- 1 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (288 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (459 opinii)
- 3 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 4 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (263 opinie)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
W Trójmieście przybywa magazynów. Kolejne 32 tys. zostało oddane do użytku na Kowalach
Poruszając się na co dzień po Trójmieście widzimy, że przybywa nowych biurowców, rozrastają się osiedla mieszkaniowe, budują nowe galerie handlowe. Tymczasem w mniej widocznych miejscach nieźle rozwija się jeszcze jeden segment rynku nieruchomości: magazynowy.
Jak wynika z szacunków agencji doradczej Colliers International w ubiegłym roku w Trójmieście znaleźli się chętni na około 110 tys. m kw. powierzchni magazynowych (97 tys. wg. Cushman&Wakefield), na dodatek zdecydowaną większość, bo około 88 proc. transakcji stanowiły nowe umowy. To najlepszy wynik w historii. Deweloperzy oddali w tym czasie do użytku ponad 80 tys. m kw. (w tym samym okresie w Trójmieście przybyło 60 tys. m kw. nowych powierzchni biurowych). Warto przy tym zaznaczyć, że poziom pustostanów wciąż utrzymuje się na dość niskim poziomie, wynoszącym ok. 5,8 proc. - wskaźnik ten jasno pokazuje, że na powierzchnie są chętni.
- To dobry znak dla całego rynku. Pokazuje optymizm zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. W pewien sposób jest to też potwierdzenie dobrej sytuacji ekonomicznej w całym kraju, nie tylko na rynku lokalnym - podkreśla Łukasz Grupa z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International.
Według wyliczeń Colliers na całym rynku trójmiejskim mamy około 380-400 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej (podczas gdy nowoczesnych powierzchni biurowych mamy ok. 640 tys m kw.). Biorąc pod uwagę, że w całej Polsce nowych magazynów jest 11,2 mln m kw., jest to niewielki odsetek.
Ze względu na dwa dobrze działające terminale - gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie i gdyński, zacieśnia się współpraca z krajami położonymi na północ od Polski. Zdaniem ekspertów w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe.
- Dla deweloperów magazynowych, poza terenami przy portach, szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy - w rejonie Pruszcza i Kowal, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej numer 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy - ocenia Marzena Zaczkiewicz, Leasing Manager z firmy deweloperskiej 7R Logistic.
W trójmiejskich magazynach obecni są zarówno przedstawiciele branży FMCG (czyli produkty szybkozbywalne), sieci handlowych, jak i logistycy potrzebujący lokalnych węzłów.
- Operatorzy logistyczni z całej Polski zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku, dlatego lokalizują tu swoje oddziały przeznaczone głównie do obsługi północnej części kraju - wyjaśnia Łukasz Grupa.
Nowy obiekt na Kowalach
7R Logistic, deweloper z Krakowa, zakończył właśnie budowę Centrum Logistycznego Gdańsk-Kowale V. To piąty z planowanych sześciu magazynów wchodzących w skład Parku Logistycznego Gdańsk-Kowale. Ma 32 tys. m kw. i został oddany do użytku po ośmiu miesiącach od rozpoczęcia budowy.
- Decyzja 7R Logistic o rozpoczęciu budowy pierwszego magazynu w Gdańsku - Kowalach osiem lat temu była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na tym rynku. Jako jeden z pierwszych inwestorów dostrzegliśmy potencjał tej lokalizacji. Potwierdzeniem słuszności tej decyzji jest duże zainteresowanie każdym z budowanych przez nas obiektów - mówi Marzena Zaczkiewicz.
W ostatnich latach deweloper podejmował decyzję o budowie kolejnych obiektów na zasadzie spekulacyjnej, jeszcze przed podpisaniem umów najmu. Każdy z magazynów zapełnił się najemcami. W 2016 roku oddany został tu do użytku magazyn Gdańsk-Kowale IV o powierzchni 16,4 tys. m kw. W tym roku rozpocząć ma się budowa szóstego, ostatniego w ramach tej inwestycji obiektu o powierzchni ok. 18 tys. m kw. - cały park logistyczny będzie miał wtedy 140 tys. m kw. Właścicielem części parku jest fundusz inwestycyjny Hillwood Europe. Deweloper, nie zdradzając póki co kolejnych lokalizacji, już zapowiada kolejne inwestycje w Trójmieście.
Wśród najemców nowego obiektu znajdą się między innymi przedstawiciele branży automotive czy elektrycznej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom jednego z najemców z branży motoryzacyjnej (Auto-Partner), 7R przystosowało Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale V pod zabudowę wielopoziomową z automatyką magazynową w postaci automatycznej linii transportu wewnętrznego, a także w system techniki przeładunkowej.
Rozbudowa parków logistycznych przyspiesza
Największym, bo obliczonym docelowo na 500 tys. m kw., parkiem magazynowym w Trójmieście jest Pomorskie Centrum Logistyczne powstające na Stogach, przy terminalu DCT . Kończy się tu budowa kolejnego obiektu klasy A, wtedy łączna powierzchnia centrum wyniesie ponad 88 tys. m kw. Magazyny o powierzchni 51 tys. m kw. zostały wynajęte do czerwca ubiegłego roku. Wtedy też ruszyła rozbudowa obiektu o kolejne 36,7 tys. m kw.
- Początkowo planowaliśmy wybudować ten obiekt w dwóch fazach, najpierw 15 tys., a następnie 21 tys. metrów. Ponieważ jednak szybko znaleźliśmy klientów na te magazyny, to od razu zdecydowaliśmy się stawiać większy budynek - tłumaczy Tomasz Arent z firmy Goodman.
Wraz z rozwojem terminalu kontenerowego (w ubiegłym roku oddane do użytku zostało tu kolejne nabrzeże przeładunkowe) przewidywany jest dalszy szybki rozwój tego parku. Oczekiwana jest informacja o rozbudowie parku o kolejne 36,7 tys. m kw.
Czytaj także: trójmiejski rynek zmienia się dzięki DCT
Panattoni, międzynarodowy deweloper, który w Trójmieście zrealizował już składający się z czterech hal magazynowych Panattoni Park Gdańsk (w sumie 46,5 tys. m kw., ul. Elbląska ) w ubiegłym roku oddał do użytkowania dwa kolejne magazyny, w sumie 28,6 tys. w ramach Panattoni Park Gdańsk II. Hale zlokalizowane są w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Zastawnej, a więc tuż przy wjeździe na autostradę A1.
Sukcesywnie rozwija się także Centrum Logistyczne na terenie gdyńskiego portu. W lutym przy ul. Polskiej 19-23 oddano do użytku magazyn wysokiego składowania o powierzchni 5 tys. m kw. przeznaczony dla towarów drobnicowych. Obiekt wybudowano z zachowaniem skrzydła zachodniego i z odbudowaniem skrzydła północnego przedwojennego magazynu K wpisanego do Gminnej Ewidencji Zabytków miasta Gdyni. To trzeci obiekt oddany do użytkowania w ramach Centrum Logistycznego na terenie portu. Do końca 2019 roku jego potencjał magazynowy wzrośnie o kolejny magazyn wysokiego składowania (ok. 11 600 m kw.) w rejonie ul. Kontenerowej i Logistycznej.
Czynsze w Trójmieście już od jakiegoś czasu są historycznie jednymi z najniższych, ale są stabilne. Aktualnie efektywna stawka czynszu wynosi od 2,20 do 2,90 euro za m kw. za miesiąc.
W kraju najdroższe są w tej chwili najlepsze magazynowe lokalizacje warszawskie (od 3,50 do 4,80 euro za m kw. za miesiąc) oraz krakowskie (od 2,80 do 4,50 euro za m kw. za miesiąc).
Miejsca
Opinie (82)
-
2017-04-09 21:03
A w transporcie kibel...spedycja upadnie!
- 1 1
-
2017-04-09 11:03
(3)
I tak oto jednym artykułem zaorano KOD i wszystkie tezy mówiące o upadającej gospodarce, mniejszych obrotach, i marginalizowaniu kraju.
- 37 70
-
2017-04-09 20:14
Rozpędzony przez PO pociąg będzie się zatrzymywał długo (1)
Był szczyt NATO i inne europejskie "święta", ale nasza pozycja w UE się marginalizuje i nie zaprasza się już Polski do nowych inicjatyw.
Kwestia czasu jak wyjdziemy z UE a potem z NATO a hybrydowy wąż z Rosji odkrycie nam kawał zadu...
Na szczęście do wyborów już 2 lata .- 12 12
-
2017-04-09 20:57
Piotr zacznij samodzielnie myśleć.Uważaj na ten pociąg.Haha.
- 5 11
-
2017-04-09 12:06
Zapraszamy do Gdyni.
- 11 3
-
2017-04-09 20:16
a czy juz placa ? czy dalej 1600 + reszta pod stolem?
takie zapytanie -moze by robic badanie a nie tylko promocje ?platna
- 7 2
-
2017-04-09 15:57
nie zebym sie czepial ALE (1)
albo Gdansk, albo Kowale, te drugie nie wchodza w sklad Trojmiasta
- 19 1
-
2017-04-09 19:13
Napisali zarówno o budowach w Gdańsku jak i o budowach w Kowalach
- 2 2
-
2017-04-09 14:34
a gdzie są fabryki i centra badawcze? (2)
bo póki co to biurowce są tylko dlatego, że jesteśmy tani !
magazyny, hale - to huby do przeładunku towarów obcych w większości
moje pytanie: kiedy zaczniemy sami projektować i produkować towary zaawansowane technicznie?
jako przykład podam, że wciąż nie mamy własnej marki auta !- 14 9
-
2017-04-09 15:21
Nic nie stoi na przeszkodzie, zaprojektuj nowe auto, otwórz fabrykę, a nie narzekaj.
- 12 2
-
2017-04-09 14:43
http://katalog.trojmiasto.pl/produkcja_i_przemysl/
- 4 1
-
2017-04-09 13:48
W jakim trójmieście pani redaktor? Gdańsk dalej Kowale, Pruszcz Gdański, długo, długo nic i dopiero Gdynia (1)
Przecież nawet takie Kowale biją na głowę całą Gdynię pod względem powierzchni magazynowej, a co dopiero Gdańsk przy którym Gdynia to nic nie znaczący pikuś. Proszę zrobić uczciwe zestawienie ile jest w poszczególnych miastach powierzchni magazynowej na wynajem. Gdynia pełni rolę wręcz marginalną
- 23 6
-
2017-04-09 13:58
Efekty prawie 20 lat działania "najlepszego" prezydenta Szczurka
W powierzchni Magazynowej Gdynia(miasto portowe) liczy się jeszcze mniej niż na rynku biurowym (95% aktualnie budowanej w trójmieście powierzchni biurowej znajduje się w Gdańsku).
- 15 3
-
2017-04-09 12:40
super
do kasy gminy powinno rocznie dodatkowo wpadać ponad 700 tyś. PLN z podatku od nieruchomości. Bogatsza gmina = lepsze życie
- 17 1
-
2017-04-09 12:05
(1)
W Gdyni marazm, droga do portu czyli estakada przez większość dnia zakorkowana, nie powstają też w okolicy żadne obiekty magazynowe. Szkoda że władze nie chca zainwestować w infrastrukturę i wykorzystać szanse rozwoju.
- 23 5
-
2017-04-09 12:15
nie da się. spisek całego świata przeciwko mam!
- 13 2
-
2017-04-09 12:13
Gdynia - dno magazynowe.
Kiedyś największy park logistyczny w Polsce.
- 27 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.