- 1 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (184 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (236 opinii)
- 3 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 4 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (11 opinii)
- 5 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (203 opinie)
- 6 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (267 opinii)
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne
Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.
W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.
W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
- GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
- GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
- wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.
Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.
Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy
Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.
Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic
Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
- minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
- przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
- w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
- miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
- elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.
Unikanie przewymiarowanych układów drogowych
Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
- maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
- rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
- zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).
Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi
Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)
Miejsca
Opinie (161) 1 zablokowana
-
2021-01-14 12:22
Opinia wyróżniona
chcialbym:
-rowne czyste i nie obsr*ne chodniki ,nie zastawione przez samochody ,smietniki
-rowne ,dobrze oznakowane ulice bez dziur
-dobrze oznakowane przejscia dla pieszych
-dobrze oznakowane miejsca parkingowe,nowe prawo -ustawa -i organ ktory w ciagu 5 min odholuje zle zaparkowany pojazd :samochod osobowy ,ciezarowy,hulajnoge itd- 55 6
-
2021-01-14 13:36
Opinia wyróżniona
Ale dlaczego, na Boga, czekaliśmy tak długo na tak prosty zapis jak umiejscowienie serwisówki parkingu za budynkiem (7)
A nie przed. Teraz miasto już zniszczone. Nawet utrwalacie serwisówkę pod dworcem w Gdańsku Głównym.
- 44 3
-
2021-01-15 13:42
(1)
Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest
Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest rozproszone buduję się w szczerym polu na peryferiach całe dzielnice. Komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesza ma tylko sens kiedy są krótkie odcinki i duża częstotliwość przejazdów.Obecnie jest duży ruch samochodowy bo ludzie jeżdżą do pracy z sypialni i między firmami. Przy zwartej ukierunkowanej dzielnicy to się zmieni. Druga sprawa Chodnik służy do chodzenia a nie parkowania aut. Potrzebne szerokie jezdnię gdzie na jej krawędzi wyznaczone są miejsca parkingowe. Auta będą i trzeba im stworzyć prawidłowe warunki by maksymalnie wykorzystać przestrzeń ograniczyć ich ruch w poszukiwaniu miejsca oraz dewastacji infrastruktury w wyniku błędnego planowania i wykonania. Studnie kanalizacyjne umiejscowione na chodniku a nie na jezdni. Zawsze będą się rozpadać i zapadać wymagać remontów i kosztów. Na chodniku jest taniej i prościej. To takie moje spostrzeżenia. Pozdrawiam
- 3 1
-
2021-01-15 23:42
"musi mieć bardzo zwartą strukturę"
czyli opresyjny tlok i ciasnota?
Nawet hodowcy brojlerów wiedzą, ze nie da się w nieskończoność dogęszczać hodowli, bo stłoczone ptaszydła się zadziobią. I nici z hajsu...
No chyba że chodzi o to, abyśmy się zadziobali...
Bo warszawska stara Praga jest bardzo zwarta...- 2 0
-
2021-01-14 18:02
serwisówki dzielą się, analfabeci z blachosmrodów, na lokalówki, domówki i gruzinki. (1)
- 1 4
-
2021-01-14 21:21
zapomniałeś o
drogówkach, tirówkach, dworcówkach, sponsorówkach, eskortówkach, studentkach i cichodajkach
- 2 0
-
2021-01-14 15:02
czekalismy na skonczenie Alchemii (2)
Inni moga miec klopot.
- 21 0
-
2021-01-14 16:53
Przed Alchemią (1)
Ta serwisowka akurat dobrze wygląda, bo jest tam miejsce na wszystko, zagospodarowanie zielenią, chodniki, zatoczka dla autobusu. Gorzej z serwisowkami przy Alei Salonów i Serwisów Samochodowych, tam nie dosyć że budynki ochydne to serwisówki zastawione parkującymi samochodami
- 3 10
-
2021-01-14 17:55
tu nie chodzi o to, jak co wygląda
tylko co kto komu w tym mieście pokazuje.
