- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (429 opinii)
- 2 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (265 opinii)
- 3 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 4 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (170 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (257 opinii)
- 6 Fotowoltaika. Najpopularniejsze rozwiązania (80 opinii)
Gdańsk: nowy plan zagospodarowania dla 8 tysięcy mieszkańców
Jeden z największych terenów inwestycyjnych na gdańskim Południu zyska plan zagospodarowania. Na obszarze większym niż Główne Miasto dopuszczono zabudowę jedno- i wielorodzinną. W sumie może zamieszkać tu około 8 tys. osób. Przewidziano też dwa lokalne ośrodki handlowo-usługowe oraz nowy układ drogowy.
Obecnie przeważająca część terenu wciąż użytkowana jest rolniczo, choć z każdym rokiem przybywa tutaj nowych domów jednorodzinnych, zaś od 2016 r. w trakcie budowy jest osiedle mieszkaniowe Optima . Także w bezpośrednim sąsiedztwie granic planu powstają nowe budynki wielorodzinne, realizowane przez kilku deweloperów.
- Celem sporządzanego planu jest zarezerwowanie terenów pod niezbędny układ drogowy oraz zapewnienie ładu przestrzennego. Obecnie, gdy nie ma tutaj żadnego obowiązującego planu, nowe domy mogą powstawać w oparciu o warunki zabudowy, co może doprowadzić do chaosu przestrzennego - mówi Tomasz Lewandowski, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Rozbudowa Źródlanej, Nowa Leszczynowa połączona z W-Z
Nowa zabudowa będzie obsługiwana przede wszystkim z wymienionych już ulic. Od północy, zgodnie z projektem planu, ul. Źródlana powinna spełniać wymagania techniczne dla jednojezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem i infrastrukturą rowerową.
Od wschodu (poza granicami planu) przewidziana do realizacji jest w podobnym standardzie tzw. ul. Nowa Leszczynowa. Będzie ona stanowiła przedłużenie istniejącej ul. Leszczynowej od Trasy W-Z do skrzyżowania ul. Nowej Stężyckiej z (Nową) Jabłoniową .
Czytaj też: Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje
Zakłada się, że docelowo ul. Nowa Leszczynowa będzie również "podłączona" do Trasy W-Z łącznicami od strony południowej, czyli z możliwością wjazdu na nią od strony obwodnicy oraz zjazdu z niej na "wuzetkę" w kierunku centrum miasta. Łącznic w przeciwnych relacjach nie przewidziano, gdyż brakuje miejsca pod ich budowę.
Po realizacji ul. Nowej Leszczynowej, istniejąca południowa ul. Leszczynowa będzie "zaślepiona", zaś połączenie z ul. Nową Leszczynową będzie zlokalizowane przy osiedlu Leszczynowym .
Nowa Stężycka z rezerwą pod tramwaj, który nie powstanie
Od południa kierowcy będą korzystali przede wszystkim z ul. (Nowej) Stężyckiej, której przebieg w granicach planu pokrywa się z istniejącą ul. Stężycką, zaś poza granicami jej przedłużenie do ul. (Nowej) Jabłoniowej przebiega wzdłuż osiedla Zielonego .
- Ulica (Nowa) Stężycka jest planowana w klasie zbiorczej, z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu. Zgodnie z obowiązującym studium jej rezerwa pozwala na budowę linii tramwajowej - dodaje Łukasz Szynaka z zespołu projektowego dla tego planu w BRG.
Tu warto przypomnieć, że zgodnie z projektem nowego studium w ciągu ul. Stężyckiej nie przewiduje się już trasy tramwajowej, więc tak szeroka rezerwa terenowa jest tylko zwykłym zabiegiem planistycznym, aby uzyskać wymaganą prawem zgodność planu z obowiązującym studium. Wolną przestrzeń będzie można jednak wykorzystać w przyszłości np. pod buspasy - o ile zajdzie taka potrzeba.
Czytaj też: Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Kosztowny wykup gruntów i budowy nowych dróg
Wymienione drogi będą dodatkowo połączone ze sobą kolejnymi poprzecznymi ulicami, obsługującymi nową zabudowę. Dodatkowo przewidziano kilka powiązań wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego, choć ich przebieg jest tylko częściowo obowiązkowy, a w pozostałych przypadkach jedynie zalecany.
Mimo że projektowany układ komunikacyjny nie jest znacznie rozbudowany i będzie wymagał jeszcze wielu ulic osiedlowych, to i tak jego realizacja będzie dość kosztowna dla miasta.
- 11 mln zł będzie kosztował wykup gruntów pod drogi, ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz przestrzenie publiczne, zaś 19 mln zł pochłonie realizacja układu komunikacyjnego, kanalizacji deszczowej, zbiornika retencyjnego [przy Rondzie Kuronia - dop. red.] oraz ogólnodostępnej miejskiej zieleni urządzonej - wylicza Agnieszka Siedlecka z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Przystanki wyznaczą intensywną zabudowę i sklepy
Na podstawie projektowanego układu drogowego zaproponowano lokalizację co najmniej dwóch nowych przystanków autobusowych - na wysokości wspomnianych osiedli Optima oraz Jasień Park (w ciągu planowanej ul. Nowej Leszczynowej). Wokół tych przystanków zaproponowano koncentrację usług i handlu, a także zabudowę wielorodzinną.
- W odległości do 300 metrów od przystanków autobusowych dopuszczona zostaje zabudowa wielorodzinna o wysokości 16 i 13 metrów [tj. ok. cztery i trzy piętra - dop. red.]. Dalej od przystanków zabudowa staje się ekstensywna z domami jednorodzinnymi lub maksymalnie czterorodzinnymi - objaśnia główny projektant planu.
W przypadku osiedla Optima zabudowa wielorodzinna będzie w znacznej części pokrywała się z gruntami dewelopera, który jednak nawet bez planu mógłby realizować tutaj kilkukondygnacyjne bloki w oparciu o warunki zabudowy.
Publiczny park i przedszkole
Z myślą o przyszłych mieszkańcach przewidziano nowy publiczny park , przy którym może powstać niewielki budynek oświaty lub kultury, np. przedszkole.
Ponadto ochroną przed zabudową objęto prywatny staw przy ul. Stężyckiej oraz dwa potencjalne użytki ekologiczne - Jasieńskie Bagno przy ul. Brzoskwiniowej i turzycowisko na północ od osiedla Zielonego .
(Nie)ogólnodostępny punkt widokowy
W dokumencie narzucono szereg dominant kompozycyjnych, co w przypadku tego dokumentu oznacza przede wszystkim zastosowanie elewacji z lepszych materiałów budowlanych.
Najważniejsza dominanta (o wysokości do 16 m), na którą skierowano kilka osi widokowych będzie się znajdowała na wzgórzu przy ul. Brzoskwiniowej . Wokół niej przewidziano punkt widokowy o pełnej panoramie, który jednak nie musi być ogólnodostępny.
- W projekcie planu ustalono wymóg utworzenia wokół tej dominanty terenu rekreacyjnego o powierzchni minimum 1 tys. m kw., zapewniającego widok na okolicę w każdym kierunku. Wymogu ogólnodostępności nie ustalono, ale może ona być związana z funkcją budynku - np. gdy powstanie tutaj zalecany obiekt sakralny - mówi Tomasz Lewandowski.
Czytaj też: Ogólnodostępny punkt widokowy tylko dla wybrańców
Drugie wyłożenie planu. Uwagi do 14 lutego.
Obecnie trwa drugie wyłożenie projektu planu. Po pierwszym wyłożeniu dokonano m.in. niewielkich korekt w zakresie przebiegu docelowego układu drogowego, aby uwzględnić podział gruntów pod kątem właścicieli, wśród których przeważają osoby fizyczne z wyjątkiem terenów osiedla Optima.
Projekt planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko dostępne są na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 14 lutego.
Widok z żurawia na osiedlu Leszczynowym. Materiał z 2013 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (147) 8 zablokowanych
-
2023-07-19 22:50
Kiedy budowa/Kiedy przedłużenia ulicy Leszczynowej?
