- 1 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (33 opinie)
- 2 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (197 opinii)
- 3 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (5 opinii)
- 4 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (261 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (887 opinii)
120-metrowa wieża mieszkaniowa obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni
Wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni, to wizja, którą realizować będzie gdyńska Grupa Allcon. Decyzję o jego budowie poprzedził międzynarodowy konkurs architektoniczny, do którego zaproszono uznane pracownie z Europy i Polski. Wygrała pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy.
Deweloper do konkursu zaprosił sześć uznanych pracowni architektonicznych. W jury konkursu zasiedli członkowie Izby Architektów, przedstawiciele Miasta Gdyni oraz inwestora - Grupy Allcon. Funkcję przewodniczącej jury objęła dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni - Iwona Markešić.
- Zaproszenie do konkursu sześciu znakomitych pracowni architektonicznych, w tym dwóch zagranicznych, pozwalało oczekiwać bardzo wysokiego poziomu prac. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że poziom złożonych koncepcji jest wybitny i w pełni odzwierciedla nasze wcześniejsze wyobrażenia - tłumaczyła w czasie zamkniętego ze względu na epidemię ogłoszenia wyników Iwona Markešić.
Z zapowiedzi dewelopera wynika, że po rozstrzygnięciu konkursu planuje on dopracować projekt ze zwycięską pracownią i po uzyskaniu pozwoleń rozpocząć jego realizację.
- Wspólnie ze zwycięzcami będziemy realizować jeden z najbardziej spektakularnych projektów w Polsce - mówił Piotr Tarkowski, członek zarządu Allcon Osiedla. - Zakładamy, że proces projektowania inwestycji oraz uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń do budowy zajmie około dwóch lat.
Wiadomo już, że realizacja przedsięwzięcia rozpocznie się od części mieszkaniowej. Inwestor zamierza też ubiegać się o liczne certyfikaty, m.in. polski "Obiekt bez Barier", a także międzynarodowe: BREEAM przyznawany za rozwiązania ekologiczne oraz WELL Core and Shell, który potwierdza szczególną dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców.
Gdyński charakter projektu przeważył szalę
Po tygodniach obrad sędziowie wybrali projekt autorstwa pracowni Grupa 5 Architekci z Warszawy. W Trójmieście pracownia ta odpowiada m.in. za projekt dotąd niezrealizowanej Drogi do Wolności na terenie Młodego Miasta oraz projekt przebudowy dawnego szpitala przy ul. Kieturakisa na Dolnym Mieście na hotel. Pracownia nad konkursowym projektem pracowała trzy miesiące.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zaproponowana architektura wpisuje się w nastrój modernistycznej Gdyni.
- Główną inspiracją była dla nas modernistyczna spuścizna jednorodnej i charakterystycznej architektury Gdyni z czasów międzywojennych. Kontrastująca z zielenią prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Z drugiej strony chcieliśmy odnieść się do nowoczesnego miasta portowego i płynnego powiązania współczesnej architektury z krajobrazem przelewającym się ze wzgórz w kierunku Drogi Gdyńskiej - powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. - Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków wprowadzą pomiędzy wysoką zabudowę ludzką skalę i kameralność. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji.
Wyróżnienie dla pracowni z Rotterdamu
Wyróżnienie w konkursie przypadło holenderskiej pracowni MVRDV, której projekty realizowane są w całej Europie. W Trójmieście pracownia ta z dużym rozmachem stworzyła dotąd koncepcję zabudowy i rewitalizacji terenów Stoczni Cesarskiej (Młode Miasto).
Czytaj także: Wiceprezydent Gdyni o kształtowaniu przestrzeni miasta
- Wyróżniona praca zwróciła szczególną uwagę jury, ale nie zdobyła największej liczby punktów według kryteriów oceny zawartych w regulaminie konkursu. Praca autorstwa MVRDV została nagrodzona z uwagi na m.in. nietuzinkowe podejście do zagospodarowania terenu i zieleni przenikającej całe założenie - uzasadnia Iwona Markešić.
Furtka dla wysokiej zabudowy w planie miejscowym
Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu uchwalony został pod koniec 2009 r. W miejscu, gdzie Allcon chciałby zrealizować zabudowę, na co najmniej połowie powierzchni przewidziana jest funkcja usługowa.
Co do wysokości zabudowy plan zasadniczo dopuszcza budowanie do 24 m, z założeniem zróżnicowania wysokości budynków lub ich części. Zostawia on jednak furtkę, którą wykorzystać może właściciel terenu. Dopuszcza on bowiem podwyższenie wysokości zabudowy na powierzchni 30 proc. całej powierzchni zabudowy (bez wskazania do jakiej wysokości), pod warunkiem że projekt wyłoniony zostanie w konkursie architektoniczno-urbanistycznym, w którego jury zasiądą przedstawiciele Miasta Gdynia. Właśnie taki konkurs, certyfikowany przez Pomorską Okręgową Izbę Architektów, zorganizował deweloper.
Z planu miejscowego wynika, że prace konkursowe mają uwzględniać studium krajobrazowe, które zilustruje powiązania widokowe zabudowy z otoczeniem. Nakazuje on także zastosowanie rozwiązań architektonicznych wysokiej jakości i takich samych materiałów wykończeniowych.
Czytaj także: pomysł architekta na wysokościowiec w miejscu po Gemini
- Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Jej część położona po zachodniej stronie torów SKM zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Śmiała i twórcza architektura i urbanistyka, zaproponowana w zwycięskiej pracy, wpisuje się harmonijnie w tkankę miejską Śródmieścia. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej - mówił Wojciech Szczurek podczas ceremonii ogłoszenia wyników. - Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi - uzupełnił prezydent.
Obok zabudowy, od strony ulicy Kieleckiej, plan miejscowy uwzględnia parking dla węzła przesiadkowego.
Propozycje pozostałych pracowni
Miejsca
Opinie (402) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-28 18:18
senior rafal
tak właśnie powinno wyglądać nowoczesne miasto piekne wysokie wieżowce jak się komuś nie podoba to niech się wyprowadzi na prowincje panie szczurku brawo my chcemy widzieć taką gdynie
- 4 2
-
2020-12-20 10:57
Projekt ok
Projekt ok, Gdynia pewnie dzięki temu zyska dodatkowy wizerunek, tylko pytanie kosztem czego? Czy Kielecka będzie zawężana a dodatkowo będzie farbą namalowany pas dla rowerów?
Czy parking przy szkole biznesu zostanie zlikwidowanyto są niestety ostatnie standardy i pomysły radnych Gdyni na rozwój miasta.
Wracając jednak do tematu - Dlaczego Allcon? Na parterach ma być strefa usługowa a znając zasady grupy Allcon lokale usługowe w parterach nie będą na sprzedaż tylko na wynajem.
Według mnie każdy przedsiębiorca, który ma swój pomysł na biznes powinien mieć możliwość zakupu lokalu usługowego a nie być zmuszanym przez dewelopera do podnajmu .
Sam pomysł budowy ok ale znowu zyskać ma tylko jeden duży gracz.- 6 0
-
2020-12-19 03:01
Koszmarnie toporna architektura, brak polotu. To psucie pejzażu architektonicznego miasta i jego spójności.
- 2 1
-
2020-12-18 10:19
Słabe miejsce do mieszkania, na biura itp tak ale na mieszkaniówkę słabe
Oddzielony jesteś od miasta wielopasmówkami, do przedszkola, szkoły albo dziecko będziesz dowiził albo zastanawiał czy go coś nie rozjedzie, sklepiki pewnie powstaną ale przychodnia już niekoniecznie - czyli do lekarza też musisz drałować między wielopasmówkami a jak chcesz dotrzeć do centrum (pieszo) to musisz dojśc do "dziurki" pod torami vis-a-vis Nowogródzkiej.
Redłowo, Mały Kack nawet Działki Leśne czy Witomino jest lepsze do mieszkania niż ta miejscówa.- 3 1
-
2020-12-17 17:40
wiezowiec (1)
PNIE Lucyk parkowanie na dachu aczy Gdynia ma wozy strazackie otakim zasiegu kto bedzie gasil pozar dotarlo do pana muzgu
- 3 0
-
2020-12-18 06:40
abc
brak słów...
- 1 0
-
2020-12-17 21:06
ile wziatki za taki deal?
- 3 0
-
2020-12-17 20:29
haha teraz Gdynia będzie miała na zawsze wielką budowlę, która wygląda jak
niedokończona na górze :) :) :)
- 1 1
-
2020-12-15 16:39
Zaraz obok torow... (1)
Dobre na tani hotel
- 17 8
-
2020-12-17 17:43
Tam w okolicy był już hotel a co mamy dziś?
- 1 0
-
2020-12-15 15:20
Super (5)
Ten teren straszył od dawna, czas na nowe w Gdyni, bo Gdańsk ostatnio mocno idzie do przodu.
- 204 68
-
2020-12-17 15:21
straszył? dzika natura Cię straszy? serio???!!!
- 2 1
-
2020-12-15 15:45
(2)
Gdańsk idzie do przodu, a Gdynia idzie w górę!
- 11 10
-
2020-12-16 02:33
Gdynia stoi. Żeby nie powiedzieć że wręcz idzie do tyłu (1)
- 7 5
-
2020-12-16 14:31
cofa się
do tyłu, a czasem zmienia kierunek się o 360 stopni
- 1 0
-
2020-12-15 16:32
Straszył?
Może z bliska, z daleka pięknie odsłaniał panoramę na las. Abstrahując już od zalety trzymania wilgoci i niskiej temperatury w lato.
- 6 3
-
2020-12-17 10:49
Tylko MVRDV ewentualnie RMJM, reszta to beton kloce brzydactwa.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.