• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedźwiednik zyska nowe centrum przy PKM

Krzysztof Koprowski
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Plan zagospodarowania bezpośredniego sąsiedztwa przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiegozobacz na mapie Gdańska daje szansę na stworzenie nowej przestrzeni publicznej na Niedźwiedniku, jednocześnie dopuszcza zabudowę do 40 metrów wysokości. To pierwszy plan od dawna, w którym tak wiele uwagi poświęcono kształtowaniu formy nowej zabudowy.



Plan zagospodarowania, obejmujący tereny na zachód od powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiego ma na celu dostosowanie funkcji tego miejsca do zupełnie nowej roli, jaką zacznie ono pełnić po uruchomieniu komunikacji kolejowej. Obecnie jest to teren produkcyjno-usługowo-składowy, który w myśl projektu planu przekształci się w mieszkaniowy i usługowo-handlowy.

Zgodnie z zamysłem urbanistów, mieszkania, biura i handel (do 2 tys. powierzchni sprzedaży, a więc góra supermarket) zdecydowanie lepiej pasują do otoczenia przystanku PKM-ki, a jednocześnie poprawią estetykę dojścia z niego do zabudowań Niedźwiednika. Trzeba przyznać, że pod względem kształtowania przestrzeni projekt planu jest wyjątkowo przemyślany na tle innych dokumentów tego typu w Gdańsku.

Jego twórcy zdecydowali się bowiem na ustalenie zwartej zabudowy wzdłuż projektowanej ul. Nowej Abrahama i nasypu PKM-ki wraz z jasno określonym kształtem nowego placu miejskiego (wyłącznie dla pieszych i rowerzystów) obudowanego sklepami. Plac ten połączy ul. Podkarpacką zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem kolejowym zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor zainteresowany budową będzie musiał utworzyć tzw. pierzeje eksponowane od placu oraz od ul. Słowackiego. Co to znaczy? Ściany budynków będzie musiał wykończyć przy użyciu szlachetnych materiałów budowlanych oraz - od strony placu - z maksymalnie dużą liczbą przeszkleń i witryn. Od strony placu niedozwolone będzie także sytuowanie parkingów w kondygnacji parteru.

Tuż przy przystanku będą mogły stać dwa budynki o wysokości do 40 metrów.

- Zamysłem lokalizacji dominant kompozycyjnych jest podkreślenie przestrzeni publicznej [wspomnianego już placu - dop. red.]. Maksymalna wysokość dla zabudowy "podstawowej", tj. poza dominantami, umożliwia realizację budynków o jedną kondygnację wyższych od zabudowy wielorodzinnej przy ul. Podkarpackiej - wyjaśniał podczas dyskusji publicznej nad planem projektant Artur Budziak.

Różnica wysokości jednej kondygnacji nie będzie jednak dostrzegalna ze względu na ukształtowanie terenu.

- W związku z tym, że teren opada w stronę południowo-wschodnią, zwiększenie wysokości o jedną kondygnację ma na celu zrekompensowanie różnicy w ukształtowaniu terenu i osiągnięcie wizualnie jednej wysokości dla istniejącej i planowanej zabudowy [cała zabudowa będzie doskonale widoczna ze znajdującego się na nasypie przystanku PKM - dop. red.] - zwracała uwagę podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Zwarta zabudowa mieszkaniowo-usługowa (plan dopuszcza w całości także funkcję usługową, czyli np. biura) ma osłonić istniejące budynki przed hałasem od strony linii kolejowej oraz - w odległej przyszłości - od ul. Nowej Abrahama.

Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Projektanci uwzględnili wnioski mieszkańców, którzy prosili o znalezienie miejsca dla amfiteatru oraz skateparku tuż przy terenach leśnych zobacz na mapie Gdańska. Obie te funkcje mogą być zrealizowane przy zadbaniu o utrzymanie istniejącej zieleni. W planie spory nacisk położono również na kwestię regulacji reklam.

Jaka zabudowa powinna powstawać przy przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Plan wskazuje też miejsce parkingu terenowego, który może pełnić funkcję tymczasowego połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Słowackiego na pełne relacje). Łącznik ten pozwoliłby dojechać do ul. Podkarpackiej już przy przystanku PKM, ale w momencie budowy ul. Nowej Abrahama, w śladzie której przewidziano łącznik, stałby się on zaślepioną uliczką do parkowania.

Zabezpieczenie miejsc parkingowych jest o tyle ważne, że łącznik przechodzi przez plac parkingowy wokół garaży (bez naruszenia garaży; dwa garaże narusza przebieg placu miejskiego). Dodatkowe miejsca mogłyby powstać wokół istniejących już zabudowań - według szacunków BRG ich bilans wyniósłby o 14 więcej niż obecnie, w tym też na placu, który i tak rzadko jest wykorzystywany w całości, ponieważ mieszkańcy wolą parkować bliżej swoich domostw. Oczywiście przy nowej zabudowie, potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Plan zagospodarowania daje tylko ramy dla nowych inwestycji i nie oznacza, że budowa zacznie się lada moment. Tym bardziej, że znalezienie inwestora dla najatrakcyjniejszej działki z dominantami nie będzie łatwe. Firma, będąca właścicielem budynków, które tam stoją zobacz na mapie Gdańska, toczy bowiem spór z miastem o to, by przejąć ten teren.

- Firma zajmuje teren bezumownie i Gdańsk jest z nią w sporze sądowym. Właściciel miał umowę dzierżawy do 2007 r., której miasto nie przedłużyło. Właściciel chciał w tym samym roku zmienić formę własności na użytkowanie wieczyste, ale przegrał w dwóch instancjach. W 2010 r. próbował przenieść prawo własności na siebie, przegrywając sprawę również w dwóch instancjach, a obecnie od 2013 r. toczy się postępowanie sądowe celem uzyskania własności gruntu przez zasiedzenie - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Projekt planu zagospodarowania "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej" był wyłożony do publicznego wglądu do końca września. Wciąż dostępny jest jednak na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Do 14 października można składać pisemnie uwagi do projektu planu poprzez Biuro Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska).

Miejsca

Opinie (179)

  • Gdańsk - raj deweloperów (8)

    Zaszokowała mnie stronniczość autora tego artykułu. Dlaczego zabrakło wymaganej prawem informacji że "tekst jest sponsorowany"? Brak opinii mieszkańców Niedźwiednika, w większości negatywnych dla takiego rozmachu budowlanego, który spowoduje już totalne zakorkowanie Słowackiego i ronda de la Salle. Nowa Abrahama to MIT! tak twierdził przecież niedawno na tym samych portalu trojmiasto.pl pan Piskorski z BRG. "Raczej nie będzie niz będzie w dającej się przewidzieć bliskości - czyż nie tak to brzmiało ???!!!
    Co zatem generuje ten cudowny wg red Koprowskiego plan? Nowe skrzyżowanie za nasypem PKM , 200 metrów za światłami u wylotu starej Słowackiego! A potem kolejne 250 m i światła na rondzie de la Salle. Już teraz lewoskręt na Potokową jest zapchany i blokuje Nową Słowackiego na kilkaset metrów.
    A którędy będą jeździć mieszkańcy nowych bloków w kierunku Wrzeszcza i Moreny? Przemilczany w artykule NOWY ruch pojazdów na ul. Podkarpackiej ma wynieść 350 aut na godzinę w szczycie!! WEDŁUG DANYCH PROJEKTOWYCH!! Tylko nie piszcie, że nowi mieszkańcy będą jeździć PKM - hahaha!!
    Autorom wpisów o leśnych dziadkach z Niedźwiednika gratuluję - tylko czy wiecie, że to są inne leśne dziadki rozgrywające własne interesy?
    Młodym przyszłym mieszkańcom "nowego" Niedźwiednika już teraz także gratuluję sterczenia w wielominutowym korku do wyjazdu do pracy, generowania nowej masy gazów cieplarnianych i zatruwania środowiska. Dziadki z Niedźwednika będą już wtedy spokojnie wyprowadzać pieski na spacer i śmiać się z piany na ustach zrobionych w wała nowych młodych lokatorów.
    A czy wiecie , bure misie, że w światłych planach (już na gwałt zatwierdzanych) -jest zbudowanie jeszcze 3 nowych osiedli w okolicach ronda de la Salle - w sumie na minimum 8 tys. mieszkańców? Tak - to nasz Gdańsk - zabudujmy każdy skrawek terenu, weźmy kasę od deweloperów, bo trzeba spłacać ECS, muzeum II wojny i te inne dzieła wiekopomne.
    A drogi, układ komunikacyjny - przecież wiecie, głupki, że się nie da i nie ma pieniędzy, więc czemu drzecie japy?

    • 25 8

    • Przeprasam, a gdzie to niby mają być budowane nowe osiedla ? Na zachód, (2)

      gdzie bliżej będzie do Kartuz czy nawet Lęborka (Gdynia Zachód). ;)

      Nie wiesz skąd się biorą korki ? Ano z zachłyśnięcia się motoryzacją. Jak będą korki to myślisz że nie będzie nikogo kto wsiądzie do PKM ? Wszyscy będą mieli ochotę i czas stać w korkach ? Biedny z ciebie człowiek co nie zdaje sobie sprawy jak wygląda życie w stolicy tych co mieszkają wzdłuż metra. Od mojej warszawskiej rodziny wiem, iż wielu z nich rzadko korzysta z samochodu jak mają robotę wzdłuż niego (wielu szukało, szuka i dalej szukają pracy w jego okolicach aby mieć dogodny dojazd właśnie metrem).

      I wara od muzeów ignorancie - nie zdajesz sobie sprawy ile podobnych placówek jest w normalnych krajach ? Dla ciebie liczy się tylko auto - blaszany bożek ? To sobie siedź w nim w korku i nie pociągaj innych do tego, bo ja wolę zamiast siedzieć w samochodzie pójść do nowych placówek kulturalnych i nie nudzić się.

      • 4 8

      • Przepraszam bardzo, ale w normalnych krajach (1)

        załatwia się najpierw najpilniejsze problemy mieszkańców, a dopiero - jeśli w ogóle - porywa na inwestycje typu ECS. NIe wyobrażam sobie, że w normalnym kraju niszczy się zabytek (stocznia), żeby obok wybudować coś, co ma o nim przypominać, w kwocie i koszcie utrzymania horrendalnym. Nikt nie mówi o siedzeniu w samochodzie, ale o ZDROWYM ROZSĄDKU, którego w UM brakuje. Przykłady można mnożyć. W każdej dzielnicy znajdzie się historia o idiotycznie wywalonych pieniądzach i jednocześnie w każdej dzielnicy są zwykłe ludzkie potrzeby, które są ignorowane lub wręcz arogancko wyśmiewane przez najwyższych urzędników gdańskich. Co jest oczywiście sprzeczne z celami statutowymi miasta, ale akty prawne to już zupełnie inna historia, choć równie bulwersująca

        • 6 2

        • droga do szybkiej jazdy poza godzinami szczytu nie jest najpilniejszą potrzebą mieszkańców

          • 1 1

    • (2)

      jestem mieszkańcem niedźwiednika i jestem za zabudową tych terenów, które teraz są badziewiastym zbiorem baraków, złomowisk i nielegalnych reklam, a w połączeniu za stacją pkm mają szansę stworzyć ciekawą przestrzeń publiczną
      co do korków - czas w końcu porzucić uzależnienie od aut i uświadomić sobie, że nie da się dużego miasta "obsłużyć" transportem indywidualnym - należy zaprzestać budowania nowych, szerokich dróg zwłaszcza kosztem lasu i postawić na doskonałą komunikację zbiorową, taką. która będzie atrakcyjniejsza od podróżowania samochodem
      więc jako mieszkańcy niedźwiednika powinniśmy powalczyć o podniesienie jakości transportu publicznego, bo obecna jest żenująca (autobus 136 w weekend raz na godzinę nikogo nie przekona do rezygnacji z auta)

      • 11 6

      • (1)

        I tu się zgadzamy co do meritum - warto zabudować to barakowe pole i otworzyć przestrzeń publiczną. Ale nie blokowiskiem na 4-5 a może i 6 tys ludzi! Nie totalnym paraliżem komunikacyjnym nie tylko przecież dla ludzi z nowego i starego Niedżwiednika, ale i tych tysięcy innych, podróżujących Słowackiego z pracy i do pracy.
        Pamięta Pan, jak niedawno władze Gdańska, stwierdziły, że procent terenów zielonych w naszym mieście jest jednym z najwyższych w Polsce? Więc po co te płacze, że wycinamy lasy , niwelujemy wzgórza i betonujemy cio się da? Przecież i tak "procent zielony" będzie większy niż w innych miastach!
        Mam wrażenie, ze ta filozofia przyświeca i temu planowi na Niedźwiedniku. Poza oczywiście próbą 'zaludnienia" PKM-ki.
        Na pewno też może Pan sobie wyobrazić, jak ta nowa fala mieszkańców zmieni stan lasu wokół naszego osiedla. Nie sugeruję absolutnie, że będzie to robić specjalnie - ot, po prostu samą obecnością na spacerach i wieczornych spotkaniach na łonie natury.
        Pozdrawiam miłego dialogowicza

        • 6 1

        • Gdańsk ma dużo zieleni, bo wlicza się obszar Lasów Oliwskich

          Bez nich to niski wskaźnik na poziomie 2-7m kw. zieleni na głowę, przy 12m kw. dla kraju. Więc dalsza wycinka zieleni to zbrodnia.

          • 8 1

    • (1)

      Zabudowę miasta się projektu pod układ drogowy? Czy układ KOMUNIKACYJNY (a więc przede wszystkim komunikacja zbiorowa, PKM, rower, a dopiero potem auta) dopasowuje się do potrzeb? Tutaj układ KOMUNIKACYJNY daleko wykracza poza chłonność tego terenu i bez problemu pociągiem wszyscy dojadą do centrum Wrzeszcza, a nie Słowackiego.

      • 2 4

      • Uprzejmie poproszę o przypomnienie PLANOWANEJ OFICJALNIE częstotliwości kursowania pociągów PKM oraz liczby wagonów i miejsc w składach.
        Jeśli obecny układ komunikacyjny daleko wykracza poza chłonność tego terenu, to skąd te gigantyczne korki na Słowackiego?
        Znów krasnoludki sikają do mleka w biurach projektowych?

        • 6 1

  • brak analizy efektywności ekonomicznej dla kolei PKM (4)

    powoduje wydumane pomysły jak ściągnąc pasazerow. Po pierwsze zlikwidowac połaczenia dojazdowe ZKM a po drugie wymyślić nowe plany zagospodarowania robione pod deweloperow

    • 15 6

    • (3)

      to, że miasto planuje jakoś zagospodarować tereny stacji pkm przez rozwój budownictwa akurat dobrze świadczy o "efektywności ekonomicznej" -
      w miastach zachodniej europy/usa okolice stacji kolejowych/metra zawsze mają działanie miastotwórcze, wokół nich tworzy się lokalne centrum dzielnicowe, powstaje ciekawa przestrzeń publiczna, sklepy, mieszkania, biura - ludzie chcą tam mieszkać/pracować ze względu na dobre skomunikowanie

      podobnie sytuacja zaczyna wyglądać w warszawie, gdzie o atrakcyjności terenu świadczy bliskość stacji metra

      mam nadzieję że mieszkańcy oraz władze gdańska wreszcie odejdą od kultu miasta dla samochodów i zaczniemy doceniać tereny dobrze skomunikowane transportem publicznym i przyjazne pieszym - dla mnie dowodem na to będzie rezygnacja z chorego pomysłu budowy autostrady przez las czyli nowej abrahama

      • 7 3

      • dzięki bardzo za rozsądną wypowiedź (2)

        warto mobilizować opinię mieszkańców całego Gdańska przeciwko pomysłom budowy Nowej Abrahama przy linii PKM: jak się buduje drogi dla samochodów, to w mieście mamy samochody, jak się planuje miasto dla ludzi, mamy lepszą jakość życia dla ludzi.

        • 6 4

        • dialogujesz sam ze sobą (1)

          czy z kolegą z magistratu

          • 3 3

          • na coś merytorycznego cię nie stać?

            • 1 0

  • Do rady europejskiej

    Może warto poruszyć problem wyżej? Bruksela? Bo tu w Gdańsku ludzi się nie słucha i ma się gdzieś!

    • 7 1

  • Z dala rece od NIEDZWIEDNIKA !!!

    Takie zalanie betonem osiedla tylko popierają nie mieszkający na Niedzwiedniku .

    • 15 3

  • Brętowo przy (2)

    przystanku PKM Niedźwiednik a przystanek Brętowo po Moreną. Gdzie w końcu zaczyna się Brętowo gdzie Niedźwiednik?.

    • 15 0

    • Niedźwiednik to osiedle, a Bętowo to dzielnica.

      • 3 0

    • Brętowo to stara dzielnica, a Niedżwiednik i Morena to osiedla.

      Tak gdzieś wyczytałam.

      • 2 1

  • (4)

    pomysł budowy centrum dzielnicy - b. dobry, brakowało na Niedźwiedniku takiego centralnego miejsca spotkań, zakupów, ożywi i nada większy sens powstającemu przystankowi pkm
    natomiast zdecydowanie przeciwny jestem nowej abrahama - to 4 pasmowa trasa z ew. torowiskiem poprowadzona przez las to katastrofa! droga spowoduje wycięcie pasa lasu o szerokości do 100m. i odcięcie mieszkańców strzyży od lasu
    Miasto powinno konsekwentnie stawiać na promocję komunikacji zbiorowej a nie budowę autostrad przez las
    Okolice Niedźwiednika wkrótce będą znakomicie skomunikowane, budowa kolejnej drogi będzie kolejną zachętą do poruszania się tylko autem
    proponuję z planowanego osiedla dodatkowy wyjazd tylko na ul. Słowackiego, ze skrzyżowaniem i przejściami pieszymi w poziomie ulicy,
    dodatkowo konieczne jest w końcu realne a nie pozorne promowanie kom zbiorowej, czyli np wytyczenie bus pasów na całej długości ul nowej słowackiego - wtedy okaże się, że transport publiczny jest dobrą alternatywą dla auta

    • 22 12

    • Przepraszam - przez jaki las ? Patrzę na mapę i dla mnie jest to jego obrzeże, (1)

      a nie środek fragmentu TPK między Słowackiego a Spacerową. Zgodzę się jedynie z tym że niepotrzebna jest tu szeroka arteria samochodowa, mogłaby być tylko sama linia tramwajowa z DR (w wielu miastach torowiska nie są powiązane z drogami - biegną sobie oddzielnie), a te obrzeże lasu uratowane i służące jako park. Z mapy wynika że chyba zaglądają tu mieszkańcy nie tylko Niedźwiednika ale też Strzyży i VII Dworu.

      • 4 3

      • To popatrz sobie na lasy przy takich wlasnie blokowiskach .Jedne smieciowisko

        Kultura mieszkancow konczy się za drzwiami ich mieszkań .

        • 2 2

    • pytanie (1)

      Po co lepiej komunikować osiedle, które ze względu na położenie i otoczenie praktycznie z 3 stron lasem, nie ma możliwości rozwoju i rozbudowy? Nie lepiej na jedynym wolnym terenie postawić na usługi i handel dla obecnych mieszkańców? Z jednym się zgadzam. Szanujmy las, który jest praktycznie na wyciągnięcie ręki a " tak szybko może odejść"...

      • 13 1

      • Nie liczy się las, licza się zniżki u dewelopera

        • 5 0

  • Brętowo (przystanek PKM-Niedźwiednik?) (2)

    Brętowo zyska nowe centrum przy przystanku PKM

    • 12 4

    • Zyska nowe centrum kosztem starych mieszkańców! Będziemy widzieć słońce od 11 tej zamiast od godzin kiedy słońce wschodzi. Zapomniałem że od 11tej już słońce zachodzi za południowe ściany bloków, czyli będziemy widzieli słońce wieczorem! Niestety nie liczą się ludzie tylko kasa, kasa i kasa... Jest mi przykro, że miasto nie szanuje starych lokatorów...

      • 4 3

    • Przystanek PKM Bretowo znajduje sie kilometr dalej - w strone "Moreny"

      • 3 0

  • (7)

    kto wymysla te nazwy ulic - Nowa Abrahama, Nowa Wałowa, Nowa Łódzka, Nowa Słowackiego? nie mogą urzedasy ruszyć mózgiem i wymyslec coś oryginalnego?

    • 46 27

    • Nowa Lodzka = Al. Havla

      Nowa Slowackiego = Al. Zolnierzy wykletych

      Nowa Walowa takze sie dorobi porzadnej nazwy. Nowa Abrahama jeszcze nie istnieje. Glupio byloby juz klocic sie o nazwe.

      Prosze, czasem sprawdz cokolwiek nim sie wypowiesz.

      • 6 0

    • Ty pewnie byś wolał "Nowa Jarosława" (1)

      bo Smoleńska już jest na Oruni

      • 6 18

      • pajac

        o co ci chodzi ? kompleksy masz?

        • 7 0

    • Barei, Tradycji, Alternatywy - jest wiele dobrych nazw

      • 5 1

    • ludzie szczególnie przyjezdni mają sobie

      troche pobłądzic ! a jak nowe sie zestarzeje i trzeba bedzie zmieniac nazwe na prastara ,stara, nowsza itd itp

      • 0 1

    • To nazwy robocze

      panie środku z kapusty.

      • 24 0

    • ktoś pomyślał ?

      Nowa Słowackiego jest przemianowana na Al. Żołnierzy wykletych.

      • 17 1

  • Nie dopóki nie będzie alternatywnego powiązania z zewnętrzym układem drogowym

    Pod rozwagę tym, którzy zachwycają się nowym centrum. Cały ruch z nowego centrum będzie odbywał się ul. Podkarpacką i Góralską, plan nie przewiduje innego rozwiązania. Zakłada natomiast, w godzinach szczytu ok. 350 samochodów na godzinę. Będzie się działo.

    • 8 1

  • Brawo !!!!

    Nareszcie osiedle wróci do żywych hura !!!!

    • 4 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Turniej Piłkarski Gedania Wrosystem Cup 2024

turniej
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane