• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Wioletta Kakowska-Mehring, Michał Sielski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia. Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie




Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • A co z obiecywanym pomnikiem inż. Tadeusza Wendy... (3)

    .... który miał stanąć na główce tego pirsu na 100-lecie odzyskania niepodległości !!! ???

    • 8 4

    • cicho, w gdyni są same sukcesy

      • 2 1

    • został tak przyjęty (ten pomysł)

      że nawet urząd miasta sie zawstydził...

      • 3 1

    • Zamiast tego ma być pomnik Lecha... czy Jarosława... jeden ch...

      Ale ma być kieszonkowy.

      • 1 0

  • Chociaż skrawek będzie można zwiedzać

    • 3 0

  • Wycieczkowce przy Nab. Angielskim? (5)

    Jak autorzy koncepcji cumowania wycieczkowców przy Nab. Angielskim wyobrażają sobie bezpieczne i sprawne, a przy tym niewymagające nadmiernych kosztów (czyt. asysty wielu holowników) manewrowanie jednostkami o dł. 250 - 350 m na tym akwenie Portu?

    • 9 3

    • Prima Aprilis

      • 3 1

    • wyburzenie falochronu i przesunięcie go wgłąb zatoki

      prędzej czy później to musi nastąpić albo należy zasypać te baseny i rozszerzyć "szypułę" dla portu zewnętrznego.
      Albo spełnić oczekiwania urzędu miasta i z zgasić światło w porcie.

      • 5 0

    • Prima aprilis

      To jest prima aprilis. 10000%

      • 1 1

    • Na makiecie

      • 2 0

    • No właśnie,

      czemu nie ma opini specjalistów (kapitanatu portu, operatorów holowników) o takiej reorganizacji portu?

      • 0 1

  • 1 IV....

    • 4 3

  • Nie chcemy statków w Gdyni, chcemy apartamenty z widokiem na morze

    ...;)

    • 9 1

  • Prima aprilis, jak ogolno dostępny taras w szczy towers i

    • 10 0

  • A moim zdaniem... (6)

    Teren ten powinno się zagospodarować zabudowując go drapaczami chmur, takimi jak Sea Towers i wyższymi, nad samym nabrzeżem stworzyłbym ogólnodostępny bulwar z dostępem do nabrzeża portowego przy którym cumowałyby wycieczkowce oraz mniejsze jednostki pływające...
    Przypływających do Gdyni witałaby charakterystyczna wielkomiejska zabudowa, zachęcająca do inwestowania właśnie w Gdyni swojego kapitału. Nie mniej jednak uważam, że warto byłoby również zrealizować ten projekt który zakładał wybudowanie obiektu na zatoce który częściowo górowałby ponad lustrem wody, częściowo pod jej powierzchnią. Taka budowla nadałaby wyjątkowości swoją niepowtarzalną architekturą, przyciągałaby dodatkowo turystów, jak również ubogaciłoby to już na obecną chwilę ciekawą modernistyczną architekturę Gdyni.
    Uważam również, że Gdynia powinna wzbogacić się o infrastrukturę sieci tramwajowej połączonej z Gdańską, na kształt tej która funkcjonuje w konurbacji górnośląskiej, bądź aglomeracji Łódzkiej doprowadzając bezpośrednie połączenia z pnącego się w górę centrum w kierunku poszczególnych dzielnic lub dworca kolejowego.
    Gdynia w mojej wizji miałaby wizualnie przypominać miasto na kształt Nowego Jorku, gdzie w linii brzegowej rozpościera się panorama z widokiem na drapacze chmur podobnie jak na Manchattanie, częściowo łącząc w sobie coś z klimatu San Fransisco czy Los Angeles, bowiem Gdynia kojarzy mi się wyłącznie z miastem nowoczesnym, dynamicznym, być może przez jej stosunkowo młody wiek, stąd też pewnie taka a nie inna wizja....

    • 4 10

    • Co Ty palisz???? (1)

      ?

      • 7 0

      • Opony

        • 1 0

    • marych ty sie naprawdę nie musisz podpisywać. twoja choroba jest unikalna jak linie papilarne :0

      • 3 1

    • A podniebne gondole? - Też miały być.

      • 3 0

    • Nie to towarzystwo.. Niestety.

      Twój tekst, mimo że wcale nie akademicki, to i tak już jest zbyt mądry dla zdecydowanej większości forumowiczów. Oni tego nie rozumieją.. Nie ten odbiorca.

      Pozdrawiam.

      • 1 1

    • Prawie Jak Nowy Jork

      Gdynia jest dziesięć razy mniejsza od Nowego Jorku.
      Konkurowanie skalą z Manhattanem przy kształtowaniu nowej zabudowy jest śmieszne i żałosne zarazem. Śmieszne bo wystarczy jeden Manhattan w Nowym Jorku właśnie a żałosne, bo warunki naturalne jakie ma Gdyńskie śródmieście i port są wyjątkowe choćby przez tło jakie tworzy Kępa Oksywska i Kępa Redłowska i Wzgórza morenowe położone po stronie zachodniej dla zabudowy śródmieścia. Jeżeli nowa zabudowa będzie przesłaniać i dominować nad tymi tłami, to zaprzepaścimy całkiem walor zielonej oprawy śródmieścia.
      Dlatego nie powinna stawiać wieżowców dziesięć razy za wysokich.
      Raczej powinna szanować ludzką skalę śródmieścia określającego tożsamość Gdyni.
      podobnie jak robią to cywilizowane miasta takie jak Kopenhaga, Sztokholm, San Sebastian, w których dba się o zachowanie właściwych relacji między zabudową a krajobrazem, szczególnie jeśli chodzi o skalę. Architekci i urbaniści przedwojenni na równi ze swoimi odpowiednikami skandynawskimi kształtowali śródmieście i osiedla w skali ludzkiej, czyli aby zabudowa nie była wyższa od otaczających ją drzew.
      Wieżowce nie tworzą miejskości, zwłaszcza pojedyncze - przykład Breskens w Holandii jest tego dowodem, gdzie wieżowiec stoi sobie na łąkach u ujścia kanału. NIe tworzą miejskości w sensie ułatwienia kontaktu między ludźmi. Raczej wyobcowują od kontaktów sąsiedzkich poprzez ulicę i podwórko oferując w zamian rzecz odległe widoki ze szklanej klatki wentylowanej mechanicznie.

      • 0 0

  • Horała to stan umysłu

    mógł wycieczkowce na lotnisku w Kosakowie zaparkować

    • 6 7

  • Prima aprilis i tyle w temacie!

    • 4 1

  • Dalmorowski pirs zabudować a wycieczkowce stawiać na Wiczlinie !...

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane