• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ma nowe lokalizacje na podziemne parkingi

Michał Brancewicz
21 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
  • Targ Rybny jest jedną z nowych lokalizacji dla parkingu podziemnego w Gdańsku. W połączeniu z parkingiem planowanym wzdłuż Podwala Staromiejskiego może stworzyć duży obiekt w kształcie litery L.
  • Na działce przy ul. Długie Ogrody będzie mógł powstać wielopoziomowy parking naziemny.

Jeszcze w tym roku urzędnicy rozpiszą przetarg, który pozwoli wyłonić inwestora chętnego do wybudowania parkingów podziemnych w Gdańsku. Pojawią się dodatkowe lokalizacje, ale żadna nie będzie obowiązkowa. Wraz z planami powraca pytanie, czy takie obiekty są w ogóle w mieście potrzebne?



Czy w Gdańsku potrzebne są parkingi podziemne i kubaturowe?

Serial pod tytułem "budowa parkingów podziemnych w Gdańsku" trwa już dobre dziewięć lat. Ostatnia próba wyłonienia inwestora zajęła ponad dwa lata i ostatecznie zakończyła się fiaskiem. Urzędnicy ponownie przymierzają się do znalezienia chętnego do realizacji tego przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Są dwie firmy zainteresowane tym tematem, które dzwonią do nas i proszą, byśmy uruchomili postępowanie ponownie - zdradza Iwona Bierut, szefowa Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Przygotowujemy się do tego. Opracowujemy nową koncepcję i nowe wyceny. Pojawi się także nowa lokalizacja. Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku - zapowiada.
Tam mogą powstać podziemne parkingi

Do tej pory urzędnicy wskazywali pięć miejsc, gdzie widzieli możliwość wybudowania parkingów. Jedno z nich, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska było lokalizacją obligatoryjną, czyli obowiązkową, pozostałe cztery: wzdłuż Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, na Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (parking podziemno-naziemny), przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (również podziemno-naziemny) i rezerwowa na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska, były nieobowiązkowe.

Teraz doszła dodatkowa lokalizacja. Jest nią działka przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska w sąsiedztwie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Najprawdopodobniej miałby tam powstać jednak parking kubaturowy, a nie podziemny.

Pojawia się też pomysł, by z parkingiem zejść pod powierzchnię Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska. W połączeniu z planowanym parkingiem przy Podwalu Staromiejskim powstałby obiekt w kształcie litery L.

W nowym postępowaniu żadna z lokalizacji nie ma być obowiązkowa. Decyzja o tym, gdzie powstaną parkingi zapadnie w toku negocjacji z inwestorem.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Na przeszkodzie do sfinalizowania transakcji w zeszłym roku stanęły rozbieżności finansowe. Gdańsk zamierzał oddać inwestorowi grunt w użytkowanie na 30 lat i dopłacić maksymalnie 40 mln zł. Natomiast krakowska firma ImmoPark oczekiwała od miasta zaangażowania na poziomie 74 mln zł i wydłużenia umowy koncesji o 10 lat.

Przy okazji nowych planów powraca pytanie, czy parkingi - zarówno kubaturowe, jak i podziemne - są w mieście potrzebne? Szczególnie w sytuacji, gdy powstały, bądź już są w planach nowe piętrowe obiekty.

  • Parking na blisko 500 aut, jaki powstał na części terenu pętli autobusowej w ramach budowy biurowca Tryton. Na razie korzysta z niego niewielu kierowców.
  • Poziomowy parking u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej, który powstanie w ramach Forum Gdańsk.
  • Tak ma wyglądać parking na ok. 480 pojazdów vis a vis budynku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.
Od zeszłego roku taki parking na ok. 500 miejsc funkcjonuje na części terenu po byłej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jego powstanie było warunkiem postawionym przez miasto inwestorowi, który nieco dalej zamierzał wybudować biurowiec Tryton. W zamierzeniu z parkingu mieli korzystać nie tylko pracownicy biurowi, ale także mieszkańcy lub turyści. Dzisiaj biurowiec już działa, a samochody stojące na parkingu można policzyć na palcach jednej ręki, boczne uliczki są za to zastawione. Dodatkowo obiekt szpeci okolicę.

Z kolei pod koniec przyszłego roku nastąpi otwarcie kompleksu handlowo-usługowego Forum Gdańsk, a wraz z nim parkingu na ok. 1100 aut u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Na tym nie koniec. W ramach budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka Gdańsk planuje wybudować także częściowo podziemny parking na placu przed Urzędem Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska na ok. 480 pojazdów.

- Nadal chcemy ograniczać sieć parkingów naziemnych w Śródmieściu, ale nie zamierzamy robić tego za wszelką cenę. Dlatego wypuścimy informację i będziemy czekali na reakcję rynku - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Robimy nową kalkulacją dotyczącą liczby miejsc i kosztów, gdyż poprzednia powstała, gdy jeszcze ważyły się losy budowy Forum Gdańsk. Nie było także konkretnego planu budowy parkingu w ramach węzła Gdańsk Śródmieście [na placu przy Urzędzie Wojewódzkim - red.].

Miejsca

Opinie (181)

  • parking przy długich ogrodach

    Wróżę wielki sukces parkingu kubaturowego przy długich ogrodach. Jak już wszystkie milion bezpłatnych miejsc w okolicy będzie zajętych, cała reszta z chęcią zapłaci za parking po dachem.

    • 2 1

  • gdzie potrzebny nowy zbudowany parking? (2)

    wystarczy poobserwować gdzie ludzie najczęściej (zwłaszcza nielegalnie) parkują,
    to coś jak ze ścieżką dla pieszych - zanim położysz płytki, sprawdź gdzie ludzie wydeptali już szlak

    • 6 0

    • nie wystarczy (1)

      warto zastanowić się, jak będzie wyglądać miasto za 20 lat jeśli nie wprowadzi się opłat za parkowanie odpowiedniej wysokości.

      Dlaczego posiadanie samochodu ma automatycznie stwarzać roszczenie do darmowego miejsca do parkowania?

      Dlaczego w Berlinie jest ca. 2 razy mniej samochodów na mieszkańca niż w Warszawie? Ponieważ w Berlinie każdy mieszkaniec kupując samochód wie, że będzie płacił za parkowanie i to mu się niekoniecznie opłaci.

      • 1 2

      • ale w Berlinie jest najlepsza komunikacja na świecie

        serio, nie wiem po co mi tam samochód. Tylko kłopot.

        • 0 0

  • Ale bagno !!!

    Ten otwarty parking to jest w centrum miasta czy na polu za Morzeszczynem ? Kartofle na tym placu zasiejcie.

    • 4 0

  • znakomity tekst decydenta miasta - Bareja przy tym to pikuś

    Z jednej strony informacja o zamiarze budowania parkingów w Śródmieściu (za publiczne pieniądze?) i jednocześnie deklaracja:

    "Nadal chcemy ograniczać sieć parkingów naziemnych w Śródmieściu, ale nie zamierzamy robić tego za wszelką cenę".

    Budowa piętrowych (podziemnych lub nadziemnych) parkingów w pobliżu centrum miasta to sposób na zwiększanie korków na dojazdach do niego.

    Czy to jest trudne do zrozumienia dla ludzi piastujących ważne stanowiska w mieście Gdańsku?

    • 1 2

  • Więcej parkingów oznacza więcej samochodów.

    To tylko spowoduje, że więcej samochodów wjeździe do Śródmieścia. Nie spowoduje że nagle ulice staną sie wolne od samochodów. Już nie wspomne o godzinach szczytu gdzie już teraz wyjechać z Głownego i Starego miasta to horror.

    A już się budują parkingi np. Forum Gdańsk.

    • 2 2

  • no to po kolei

    parking TRYTONA - stoi dziś pusty - niewypał - złe miejsce
    parking TARG RYBNY - przydałby się ale fajnie byłoby aby nie kolidował z Jarmarkiem świętego Dominika - tam stoją ludziki i odbywają się czasem imprezy
    parking FORUM - jak najbardziej jestem za
    parking PODWALE PRZEDMIEJSKIE - już dawno powinien powstać aby turyści mogli pójść zwiedzić stare Miasto - dziwię się władzom miasta że mają pieniądze i czas by zajmować się bunkrem II wojny światowej a nie mają chęci dla turystów aby pomóc im zaparkować samochody w centrum miasta - pomyślcie o gościach którzy chcą odwiedzić rodziny ludzi mieszkających przy ulicy Długiej Piwnej czy Szerokiej
    parking URZĄD WOJEWÓDZKI - jestem za - tam parkuje strasznie dużo samochodów i często nie można znaleźć miejsca

    • 3 1

  • Ściema

    Nic się nie udało zrobić z dotychczasowymi pomysłami, nie było chętnych do inwestowania. Ale przecież nie można nic nie robić. Poszukajmy. Może za rogiem ktoś jednak będzie chciał. A jak nie będzie to powiemy "zielone miasto" albo zbudujemy szkaradę jak z przemysłowych przedmieść - patrz parking przy J. z Kolna.

    • 1 0

  • "Dlatego wypuścimy informację..."

    A ja puszczę bąka, niech się błąka.

    Potem puszczę drugiego, niech goni tamtego.

    O!

    • 0 0

  • Gdzie parkować

    Okolice dworca w gdańsku głównym pod względem parkowania to koszmar. Ul. Heweliusza, Rybaki Górne i Dolne, wszystko zajęte. Budują tam też kolejny hotel więc będzie jeszcze więcej samochodów. A parkować nie ma gdzie nawet żeby stanąć na przysłowiową chwilę żeby coś załatwić.

    • 1 0

  • Parkingi tak ale inne

    Miasto powinno inwestować w parkingi typu Park & Ride przy kolejce skm na stacjach poza centrum. Ograniczyłoby to znacznie ilość wjeżdżających do centrum samochodów a tym samym zmniejszyło potrzeby na miejsca parkingowe. Oczywiście parkingi w centrum są także potrzebne ale patrząc na wykorzystanie miejsc na parkingu na przeciwko dworca głównego czy też przy wspomnianej ul. Jana z Kolna mam wątpliwości co do potrzeby budowy dalszych tego typu obiektów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane