- 1 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (158 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (234 opinie)
- 3 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (203 opinie)
- 5 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (267 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
Nowa rekomendacja. Krok w kierunku porządkowania rynku doradztwa finansowego
Od początku września na rynku funkcjonuje wydana przez Związek Banków Polskich i Związek Firm Doradztwa Finansowego Rekomendacja dobrych praktyk dla doradców kredytowych. Stosują ją firmy należące do Związku Firm Doradztwa Finansowego, czyli większość dużych, sieciowych doradztw. Inne firmy, które dostosowują się do rekomendacji, mogą informację o tym upubliczniać.
- Ogromny rozwój branży doradztwa finansowego w sprzedaży kredytów hipotecznych sprawił, że niezbędne stało się ustanowienie jednolitych standardów jakości ich pracy. W Polsce obecnie dwa na pięć kredytów hipotecznych udzielanych jest za pośrednictwem doradcy zrzeszonego w ZFDF. Jako organizacja skupiająca największe firmy tego sektora postanowiliśmy wyznaczać standardy, zgodnie z którymi działać będzie cała branża. Wierzymy, że będzie to początek wzrostu jakości usług całego rynku. - mówi Andrzej Oślizło, prezes Związku Firm Doradztwa Finansowego.
Sami doradcy zatem doszli do wniosku, że rynek jest bardzo zróżnicowany, brakuje tu standaryzacji i regulacji. W efekcie pod nazwą doradztwa kredytowego kryją się usługi o różnym zakresie i niejednolitym poziomie jakości oferowanych usług. Potrzebne jest także przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym.
- Klienci sektora finansowego mają prawo każdorazowo oczekiwać wysokich standardów jakości obsługi. Wypracowana przez nas rekomendacja definiuje podstawowe standardy i wskazuje kryteria postępowania doradców kredytowych, które pozwalają na zbudowanie długoterminowej relacji z klientem, opartej na zaufaniu, uczciwości, sprawiedliwości, profesjonalizmie i dbałości o interes klienta. Wypracowane wspólnie zasady służą też ochronie interesów klienta korzystającego z usług doradców kredytowych - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Rekomendacja wpisuje się w szerszy zakres działań zmierzających do uregulowania działalności pośrednictwa kredytowego - na poziomie unijnym. Na taką potrzebę, dużo bardziej szczegółowo niż w polskiej rekomendacji, zwrócono uwagę w nowej Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi.
- Dyrektywa wskazuje na współmierną odpowiedzialność banków i pośredników kredytowych w prawidłowym udzielaniu kredytów hipotecznych, pomimo iż w ostatecznym rozrachunku to instytucja finansowa przyjmuje ryzyko kredytowe kredytobiorcy, zabezpieczenia kredytu i samego produktu kredytowego - mówi Norbert Jeziolowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych w ZBP.
Rekomendacja (tu znajdziesz całą rekomendację) reguluje m.in. standardy etyczne i kompetencje oraz wskazuje sposób prezentacji konsumentom wstępnych warunków kredytowania. Podejmuje także kwestie zarządzania konfliktem interesów, komunikacji i obiegu dokumentów oraz ochrony danych i procesu reklamacji. Wskazuje, że firma doradztwa kredytowego jest odpowiedzialna za kompetencje doradców i w tym celu organizuje szkolenia, udostępnia materiały i weryfikuje wiedzę doradców.
W części poświęconej zasadom współpracy z klientem jest punkt mówiący o tym, że doradca ma obowiązek poinformowania z jakimi instytucjami finansowymi współpracuje, a więc jakie oferty mogą być brane przez niego pod uwagę w procesie wyboru oferty. W czasie przedstawiania oferty doradca nie może stosować osobistej rekomendacji, a wszystkie informacje przekazywane klientom powinny być zrozumiale wyjaśnione: doradca powinien używać zrozumiałych określeń i unikać branżowego żargonu, który może nie był zrozumiały dla klienta.
Rekomendacja opisuje także jakie elementy powinny zawierać przedstawione przez doradcę propozycje, przy czym przedstawione powinny zostać oferty od co najmniej trzech instytucji finansowych (chyba że nie da się tylu przygotować ze względu na określone przez klienta parametry). Skorzystanie z porady doradcy nie zobowiązuje do złożenia wniosku kredytowego.
- W dużych firmach doradczych jest duża rotacja pracowników, stąd taka rekomendacja bardzo się tam przyda, bo część osób nie stosowała dobrych praktyk. Mniejsze firmy od dawna musiały stosować zasady, bo inaczej nie byłyby w stanie przetrwać na rynku. Bardzo dobrze, że takie zasady zaczną obowiązywać ogólnie, nie tylko w wewnętrznym obiegu dużych doradztw. Jest szansa że rynek stanie się bardziej przejrzysty - ocenia zasadność wprowadzenia rekomendacji Piotr Witecki, właściciel doradztwa finansowego Finansowy Piotr z Gdańska. - Oczywiście pamiętać trzeba o tym, że klient trafia do doradcy który jest tylko człowiekiem i może mieć większą lub mniejszą wiedzę, może być lepiej lub gorzej wyszkolony... Niestety w dużych korporacjach na szkolenia nadal brakuje czasu i pieniędzy.
ZFDF rekomenduje swoim członkom stosowanie zasad określonych w rekomendacji. Z kolei klientom doradców związek zaleca, aby przed skorzystaniem z usługi sprawdzali, czy firma doradztwa kredytowego, a tym samym jej pracownicy lub współpracownicy stosują rekomendację. Członkostwo w związku sprawdzić można na stronie ZFDF. Informację o stosowaniu rekomendacji na swoich stronach internetowych oraz w miejscach obsługi klientów umieszczać mogą także firmy i niezależni doradcy, którzy nie są członkami związku.
Kontynuacją prac prowadzonych przez ZFDF i ZBP nad poprawą standardów pracy doradców zajmujących się kredytami hipotecznymi jest prowadzone opracowanie propozycji zasad ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania zawodu.
Sprawdź listę doradców kredytowych w Trójmieście w naszym Katalogu obiektów
Miejsca
Opinie (31) 3 zablokowane
-
2014-09-14 14:53
Przydałby się też Kodeks Dobrych Praktyk dla BANKÓW!!!
Przecież te wszystkie polisolokaty, pseudoubezpieczenia itp nie wymyślił pan doradca tylko banksterzy. Doradca to tylko ostatni, najniższy trybik systemu pt "ubieranie ulicy"
- 10 3
-
2014-09-14 12:16
Jak wszędzie wydając swoje pieniądze trzeba się pilnować
Niestety mam złe doświadczenia z tzw. doradcami.
Kolejny fenomen - rzesza bardzo młodych ludzi z bardzo słabym przygotowaniem merytorycznym i bez doświadczenia doradza innym jak się zadłużyć na 20, 30 i więcej lat. To nie jest najgorsze - w jednym miejscu mamy ofert wielu banków - polecane przez doradców kredyty są udzielane przez banki, które kierując się dobrze pojętą chęcią zysku. Weryfikują czy klienta stać na kredyt. Największym problemem doradców jest wciskanie = "sprzedaż" funduszy inwestycyjnych Wynika to z tego że doradcy mają większą prowizje ze sprzedaży funduszy!! Tak ich też szkolą. Trzeba się wykazać duża asertywnością aby otrzymać od doradcy to czego się chce a nie czego oni chcą- 19 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.