- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 2 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (459 opinii)
- 4 Tulipanowe pole już otwarte (103 opinie)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (263 opinie)
- 6 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (288 opinii)
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne
Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.
W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.
W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
- GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
- GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
- wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.
Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.
Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy
Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.
Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic
Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
- minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
- przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
- w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
- miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
- elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.
Unikanie przewymiarowanych układów drogowych
Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
- maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
- rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
- zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).
Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi
Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)
Miejsca
Opinie (161) 1 zablokowana
-
2021-01-14 16:39
(1)
Wystarczy jeden punkt jeśli chodzi o wytyczne:
-Nie brać przykładu z Gdyni- 4 2
-
2021-01-14 16:43
to już chyba przepadło...
zaraza się rozlewa... magistraty sie naśladują.
Po co ryzykować i wychodzić przed szereg?
Jeszcze się coś sensownego zrobi i tylko kłopot, bo będą chcieli więcej...
Patrz PKM... ;)- 1 1
-
2021-01-14 08:18
Zdjęcie nr 4 (8)
To ulica Reymonta we Wrzeszczu jednokierunkowa. Po prawej chodnik na 1 metr, po lewej wzdłuż pawilonu chodnik na 2 metry szerokości a Pani w czerwonej kurtce na siłę między samochodami. Można można.
- 10 32
-
2021-01-14 16:30
Mieszkam w tej okolicy i przez tak parkujące auta nie da się wózkiem dziecięcym normalnie przejechać.
- 4 1
-
2021-01-14 16:24
Po pierwsze; na tym odcinku dwukierunkowa, a po drugie ten widok to przeszłość, Aktualnie ta częsć i przylegające skrzyżowanie w trakcie remontu. Unikajcie tego miejsca!
- 2 0
-
2021-01-14 09:47
Dzban, no nie wierze jak można takie bzdety wypisywać.
- 9 1
-
2021-01-14 08:31
Tam jest chodnik (2)
więc de facto ona ma pełne prawo tamtędy iść. Za to właściciele samochodów mogli dostać mandat za niewłaściwe parkowanie.
- 29 1
-
2021-01-14 08:52
Najlepiej laweta (1)
- 12 1
-
2021-01-14 09:42
Legalne, z przesłanki "utrudnianie ruchu"
To się tyczy też ruchu pieszego.
- 5 0
-
2021-01-14 09:03
A jak ktoś ma wózek z dzieckiem to niech idzie jezdnią, tak?
- 13 1
-
2021-01-14 08:50
Typowa postawa typowego polskiego kierofczyka. wszystko mu się należy.
jezdnia ma być jego, chodniki, trawniki również.
"po prawej" gdzieś tam masz również parking. Tam sobie zaparkuj i podejdź jak człowiek.- 20 3
-
2021-01-14 16:16
I tak wszystkie chodniki zastawia kierowcy, a SM bedzie udawac, ze nie widza
- 5 1
-
2021-01-14 10:16
Opinia wyróżniona
Lepiej już się nie ośmieszajcie tym gsumem. (3)
ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy Podwalu, nie da się zejść na chodnik, bo jej koniec tarasują parkujące na wyznaczonym tam miejscu, samochody. Republika deweloperów pozwężała wiele chodników tak, że trudno jest spacerować. Taki jest gdański standard.
- 106 8
-
2021-01-14 16:15
wszyscy widzą jak wyglądają te nieszczęsne "miejskie" ulice
- 7 1
-
2021-01-14 16:12
Gsum
Czyli co zrobić dla dewelopera
- 4 2
-
2021-01-14 10:59
Niestety tam gdzie już zostało zabudowane, nic się nie zmieni
Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik. Oczywiście na wizualizacjach są ładne ulice z drzewami ale nie oszukujmy się że one zdążą urosnąć za naszego życia. Zresztą nikt ich nie posadzi, bo przeszkadzałyby szybko jeździć samochodem, a chodniki nie będą aż tak szerokie.
- 18 4
-
2021-01-14 10:57
Pytanie do grafiki typów A, B i C: (1)
Dlaczego one różnią się tylko rysunkami tła tj. zabudowaniami? Przecież układ drogowy - jednia, droga rowerowa i chodniki jest identyczny kopiuj-wklej. Nawet pojazdy na wizualizacji są identycznie ustawione. Mydlenie oczu i ruchy pozorowane.
- 12 2
-
2021-01-14 16:09
A czytałeś podpis pod obrazkiem? Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. No to różnią się sąsiedztwami.
- 3 0
-
2021-01-14 08:43
Dajcie spokój. Czytałem ten dokument i nie ma on zupełnie nic wspólnego z tym co jest i co powstaje w mieście (3)
To jest tylko jakaś pralnia pieniędzy. nic więcej. ktoś ma zarobić za pisanie tego.
Wszędzie zaleca się pasy ruchu dla rowerów w jezdni, a powstają tylko esy floresy szlaczki zygzaczki na chodnikach lub inne współdzielone chodniki rowerowe. pasów brak.- 28 5
-
2021-01-14 09:08
(2)
Bo to jest dokument który zaczyna obowiązywać, a nie dokument który obowiązywał ostatnie 20 lat
- 7 1
-
2021-01-14 10:39
(1)
a zakład że się nic nie zmieni po jego obowiązywaniu? ten dokument jest od 3lat gotowy.
wcześniej obowiązywały podobne. To pic na wodę.- 6 4
-
2021-01-14 16:08
Zakład czy nie zakład, pierwszy komentarz jest bez sensu
- 1 1
-
2021-01-14 16:05
Gdańsk ma wytyczne...
... Jak spotęgować korupcję.
- 8 4
-
2021-01-14 14:34
A na rondzie można robić wyspy o średnicy 1 metra? (1)
Takie są na Niepołomickiej i Warszawskiej
- 5 1
-
2021-01-14 16:02
owszem można.
- 1 0
-
2021-01-14 16:02
to może od razu brak 40studzienek na każdych 100m ulicy?
- 4 1
-
2021-01-14 12:22
Opinia wyróżniona
chcialbym:
-rowne czyste i nie obsr*ne chodniki ,nie zastawione przez samochody ,smietniki
-rowne ,dobrze oznakowane ulice bez dziur
-dobrze oznakowane przejscia dla pieszych
-dobrze oznakowane miejsca parkingowe,nowe prawo -ustawa -i organ ktory w ciagu 5 min odholuje zle zaparkowany pojazd :samochod osobowy ,ciezarowy,hulajnoge itd- 55 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.