- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (459 opinii)
- 3 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 4 Tulipanowe pole już otwarte (103 opinie)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
Jesteś właścicielem nieruchomości? Pamiętaj o swoich obowiązkach
Utrzymanie budynku w należytym stanie, okresowe jego przeglądy i dokonywanie napraw to podstawowe obowiązki właściciela nieruchomości. Oprócz tego istnieje szereg powinności, których należy dopełnić. Inaczej interweniować może na przykład Straż Miejska.
Czytaj także: jak obniżyć składkę za ubezpieczenie mieszkania?
Szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach przeznaczonych do użytku publicznego znajdziemy też w regulaminach miast. W myśl tych zasad dowiemy się w jaki sposób powinniśmy zbierać i przekazywać do odbioru przeterminowane leki, chemikalia, meble, zużyte opony, sprzęt elektryczny lub elektroniczny, baterie czy akumulatory a także inne odpady wielkogabarytowe.
Właściciele nieruchomości, którzy w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zadeklarowali selektywne zbieranie odpadów komunalnych zobowiązani są do segregacji śmieci.
Do obowiązków właściciela należy także uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Właściciel nieruchomości nie musi jednak uprzątać chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
Obowiązek właścicieli nieruchomości dotyczący uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości powinien być realizowany codziennie do godz. 8.00, a w przypadku intensywnych opadów śniegu w ciągu 6 godzin od ustania opadów. Warto podkreślić, że sprzątane zanieczyszczenia nie mogą być składowane pod drzewami. Uprzątniętych śmieci nie trzeba gromadzić we własnym śmietniku i wywozić na własny koszt. Wystarczy je zmieść na gromadę, a z ulicy powinna je usunąć gmina. Zebrane liście są odbierane w miesiącach: marzec, kwiecień, październik i listopad, nie rzadziej niż raz w miesiącu przez zarząd danej drogi. W przypadku śniegu i lodu wywóz powinien odbywać się w miarę potrzeb.
Obowiązki właścicieli nieruchomości określone są w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r., uchwale nr VI/95/15 Rady Miasta Gdańska z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska, uchwale nr X/182/15 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdyni, ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu, ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ustawie z dnia 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym i ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
- Najczęściej popełniane zaniedbania przez właścicieli nieruchomości to te dotyczące nieporządku , za to grozi kara 100 złotych, niedopełnienia obowiązków zimowych - również 100 złotych oraz spalania odpadów - za to można dostać mandat wysokości do 500 złotych. Od początku roku gdańscy strażnicy podjęli 163 interwencje związane z niedopełnieniem obowiązków przez właścicieli i zarządców nieruchomości - mówi Miłosz Jurgielewicz ze Straży Miejskiej w Gdańsku.
Komu zlecić odśnieżanie? Zobacz w naszym Katalogu firm
Zgodnie z art. 5 Ustawy Prawa Budowlanego, obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym. Ponadto nie można dopuścić do nadmiernego pogorszenia jego sprawności technicznej oraz właściwości użytkowej. W zachowaniu odpowiedniego stanu technicznego pomocne są systematyczne kontrole.
Przynajmniej raz na rok powinniśmy wykonać:
- przegląd instalacji gazowej i przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych),
- przegląd instalacji służącej ochronie środowiska,
- przegląd stanu technicznego elementów budynku, budowli i urządzeń narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne (dachy, rynny i rury spustowe, okna, ściany zewnętrzne, instalacje wodociągowe).
Co najmniej raz na pięć lat należy:
- sprawdzić stan sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu budowlanego, estetykę obiektu oraz jego otoczenia,
- sprawdzić instalację elektryczną i odgromową w zakresie sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień.
W przypadku budynków o powierzchni zabudowy przekraczającej 2 000 m kw. oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1 000 m kw., należy pamiętać, aby obowiązkowo wykonać okresowy przegląd stanu technicznego co najmniej dwa razy w roku, w terminach do 31 maja oraz do 30 listopada.
Wszystkie przeglądy przeprowadzone muszą być przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami. O wyszukanie odpowiednich specjalistów do wykonywania tych kontroli musi troszczyć się sam właściciel lub zarządca, gdyż kontrole nie są prowadzone z urzędu.
Jeżeli samodzielnie nie chcemy zajmować się wykonywaniem obowiązków właściciela nieruchomości, możemy je zlecić profesjonalnej firmie, która zajmuje się czynnościami administrowania i zarządzania nieruchomościami. Oczywiście nawet wtedy warto wiedzieć jakie są nasze obowiązki, by móc nadzorować wynajętego zarządcę i sprawdzać czy właściwie dba o nasze mienie.
- Wszelkie działania podejmowane przez zarządcę nieruchomościami muszą być zgodne z prawem, z ustawą o własności lokali i z umową pomiędzy zarządcą a wspólnotą bądź prywatnym właścicielem. To właśnie w umowie są ściśle opisane obowiązki zarządcy. Do tych zadań zalicza się między innymi kwestie techniczne, obsługę i dbanie o nieruchomość - mówi Rafał Kopczyński z Admikor S.C.
- W ramach czynności powierzonych zarządcy nieruchomości, właściciel otrzymuje obsługę prawną (opracowywanie uchwał, umów, windykacja), administracyjną, obsługę zebrań, obsługę techniczną i księgową - dodaje Jolanta Czerepacha z Przestrzeń Zarządzanie Nieruchomościami.
Administrowanie nieruchomością wiąże się z bezpośrednim i całościowym nadzorem nad obiektem i sprawdzaniem czy wszystko funkcjonuje bez zakłóceń.
- Jest to nadzór nad dostawcami usług zewnętrznych, ale także odpowiedzialność związana z decyzjami i podjętymi działaniami w sytuacjach awaryjnych a niekiedy krytycznych. Taka obsługa ma na celu odciążenie właścicieli dbając o całokształt spraw związanych z obiektem, uwzględniając realny interes i bezpieczeństwo właścicieli nieruchomości - stwierdza Jolanta Czerepacha.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (56) 1 zablokowana
-
2016-08-14 12:05
mandat
a co z podrzucaniem śmieci?mam zapłacić mandat za to, że jakaś franca przywozi śmieci? Straż niech najpierw się zainteresuje ' takim ipodrzutkami'. mandat - najłatwiej
- 36 0
-
2016-08-14 10:49
Przykład idzie z góry
Na wiczlinie koło Szczurka nie raz widziałam zimą zasypany chodnik. Może dostał za to mandat???
- 41 4
-
2016-08-14 10:21
Straż Miejska powinna mieć stały stołek w Urzędzie Miejskim
i tam kasować mandaty. Obiekty i tereny gminne są najbardziej zaniedbane w mieście, a tereny zielone to już zgroza - koszenie ,,łąk,, a nie trawników, 2 razy do roku. Po prostu syf i malaria.
- 84 2
-
2016-08-14 10:01
straż miejska... w tym te nieroby się spełniają
- 62 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.