Serwisówka przed Alchemią to marnotrawstwo miejsca.
A to że gdzieś jest gorzej, to nie argument.- 11 0
-
2021-01-14 10:16
Opinia wyróżniona
Lepiej już się nie ośmieszajcie tym gsumem. (3)
ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy
ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy Podwalu, nie da się zejść na chodnik, bo jej koniec tarasują parkujące na wyznaczonym tam miejscu, samochody. Republika deweloperów pozwężała wiele chodników tak, że trudno jest spacerować. Taki jest gdański standard.
- 106 8
-
2021-01-14 16:15
wszyscy widzą jak wyglądają te nieszczęsne "miejskie" ulice
- 7 1
-
2021-01-14 16:12
Gsum
Czyli co zrobić dla dewelopera
- 4 2
-
2021-01-14 10:59
Niestety tam gdzie już zostało zabudowane, nic się nie zmieni
Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik.
Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik. Oczywiście na wizualizacjach są ładne ulice z drzewami ale nie oszukujmy się że one zdążą urosnąć za naszego życia. Zresztą nikt ich nie posadzi, bo przeszkadzałyby szybko jeździć samochodem, a chodniki nie będą aż tak szerokie.
- 18 4
Wszystkie opinie
-
2021-12-10 17:50
Standard remontu ulicy miejskiej
na przykładzie ul. Zakopiańskiej w Gdańsku:
- niedotrzymanie terminu zakończenia,
- likwidacja 80% miejsc postojowych i kompletny brak rozwiązań alternatywnych,
- wykonanie zieleni w postaci kilku trawniczków 1,0 x 2,0 m (ciekawe, kto je będzie kosił?),
- pozostawienie na nowych chodnikach grubej warstwy zaprawy cementowej przez ponad miesiąc co niszczy buty i powoduje wnoszenie cementu do domu,
- niechlujne połączenia chodników z terenem przyległym i wjazdami,
A teraz spadł śnieg więc laba do wiosny.- 0 0
-
2021-07-30 21:27
A jakieś trasy rowerowe?
- 0 0
-
2021-01-17 23:47
w takim razie czekam na chodnik (1)
tam gdzie ruch dla samochodów jest dopuszczony w obu kierunkach a chodnika nie ma wcale, bo takie jeszcze drogi mamy . Żadne wytyczne tu nie pomogą tylko zdrowy rozsądek drogowców miejskim, żeby przejrzeli drogi istniejące na dzielnicach w Gdańsku, bo mamy XXI wiek
- 0 0
-
2021-01-18 05:29
znam takie, Pagórkowa i od niej prowadząca Myśliwska do ul. Kartuskiej.
Strach się bać idąc na przystanki autobusowe na Kartuskiej ale co tam moje życie się nie liczy , bo jestem z Gdańska a do tego pieszym
- 0 0
-
2021-01-16 17:03
Studzienki pod kolami
Jak już mowa o projektowaniu dróg, to dlaczego studzienki zawsze znajdują się pod kołami a nie w osi pasa jezdni? O wiele mniej razy myśmy na nie najeżdżali i mniej by się zapadały. Takie proste niby a cały czas czy to generalny remont drogi i czy nowa to te studzienki pod kołami się znajdują. Ktoś może to wyjaśnić, jakiś projektant może z biura projektów dróg i mostów? Dziękuję
- 0 0
-
2021-01-14 08:20
A co z łącznikiem niepołomicka - łucznicza? (3)
Jaki to standard obietnic? Przetarg miał ruszyc w 2020roku, sama prezydent i wiceprezydent obiecali dotrzymać słowa!
300metrów droigi z starych płyt betonowych przerasta zaufanie do instytucji magistratu- 24 9
-
2021-01-16 16:58
kierowniku złoty, idz i zapytaj ich
przecież cie nie pogryzą, chyba..
- 0 0
-
2021-01-14 14:33
zbierzcie się z sąsiadami słoikami i połóżcie te płyty na swoim polu.
- 6 7
-
2021-01-14 10:24
Po ostatnim remoncie, który trwał tyle czasu i wogle nie została poprawiona drożność tej drogi, to jakoś nie wierzę, że tam coś zostanie poprawione. :)
- 2 0
-
2021-01-14 08:30
Miasto steroryzowane przez rowerzystów (9)
Rowery to fanaberia. Większość ludzi nie ma możliwości jeździć każdego dnia rowerkiem!
Najważniejsza powinna być komunikacja zbiorowa z chodnikami, potem samochody i dopiero hulajnogi, rowery inne hobby- 55 57
-
2021-01-15 13:08
Czyli leming cały swiat jest treroryzowany :) (1)
- 0 1
-
2021-01-15 23:51
może i caly świat
ale wyłącznie twój...
- 1 0
-
2021-01-14 09:06
Jak to nie ma możliwości (5)
Zaspa, Przymorze, Żabianka i dojazd do biurowców. Mają możliwości, tylko im się nie chce.
- 16 5
-
2021-01-14 10:10
(4)
jedź kilka kilometrów rowerkiem, spoć się a potem od razu do pracy :)
- 8 15
-
2021-01-14 16:03
Typowy argument kogoś kto nigdy nie jechał rowerem do pracy (1)
Nawet nie wiesz ilu rowerzystów razem z tobą pracuje i jakoś nie są spoceni. A 3 km po płaskim to nawet słabeusz nie zdąży się spocić.
- 8 3
-
2021-01-14 16:37
Są są, myślicie ze was nie czuć śmierdziele? Hehe
Czuć doskonale
- 5 8
-
2021-01-14 10:42
wystarczy trochę wody i ubranie na zmianę. zajmuje to mniej czasu niż szukanie miejsca parkingowego.
- 6 6
-
2021-01-14 10:22
Akurat najbardziej spoceni ludzie w okolicy to grubasy przyspawane do foteli.
Pocą się nawet od siedzenia...
- 15 6
-
2021-01-14 08:33
Część pewnie nie ma możliwości, a innym się zwyczajnie nie chce.
- 13 5
-
2021-01-14 13:36
Opinia wyróżniona
Ale dlaczego, na Boga, czekaliśmy tak długo na tak prosty zapis jak umiejscowienie serwisówki parkingu za budynkiem (7)
A nie przed. Teraz miasto już zniszczone. Nawet utrwalacie serwisówkę pod dworcem w Gdańsku Głównym.
- 44 3
-
2021-01-15 13:42
(1)
Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest rozproszone buduję się w szczerym polu na peryferiach całe dzielnice. Komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesza ma tylko sens kiedy są krótkie odcinki i duża częstotliwość przejazdów.Obecnie jest duży ruch samochodowy bo ludzie jeżdżą do pracy z sypialni i między firmami. Przy zwartej ukierunkowanej dzielnicy to się zmieni. Druga sprawa Chodnik służy do chodzenia a nie parkowania aut. Potrzebne szerokie jezdnię gdzie na jej krawędzi wyznaczone są miejsca parkingowe. Auta będą i trzeba im stworzyć prawidłowe warunki by maksymalnie wykorzystać przestrzeń ograniczyć ich ruch w poszukiwaniu miejsca oraz dewastacji infrastruktury w wyniku błędnego planowania i wykonania. Studnie kanalizacyjne umiejscowione na chodniku a nie na jezdni. Zawsze będą się rozpadać i zapadać wymagać remontów i kosztów. Na chodniku jest taniej i prościej. To takie moje spostrzeżenia. Pozdrawiam
- 3 1
-
2021-01-15 23:42
"musi mieć bardzo zwartą strukturę"
czyli opresyjny tlok i ciasnota?
Nawet hodowcy brojlerów wiedzą, ze nie da się w nieskończoność dogęszczać hodowli, bo stłoczone ptaszydła się zadziobią. I nici z hajsu...
No chyba że chodzi o to, abyśmy się zadziobali...
Bo warszawska stara Praga jest bardzo zwarta...- 2 0
-
2021-01-14 18:02
serwisówki dzielą się, analfabeci z blachosmrodów, na lokalówki, domówki i gruzinki. (1)
- 1 4
-
2021-01-14 21:21
zapomniałeś o
drogówkach, tirówkach, dworcówkach, sponsorówkach, eskortówkach, studentkach i cichodajkach
- 2 0
-
2021-01-14 15:02
czekalismy na skonczenie Alchemii (2)
Inni moga miec klopot.
- 21 0
-
2021-01-14 16:53
Przed Alchemią (1)
Ta serwisowka akurat dobrze wygląda, bo jest tam miejsce na wszystko, zagospodarowanie zielenią, chodniki, zatoczka dla autobusu. Gorzej z serwisowkami przy Alei Salonów i Serwisów Samochodowych, tam nie dosyć że budynki ochydne to serwisówki zastawione parkującymi samochodami
- 3 10
-
2021-01-14 17:55
tu nie chodzi o to, jak co wygląda
tylko co kto komu w tym mieście pokazuje.
Serwisówka przed Alchemią to marnotrawstwo miejsca.
A to że gdzieś jest gorzej, to nie argument.- 11 0
-
2021-01-15 13:58
Od tego są urbaniści a nie jakieś biura
komisje rady czy zrzeszenia kolesi, którzy przytulają publiczną kasę za zupełne banały
- 2 1
-
2021-01-15 13:52
fajnie, o 20 alt za pozno, ciezko teraz to naprawic
lata zaniedban, bo ludowi wydaje sie, ze autostrady w miescie, to jest to, czego potrzebuja
- 0 1
-
2021-01-14 12:16
Ci którzy sie kompromitowali latami z którymi walczylismy i ich głupotą teraz serwuja sie na bochaterów miasta :) (5)
Skompromitowane urzędasy miasta które same nie będą przestrzegać tego co sami ustalili .A jednocześnie nadal udowodnili ze skopiowali tylko standady zachodnie ale z przed 20 lat!!A nie obecne!!Tak nigdy niedogonimy zachodu bo on niebedzie nanas czekał!
Najwazniejszy jest komfort bezpieczeństwo i czystość powietrza wmieście a to co oni zaprezentowali ma niewiele wspólnego! To ci sami urzędnicy skompromitowanie co decydowali jakie ma być Mevo.!!- 4 6
-
2021-01-14 22:46
sam się kompromitujesz "bo(c)haterze" (1)
Dalej nie warto czytać, choć jest ta "nanas" - to chyba taki ananas bez skórki.
- 0 1
-
2021-01-15 13:09
leming ty sie popisałes głupotą wiec twój wpis jest tyle warty
- 0 0
-
2021-01-14 13:22
bo jesteśmy w punkcjie, w jakim "zachód" był 20 lat temu (2)
z dużym optymizmem na to patrząc...
Nie abym uważał mieszkańców magistratu za geniuszy...
Ale etapów nie przeskoczysz...- 1 2
-
2021-01-14 17:15
Przeskoczysz etapy (1)
Komfort, bezpieczeństwo i czystość powietrza. To trzeba ustawić jako priorytet i wtedy przeskoczysz etap dogadzania nielicznym rowerzystom, skupiajac się na eliminacji starych aut zanieczyszczajacych powietrze.
Trzeba patrzeć na aktualne wyzwania a nie powtarzać etapy sprzed 20tu lat (szczególnie, że o ich przydatności można już coś powiedzieć )- 0 1
-
2021-01-14 17:56
naiwność
i niewiedza.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.