5 lat mineło i nic....
Kiedy budowa/Kiedy przedłużenia ulicy Leszczynowej?- 0 0
-
2021-04-13 14:35
Jasińskiego
Mogliby Jasińskiego pociągnąć, aż do optimy
- 1 0
-
2019-03-21 10:05
Kiedy start inwestycji?
Czy ktoś ma jakieś informacje dotyczące rozpoczęcia realizacji planu? Szczególnie interesuje mnie zagospodarowanie przestrzeni wspólnych i budowa dróg. Póki co powstaje kolejny etap osiedla Inpro, za to nawierzchnia ulicy Stężyckiej jest w coraz gorszym stanie.
- 4 0
-
2018-01-22 16:00
(1)
trochę to smutne, ludzie upychani jak śledzie na kawałku ziemi. Szkoda, ja tam jeszcze się męczę w bloku ale już niedługo mam nadzieję doskładam na jakiś dom z odpowiednią ilością ziemi dookoła. To jest zupełnie inne życie jak to w tych szufladach w nowych blokach.
- 18 3
-
2018-06-07 13:51
jak tam kto lubi, ja nie lubie robić w ziemi na kolanach z bolącym kręgosłupem.
- 0 0
-
2018-01-22 11:09
Czy tam nie jest głośno od obwodnicy? (6)
Ostatnio jak byłem na osiedlu Inpro to szumiało dość mocno. Dla mnie to dyskwalifikujące. Szkoda, bo chciałem kupić.
- 41 21
-
2018-01-22 13:13
(1)
Na pewno głośniej mają mieszkający przy Grunwaldzkiej, Hallera, Rzeczypospolitej, Jana Pawła, Rakoczego, itd.
- 21 2
-
2018-06-07 13:48
oj mamy, potwierdzam
- 2 0
-
2018-01-22 11:56
(1)
Jest w miarę cicho. Do obwodnicy to jeszcze spory kawałek, a AK jest położona znacznie wyżej.
- 8 2
-
2018-01-23 15:29
tak żeby spaliny dolatywały , wiem wiem
- 1 0
-
2018-01-22 12:06
nieeeeee tam
wszystkkkkoooooo jest ok. Ale suchar :)
- 7 1
-
2018-01-22 11:36
A nie sorkacz. Chodziło mi o osiedle Hossy Jasień Bulwary
- 5 1
-
2018-01-22 12:33
(9)
Tam śmierdzi !!!!!!!!!!!!!!!
- 53 35
-
2018-05-02 15:39
smród
Ty głupi k*tasie wolisz wąchać smród ze spalarni niż naturalny.
- 0 1
-
2018-02-01 18:22
Kłamstwo
Jesteś osobą , która tu nie mieszka , piszesz nieprawdę . Mieszkam na Osiedlu Zielonym od lipca 2016r. i do końca tego roku / 2016 / zawaniało troszkę 3 razy . Od początku 2017 r do chwili obecnej nie śmierdziało z wysypiska ani razu . Kompostownia przy wysypisku od roku nie istnieje , został tylko po niej betonowy plac , co pokazane było na http://www.gdansk.pl . Zatkało kakao ?
- 9 0
-
2018-01-27 01:38
Ja
W mózgu Ci śmierdzi
- 5 0
-
2018-01-22 16:13
(1)
Haha, mieszkam dalej od tych terenow, ale jakos jak tam bywam to nigdy nic nie czuc (w odroznieniu od fashion housa)
- 16 3
-
2018-01-23 15:32
dla mnie szczytem obrzydliwości jest zamówić w maku jedzenie i jeść tam na ogródku - bleeeee , nie wiadomo czy buła śmierdzi śmieciami czy śmieci bułą a z resztą żadna różnica i to śmieci i to śmieci
- 2 1
-
2018-01-22 17:49
dobre miejsce dla robotników przymusowych rzesza buduje zaplecze
- 2 2
-
2018-01-22 15:47
jakoś jadąc WZ zawsze w tym miejscu zaleci wysypiskiem - bleeee, no ale co kto lubi i w co jest w stanie uwierzyć
- 7 3
-
2018-01-22 15:12
(1)
śmierdzi grubym siankiem od lemingów którzy zakredycą się na 30 lat
- 15 4
-
2018-01-22 15:23
I dodaj do tego jeszcze szadolki.
- 6 4
-
2018-01-22 12:18
Jak to się wszystko wybuduje, i do GD sprowadzi się połowa warmii i mazur, to można sprzedać auto, (4)
ponieważ nie da się nim już prawie jeździć po Gdańsku.
- 75 12
-
2018-05-02 15:37
WarmiA i Mazury
A co ci się kurka Warmia i M...y nie podobają ? A ty skąd przyjechałeś lub twoja babka dziadek lub pra.... Tylko mi powiedz , że jesteś k*tasie rodowitym Gdańszczaninem. Trzy pokolenia wstecz.
- 1 0
-
2018-01-22 14:04
No i wreszcie skończysz smrodzić (2)
- 10 8
-
2018-01-22 14:53
Ja skończę, ale nowi zaczną. (1)
- 12 1
-
2018-01-22 18:19
5 lat
I Gdańsk "stanie"...
- 4 1
-
2018-01-28 08:52
Drogi
Może najpierw drogi by pobudowali dojazdowe a potem osiedla. Gdzie jest rada miasta rada dzielnicy Gdzie jest prezydent czemu nie buduje się dróg dojazdowych tylko blok na bloku. Przecież Armii Krajowej i kartuska wybuchnął już w szwach jak kolejny Osiedle powstanie ludzie opanujcie się
- 4 1
-
2018-01-22 11:04
(7)
Jest ściernisko będzie beton. Wsiąka woda, już nie wsiąknie.
- 119 10
-
2018-01-22 16:24
(1)
Się słoików nazjezdza taniej patoli i nowobogackiej szlachty
- 8 1
-
2018-01-25 09:44
po rejestracjach widać kto tam mieszka , albo słoiki co ich nie stać na rejestrowanie auta w mieście albo ... nowobogaccy z autem firmowym
- 1 2
-
2018-01-22 14:28
żebyście potem nie płakali m.in. na trojmiasto.pl - tam też śmierdzi z Szadółek... (4)
- 26 7
-
2018-01-22 15:22
nawet (3)
Bardziej bo to główna droga tego smrodu.
- 14 1
-
2018-01-22 19:44
Zgadza się (1)
Byłam, żyłam, czułam, mieszkałam. Ostatecznie ucieklam.
- 7 2
-
2018-01-23 15:29
mądra decyzja - pewnie prędzej żywot skończysz niż tam przestanie śmierdzieć
- 1 1
-
2018-01-22 15:44
ciekawe
a mieszkasz tam ? żę oceniasz ?
- 8 8
-
2018-01-22 15:50
I potem (3)
Te 8 tysięcy ludków uderzy do pracy w centrum, bo w Gdańsku obecnie 3/4 firm ma tam siedziby, ulicami, które już teraz są zakorkowane. Może czas, by miało zaczęło wyprowadzać firmy za obwodnicę, bo prawda jest taka, że ponad połowa firm mających siedziby w centrum, Wrzeszczu, czy Oliwie, mogłaby spokojnie funkcjonować za obwodnicą. Wówczas ruch samochodowy rozłożyłby się bardziej równomiernie i korki by zmalały bez konieczności wydawania milionów na niewnoszący nic na razie Tristar ... A tak wszyscy walą rano w tym samym kierunku i miasto się zapycha, chociaż jeszcze 15 lat temu nie było korków w Gdańsku.
- 26 3
-
2018-01-22 18:13
(1)
W tym rejonie wybudowali jeden biurowiec.Tylko widocznie nikt tam nie chce mieć biura,bo ciągle wiszą tablice że wynajmą pomieszczenia.
- 5 0
-
2018-01-24 23:11
Może kwestia ceny.? Zawsze tak jest jak coś nie schodzi to widocznie jest za drogie
- 0 0
-
2018-01-22 19:41
Szadółki
Za obwodnicą jest wysyp i to tam śmierdzi
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.