• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ma nowe lokalizacje na podziemne parkingi

Michał Brancewicz
21 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
  • Targ Rybny jest jedną z nowych lokalizacji dla parkingu podziemnego w Gdańsku. W połączeniu z parkingiem planowanym wzdłuż Podwala Staromiejskiego może stworzyć duży obiekt w kształcie litery L.
  • Na działce przy ul. Długie Ogrody będzie mógł powstać wielopoziomowy parking naziemny.

Jeszcze w tym roku urzędnicy rozpiszą przetarg, który pozwoli wyłonić inwestora chętnego do wybudowania parkingów podziemnych w Gdańsku. Pojawią się dodatkowe lokalizacje, ale żadna nie będzie obowiązkowa. Wraz z planami powraca pytanie, czy takie obiekty są w ogóle w mieście potrzebne?



Czy w Gdańsku potrzebne są parkingi podziemne i kubaturowe?

Serial pod tytułem "budowa parkingów podziemnych w Gdańsku" trwa już dobre dziewięć lat. Ostatnia próba wyłonienia inwestora zajęła ponad dwa lata i ostatecznie zakończyła się fiaskiem. Urzędnicy ponownie przymierzają się do znalezienia chętnego do realizacji tego przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Są dwie firmy zainteresowane tym tematem, które dzwonią do nas i proszą, byśmy uruchomili postępowanie ponownie - zdradza Iwona Bierut, szefowa Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Przygotowujemy się do tego. Opracowujemy nową koncepcję i nowe wyceny. Pojawi się także nowa lokalizacja. Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku - zapowiada.
Tam mogą powstać podziemne parkingi

Do tej pory urzędnicy wskazywali pięć miejsc, gdzie widzieli możliwość wybudowania parkingów. Jedno z nich, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska było lokalizacją obligatoryjną, czyli obowiązkową, pozostałe cztery: wzdłuż Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, na Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (parking podziemno-naziemny), przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (również podziemno-naziemny) i rezerwowa na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska, były nieobowiązkowe.

Teraz doszła dodatkowa lokalizacja. Jest nią działka przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska w sąsiedztwie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Najprawdopodobniej miałby tam powstać jednak parking kubaturowy, a nie podziemny.

Pojawia się też pomysł, by z parkingiem zejść pod powierzchnię Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska. W połączeniu z planowanym parkingiem przy Podwalu Staromiejskim powstałby obiekt w kształcie litery L.

W nowym postępowaniu żadna z lokalizacji nie ma być obowiązkowa. Decyzja o tym, gdzie powstaną parkingi zapadnie w toku negocjacji z inwestorem.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Na przeszkodzie do sfinalizowania transakcji w zeszłym roku stanęły rozbieżności finansowe. Gdańsk zamierzał oddać inwestorowi grunt w użytkowanie na 30 lat i dopłacić maksymalnie 40 mln zł. Natomiast krakowska firma ImmoPark oczekiwała od miasta zaangażowania na poziomie 74 mln zł i wydłużenia umowy koncesji o 10 lat.

Przy okazji nowych planów powraca pytanie, czy parkingi - zarówno kubaturowe, jak i podziemne - są w mieście potrzebne? Szczególnie w sytuacji, gdy powstały, bądź już są w planach nowe piętrowe obiekty.

  • Parking na blisko 500 aut, jaki powstał na części terenu pętli autobusowej w ramach budowy biurowca Tryton. Na razie korzysta z niego niewielu kierowców.
  • Poziomowy parking u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej, który powstanie w ramach Forum Gdańsk.
  • Tak ma wyglądać parking na ok. 480 pojazdów vis a vis budynku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.
Od zeszłego roku taki parking na ok. 500 miejsc funkcjonuje na części terenu po byłej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jego powstanie było warunkiem postawionym przez miasto inwestorowi, który nieco dalej zamierzał wybudować biurowiec Tryton. W zamierzeniu z parkingu mieli korzystać nie tylko pracownicy biurowi, ale także mieszkańcy lub turyści. Dzisiaj biurowiec już działa, a samochody stojące na parkingu można policzyć na palcach jednej ręki, boczne uliczki są za to zastawione. Dodatkowo obiekt szpeci okolicę.

Z kolei pod koniec przyszłego roku nastąpi otwarcie kompleksu handlowo-usługowego Forum Gdańsk, a wraz z nim parkingu na ok. 1100 aut u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Na tym nie koniec. W ramach budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka Gdańsk planuje wybudować także częściowo podziemny parking na placu przed Urzędem Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska na ok. 480 pojazdów.

- Nadal chcemy ograniczać sieć parkingów naziemnych w Śródmieściu, ale nie zamierzamy robić tego za wszelką cenę. Dlatego wypuścimy informację i będziemy czekali na reakcję rynku - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Robimy nową kalkulacją dotyczącą liczby miejsc i kosztów, gdyż poprzednia powstała, gdy jeszcze ważyły się losy budowy Forum Gdańsk. Nie było także konkretnego planu budowy parkingu w ramach węzła Gdańsk Śródmieście [na placu przy Urzędzie Wojewódzkim - red.].

Miejsca

Opinie (181)

  • Parkingi w Srodmiesciu z pewnoscia powinny byc platne. (7)

    Niezaleznie czy te podziemne, naziemne, czy trawnikowo-poboczowo-chodnikowe.

    • 72 24

    • Parkingi w centrum miasta to bzdura! (4)

      Parkingi w centrum miasta to bzdura! parkingi jak najbardziej budowac ale nie w scislym srodmisciu, na poboczu jak najbardziej, do centrum powinni miec wjazd tylko lokalni mieszkancy i dostawycy, ktokolwiek chce przyjechac do teatru etc. niech parkuje na poboczu i piechota do celu - 10/15 min marszu nikomu nie zaszkodzi ;)

      • 25 12

      • (2)

        Sam se dygaj 15min, nie po to mam dobrą furę żeby łazić koleszko.

        • 7 16

        • inni też mają fury (1)

          kto pierwszy ten lepszy. Nie ma miejsca - szukaj dalej.

          • 9 1

          • tylko dziwne że gdzie niegdzie powietrze z kół samo uchodzi

            • 0 0

      • moga być, byle cena byla wysoka

        jak ktos chce wjezdzac, niech placi za parkowanie. mieszkancy tez. (moga ewentualnie miec abonamenty. ale nie za tanie. kupujac samochód nie kupujesz prawa do stawiania go, gdzie chcesz. jakby straz miejska wzięła się do roboty i odholowywała kazdy źle zaparkowany samochód szybko skończyłyby się nieprawidlowe parkowania, a spora grupa ludzi zrezygnowalaby z posiadania samochodu (czesto szrotu) w ogole, bo obecnie kazdy kupuje nie patrząc, czy ma go gdzie zaparkować, a potem foch, zemiasto nie zapewnia miejsc- u mnie na strzyży jestz tym straszny problem, zwlaszcza na chopina- tam jeden trawnik jest juz zupelnie rozjeżdżony, ale rowniez przy wszystkich małych uliczkach. tam nie ma miejsca na te wszystkie samochody, ale to nie wina miasta, tylko ich właścicieli. kakos we wszystkich duzych miastach na zachodzie problem nie istnieje, a kazdy cwaniak odbiera samochod z parkingu policyjnego za dodatkowa opłatą

        • 6 5

    • (1)

      napisała babcia emerytka z moherem na czerepie

      • 14 35

      • popyt i podaz

        jesli popyt jest wiekszy niz podaz (a tu jest) to nalezy wprowadzic oplaty.

        I skucha z domyslami kim jestem. Stac mnie i na samochod i na oplate. Szkoda mi czasu na krazenie, aby znalezc miejsce parkingowe. Wole pojechac, wiedziec, ze zaplace 10zl za postoj, ale byc pewnym, ze znajde go blisko miejsca docelowego.

        Ewentualnie wybrac sie taksowka / tramwajem.

        • 9 3

  • Parkingi tak ale inne

    Miasto powinno inwestować w parkingi typu Park & Ride przy kolejce skm na stacjach poza centrum. Ograniczyłoby to znacznie ilość wjeżdżających do centrum samochodów a tym samym zmniejszyło potrzeby na miejsca parkingowe. Oczywiście parkingi w centrum są także potrzebne ale patrząc na wykorzystanie miejsc na parkingu na przeciwko dworca głównego czy też przy wspomnianej ul. Jana z Kolna mam wątpliwości co do potrzeby budowy dalszych tego typu obiektów.

    • 0 0

  • Dajcie sobie spokoj z tymi parkingami. (5)

    Z jednej strony namawiacie do kumunikacji miejskiej a z drugiej planujecie parkingi na kilka tysiecy samochodow. Kogos tu pogrzalo. Zdecydujcie sie w koncu, samochod czy komunikacja miejska.

    • 23 13

    • Parkingi powstają na obrzeżach starego i głównego miasta (2)

      Jak powstaną można ograniczyć ruch parkowanie w okolicy. Chcesz parkować zostaw samochód na wielopoziomowym parkingu

      • 4 3

      • ruch i parkowanie w centrum miasta można ograniczyć niekoniecznie po zbudowaniu (1)

        parkingów.

        Wystarczyć może odpowiednio odważna decyzja strategiczna rady miasta: ogólne hasło: miasto dla ludzi, nie głównie dla samochodów.

        • 0 2

        • to akurat jest komunizm ;)

          • 0 0

    • Kto ma pieniądze (1)

      Ten będzie jeździł samochodem

      • 5 4

      • kto ma duże pieniądze ma zwykle zdolność do refleksji

        i nie będzie jeździł samochodem po centrum miasta

        • 1 2

  • 20 zł za godzinę i będzie jak w Krakowie (6)

    czyli będzie stał pusty

    • 56 4

    • Na Jana z Kolna parking świeci pustkami i po co budować

      • 0 0

    • 3 zł ??? przecież pożądny nowobogacki zza obwodnicy nie musi płacić !!! Trawnik , chodnik , przejcie dla pieszych -tam wiejska szlachta parkuje !!!
      Parking - najpier ktos by im musiał wytłumaczyć co to jest i jak się z tym obchodzić trzeba.

      • 5 1

    • Ten nowy niedaleko zieleniaka jest chyba po 3 zł za godzinę a nie 20 (3)

      • 11 0

      • i tak stoi pusty:) (2)

        • 11 2

        • mniej niż 3 złote jest na Rogaczewskiego, przy Szpitalu Wojewódzkim / i kościele (1)

          pusto-pół-pusty, za to wszystkie, ale to wszystkie pobocza i chodniki zawalone po korek, po Chełm.

          • 14 0

          • tam z tego co pamietam

            jest właśnie 3 zł. za godzinę, tylko przedstawione jako złotówka za 20 minut. ale to najwygodniejsze miejsce okolicy. tylko abonamenty mogłyby być o 50zł tańsze, to bym zonie kupił.

            • 7 0

  • ktos ma pojęcie... (8)

    parking podziemny tuż obok Motławy - życzę powodzenia!
    A tym, co nie wiedzą - w samym centrum Kopenhagi jest olbrzymi 3 piętrowy parking podziemny, nad nim 3 pasmowe ulice, skwerek i ławeczki, zero korków przy wjeździe i wyjazdach, a ulice puste - bo auta mają gdzie stać. Kiedyś ten parking kosztował przysłowiowe grosze, teraz też nie wyrywa kieszeni.
    Może trzeba tak pomyśleć zamiast lokować parking w kolejnej galerii albo ze 2 kilometry od Starego Miasta

    • 21 2

    • "w samym centrum Kopenhagi jest olbrzymi 3 piętrowy parking podziemny" (7)

      To jest właśnie ten kawałek układanki, którego brakuje we łzawych pedalarskich wspomnieniach z wojaży po Europie - chyba dlatego, że nie widać za dobrze w Street View. Podobnie z niemieckimi miastami (ach, ten słynny Berlin, gdzie jest 5 razy mniej samochodów niż w środku puszczy równikowej).

      • 4 4

      • (3)

        kompleks to twoje imię, czy jakieś ukryte przed żoną i otoczeniem ciągoty że tak ciągle o tych pedalarzach smucisz?

        • 2 3

        • sądzę, że to jakiś nowy moderator (2)

          za poprzedniego za takie kretyńskie podpisy były bany

          • 1 3

          • Nie wiem co było za poprzedniego (1)

            ale uwielbiam wywoływać butthurt u facetów w rajtuzach (sumujący się oczywiście z butthurtem wynikającym z trwałego ucisku siodełka)

            • 1 1

            • w sumie chętnie bym wywołał u CIebie ból głowy

              po solidnym strzale pompką. Rowerzysta Ci żonę uwiódł? Rodzice kazali na rowerku jeździć, chociaż chciałeś przed TV siedzieć? Jesteś zdrowo pitolnięty, bo widzisz rowerzystów w każdym artykule. To jakaś mania.

              • 0 1

      • ach, ten słynny Berlin, gdzie Mall of Berlin (taka nasza GB, tylko z hotelem, apartamentami i biurami) (2)

        ma połowę mniejszy parking, niż nasza ;)

        • 2 4

        • Czyżby? (1)

          Mall of Berlin: "1.000 PKW Stellplätze"
          GB: "1100 miejsc postojowych"
          No jak w ryj połowę mniej...

          • 1 0

          • na jaką powierzchnię?

            • 0 0

  • gdzie potrzebny nowy zbudowany parking? (2)

    wystarczy poobserwować gdzie ludzie najczęściej (zwłaszcza nielegalnie) parkują,
    to coś jak ze ścieżką dla pieszych - zanim położysz płytki, sprawdź gdzie ludzie wydeptali już szlak

    • 6 0

    • nie wystarczy (1)

      warto zastanowić się, jak będzie wyglądać miasto za 20 lat jeśli nie wprowadzi się opłat za parkowanie odpowiedniej wysokości.

      Dlaczego posiadanie samochodu ma automatycznie stwarzać roszczenie do darmowego miejsca do parkowania?

      Dlaczego w Berlinie jest ca. 2 razy mniej samochodów na mieszkańca niż w Warszawie? Ponieważ w Berlinie każdy mieszkaniec kupując samochód wie, że będzie płacił za parkowanie i to mu się niekoniecznie opłaci.

      • 1 2

      • ale w Berlinie jest najlepsza komunikacja na świecie

        serio, nie wiem po co mi tam samochód. Tylko kłopot.

        • 0 0

  • Gdzie parkować

    Okolice dworca w gdańsku głównym pod względem parkowania to koszmar. Ul. Heweliusza, Rybaki Górne i Dolne, wszystko zajęte. Budują tam też kolejny hotel więc będzie jeszcze więcej samochodów. A parkować nie ma gdzie nawet żeby stanąć na przysłowiową chwilę żeby coś załatwić.

    • 1 0

  • (3)

    Trzypoziomowy pod Targiem Węglowym. A na powierzchni ogródki i rekreacja, przestrzeń dla mieszkańców. Kilka problemów rozwiązanych na raz.

    • 13 6

    • (2)

      do forum radunia za daleko? 1100 miejsc tam będzie!

      • 3 1

      • i powiedz zagranicznemu turyście, który zostawia kasę nad Motławą

        że ma zaparkować auto 2 km dalej, iść kanałami i potem przez parking!!!, żeby dojść do Długiej. Przecież - jak zrozumie - to padnie trupem na miejscu albo się przynajmniej oszcza ze śmiechu

        • 0 1

      • skoro na Forum jest za mało miejsc, to znaczy że paranoja jest większa niż księżyc

        dopłacamy do tego xówna milony, straty na urbanistyce na 50 lat i jeszcze za mało parkingów! Ja K u* r w a pierole!

        • 1 3

  • "Dlatego wypuścimy informację..."

    A ja puszczę bąka, niech się błąka.

    Potem puszczę drugiego, niech goni tamtego.

    O!

    • 0 0

  • Powinno być kilka parkingów tego rodzaju (4)

    W rejonie Teatru Wybrzeże, w rejonie Hiltona i nabrzeża oraz w rejonie Dworca Głownego. Wszystkie porządnie zabezpieczone tj kamery, ochrona, a nie że auta będa jakieś mendy rysować kluczami lub kraść. Tylko dobrze zabezpieczone parkingi mają sens i podzielone na drogie auta typu Mercedes i BMW oraz na złomy typu Audi, VW, Toyota, Mazda i cała ta chińszczyzna.

    • 13 43

    • (1)

      ale twój 20-letni mercedes po niemcu co płakał ze śmiechu z ciebie jak od niego kupowałeś, nie zalicza się dożadnej klasy aut które wymieniłeś. Zresztą nie pindol, bo i tak parkujesz na trawniku pod parkingiem płatnym.

      • 4 2

      • Mam nową e-klasę kabriolet z 2015 roku, za 340 000 zł - gotówką

        Zatkao kakao? Slusznie napisałem. Odgrodzić pospólstwo od normalnych ludzi z klasą i kasą tj Mercedesem czy BMW. Nie chce by mi tłuszcza uderzała swoimi klepanymi drzwiami w drzwi od Mercedesa.

        • 1 2

    • Parkingi kubaturowe

      Takie powinny powstawać poza centrum miasta. np wszystkich przystankach kolejowych na granicy miasta. Opłata za wjazd do miasta i się skończy eldorado. Miasto powinno inwestować w sprawny transport publiczny. Tak aby zmniejszyć maksymalnie liczbę samochodów w mieście. Może podziel to ludzi na tych co jeżdżą codziennie samochodem od tych co wybierają transport publiczny.

      • 12 10

    • przepraszam ale mercedes i bmw to mega złomy czy szroty

      • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane