• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Kiedyś też uczestniczyłem w tzw. dyskusji na temat uchwalenia planu zagospodarowania fragmentu Gdyni w UM... Buta i arogancja urzędników posunięta do granic absurdu, przy jednoczesnym braku wiedzy, argumentów i jakiejkolwiek dyskusji. Bardzo żałowałem, że nie nagrałem tej farsy, bo na protokołowanie nie można było liczyć...

    • 28 3

  • (3)

    A czy najpierw nie należy przebudować dróg np. pszerzyć Wiśniewskiego? Przeciez po wybudowaniu tak wielkiego osiedla tam się wszystko zakorkuje.

    • 25 2

    • Nie da się ;)

      • 8 1

    • Budować, wziąć kasę od developera, a potem jakoś to będzie.

      • 2 0

    • K..źwa, od czego jest centrum ? Na drugą stronę ulicy też korzystasz z auta ?

      Może tak z buta ? Dla zdrowia pasibrzuchu ? Zapisałeś się do onkologa na 2024 rok ?

      • 2 0

  • Skoro odroczony (2)

    To poproszę o sprzątniecie choć raz a dobrze terenu wokół i na przystanku obok hali....
    To jest wstydliwa wizytówka dla mieszkańców i pasażerów. ...
    Pomijając okropny stragan. A obok niego wysypiska kamieni petow, butelek i innych śmieci.

    • 23 1

    • Nie proś tylko żądaj, bo jeszcze pomyślą, że ty jesteś dla nich a nie odwrotnie.

      • 2 1

    • i wlasnie - skoro odroczony - to polozyc nowa nawierzchnie na Jana z Kolana az do pomnika '70. Syf wokol hali targowej jest porazajacy. Wstawcie choc banner: "Jestes w Gdyni-Usmiechnij sie".

      • 8 0

  • Jakie to szare i brzydkie... Wszystkie te projekty podobne są do siebie.

    • 12 4

  • Kolejarze tzw. obecny zarząd z dobrej zmiany pewnie będzie dla zasady na nie

    • 2 3

  • błazenada obecnej władzy doprowadzi Gdynie do ruiny

    trzeba pogonić ta grupkę wzajemnej adoracji a razem z nimi towarzysza piesiewicza, to jest skandal co oni wyprawiają

    • 28 4

  • Tylko u Nas w Gdańsku buduje się nowoczesne osiedla i bez czteoropasmowych dróg...

    ...no bo po co komu nowa droga jak można latać :)))

    • 6 3

  • kolejna galeria handlowa?!!? po kiego?? (4)

    W kazdej te same firmy do porzygania juz. A moze by zrobic osrodek sportowy? Cokolwiek innego, niż tylko kolejne miejsce spędu

    • 24 3

    • Kolejna galeria a Śródmieście na wymarciu

      Po dwóch stronach "centrum" galerie a w centrum puchy...
      Brawo! Tyle gadania że Gdynia pustoszeje ale kasa na 1 miejscu, jak zawsze ....

      • 2 2

    • a moze by tak Port powiekszyć i zwiększyć ilość rozładunków i załadunków

      • 1 1

    • A czemu nie w centrum ? Jedź sobie sam na obrzeża tą rojącą się od piratów (1)

      drogowych obwodnicą. Ja nie jestem niewolnikiem samochodu.

      • 0 0

      • Słusznie, nie jesteś. Więc...

        może tak z buta ? Dla zdrowia pasibrzuchu ? Zapisałeś się do onkologa na 2024 rok ?

        • 0 0

  • Pierwsza od bardzo dlugiego czasu sluszna decyzja magistratu.

    Chcemy wiecej zieleni i parkow, nie chcemy kolejnej Riviery itp. Czyz tak ?
    No to tak trzymac i doprowadzic do wywlaszczenia PKP z terenow poindustrialnych. Nalezy koniecznie stworzyc warunki do samodecydowania o zagospodarowaniu tych obszernych gruntow, oczywiscie w polaczeniu z obowiazkowymi komsultacjami spolecznymi, ktore beda rowniez obowiazkowo uwzgledniane przy planowaniu
    Dosc wolnego folwarku, jarmarcznej tandety i ukladnosci z developerami.

    • 13 9

  • Water front (2)

    Jakoś cicho o zaniechania budowy otwarcia Gdyni na morze na wysokości Waszyngtona. Już wiadomo, że teren po Naucie przejmie Port. Koniec marzeń o wspaniałych nabrzeżach ze szklanymi domami. Teraz jedynym miastem z takim potencjałem został tylko Gdańsk

    • 11 4

    • Nie panikuj,port przejął tylko 2 hektary na Waszyngtona,zostało jeszcze 8 hektarów tam będą budowane biurowce

      • 0 0

    • Żaden port nie przejmie Nauty,to jest nierealne.Nauta będzie istnieć na Waszyngtoona jeszcze dziesiątki lat

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane