- 1 78 mln zł długów za mieszkania komunalne (293 opinie)
- 2 Młode Miasto. Inwestycyjny "stop" biurowy (115 opinii)
- 3 Był klub Pokład, będzie hotel (249 opinii)
- 4 Romantyczne mieszkanie w Sopocie (20 opinii)
- 5 Budynki jak doktor Jekyll i mister Hyde (118 opinii)
- 6 Tu jest najwięcej zadłużonych "komunałek" (150 opinii)
Gdańsk ma nowe lokalizacje na podziemne parkingi
Jeszcze w tym roku urzędnicy rozpiszą przetarg, który pozwoli wyłonić inwestora chętnego do wybudowania parkingów podziemnych w Gdańsku. Pojawią się dodatkowe lokalizacje, ale żadna nie będzie obowiązkowa. Wraz z planami powraca pytanie, czy takie obiekty są w ogóle w mieście potrzebne?
- Są dwie firmy zainteresowane tym tematem, które dzwonią do nas i proszą, byśmy uruchomili postępowanie ponownie - zdradza Iwona Bierut, szefowa Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Przygotowujemy się do tego. Opracowujemy nową koncepcję i nowe wyceny. Pojawi się także nowa lokalizacja. Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku - zapowiada.
Tam mogą powstać podziemne parkingi
Do tej pory urzędnicy wskazywali pięć miejsc, gdzie widzieli możliwość wybudowania parkingów. Jedno z nich, przy Podwalu Przedmiejskim było lokalizacją obligatoryjną, czyli obowiązkową, pozostałe cztery: wzdłuż Podwala Staromiejskiego , na Targu Maślanym (parking podziemno-naziemny), przy ul. Szymanowskiego 3 (również podziemno-naziemny) i rezerwowa na Targu Węglowym , były nieobowiązkowe.
Teraz doszła dodatkowa lokalizacja. Jest nią działka przy ul. Długie Ogrody w sąsiedztwie Bramy Żuławskiej . Najprawdopodobniej miałby tam powstać jednak parking kubaturowy, a nie podziemny.
Pojawia się też pomysł, by z parkingiem zejść pod powierzchnię Targu Rybnego . W połączeniu z planowanym parkingiem przy Podwalu Staromiejskim powstałby obiekt w kształcie litery L.
W nowym postępowaniu żadna z lokalizacji nie ma być obowiązkowa. Decyzja o tym, gdzie powstaną parkingi zapadnie w toku negocjacji z inwestorem.
Jak nie wiadomo o co chodzi...
Na przeszkodzie do sfinalizowania transakcji w zeszłym roku stanęły rozbieżności finansowe. Gdańsk zamierzał oddać inwestorowi grunt w użytkowanie na 30 lat i dopłacić maksymalnie 40 mln zł. Natomiast krakowska firma ImmoPark oczekiwała od miasta zaangażowania na poziomie 74 mln zł i wydłużenia umowy koncesji o 10 lat.
Przy okazji nowych planów powraca pytanie, czy parkingi - zarówno kubaturowe, jak i podziemne - są w mieście potrzebne? Szczególnie w sytuacji, gdy powstały, bądź już są w planach nowe piętrowe obiekty.
Od zeszłego roku taki parking na ok. 500 miejsc funkcjonuje na części terenu po byłej pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna . Jego powstanie było warunkiem postawionym przez miasto inwestorowi, który nieco dalej zamierzał wybudować biurowiec Tryton. W zamierzeniu z parkingu mieli korzystać nie tylko pracownicy biurowi, ale także mieszkańcy lub turyści. Dzisiaj biurowiec już działa, a samochody stojące na parkingu można policzyć na palcach jednej ręki, boczne uliczki są za to zastawione. Dodatkowo obiekt szpeci okolicę.
Z kolei pod koniec przyszłego roku nastąpi otwarcie kompleksu handlowo-usługowego Forum Gdańsk, a wraz z nim parkingu na ok. 1100 aut u zbiegu ul. 3 Maja i al. Armii Krajowej .
Na tym nie koniec. W ramach budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka Gdańsk planuje wybudować także częściowo podziemny parking na placu przed Urzędem Wojewódzkim na ok. 480 pojazdów.
- Nadal chcemy ograniczać sieć parkingów naziemnych w Śródmieściu, ale nie zamierzamy robić tego za wszelką cenę. Dlatego wypuścimy informację i będziemy czekali na reakcję rynku - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Robimy nową kalkulacją dotyczącą liczby miejsc i kosztów, gdyż poprzednia powstała, gdy jeszcze ważyły się losy budowy Forum Gdańsk. Nie było także konkretnego planu budowy parkingu w ramach węzła Gdańsk Śródmieście [na placu przy Urzędzie Wojewódzkim - red.].
Inwestycje
Miejsca
Opinie (181)
-
2016-03-21 20:50
Za 2 lata pani Dyrektor Bierut ogłosi ...
... Sorry, znowu nie wyszło.
- 0 2
-
2016-03-21 20:18
obligatoryjną, czyli obowiązkową
Bo czytelnicy to kretyni i nie zrozumieją pierwszego określenia, może więc lepiej użyć tylko tego drugiego zwrotu Panie Redaktorze.
No chyba, że wynagrodzenie od ilości literek obowiązuje-to trudno- 1 1
-
2016-03-21 20:10
Wjedziesz
Dzwonisz do ZDIZ do działu parkowania i prosisz o jednorazowy wjazd, umawiamy sie z pracownikiem ds parkowania i dostajemy kwit na wjazd... wjeżdzasz legalnie, bezpłatnie...
- 3 0
-
2016-03-21 19:13
Jest już jeden duży parking, na miejscu dawnej pętli na Jana z Kolna. Korzysta ktoś ? nie.
- 6 2
-
2016-03-21 18:48
W koncu
Najważniejsza sprawa , tylko ile to bedzie trwało
- 1 1
-
2016-03-21 18:28
Dopóki max.stawka to 3 zł/h, to parkingi podziemne nie powstaną - nie opłaca się
Swoją drogą - te 3 złote za 12-15 m2 w centrum to niezła stawka. Wychodzi ok.7 tys. rocznie (8h dziennie bez weekendów). Miasto się nie ceni, ale taka ustawa
- 2 7
-
2016-03-21 18:22
budowac hahha -wizja idiotow! budowalem obok nie wiedza na co sie porywaja
pelny nieprofesjonalizm ! sa tereny za hotelem obok szkoly gdzie mozna robic parkingi - nie pchajcie sie w okolice motlawy bo moze o to chodzi ale zaplacicie 2x to co bedzie w ofercie !!!
- 7 5
-
2016-03-21 18:02
Bra
Brama Długich Ogrodów a nie Żuławska. Nie używajcie niehistorycznych nazw...
- 4 7
-
2016-03-21 17:51
Parkingi, ekrany, przejścia podziemne - witamy w Gdańsku XXI w. Adamowicza i Bojanowskiego
paszli won przez gnój na szafot
- 13 10
-
2016-03-21 17:47
budować, ale profesjonalnie
Wszystko trwa tyle lat, bo zajmują się tym niekompetentne osoby i miasto nie ma pojęcia o realiach na rynkach finansowych oraz o realizacji tego typu obiektów. Niestety chce wydoić inwestorów. proszę pamiętać, że te 9 lat kosztuje i za to odpowiada obecna ekipa, a szczególnie nadzorujący sprawy wiceprezydent.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.