• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedźwiednik zyska nowe centrum przy PKM

Krzysztof Koprowski
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Plan zagospodarowania bezpośredniego sąsiedztwa przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiegozobacz na mapie Gdańska daje szansę na stworzenie nowej przestrzeni publicznej na Niedźwiedniku, jednocześnie dopuszcza zabudowę do 40 metrów wysokości. To pierwszy plan od dawna, w którym tak wiele uwagi poświęcono kształtowaniu formy nowej zabudowy.



Plan zagospodarowania, obejmujący tereny na zachód od powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiego ma na celu dostosowanie funkcji tego miejsca do zupełnie nowej roli, jaką zacznie ono pełnić po uruchomieniu komunikacji kolejowej. Obecnie jest to teren produkcyjno-usługowo-składowy, który w myśl projektu planu przekształci się w mieszkaniowy i usługowo-handlowy.

Zgodnie z zamysłem urbanistów, mieszkania, biura i handel (do 2 tys. powierzchni sprzedaży, a więc góra supermarket) zdecydowanie lepiej pasują do otoczenia przystanku PKM-ki, a jednocześnie poprawią estetykę dojścia z niego do zabudowań Niedźwiednika. Trzeba przyznać, że pod względem kształtowania przestrzeni projekt planu jest wyjątkowo przemyślany na tle innych dokumentów tego typu w Gdańsku.

Jego twórcy zdecydowali się bowiem na ustalenie zwartej zabudowy wzdłuż projektowanej ul. Nowej Abrahama i nasypu PKM-ki wraz z jasno określonym kształtem nowego placu miejskiego (wyłącznie dla pieszych i rowerzystów) obudowanego sklepami. Plac ten połączy ul. Podkarpacką zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem kolejowym zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor zainteresowany budową będzie musiał utworzyć tzw. pierzeje eksponowane od placu oraz od ul. Słowackiego. Co to znaczy? Ściany budynków będzie musiał wykończyć przy użyciu szlachetnych materiałów budowlanych oraz - od strony placu - z maksymalnie dużą liczbą przeszkleń i witryn. Od strony placu niedozwolone będzie także sytuowanie parkingów w kondygnacji parteru.

Tuż przy przystanku będą mogły stać dwa budynki o wysokości do 40 metrów.

- Zamysłem lokalizacji dominant kompozycyjnych jest podkreślenie przestrzeni publicznej [wspomnianego już placu - dop. red.]. Maksymalna wysokość dla zabudowy "podstawowej", tj. poza dominantami, umożliwia realizację budynków o jedną kondygnację wyższych od zabudowy wielorodzinnej przy ul. Podkarpackiej - wyjaśniał podczas dyskusji publicznej nad planem projektant Artur Budziak.

Różnica wysokości jednej kondygnacji nie będzie jednak dostrzegalna ze względu na ukształtowanie terenu.

- W związku z tym, że teren opada w stronę południowo-wschodnią, zwiększenie wysokości o jedną kondygnację ma na celu zrekompensowanie różnicy w ukształtowaniu terenu i osiągnięcie wizualnie jednej wysokości dla istniejącej i planowanej zabudowy [cała zabudowa będzie doskonale widoczna ze znajdującego się na nasypie przystanku PKM - dop. red.] - zwracała uwagę podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Zwarta zabudowa mieszkaniowo-usługowa (plan dopuszcza w całości także funkcję usługową, czyli np. biura) ma osłonić istniejące budynki przed hałasem od strony linii kolejowej oraz - w odległej przyszłości - od ul. Nowej Abrahama.

Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Projektanci uwzględnili wnioski mieszkańców, którzy prosili o znalezienie miejsca dla amfiteatru oraz skateparku tuż przy terenach leśnych zobacz na mapie Gdańska. Obie te funkcje mogą być zrealizowane przy zadbaniu o utrzymanie istniejącej zieleni. W planie spory nacisk położono również na kwestię regulacji reklam.

Jaka zabudowa powinna powstawać przy przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Plan wskazuje też miejsce parkingu terenowego, który może pełnić funkcję tymczasowego połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Słowackiego na pełne relacje). Łącznik ten pozwoliłby dojechać do ul. Podkarpackiej już przy przystanku PKM, ale w momencie budowy ul. Nowej Abrahama, w śladzie której przewidziano łącznik, stałby się on zaślepioną uliczką do parkowania.

Zabezpieczenie miejsc parkingowych jest o tyle ważne, że łącznik przechodzi przez plac parkingowy wokół garaży (bez naruszenia garaży; dwa garaże narusza przebieg placu miejskiego). Dodatkowe miejsca mogłyby powstać wokół istniejących już zabudowań - według szacunków BRG ich bilans wyniósłby o 14 więcej niż obecnie, w tym też na placu, który i tak rzadko jest wykorzystywany w całości, ponieważ mieszkańcy wolą parkować bliżej swoich domostw. Oczywiście przy nowej zabudowie, potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Plan zagospodarowania daje tylko ramy dla nowych inwestycji i nie oznacza, że budowa zacznie się lada moment. Tym bardziej, że znalezienie inwestora dla najatrakcyjniejszej działki z dominantami nie będzie łatwe. Firma, będąca właścicielem budynków, które tam stoją zobacz na mapie Gdańska, toczy bowiem spór z miastem o to, by przejąć ten teren.

- Firma zajmuje teren bezumownie i Gdańsk jest z nią w sporze sądowym. Właściciel miał umowę dzierżawy do 2007 r., której miasto nie przedłużyło. Właściciel chciał w tym samym roku zmienić formę własności na użytkowanie wieczyste, ale przegrał w dwóch instancjach. W 2010 r. próbował przenieść prawo własności na siebie, przegrywając sprawę również w dwóch instancjach, a obecnie od 2013 r. toczy się postępowanie sądowe celem uzyskania własności gruntu przez zasiedzenie - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Projekt planu zagospodarowania "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej" był wyłożony do publicznego wglądu do końca września. Wciąż dostępny jest jednak na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Do 14 października można składać pisemnie uwagi do projektu planu poprzez Biuro Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska).

Miejsca

Opinie (179)

  • a kiedy basen? (1)

    Trojmiasto potrzebuje basenow a nie supermarketow

    • 13 2

    • Prezydent powiedział: to INWESTOR DECYDUJE

      koniec i kropka.

      • 5 2

  • bloki w miejscu obecnych garaży (2)

    Autor zamieszczając w artykule wizualizacje to sprawdziłby chociaż jaka jest rzeczywistość

    NA PRZEDSTAWIONYCH WIZUALIZACJACH UMIESZCZONO BLOKI W MIEJSCU GDZIE LUDZIE MAJĄ GARAŻE Z WYKUPIONUM GRUNTEM (bloki na wizce te przy górce pod lasem)

    to się pytam , jak "szanowny" deweloper chce budować na tym terenie

    siłą ludziom zabierze te garaże

    te wizki to czysta propaganda przedwybocza

    • 18 2

    • Mam nadzieję iż tam garaży nie będzie, tylko gdzie indziej - dalej od PKM.

      • 3 7

    • Kto ruszy to wzgórze z lasem za garażami niech zdycha na raka w bólach

      najlepiej rozsianego , który powinien dopaść całą jego rodzinkę wraz z kundlem i rybkami !!!!!!

      • 3 1

  • Grunt pod garażami na ul. Podkarpackiej nie należy do miasta! (1)

    Miasto sprzedało grunt pod garażami włąscicielom tych garaży.
    Co w połączeniu z faktem, że nowa Podkarpacka nie jest inwestycją strategiczną oanacza tyle, że teren pod garażami miasto/inwestor bedą musieli odkupić po cenie dyktowanej przez włascicieli gruntu.
    Ciekawie się zrobi jak cena metra kwadratowego tegoz gruntu przekroczy 100.000.

    • 17 1

    • Czy nie ma tam przypadkiem garażu Zenek z UM.

      To by się zgadzało.

      • 3 3

  • CZYSTE skurczysynSTWO CZY PRZYPADEK ? (1)

    Projekt planu zagospodarowania "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej" był wyłożony do publicznego wglądu do końca września...

    Do 14 października można składać pisemnie uwagi do projektu planu

    DLACZEGO O TAKICH SPRAWACH PISZE SIE TAK POZNO ???

    • 23 1

    • To smo było z Galerią Bałtycką

      Nagle znalazła się we Wrzeszczu Dolnym. Ciekawe.

      • 3 3

  • Trojmiasto.pl schodzi na psy (2)

    Mamy idealny przykład jak portal działa pod dyktando kolesi z miasta. Artykuł totalnie jednostronny, beznadziejnie napisany! Widać, że autor grzecznie umieścił w swoich wypocinach to co mu kazali - nie poświecił nawet 5 minut na zbadanie sytuacji, sprawdzenie opinii mieszkańców czy przeanalizowanie konsekwencji tej inwestycji. Nawet zdjęć nie obejrzał!

    Wszyscy mieszkańcy Niedźwiednika są za zagospodarowaniem tego terenu, ale zróbmy to porządnie! Wyjazd z osiedla już jest zapchany, jak dorzucimy jeszcze cały ruch z nowej inwestycji to będzie paraliż! I nie ma co tutaj pisać górnolotnych słów o transporcie publicznym, rowerach i spacerach... to nic nie da - autobus też utknie w korku. Ta inwestycja MUSI mieć swój WYJAZD z osiedla (to oczywiści zakorkuje Słowackiego, ale to inny problem).

    Nowa Abrahama - to już w ogóle kpina! To budujemy drogą PKM i chwalimy się jakie to mamy zarąbiste pro miasto, że transport publiczny u nas kwitnie, po czym wzdłuż kolejki walniemy autostradę! Super! To może jeszcze dwupasmówka do Oliwy? (droga już jest, nawet wyasfaltowana, ,wystarczy poszerzyć!).

    Ha na tych wizualizacjach widać nawet bloki na terenie działek - widać, ze decyzje już zapadły!

    Żal się robi gdy czytam takie artykuły, żal mi tego pismaka, który wypocił nędzny artykuł - jedyny plus to powstałą dyskusja. Dobrze, ze przed wyborami - pamiętajcie jakie plany ma obecna władza i co dla niej się liczy.

    • 30 5

    • (1)

      gdybyś zamiast od razu pluć jadem poświęcił trochę czasu i zapoznał się z innymi artykułami tego portalu i autora dotyczącymi szeroko pojętej urbanistyki, może byś zauważył, że jest to jedno z nielicznych miejsc, które próbuje poruszać tematy jakości życia w mieście, rozwoju komunikacji publicznej, poprawy estetyki i często piętnuje szalone pomysły urzędników projektujących kolejne autostrady w mieście

      • 5 8

      • oceniam ten konkretny artykuł - brak obiektywności i profesjonalizmu. Mam nadzieję, że to pojedyncza wpadka a nie nowy kierunek. Przy tej inwestycji bardzo bobrze widać jak miasto obchodzi się z mieszkańcami i ich uwagami - sprawę znam od dawna. Wszystkie obawy są uzasadnione, jednak nie specjalnie to kogokolwiek obchodzi. Ślepe chwalenie tej propozycji jest zupełnie nie na miejscu.

        • 7 3

  • investor - developer

    czy artykuł jest sponsorowany przez "INPRO" ???

    • 15 2

  • 1000 renderów na 1000 lecie !

    Lemingi łykają wszystko jak tuczone gęsi ... czy ktoś z was widział jak się parkuje na Niedźwiedniku?

    • 11 1

  • Mityczna "Nowa Abrahama" która od tylu lat nie powstała raczej nie powstanie, a jeżeli nawet, to za późno, Niedźwiednik już teraz się korkuje do wyjazdu (bo mamy tylko jeden wyjazd z osiedla), a co to będzie jak dojdą tak wielkie budynki (o takiej gęstości zabudowy)? W planach nie ma żadnego dodatkowego wyjazdu z osiedla, jest za to mnóstwo rozwiązań uprzykrzających codzienny byt mieszkańców Podkarpackiej, a również niebezpośrednio całego Niedźwiednika. Mieszkańcom nie chodzi o to by NIC nie robić, ale robić z głową, przyzwoitością, poszanowaniem mieszkańców okolicy, a nie pod dewelopera, byle tylko jak najwięcej zarobić na nowym terenie...

    • 13 1

  • Getto (2)

    miasto zamiast centrum szykuje nam getto, te betonowe klocki wyglądają obskurnie, dlaczego brg nie mówi nic o drugim wyjeździe z niedźwiednika - tym bardziej, ze nowa abrahama nigdy nie powstanie. bedziemy sie czuć jak sardynki - zmuszeni przesiasc sie do autobusów. panie adamowicz moze komunikacje nalezy najpierw zrobic a potem budowac metropolie

    • 10 4

    • do stacji PKM będziesz mógł dojść pieszo (1)

      to ci wyjdzie na zdrowie. Nie samym samochodem człowiek żyje - o tym nie pomyślałeś?

      • 0 4

      • do stacji PKM będziesz mógł dojść pieszo

        a jak dojedzie do ciebie karetka jak będzie korek? albo straż pożarna? PKM-ką?

        • 1 0

  • Ankieta i wyjazd

    Dlaczego w ankiecie nie ma opcji : żadna ?

    jesteśmy zmuszeni głosować za czymś, a może nie chcemy głosować za niczym. Zróbcie nam tak, żeby było bezpiecznie, bez dróg wyjazdowych ten plan będzie bez sensu. Na debacie publicznej brg mówiło, ze podkarpacka wygeneruje dodatkowo 350 samochodów na godzinę. Wiecie jaki to ruch? A gdzie będą te samochody parkować , skoro brg planuje zlikwidować duży parking, a w zamian za to "odda" mieszkańcom 60 miejsc. W lesie? A nowi mieszkańcy gdzie zaparkują? ...Klienci, dostawcy, pasażerowie pkm gdzie zaparkują? No i pytanie podstawowe: jak wyjadą z osiedla, skoro nowej abrahama nie będzie w ogóle? Radzę autorowi artykułu przyjrzeć się sprawie bliżej, wtedy być może będzie on obiektywny...

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane