- 1 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (127 opinii)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (249 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (886 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej
Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej , by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.
- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
- Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny . Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
- Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
- Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.
- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".
Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.
- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?
- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej .
Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.
Miejsca
Opinie (269) 9 zablokowanych
-
2017-02-15 08:51
Tajemniczy radni blokują inwestycje (3)
Byłem na tym spotkaniu i siedziałem obok urzędnika z BRG, który nie za bardzo mógł się wypowiadać, ale jego komentarze półgębkiem były mocne.
- Droga Zielona może powstać bo była by na nią kasa z UE, a na Nową Kościuszki tylko z miasta,
- Nowa Kościuszki nie powstaje bo na jej terenie działki ma dwóch radnych i nikt o tym głośno nie mówi,
- Nie da się zabudować "Zielonego Bulwaru" z dwóch stron z racji na stosunki wodne,
- W BRG są też różne opcji i w zależności od spotkania i odbiorców mówione są różne rzeczy. Nawet dwóch dyrektorów nie może się dogadać ze sobą a jak mają razem jakąś prezentację to stoją do siebie plecami.- 9 8
-
2017-02-15 10:06
Jako pracownik BRG... (2)
To może wyprostuję trochę jako pracownik BRG zajmujący się tematem, bo ktoś tu coś pokręcił prawdy z nieprawdami (słuch trzeba mieć dobry jak się podsłuchuje):
- nie można wprowadzić nowej zabudowy od strony morza, bo są strefy ujęcia wody - prawda. Mamy tu pracę studencką i mimo innych deklaracji autora jest ona oderwana od rzeczywistości. Wstyd dla promotora, że tego nie wyłapał! Tylko, że bez tej pierzei zabudowy od strony morza to mamy to samo co BRG zaproponowało pod nazwą Zielonego Bulwaru co parę osób na spotkaniu zauważyło. :)
- różnice w możliwości źródeł finansowania Nowej Kościuszki, a Zielonego Bulwaru faktycznie są spore, ale nie koniecznie też z UE, natomiast w ramach wspomnianego na spotkaniu TEN-T wbrew temu co mówiono jest możliwość pozyskania środków nawet na drogi z mniejszą dopuszczalną prędkością poruszania się i zakazem ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Nie jest to łatwy temat, ale potencjalna możliwość jest. Nie ma w tej chwili rozstrzygnięcia skąd będą środki na te inwestycje. Może różne odcinki z różnych, co też jest możliwe?
- działki radnych w Nowej Kościuszki? Jakich? Budujemy napięcie i sensację, bo bez tego jest nudna rzeczywistość? To może napisać których albo nie pisać bzdur i pomówień, bo bez konkretów to tak to wygląda?
- Ostatni smaczek... dyrektorzy BRG? W całej historii BRG był tylko jeden dyrektor. :)
Obecnie takie stanowiska zajmują wyłącznie kobiety. Jak się nie widzą to często na gorąco ze sobą na telefonach. Większość z tych Pań zna się od lat i mam wrażenie, że tworzą napradę sprawny zespół. Coś ktoś usłyszał i chyba mocno sobie dopowiedział resztę z tego co nie uslyszał :)
Następnym razem polecam wpierw jednak dopytać. Naprawdę w BRG nikt do nikogo plecami nie siada i staramy się rozmawiać nawet kiedy rozmówca nas obraża albo jest agresywny (bo tak też niestety się zdarza).
Zapraszamy.- 21 2
-
2017-02-15 11:31
jako pracownik też z BRG
Szanowni Państwo, Drodzy Mieszkańcy...każdy gdzieś pracuje...nam przypadła ta rola, że reprezentujemy miasto...czy jesteście Drodzy Mieszkańcy w 100% pewni wszystkich artykułów, ich rzetelności i prawdomówności...jeśli tak to nie zachęcam...jeśli nie...to może warto przyjść do BRG i porozmawiać z projektantami...jeśli ktoś jeszcze tego nie zauważył, jesteśmy jedną z bardziej otwartych jednostek miasta na konsultacje z mieszkańcami i robimy to pracując od świtu do nocy. Utarte i powszechnienie stosowane oskarżenia że "Urzędasy" nic nie robią nijak mają się do rzeczywistości...zapraszam...do Biura ...przedstawię Państwu swoje dzieci, które najczęściej widzę na zdjęciu bo kiedy wracam do domu one już śpią...proszę pamiętać, że urzędnik też człowiek...i zapraszam do konsultacji z pracownikami Biura jeśli macie Państwo wątpliwości...
- 9 0
-
2017-02-15 10:26
Dziękuję za wyjaśnienia.
Przepraszam też za pomówienia. Nazwisk tych tajemniczych radnych nie znam, bo nikt ich nie podawał. Co do tych dyrektorów, to rzeczywiście nie orientuje się w strukturach BRG i BRPK. Zawodowo tym tematem się jednak nie zajmuję. Jestem tylko zwykłym mieszkańcem.
Doceniam możliwość rozmowy i dyskusji, na różnych spotkaniach.
Pozdrawiam i do zobaczenia na następnych dyskusjach.- 4 0
-
2017-02-15 11:30
Janusz
Oby więcej takich inwestycji. ...sam beton.Moja propozycja zabetonujcie całą zatoke jak wam malo😊a ile mieszkań będzie każdy kupi po 2 na glowe
- 10 0
-
2017-02-15 11:19
zniszczą park Reagana
ujęciami wody nie będą się przejmować.
pomysł jest poroniony, ale hajs musi się zgadzać- 14 1
-
2017-02-15 11:11
Jest wybór
Jest Hallera po dwa w każdą stronę jest Jana Pawła po dwa pasy w każdą stronę a oni kombinują kolejną drogę, kretynizm.
- 7 2
-
2017-02-15 10:55
Lepiej zabudować działki przy Hallera niż tereny
w sumie wypoczynkowo-spacerowe. Do tego ujęcie wody.
- 13 1
-
2017-02-15 10:40
W Parku Reagana oczywiście osiedla grodzone na "elyty" :)
Plus z jedno albo dwa osiedla z prywatną plażą i widokiem na morze. A plebs niech się buja do Otomina nad jeziorko. Taką pewnie ma koncepcję miłościwie nam panujący król gdańskiej deweloperki.
- 12 1
-
2017-02-15 09:33
Zator (1)
Co się stanie z Sopotem po ewentualnym przekopie "pachołka" i przebudowie "zielonej drogi"?
Sopot zostanie zajechany (zakorkowany) przez Obwodnicę i Tunel pod Martwą Wisłą.- 7 1
-
2017-02-15 10:37
To już problem Sopotu i jego władz które nic nie robią żyjąc w przekonaniu że są kurortem i są ponad wszystko.
- 1 1
-
2017-02-15 06:42
(3)
prosta sprawa . 4 pasmowa droga z tramwajem bez wydzielonego pasa , z zabudowa po stronie zaspy /przymorza
- 32 25
-
2017-02-15 10:30
Rozsądny kompromis
4 pasy Czarnym Dworem do ulicy Obrońców Wybrzeża a dalej zwykła droga> dzięki temu cały ruch pojedzie Chłopską. No i Gospody trzeba poszerzyć do ronda. Zabudowa tylko w wariancie 1 Po drugiej stronie ulicy co najwyżej parkingi.
- 1 0
-
2017-02-15 06:58
(1)
dwu pasmowa. po jednym pasie w kazda strone plus strefa 30to maks na co mozna sie zgodzic
- 5 4
-
2017-02-15 09:38
przede wszystkim - aleja, nie droga
To jest miasto, to jest jeden z najlepszych kawalkow Gdanska. Wielki, nieodkryty potencjal i zostanie zaprzepaszczony przez zgraje Januszow, ktorzy MUSZA jechac samcohodem.
- 0 4
-
2017-02-15 10:16
(2)
Ok poszerzenie drogi może i jest potrzebne ale na jaka cholere te bloki kolejne? I jeszcze kolejne po stronie Parku ? W d*pach się poprzewracało
- 13 2
-
2017-02-15 10:26
(1)
Z tego co widzę to na dziś wszyscy proponują zwężenia tego co planowano a w pozostałym po tym pasie tramwaj.
- 0 0
-
2017-02-15 10:29
Jednak ingerencja w ten przepiękny Park Reagana to jak dla mnie skandal. Obawiam się że dożyjemy czasów że wytną Lasy Oliwskie i tam zaczną stawiać osiedla dla słojów
- 5 1
-
2017-02-15 10:29
Wściekłe niszczenie resztek zieleni trwa!
Tymczasem na Przymorzu nie ma czym oddychać!
Spaliny pomieszane z kurzem - to wciągamy do płuc.
Wygląda na to że władze oddają nas na rzeź za kolejne mieszkania od deweloperów!- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.