpocząć się na początku drugiego półrocza 2017 r. i będą trwać 29 miesięcy - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tereny przydworcowe zmieniają się również za sprawą prywatnych inwestorów. W ostatnich kilku latach PKP znalazło nabywców na trzy zabytkowe obiekty.
Już w październiku wspomniana wcześniej przychodnia przyjmie pierwszych gości już jako Hotel Central Gdańsk. W obiekcie odrestaurowanym przez spółkę Versus znajdzie się również browar restauracyjny.
Czytaj także: Przychodnia przy dworcu zmienia się w hotel
Restauracja i niewielki hotel znajdzie się też w sąsiednim budynku , gdzie kiedyś mieściła się poczta. Za ten projekt odpowiada właściciel właściciel restauracji Pikawa i Tekstylia.
Nic nie wiadomo natomiast na temat planów trzeciego inwestora, który w maju zeszłego roku kupił budynek byłego komisariatu policji . W dołączonym do niego ciągu budynków powstała nowa stacja prostowników, tzw. Nowa Stacja Bojowców, która będzie zasilać okoliczne torowiska tramwajowe.
Miejsca
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2016-09-22 22:40
Oby nigdy nie zalalo tego pasazu.
- 0 0
-
2016-09-19 09:14
"Zgłoszony do budżetu obywatelskiego projekt, którego częścią było przejście, został jednak odrzucony" (3)
I słusznie! Miasta dla samochodów, nie dla pieszych! Miejscem biedoty zasuwającej na własnych nogach jest wieś!
- 3 11
-
2016-09-22 09:50
A Cię chyba porąbało!!!
j.w.
- 0 0
-
2016-09-19 09:15
Autobusy to też samochody (1)
Jakbyście zapomnieli
- 4 2
-
2016-09-19 14:13
przystanek wiedeński (wspólny pas dla busów i tramwajów)
reszta przestrzeni dla pieszych. Tranzyt i mały parking (kiss and ride do obsługi dworca) tunelem puścić. Tak w cywilizowanym mieście by to zrobili
- 3 2
-
2016-09-22 05:54
Powinni dyskretny burdelik wybudować ...
- 3 0
-
2016-09-19 14:11
(1)
podobają mi się ci ludzie ciągnący kilkadziesiąt metrów swoje bagaże
bo brak podjazdu dla samochodów, brak też p0ostoju taksi, brak parkingu
za to kilka krzesełek dla hipsterów
dworzec XXI wieku
pomnik polskich architektów
super- 8 4
-
2016-09-21 22:24
i koniecznie bez poczekalni !
poczekalnia niepotrzebna bo jak już utargasz swój bagaż (bo przed dworcem nie da rady zaparkować aby wysadzić podróżnego) to odechce Ci się podróżować koleją.
- 2 0
-
2016-09-21 22:05
pasaż
wielka "dziura" (podziemny otwarty pasaż) przed dworcem to architektoniczna porażka. Po co odnawiać elewację skoro w tym samym czasie degraduje się przestrzeń przed nią?
- 4 1
-
2016-09-21 19:59
zlikwidować
zlikwidować w pierwszej kolejności złotówy ,patola w gruchotach
- 4 1
-
2016-09-21 14:54
A co z komunikacją miejską? (1)
Podziemne parkingi, pasaże handlowe, a gdzie przystaki dla pasażerów komnikacji miejskiej? Na wizualizacji jakś ich nie widać!!!
- 4 0
-
2016-09-21 19:29
pasazerowie jeżdżą samochodami
- 0 0
-
2016-09-20 05:32
(1)
Po drugiej stronie ulicy pod city forum tez jest taki odkryty pasaz i wyglada jak pelne g..no. Jakis ogrodek piwny , buda z czapkami i brak przejscia. Niech madry ktory to wymyslil przejdzie sie i zobaczy jacy ludzie sa wkur...ni przechodza c tam w godzinach szczytu , poza tym w polsce znudzily sie juz kebaby a tam pewnie bedzie ixh z piec
- 6 1
-
2016-09-21 19:27
dopóki się sprzedają kebaby
to będą kababarnie. A gdzie tam widzisz ich 5? ja tam widzę sklep z kosmetykami, Tchibo, sklep z perfumami, szewczyka, sklep mięsno piekarniczy, sklep z butami, z biżuterią i innymi d*perelami, naprawę telefonów.
A gdzie kebab?- 2 0
-
2016-09-19 08:15
Jak wam się nie podoba, że w mieście są ulice i jeżdżą po nich samochody, to wyprowadźcie się na jakąś zapadłą wiochę. (2)
Znaczna część postów, to chyba wypowiedzi jakichś eko-oszołomów lub innych eko-głupków z wypranymi mózgami, którzy zapomnieli, że miasto ma być dla wszystkich, a nie tylko dla pieszych i rowerzystów. Gdańsk jest rozległy i jedynie samochód zapewnia możliwość szybkiego i wygodnego poruszania się po mieście. Jedźcie sobie np. do Warszawy. Tam jest masa tuneli, przejść podziemnych dla ludzi oraz estakad i tuneli dla samochodów. Dzięki temu można swobodnie spacerować po mieście, bo ruch pieszy nie koliduje z ruchem samochodów, a nie jak w Gdańsku stać "godzinami" na światłach.
- 16 25
-
2016-09-19 11:23
kyselak - nawet z Warszawą nie jesteś na bieżąco, (1)
tam tworzy się w pobliżu dworca Warszawa Centralna przejścia na poziomie jezdni.
Budowa tuneli dla pieszych to było dobre za Gierka.
obrażanie inaczej myślących to także arsenał dyskutantów publicznych z epoki Gierka, Gomułki i innych zwolenników "postępu".- 5 4
-
2016-09-21 18:27
...i Piłsudskiego a obecnie Kaczyńskiego
- 0 0
-
2016-09-19 08:00
Kolejna dziura? (5)
Ktoś na głowę upadł? City Forum, Forum Gdańsk i teraz jeszcze to? Do zrobienia dosłownie "na wczoraj" są przejścia w poziomie jezdni i poszerzenie przystanków tramwajowych żeby doprowadzić komunikację w tym rejonie do poziomu szanującego się miasta z aspiracjami. Po stokroć taniej i prościej niż pogłębianie całego placu do poziomu -1. I pogłębianie obecnej beznadziei tego miejsca. Nie mogę wyjść z podziwu, że w XXI wieku w mieście, które chce uchodzić za przyjazne i nowoczesne pielęgnuje się rozwiązania rodem ze związku radzieckiego.
- 30 10
-
2016-09-21 18:18
to były rozwiązania rodem z zachodu a nie związku radzieckiego rozwiązanie o którym piszesz generalnie dobre ale czy w tym miejscu technicznie możliwe? i koszty czy do udźwignięcia i czy to priorytet? sam bardzo często przechodziłem tym tunelem i nie było to dla mnie jakieś znaczące utrudnienie, wkurzające były budy nie wiem jak to obecnie wygląda
- 0 0
-
2016-09-19 11:34
Lepiej przejść tunelem wprost do tramwaju lub city forum.
- 1 1
-
2016-09-19 11:33
Pomyśl, po co wchodzić po schodach do hali głównej żeby za chwile schodzić do tunelu pod tramwaje.
- 3 0
-
2016-09-19 08:17
Minus za wypowedź od (1)
,,do zrobienia".
- 4 3
-
2016-09-19 08:21
Upadłem pod ciężarem kontrargumentów...
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.