• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Rozumiem ze zamiast SKM (2)

    Będzie budowane metro? Decyzje jakie podejmowane są w Trójmieście pozbawione są logiki. W Gdyni większość dzielnic stoi w korkach nie ma pomysłu jak to rozwiązać , tutaj wystarczy reaktywować Skm i problem łatwo byłby rozwiązany. Pomysł z likwidacja jest taki sam jak pomysł w Gdyni gdzie ulice zwęża się likwidując pasy . Nie mieści mi się w głowie ze takie pomysły magą zrodzić się w głowach urzędników.

    • 141 5

    • te urzednicze matoly nie moga pojac chocby takiej rzeczy (1)

      ze samo wytworzenie przed wieluaty nasypu,wiaduktow,torowiska ,przejazdow bezkolizyjnych to jest ogromny kapital,ktory tylko i**ota pozostawi niewykorzystany.Ale tu jest problem taki,ze budyniowcy rozumuja jedynie doraznie-co ONI moga z tego miec teraz.dlugofalowy interes publiczny nie istnieje w ogole w ich glowach.

      • 13 0

      • Problem jest taki, że dzisiaj ludzie do pracy jeżdżą stosunkowo daleko i nikt nie porzuci wygodnego i dość taniego transportu w postaci samochodów. Jakbym miał się przesiadać kilkukrotnie i jechać dłużej niż autem też bym się nie przesiadł.

        • 2 2

  • (9)

    tylu ekspertów, że szok... powiem Wam jak to wygląda (mieszkam w NP) - w tramwajach nigdy nie ma tłoku, na drogach dojazdowych nigdy nie ma korków. A więc tramwaje i autobusy wystarczają, przepustowość dróg ma się dobrze. Nie będą budować nowych osiedli w Porcie, bo po prostu nie ma tu na to miejsca. Powstaną co najwyżej pojedyncze budynki. Osiedle Robyga powstaje w znacznej odległości od NP. Jeśli opuszczony przystanek miałby nadal straszyć, to niech zbudują w tym miejscu blok czy cokolwiek innego. trojmiasto.pl to portal samych pseudoekspertów i maruderów ;-)

    • 20 39

    • Zgadzam się.

      W samo sedno. Nikt i tak to Portu kolejką jeździć nie będzie. Max przystanek Brzeźno i to turyści, żeby zwiedzić latarnię lub zobaczyć wyjście z portu. Jestem za budową nowych kamienic w Porcie. Niech i do nas przyjdą nowi mieszkańcy, a każda nowa kamienica, to nowe, zadbane otoczenie i normalni, pracujący ludzie.

      • 0 3

    • to powiedz-którędy wyjeżdżasz z Portu?

      Bo wszystkie drogi wyjazdowe (poza jednopasmową Kochanowskiego) wbijają się w zatłoczoną Płażyńskiego lub w Hallera. Nie zawsze jest potrzeba jechać do centrum ulicą Marynarki Polskiej gdzie później stoisz albo na Jana z Kolna w kierunku Gdańska albo na Klinicznej/Hallera w stronę Wrzeszcza.

      A teraz dodaj do tego nowych (których jeszcze nie ma) mieszkańców Letniewa, Dolnego Wrzeszcza (zajezdnia) i Brzeźna.

      • 6 0

    • Płytka ta Twoja analiza.Fakt, że w NP ostatnia inwestycja budowlana to kamienica Magellana a deweloperka nie jest zainteresowana by wstawiać pojedyńcze "plomby" w miejsce wyburzonych budynków.Natomiast w świetle planów budowy portu zewnętrznego pojawia się wizja zabudowy całego południowego nabrzeża kanału portowego począwszy od dawnej bazy promowej być może aż po Zakręt Pięciu Gwizdków.No chyba , że Szaniec Zachodni jednak nie zostanie parkiem to może i dalej sięgnie nowa zabudowa. Nie kupiłbyś chaty z widokiem na Twierdzę Wisłoujście?
      Nie twierdzę, że nowe inwestycje to samo zło ale nawet jako laik widzę,że całkowicie zaburzony jest balans między tym co powstaje a tym czego potrzebujemy.Inwazję deweloperki na tereny przemysłowe okupimy prędzej czy później emigracją zarobkową.Z innej beczki:wizja Dolnego Miasta w miejsce stoczni to tak naprawdę piłowanie gałęzi na której siedzimy.Wielu bezrobotnych będzie mogło się przechadzać pięknymi bulwarami (jeśli deweloperzy nie postawią szlabanów) a i utopić będzie się gdzie..Czy magistrat nie rozumie, ze człowiek prócz lokum potrzebuje też pracy by spłacić kredyt za jego zakup???

      • 11 1

    • W końcu ktoś normalny na tym forum. (1)

      • 7 12

      • Normalny był Sven, ale wpadł do głębi przy Molotece i pociągnął za sobą Krystynę ze Skarszew..

        • 8 0

    • moja dziewczyna dojeżdża do roboty w Letnicy tramwajem

      przepełniony po kokardkę

      • 9 3

    • kłamiesz wasc

      Z ciebie taki mieszkaniec NP jak ze mnie kominiarz. Tez jestem mieszkańcem NP i notorycznie nie przyjeżdża na przystanek któryś z tramwajów lub autobusów. Tramwaje albo się psują albo nie jeżdżą i są przeładowane. A na odcinku Mostostal stadion to są 2 przystanki tramwajowe na odcinku 50 metrów na który wsiada jedna osoba albo nikt mieli go zlikwidować.

      • 10 0

    • Bredzisz jak potłuczony przepełnione autobusy i tramwaje sa bo znich korzystam wiec bzdury opowiadasz

      Miejsca w NP na nowe osiedla tez nie brakuje i to świetna lokalizacja niedaleko morza,a stare kamienice sie nadaja do wyburzenia

      • 11 5

    • Zgadzam sie.

      • 5 9

  • Różnica pomiędzy planowaniem kiedyś a dzisiaj jest prosta

    Przed II wojną jak powstawał Wrzeszcz zbudowano dwujezdniową Hallera do Brzeźna, gdzie od Kościuszki były same pola.
    Teraz jak zbudowano Morenę - zbudowano jednojezdniową Myśliwską.

    I co się dziwić że miasto stoi. Ważne, że u Deweloperów wszystko się zgadza.

    • 19 0

  • Nie przejeli Westerplatte

    to odbija sobie w Nowym Porcie zabudowa

    • 15 3

  • Śmieszne te narzekania trolli:)

    • 2 20

  • Podzielam wyróżnioną opinię (wczoraj, g. 20:41). Kolej powinna pozostać, gdyż łączy inne obszary, niż tramwaj i autobus. Wzdłuż głównej jedni i torowiska są przede wszystkim firmy, zaś mieszkalnictwo - bliżej toru kolejowego. Jeśli definitywnie zakończono przewozy kolejowe, to powinna powstać tam równoległa linia tramwajowa. Obecna służy głównie zatrudnionych w okolicznych zakładach pracy i mieszkańcom Nowego Portu. A tym pomiędzy?

    • 12 2

  • Mieszkałem w Brzeźnie za PRLu i jezdziłem (3)

    SKMką do Głównego do szkoły. Jechała 11 minut ale szło się do bloków z 12 minut wiaduktem. Można było dymać na skróty przez tory spierd... przed sokistami. Nie ma sensu reaktywacji tej linii bo stoczniowców nie ma tysięcy jak za PRLu.

    • 25 56

    • Jak sensu nie ma jak zaraz wyrosna tam bloki? (2)

      • 20 6

      • Będą stały puste w 80%. Wszystko będzie stało puste pod wynajem

        krótkoterminowy, Górne penthałzy kupią bogaci Polacy jako lokum wakacyjne.

        • 2 3

      • Do apartamentow nad morzem

        To beda jeździc Ferrari i Porsche

        • 9 0

  • Chory psychicznie i skorumpowany zarząd miasta (3)

    od Adamowicza do teraz......Dulkiewicz z pochodzenia ukrainka......tak wybraliscie byle tylko nikt z pis .....a ta jest jeszcze gorsza i nie ma czasu dla mieszkańcow a za nasze tam pracuje......zgroza

    • 27 9

    • Od razu czuć przybysza zza Buga. Wyluzuj towarzysko

      • 2 5

    • Przecież pislamisci głosowali tak samo

      Pisz donos do Jarka. Z Torunia pisz.

      • 4 5

    • Zryte 60 lat pod kopułą i żadna tam z Niej Gdańszczanka..

      • 12 5

  • Jak milo (1)

    Świetnie, że ktokolwiek liczy się z mieszkańcami przy tychże planach zagospodarowania. Większość ludzi (czytając po komentarzach) bardzo chciałaby żeby w końcu przestań betonowa masz wspaniały Gdańsk a zająć się problemem zalewana po ulewnych deszczach, rozwojem komunikacji i zieleni, ale jak widać włodarze oraz planisci maja to głębokim poważaniu. Proponuję naprawdę zająć się tym tematem na poważanie zorganizować jakiś protest czy wydarzenie bo tak być nie może.

    • 56 6

    • oni chcą nas zabetonować, żeby nas zalało... po potopie będą znowu budowali/betonowali. I tak w kółko interes się kręci :)

      • 5 1

  • Jaka wladza takie decyzje

    Krótkowzroczność i tyle w temacie .

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane