• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Nowy port (5)

    A ja sie pytam czy to normalne ze przez srodek dzielnicy nowy port jeżdzi tramwaj , przez te gruchoty nic nie słychac w telewizji ,a nie wspomnę o mieszkaniu jak sie trzesie . Niech to dziadostwo wreście zlikwiduja z ulicy wolności

    • 33 23

    • A ty się z choinki urwałeś..? (1)

      Tam tramwaj jeździł jak Cię na świecie nie było. No chyba, że jesteś słoik i dopiero zamieszkaleś w Nowym Porcie. Takim to wszystko przeszkadza.

      • 10 1

      • Jak Ciebie jeszcze nie było..., to ja już byłem na tym świecie i pamiętam ruch dwustronny na brukowanych ulicach NP, gdzie tramwaj ul. Wolności jeżdził środkiem drogi. Odciągi od lini trakcyjnej były zamocowane na budynkach, co powodowało ogromny dyskomfort u mieszkańców. Stary tabor walił niemiłosiernie w tory. Wieczorowa porą, jak tramwaje zjeżdżały do zajezdni z prędkością "100 km/h" szklanki leciały z półek.

        • 3 1

    • ul. Wolności

      Tak , wystarczy np. zrobić skręt w prawo z ul. Marynarki Polskiej w ulicę Wyzwolenia w kierunku zajezdni i 50% ul. Wolności jest już uwolnione od tego taboru. Przystanek przy Domu Kultury przenieść przed skrzyżowanie, natomiast przystanek "centrum" byłby na Strajku Dokerów. Ciągła naprawa szyn na styku ul. Wolności i Marynarki Polskiej ( przy Biedronce ), gdzie parametr skrętu jest schrzaniony odeszłaby do lamusa. Tak samo jak na skrzyżowaniu ul. Oliwskiej z Władysława IV. Tereny przy ul. Wyzwolenia po byłym tartaku to potencjalny, deweloperski kąsek. BRG do dzieła.

      • 4 0

    • A w ogóle to w całym Gdańsku zlikwidujmy tramwaje - bo hałasują, bo jeżdżą środkiem Legionów czy Grunwaldzkiej, bo są głośne. Tylko później niech nikt nie narzeka na korki

      • 16 0

    • Masz alternatywę, możesz się wyprowadzić. Kup mieszkanie na południu, tam tramwaje nie jeżdżą

      • 12 4

  • 100%

    Krótkowzroczność BRG widoczna w 100%. Dzielnica ma ogromny potencjał i wolne tereny do zagospodarowania. Mówienie ciągle o patologii schowajcie między bajki. Jest na poziomie porównywalnym z innymi dzielnicami. Wszędzie wiszą ogłoszenia "Kupię mieszkanie w NP " Teraz mieszka tam bardzo wielu młodych ludzi oraz wiele młodych małżeństw. Następuje naturalna wymiana pokoleń. W ramach rozwoju dzielnic Letnicy , jak i NP niebawem niewydolna stanie się ulica Marynarki Polskiej. Wagony PKM nie , ale szynobus z pwenością byłby super połaczeniem z centrum.

    • 26 4

  • Macie swoją Panią prezydent (1)

    Macie swoją Panią Dulkiewiecz widać że kontynuuje tradycje Adamowicz żeby sprzedać cały Gdańsk pod deweloperke.
    Dobrze ze rząd zabiera jej westerplatte bo teraz by tam postawiła osiedle

    • 21 9

    • Radni głosowali.

      P. Prezydent to nie radna. PiS też ma radnych, też był za. Naucz się czytać jelopie.

      • 2 1

  • Znowu poszły koperty (1)

    Znowu developerzy górą. Super. Bravo p. Prezydent.

    • 25 5

    • Koperty to idą na tzw. Kosciol

      • 2 6

  • Tak (11)

    Gdańsk ma duży teren ale duża jego część to właśnie beznadziejne torowiska i nieużytki.
    A na zaspie to już jest szczyt !
    Tam to podwórka miedzy blokami są wielkości stadionów.

    • 21 43

    • I bardzo dobrze! (4)

      A nie jak mieszkania w nowych 'apartamentach', że sąsiadowi w bloku obok można piątke zbić i bigosu spróbować.

      • 19 5

      • A co na to Krystyna ze Skarszew ? (3)

        • 7 1

        • A co mnie to obchodzi? (2)

          • 4 4

          • Nie jesteś Krystyną, ona jest mistrzem ciętej riposty... (1)

            • 5 2

            • wolę tą z dużym biustem.

              • 4 0

    • od Zaspy to się ... (1)

      Zaspa-Młyniec to najbardziej zagęszczona dzielnica Gdańska i dogęszczać chcą jeszcze bardziej, vide: pas startowy; na tych podwórkach to już nie ma gdzie parkować, parkowanie na drugiego itp., likwidacja parkingów, celem dalszego zabudowanie - gdzie tu logika

      • 8 2

      • I bardzo dobrze że zagęszczą, ten odcinek pasa przypominał do niedawna Bangladesz...

        • 4 4

    • Zabudowac blokami!

      • 2 3

    • Zdaje się że projekt Mieszkanie Plus przewidywał budowanie nowych mieszkań własnie na terenach po PKP (1)

      Być może Mateusz chce wypełnić swoje wyborcze obietnice o 100 tysiącach mieszkań, do tej pory wybudowano zaledwie kilkaset, ale chociaż na filmie rysunkowym dobrze wyszedł, pochylał się nad projektem milionowego samochodu elektrycznego i promu z zardzewiałą stępką..

      • 7 7

      • mieszkania

        to tereny PKP przy stadionie - ul. Kochanowskiego

        • 5 0

    • i tam PObudowałbyś jeszcze parę bloków. Tak myślą tylko ziemniaki. Wszystko byś zabetonował, a najlepiej zabetonuj swój tępy łeb,

      • 23 13

  • pora wyprowadzić się z N. Port (1)

    szkoda, że kolejna władza umie tylko niszczyć, burzyć

    • 19 5

    • Na Szadółki marsz..

      • 6 4

  • kiedyś na kolejce jarało się z tłoka, kto wie ten pamięta

    • 3 5

  • Ja wiem, na co PKP przeznaczy te tereny. (1)

    PKP hurtem przekazuje wolne tereny pod PiSowski plan-mżonkę budowy tanich mieszkań. W Gdyni jest to zad...ie w Kaczych Bukach, w Gdańsku będą to tereny z widokiem na Wolny Obszar Celny i setki nissanów. Też cymes...

    • 7 5

    • Już dzisiaj premier ogłosi start nowego programu : Mieszkanie plus SKM !

      Z poprzedniego jakoś się nie rozliczył, miało być 100 tysięcy mieszkań, zbudowane niecałe 900.

      • 3 1

  • Czego marudzicie? (8)

    Przecież do Nowego Portu jeżdżą tramwaje i autobusy. Narzekania, że dzielnica jest pozbawiona transportu to zwyczajne kłamstwo. A pamiętam jak SKM jeździła tam to składy były prawie puste. Kto to będzie utrzymywał?

    • 20 43

    • tramwaje Pesy to dla rogacizny (1)

      • 4 5

      • Bombardiery lepsze, baranie...

        • 3 0

    • skm jezdzila co 2 godziny dlatego sklady byly puste, powinna jezdzic co 15 minut to beda pelne (4)

      • 16 6

      • (3)

        W Nowym Porcie praktycznie nic nie ma. Kto wg ciebie będzie tu jeździł co 15 min? To może niech co 1 min jeżdżą, wówczas to już całkiem przepełnione będą

        • 11 8

        • Będą walić tłumy, zwiedzić latarnię morską i Dom Kultury... (2)

          • 9 1

          • I do kina "1maja" (1)

            • 9 2

            • I na dancing w Wikingu...

              • 8 0

    • tramwaje i autobusy to żadna komunikacja w Gdańsku, to jest dno

      dlatego każdy jedzie samochodem

      • 9 7

  • Czytam opinie (2)

    i praktycznie 99% to negatywy. Prawie nikt się nie zgadza z tym, aby powstały bloki, sklepu itp, a linię skm do nowego portu zlikwidować.
    Kilka osób "na szczycie" zdecydowało tak a nie inaczej, nie konsultując tego z mieszkańcami miasta.
    Robiąc coś dobrego dla dzielnicy/Miasta, wg mnie wypadałoby zapytać mieszkańców, a nie sugerować się swoim "biznesem".
    Jestem za tym aby powstały tam mieszkania, handel, usługi ale i kolejka dostosowana do potrzeb mieszkańców jeżdżąca p sensownym rozkładzie jazdy

    • 21 5

    • Linia SKM do Nowego Portu jest dawno zlikwidowana, ankieta pokazuje że 17 % ludzi nie chce jej reaktywacji...

      Bo czytać to trzeba umić...

      • 2 2

    • Wychodzi że...

      mają stację z alkoholem przy Śnieżnej. Żaden tam dobrobyt nam niepotrzebny.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane