- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (292 opinie)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (40 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (875 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
Mało magazynów, ale dobre perspektywy
Trójmiasto ciągle jest jednym z najmniejszych w Polsce ośrodków dystrybucyjnych. Potencjał polskich miast portowych nie przekłada się na razie na ich pozycję na rynku magazynowym. Sytuacja będzie się zmieniać wraz z rozwojem infrastruktury drogowej i portowej.
Wpływ rozwoju infrastruktury portowej na rynek magazynowy doskonale widać na przykładzie rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego (DCT) w Gdańsku. W jego sąsiedztwie powstaje Pomorskie Centrum Logistyczne, które może docelowo osiągnąć powierzchnię 500 000 m kw.
Projekt powstaje na 110 hektarowej działce sąsiadującej z DCT Gdańsk jako multimodalne centrum logistyczne. Po wygranym przetargu deweloperem tej inwestycji jest międzynarodowa firma Goodman.
Inwestycja jest na etapie uzgodnień. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że budowa - jeśli nic nie stanie na przeszkodzie - rozpocznie się w II kwartale tego roku. W pierwszym etapie powstanie tu 20 tys. m kw. powierzchni.
W tej części Trójmiasta, w pobliżu Lotosu (między drogą krajową nr 7 a Trasą Sucharskiego ) powstaje także Panattoni Park Gdańsk. Powierzchnia istniejąca wynosi 16 030 m kw., w budowie jest 6 500 m kw., docelowo powstanie tu ponad 45 500 m kw. powierzchni. Na dzień dzisiejszy do wynajęcia jest 27 020 m kw., ale nie ma powierzchni do wynajęcia od zaraz.
Oczywistym przyczynkiem do rozwoju rynku najmu magazynów jest nie tylko rozbudowa portu, ale także wydłużenie autostrady A1. Tereny zlokalizowane blisko węzła Rusocin oraz trójmiejskiej obwodnicy, która de facto jest przedłużeniem A1, zyskują na znaczeniu.
Blisko pierwszych bramek A1, w Pruszczu Gdańskim, inwestycję planuje Segro. Docelowo powstać może tutaj 95 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Prace budowlane mają się rozpocząć wiosną tego roku.
Przy "magazynowej" ulicy Zastawnej w Pruszczu Gdańskim zlokalizowane jest Logistic Center.
Budynek został zaprojektowany dla małych i średnich najemców. Poza tradycyjnym wysokim składowaniem możliwe jest również przechowywanie towarów, dla których wymagana jest temperatura kontrolowana. W tej chwili wynająć można tam od ręki ponad 1 500 m kw. powierzchni.
Dalej, w stronę Gdyni, na gdańskich Kowalach funkcjonuje 7R Logistic. W pierwszym etapie inwestycji powstało 13 500 m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej z zapleczem biurowym. Obiekt został oddany do użytkowania w sierpniu 2010 roku. Drugi etap to kolejne 25 930 m kw.
Diamond Business Park Gdańsk to z kolei projekt centrum magazynowego o pow. 43 104 m kw., który powstać ma tuż przy obwodnicy, przy ulicy Lubowidzkiej. . Inwestorem jest AIG Lincoln.
Na gdańskich Kokoszkach stoi z kolei ProLogis Park Gdańsk Kokoszki o powierzchni całkowitej 90 tys. m kw. Jest on w tej chwili głównym parkiem magazynowym w Trójmieście, oferuje powierzchnię zarówno biurową, jak i magazynową, którą można dostosować do lekkiej produkcji. Według danych Jones Lang LaSalle jest tam w tej chwili do wynajęcia prawie 7 tys. m kw. powierzchni.
W 2011 roku w Trójmieście poziom wolnej powierzchni osiągnął 11 proc. Jednak potencjalni najemcy szukający w Trójmieście większych powierzchni (od 5-6 tys. m kw.) muszą pogodzić się z faktem, że będzie im bardzo trudno znaleźć wolny obiekt od ręki.
Lekko rosnący popyt i spadające wskaźniki wolnej powierzchni będą prowadzić do cenowej stabilizacji (z delikatną tendencją wzrostową). Obecnie w Trójmieście i okolicach stawki czynszów wynoszą od 2,80 do 3,30 euro/m kw. za miesiąc (dla porównania w Warszawie od 3,60 do 5,30 euro).
Z raportu JLL wynika, że tak dobrego wyniku na rynku magazynów nie osiągnięto w Polsce od 2008 roku. W 2011 roku wynajęto w Polsce 1,69 mln m kw. powierzchni dystrybucyjnej (40 proc. to umowy przedłużone), przybyło w Polsce 371 tys. m kw. powierzchni magazynowej. Na koniec 2011 roku na etapie budowy znajdowały się magazyny o łącznej powierzchni 354 tys. m kw., czyli niemal tyle, co wybudowano w całym 2011 roku. Wskaźnik dostępnej powierzchni wyniósł 11,5 proc.
Całkowita wielkość nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce osiągnęła poziom 6,59 mln m kw. Oznacza to, że w skali Europy Środkowo-Wschodniej jesteśmy zdecydowanym liderem.
Opinie (47) ponad 20 zablokowanych
-
2012-02-13 14:03
(1)
A Kowale nie są gdańskie tylko kolbudzkie pani Ewo
- 6 1
-
2012-02-13 16:34
A Kosowo jest Serbskie Panie xx:)
- 0 1
-
2012-02-13 16:21
dobrze jest!
Ludzie nie bądźcie takimi malkontentami trochę optymizmu!
- 2 3
-
2012-02-13 21:05
ogonie szukajac jakies produktu na allegro np ubrania czesci samochodowej
ewidentnie najwiecej ofert jest ze slaska oraz malopolski. w pomorskiem ciezko cos kupic nie ma konkurencji.
- 0 1
-
2012-02-14 07:28
Magazyny tak ale 30 km od granic miasta.
Tak jest na całym świecie. Nigdy nie zobaczysz TIR-a w centrum Paryża czy Barcelony tylko w Polsce.
- 2 0
-
2012-02-14 21:44
pierwsza opinia jest trafna
Trójmiasto to prowincja, a Pomorze to najgosze województwo w kraju. Brak perspektyw, w pracy mobbing i wyzysk, bezrobocie i głodowe pensje. Mieszkają tu ludzie o najgorszych charakterach. T zapoiwadane centra logistyczne nie powstaną. Te co są niby budowane nie zostaną ukończone. Inwestorzy uciekają, kapitał odpływa.
- 0 0
-
2012-02-14 22:12
jak tak bedzie to eron trans w pruszczu padnie i dobrze
- 0 0
-
2012-02-16 12:53
re
Panattoni ciągle inwestuje. Zobaczcie Liczba jest nieruchomości jest szokująca, ale zanosi się, że przez cały 2012 rynek będzie się dalej dynamicznie rozwijał.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.