• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płać za sąsiada. Jak zadbać o skuteczne opomiarowanie mediów w bloku?

12 czerwca 2024 
Opinie (16)
Niedokładne rozliczenia mediów zwiększają koszty. Niedokładne rozliczenia mediów zwiększają koszty.

Ceny mediów nie maleją, a eksperci prześcigają się w poradach, jak oszczędzać wodę, ciepło czy prąd. Oczywiście każdy rozsądny sposób na oszczędność jest dobry pod warunkiem, że zużycie mediów jest właściwie rozliczane. Jak o to zadbać? Podpowiadamy.



Jako mieszkańcy bloku na co dzień mamy niewielką styczność z licznikami, w tym z wodomierzami. Na liczniki mieszkaniowe spoglądamy praktycznie tylko wtedy, kiedy przychodzi czas kontroli, a licznika głównego raczej nie widujemy - w końcu to zadanie zarządcy. I tu właśnie tkwi sedno sprawy.

Awaryjne liczniki mechaniczne - źródło wielu problemów



Najczęściej stosowanymi w naszych domach i blokach są wodomierze mechaniczne. Pełne ruchomych części i mocno awaryjne. Pomimo stosowanych nakładek radiowych, nierzadko są powodem błędnych i opóźnionych rozliczeń.

Takie wodomierze często są awaryjne. Takie wodomierze często są awaryjne.

Gdy płacisz za cudze zużycie wody - zepsute liczniki i błędne odczyty



Odczyty wody zwykle realizowane są dwa lub nawet tylko jeden raz w roku. Dopiero wtedy dowiadujemy się, że wodomierz w danym mieszkaniu działał nieprawidłowo, nie zbierał danych lub został błędnie zamontowany - po prostu nie da się go właściwie odczytać.

Co w takiej sytuacji? Zarządca lub dostawca urządzeń musi wyciągnąć średnią ze zużycia wody i rozliczyć lokatorów na podstawie uśrednionego zużycia. To uśrednione zużycie będzie dotyczyło zarówno osoby, która mieszka sama i oszczędza wodę lub wyjechała na dłużej, jak i sąsiada uwielbiającego codzienne kąpiele.

Niewidoczne wycieki - widoczny koszt



Podobnie sprawa ma się z wyciekami. Nawet jeśli zwracamy baczną uwagę na kapiący kran czy cieknącą spłuczkę i naprawiamy usterki na bieżąco - wycieki zdarzają się także w miejscach praktycznie niewidocznych lub u lokatorów, którzy zwyczajnie wyjechali. Często taki wyciek jest niezauważalny lub pojawia się poza obrębem mieszkania, po kilku miesiącach tworząc niemałą sumę na rachunku. Uciekająca z instalacji woda zdecydowanie znajdzie w nim swoje odzwierciedlenie.

Zużycie w mieszkaniach a licznik główny - cena uchybu



Kolejnym problemem z mechanicznymi licznikami jest różnica między sumą odczytów w mieszkaniach lokatorów a licznikiem głównym. Może on wynikać z awarii, wycieków (także tych niewidocznych gołym okiem), nieprecyzyjnej pracy wodomierzy. Koszt tak zwanego "uchybu", dochodzącego niekiedy nawet do kilkudziesięciu procent, obciąża solidarnie wszystkich mieszkańców, co nie powinno mieć miejsca, bo każdy powinien płacić tylko i wyłącznie za swoje zużycie.

Opóźnienia w rozliczeniach - zmora lokatora



Wisienką na tym kłopotliwym torcie są opóźnienia w rozliczeniach. Często zdarza się, że firmy realizujące odczyty wzrokowe, przesyłają spółdzielniom czy zarządcom wspólnot rozliczenie nawet z miesięcznym opóźnieniem. W efekcie lokatorom trudno jest zaplanować domowy budżet, nie mówiąc już o utrudnieniach przy zdawaniu wynajmowanego mieszkania. A za realizację tego odczytu i tak muszą przecież zapłacić.

