- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (85 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (878 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
Będą kolejne woonerfy w Trójmieście
Piesi, rowerzyści i samochody obok siebie, na jednej płaszczyźnie, niedzielonej krawężnikami - taka przestrzeń nazywana jest z niderlandzkiego "woonerf". Idea, która zrodziła się 50 lat temu w Holandii, zaczyna pojawiać się na ulicach Trójmiasta. Pierwszy woonerf powstał w Gdyni, a w najbliższym czasie planowane są kolejne w Gdańsku i Sopocie.
W Polsce pierwszy woonerf powstał w 2014 roku na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. Niezbyt atrakcyjna ulica zaczęła przyciągać imprezowiczów i miłośników dobrej kuchni. Potem woonerfy zaczęły powstawać we wszystkich dzielnicach Łodzi.
Młode Miasto ma być pełne woonerfów
Woonerfy planowane są na terenie Młodego Miasta, gdzie Stocznia Cesarska Development i Stocznia Centrum Gdańsk przygotowują swoje projekty rewitalizacji dawnych terenów przemysłowych.
- Stawiamy sobie za cel stworzenie na naszym terenie jednej z najbardziej ekologicznych dzielnic Gdańska, więc woonerfy będą tu występować dosyć powszechnie. Główny szlak komunikacyjny naszej dzielnicy - historyczna ul. Narzędziowców - będzie doskonale nadawała się do organizacji w formie woonerfu - zapowiada Gerard Schuurman, dyrektor projektu Stoczni Cesarskiej. - Od niej odchodzić będą kolejne drogi, również zorganizowane na zasadzie koegzystencji ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego.
"Wcześniej stał tu samochód na samochodzie"
Warto przypomnieć, że Trójmiasto czekało na swój woonerf do lata zeszłego roku, kiedy to współdzielona przestrzeń pojawiła się na fragmencie ul. Abrahama w Gdyni. Ulica, która do tego czasu była zarezerwowana głównie dla kierowców, a piesi przeciskali się wąskimi chodnikami, ożyła. Pojawili się rodzice z dziecięcymi wózkami, spacerowicze przysiadali na ławkach, ludzie zatrzymywali się na środku, do niedawna jezdni, by porozmawiać.
- Woonerf świetnie funkcjonuje, to bardzo miła przestrzeń - uważa Magda Modrzejewska-Tek z pracowni Floral Design przy Abrahama 27. - Wielu ludzi przychodzi w tę część ulicy, aby spędzić czas w kafejkach czy kawiarniach. Myślę, że takie przestrzenie w miastach są jak najbardziej potrzebne. Jeszcze trzy lata temu na tym odcinku Abrahama stał samochód na samochodzie, co uniemożliwiało ruch pieszych. Aktualnie komfort życia mieszkańców się poprawił, a sama przestrzeń jest o wiele bardziej estetyczna.
Sopot planuje najdłuższy woonerf w Polsce
Swój woonerf zacznie w tym roku budować również Sopot. W sumie ma on mieć 1,2 km długości i powstanie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego.. Przebudowa realizowana będzie etapami. W roku 2020 miasto wyda na ten cel 7 mln zł.
Woonerf planowany jest także w Oliwie, w sąsiedztwie kompleksu biurowego Olivia Business Centre, w ramach budowy ul. Nowej Sudeckiej, która w przeważającej części zostanie sfinansowania przez inwestora parku biurowego. Obecnie trwają konsultacje z mieszkańcami Oliwy odnośnie do jej przebiegu i charakteru.
Opinie (157) 4 zablokowane
-
2020-02-26 16:16
Wyobraźcie sobie taką sytuację.
Siedzicie sobie kulturalnie przy stoliku i popijacie kawę ( za 12 zł ) a tu nagle obok Was przejeżdża Passerati 1.9 tdi i cała strategia idzie w ......
- 5 1
-
2020-02-26 13:37
(3)
Woonerf nie jest przestrzenią przyjazna dla wszystkich uczestników ruchu. To jest tak praktycznie deptak. Nie osądzam, czy to dobrze, czy źle. Stwierdzam tylko fakt.
- 4 3
-
2020-02-26 14:01
woonerf jest nieprzyjazna jedynie dla osób, chcących jechać samochodem lekceważąc limity prędości (2)
Dla pozostałych jest przyjazna, komfortowa i bezpieczna.
- 0 2
-
2020-02-26 15:01
Jeżeli pieszych jest niewielu, to owszem. (1)
Ale gdy jest ich dużo, to samochód porusza się, co chwila przystając, około 4 km/h. To oczywiste, że nie opłaca się tamtędy jeździć autem. To miałem na myśli. Jak ktoś chce się poruszać wolno, to po co samochodem pchać się przez woonerf? Ergo, przestrzeń woonerfu jest nieprzyjazna dla szybszych niż najwolniejsi, w tym wypadku piesi. Nie myl proszę oznak przyjaźni od zwykłej tolerancji. Taka jest idea woonerfu - piesi są uprzywilejowani.
- 3 1
-
2020-02-26 15:44
piesi w dobrze zarządzanym mieście powinni być uprzywilejowani
w zapisach dokumentów strategicznych miasta Gdańska są uprzywilejowani. W praktyce bywa bardzo różnie. Warto takie pomysły jak woonerf promować, po co pisać o problemach osób chcących koniecznie wjeżdżać w woonerfy samochodami? to nie ma sensu.
- 1 2
-
2020-02-26 15:28
To sie za komuny nazywalo 'alejki' (1)
- 0 1
-
2020-02-26 15:36
na alejkach był dopuszczony pełny ruch?
- 0 0
-
2020-02-26 15:00
Gratuluje
Od kiedy pieszy i samochód potrzebuje taką samą nawierzchnię i powierzchnię drogi?
- 3 1
-
2020-02-26 14:50
Na to czekałem.
Od teraz będzie tylko lepiej.- 0 0
-
2020-02-26 09:28
(3)
Teraz jestem już światowcem , przejdę się woonerfem .Nie jakąś tam ulicą nie chodnikiem ale woonerfem!
- 69 7
-
2020-02-26 09:46
(1)
a w czym się chodzi po takim woonerfie ? można normalnie w butach ? czy pismaki nie potrafią znaleźć polskich odpowiedników tylko idą na łatwiznę używając obcych zapozyczeń ? Polska język trudna język ?
- 5 3
-
2020-02-26 14:42
Nie ma polskiego słowa odpowiadającego
- 0 0
-
2020-02-26 14:22
nie ulicą, nie chodnikiem ale deptakiem
to nie jest trudne słowo
- 3 0
-
2020-02-26 09:11
(4)
Abrahama swietnie sie sprawdza. A bylo tyle narzekania ze brak parkingu to bedzie katastrofa. Nie jest
- 48 19
-
2020-02-26 10:09
(3)
A co tak konkretnie sie tam sprawdza? Poza zagospodarowaniem fragmentu ulicy nic sie nie zmienilo. W dalszym ciagu jest szewc, piekarnia, secondhand, a 50 metrowa uliczka laczy post perelowska 10 lutego z naroznikiem Batorego i Abrahama, przy ktorym znajduje sie obrzydliwy parking nalezacy do Invest Komfortu.
- 7 7
-
2020-02-26 13:01
Społecznikom nie wytłumaczysz wystarczy ze widzą równą nawierzchnię i brak miejsc parkingowych (1)
a już uważają że jest sukces, w Gdyni bynajmniej ta ulica i jej odcinek do którego odnosi sie artykuł tak jak nie żyła tak nie żyje nic to praktycznie nie zmieniło, i identycznie będzie z planowaną Starowiejską lokale jak stoją puste od dworca do końca tak będą stały i strefa piesza tego nie zmieni. Część właścicieli lokali nie chce knajp z alko, a reszta jedynie trzyma sie przy skrzyżowaniu z 3 maja raptem 4 lokale, wystarczy spojrzeć na Śródmieście po sezonie w weekendy po 18:00 jest po prostu pusto wiec z czego/kogo mają żyć te knajpy? Brak młodych ludzi i studentów i miasto ma ujemny bilans demograficzny i tego piesza strefa na paru ulicach nie zmieni.
- 10 14
-
2020-02-26 14:21
strefy piesze wprowadzone w Kopenhadze
połączone z polityką stawiąjącą na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych doprowadziły do zwiększenia skłonności mieszkańców do częstszego ich odwiedzania. Kopenhaga stała się miastem o najwyższych wskaźnikach jakości życia w wyniku takiej polityki wdrażanej konsekwentnie od 1968 roku czyli od ponad 40 lat. Przykład ulicy Stągiewnej w Gdańsku może służyć jako dowód na poparcie tezy, że można to osiągnąć także w Trójmieście.
- 4 6
-
2020-02-26 13:39
I jakiś zdrowy pajac na miejscu dla inwalidów
- 1 1
-
2020-02-26 14:06
Deptaki samochodowo piesze to byt, który nie istnieje
Chodzi o przestrzenie miejskie, które są wolne od parkujących i szybko jeżdżących samochodów. Im więcej takich w centrum miasta i w pobliżu stacji szybkiej kolei miejskiej (metra) tym lepiej. Warto obejrzeć na YouTubie film o tzw. systemowym podejściu do bezpieczeństwa ruchu drogowego (systematic safety). Tam jest pokazana właściwa hierarchia rozwiązań, zgodna z tezami dokumentów strategicznych miasta, które nie są niestety przekładane na praktykę: teoretycznie pierwszeństwo w mieście mają mieć piesi, w praktyce nadal się bąka o budowie wielopiętrowych parkingów w pobliżu centrum miasta, mimo sprzeciwów mieszkańców tej i wielu innych dzielnic. Po pierwsze trzeba spokojnie zakwestionować dotychczasową rolę samochodów w naszym Trójmieście i odważnie stawiać na poprawę serwisu SKM i sposobów docierania do jej stacji.
- 2 1
-
2020-02-26 13:31
"nie pasuje do naszych realiów" (3)
to mój ulubionych argument. Podobnie jest z pierwszeństwem niechronionych uczestników ruchu. Po prostu powiedźcie wprost: za duży wysiłek skupić się za kierownicą, żeby kogoś nie potrącić, a jak tu jeszcze grzebać w telefonie? Przecież jazda autem ma być wygodna, a nie odpowiedzialna!
- 7 6
-
2020-02-26 13:51
(1)
rozumiem, ale taka jest rzeczywistość w 3mieście i się nie zmienia
- 1 1
-
2020-02-26 13:59
przecież w Gdyni na Abrahama się zmieniła
Na Stągiewnej w Gdańsku takoż
- 0 0
-
2020-02-26 13:42
w punkt
- 0 1
-
2020-02-26 13:50
Samochód i rower mają inną charakterystykę ruchu. Po za jakimś deptakiem to nie ma sensu.
Do tego - rowerem po bruku ? chyba ktoś ma nierówno pod sufitem...- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.