- 1 Tulipanowe pole już otwarte (105 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (460 opinii)
- 3 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 4 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (288 opinii)
Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej
Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej , by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.
- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
- Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny . Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
- Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
- Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.
- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".
Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.
- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?
- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej .
Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.
Miejsca
Opinie (269) 9 zablokowanych
-
2017-02-15 10:26
Car i gdanski układ nie ma umiaru w kopertach
z kilometra widac ze to korupcyjny układ a student z jednocyfrowym IQ to kukła na pozarcie (podobna strategia do AmberGold).
Plany zrobili deweloperzy a przepycha je skorumpowana gdanska klika cara.
Bedzie musial kogos zatrudnic do zliczania mieszkań bo teraz pogubi sie juz na dobre.
Mam nadzieje ze Gdanszczanie nie pozwola na dewastacje i odebranie im parku. Jesli teraz pozwolimy pazerni deweloperzy zabuduja park po sam piasek.- 11 1
-
2017-02-15 10:22
wszystko dla deweloperki
a mieszkańcy są nieważni, zabierzcie jeszcze plaże
- 9 1
-
2017-02-15 10:09
zasadnicza kwestia to gdzie jest granica (1)
czy ktoś kto mieszka w Gdańsku od urodzenia, musi być wiecznie zmuszany
do obniżania standardu życia, czy dlatego, że ktoś z warszawy chce mieszkać pod samą plażą to Gdańszczanie mają za to płacić.- 22 1
-
2017-02-15 10:16
wlasnie i co budyn na to
- 5 1
-
2017-02-15 08:48
(1)
Przypominam ,że im więcej będzie zabudowy wysokiej, tym szybciej staniemy się np. Krakowem, Warszawą i będziemy też mieć smog.
- 25 1
-
2017-02-15 10:14
mądraliński. farmazony piszesz
- 1 5
-
2017-02-15 10:14
autorzy projektów
Jeśli ktoś nie mieszka w danym rejonie, nie przyjeżdża w ramach wypoczynku, to nie interesują go ujęcia wody. czy inne walory terenu nadmorskiego. Podchodzi do tematu wyłącznie na zasadzie korzyści finansowych. Przecież hałas, spaliny mogą być wszędzie
- 10 0
-
2017-02-15 08:19
Mam nadzieję (1)
Że to będzie koniec adamowicza i jego kliki i że nikt nie dopuści do tej zabudowy terenów zielonych oraz ujęć WODY PITNEJ.
- 31 3
-
2017-02-15 09:50
Dopuści druga ekipa. Na kasę łaszcza się i ci z lewa i ci z prawa. Wszystkich da się kupić.
- 1 3
-
2017-02-15 09:46
mam wrażenie że włodarz który nie wie ile ma mieszkań
nie jest w stanie nic dobrego już dla Gdańska wymyślić, czas na zmiany
- 14 1
-
2017-02-15 09:46
Chore wizje
rodem z PRL
- 11 2
-
2017-02-15 09:15
Człowieniu, budować? Gdzie? Przy wodzie? Na piaskach?!?
- 3 2
-
2017-02-15 09:12
budyń przerżniesz wybory tu manie. pisbolszewicy
powiesdzą ze nigdy nie bedzie żadnego okrajania pasa zieleni nadmorskiego i wygra. a na wiosne plan drogi wyciągnie sie z szuflady i bez pytania kogokolwiek o co kolwiek poprostu sie zabuduje wszystko po same alejki nad morzem i tyle
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.