Remedium na błędy w rozliczeniach - inteligentne liczniki



Problemów z mechanicznymi licznikami jest wiele. Jak im można zaradzić? Odpowiedzią są inteligentne wodomierze ultradźwiękowe, pozwalające raz na zawsze zapomnieć o każdej wspomnianej niedogodności.

Tak wygląda inteligentny wodomierz ultradźwiękowy. Tak wygląda inteligentny wodomierz ultradźwiękowy.

Po pierwsze - ultradźwiękowa precyzja



Najważniejsza cecha liczników ultradźwiękowych to ich niezwykła precyzja. Brak awaryjnych części ruchomych i wykorzystanie technologii ultradźwiękowej pozwala na niesłychanie dokładny odczyt w czasie rzeczywistym. To oznacza także wykrycie nawet najdrobniejszych wycieków w ciągu maksymalnie kliku godzin, a nie - miesięcy. Nawet na poziomie rurociągu. Dzięki temu można natychmiast zająć się usterką i uniknąć płacenia za zmarnowaną wodę, a przy okazji zniwelować praktycznie do zera ryzyko pogłębiania się awarii i konieczności długiej i uciążliwej naprawy.

Po drugie - wygoda i pełna kontrola także w rękach mieszkańca



Czas odczytów wzrokowych przemija. Liczniki ultradźwiękowe zapewniają stały dostęp do danych o zużyciu. Dzięki zdalnej platformie, zarówno zarządca, jak i lokator mają 24 godziny na dobę podgląd aktualnego zużycia. Zarządca nie musi już zatrudniać firm realizujących odczyty i "polować" na mieszkańców, a lokator nie musi wysiadywać godzinami w mieszkaniu, czekając na pojawienie się osoby mającej przeprowadzić kontrolę lub zastanawiać się, w jaki sposób przekazać zarządcy zapisy z licznika. Dzięki stałemu podglądowi danych, także mieszkańcy mogą otrzymywać na bieżąco informacje o awariach, co pozwala na błyskawiczne zawiadomienie odpowiednich służb.

Aplikacja dla lokatora, dzięki której cały czas można być na bieżąco z sytuacją swoich liczników. Aplikacja dla lokatora, dzięki której cały czas można być na bieżąco z sytuacją swoich liczników.

Co najważniejsze - koniec z płaceniem za sąsiada



Wodomierze ultradźwiękowe to prawdziwa gwarancja, że zapłacimy tylko za swoje własne, realne zużycie. Koniec z opłatami za cieknącą wodę, zepsute liczniki czy przepływy wsteczne. Dzięki bieżącym informacjom, wiemy ile zużywamy i możemy bez trudu planować nasz domowy budżet.

Porozmawiaj z zarządcą, zadbaj o swój budżet



Warto więc podsunąć zarządowi spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej takie rozwiązanie. Dodatkowo, w połączeniu z dobrze dobraną usługą księgową oraz precyzyjnymi ciepłomierzami, możemy mieć dostęp do rozliczenia za wszystkie media - precyzyjnie, na czas i w jednym miejscu.

DomBest jest jedynym oficjalnym polskim dystrybutorem inteligentnych wodomierzy i ciepłomierzy ultradźwiękowych firmy Axioma.

Dostarczamy skuteczne metody opomiarowania od montażu urządzeń przez wygodną platformę dla zarządcy i lokatora aż po rozliczenie. Oferujemy także kompleksowy pakiet usług ułatwiających życie spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym - dobraną do potrzeb usługę księgową, system IT, wsparcie techniczne i prawne oraz ubezpieczenia.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:
+48 453 679 634 | opomiarowanie@dombest.pl
Znajdź nas na Facebooku: facebook.com/dombestspzoo
LinkedIn: linkedin.com/company/dombest

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (16)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Dzień Otwarty inwestycji Kusocińskiego

dni otwarte

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33950 zł/m2
Gdynia Orłowo
24050 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23500 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22200 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
30350 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
20450 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16750 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16500 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15800 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane