• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno. Zmiany w planie miejscowym dla okolic mola

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Centrum Brzeźna. Kurort czy kolorowy jarmark?
  • Gdańsk, okolice mola. Parametry nowej zabudowy zawarte w projekcie planu.
  • Gdańsk, okolice mola. Parametry nowej zabudowy zawarte w projekcie planu.
  • Gdańsk, okolice mola. Parametry nowej zabudowy zawarte w projekcie planu.

Obecnie trwają prace nad trzema nowymi planami zagospodarowania dla fragmentów Brzeźna. Pisaliśmy o koncepcji dla rejonu ul. Krasickiego - Gałczyńskiego, a wcześniej o planach dla okolic ul. Uczniowskiej. Tym razem wracamy do planu dla terenów pomiędzy al. Hallera a deptakiem do mola, Mapka, który przy pierwszym wyłożeniu wzbudził dużo kontrowersji. Nowa wersja planu obniża zabudowę na działkach gminnych i wprowadza niewielkie nowe ograniczenia dla dewelopera.



Jak oceniasz zmiany w projekcie planu?

To już drugie wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania "Brzeźno: rejon al. Hallera i ulicy Jantarowej II". Pierwsze wyłożenie odbyło się w styczniu br. i wywołało lawinę negatywnych komentarzy (także na naszym portalu).

Wobec proponowanych zapisów planu protestowali też radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy zwołali konferencję prasową w Brzeźnie.

Uwagi mieszkańców uwzględnione tylko częściowo



W toku procedury planistycznej wpłynęło łącznie 15 pism z uwagami do projektu planu oraz trzy dotyczące prognozy oddziaływania na środowisko.

Najczęściej pojawiającym się postulatem było wycofanie się z dopuszczenia jakiejkolwiek zabudowy lub znaczne obniżenie jej wysokości. Zwracano też uwagę na szlaki migracji ptaków w pasie nadmorskim oraz przeznaczenie terenów zieleni pod budowę parkingu naziemnego.

  • Porównanie parametrów w I wyłożeniu projektu planu i obecnym.
  • Zmiany zapisów w projekcie planu w zakresie wysokości zabudowy.
Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, nowe ustalenia projektu planu przedstawił zdawkowo podczas konferencji prasowej w październiku. Ostatecznie uwzględniono część uwag, które przełożyły się na następujące zmiany:
  • obniżenie wysokości i powierzchni zabudowy działki gminnej przy deptaku prowadzącym na moloMapka w pobliżu kanału odprowadzającego wodę opadową z 21 do zaledwie 10 m przy jednoczesnym dopuszczeniu zabudowy wyłącznie bezpośrednio przy deptaku (pozostała część terenu będzie przeznaczona pod zieleń),
  • obniżenie wysokości zabudowy przy planowanym parkingu od strony al. HalleraMapka z 21 do 16 m,
  • zmiana charakteru ulic obsługujących nową zabudowę i dopuszczenie przekroju jednoprzestrzennego, tj. bez podziału na chodnik i jezdnię,
  • wprowadzenie szpalerów drzew wzdłuż planowanych ulic,
  • obniżenie intensywności zabudowy (wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej) dla kondygnacji podziemnych z 3,4 do 2,8 dla działek w pierwszej linii zabudowy od morza: gminnejMapkaprywatnejMapka - należącej do spółki Sea Bay powołanej przez deweloperów PB Górski oraz RWS.

  • Wstępna koncepcja zabudowy terenu należącego do PB Górski - RWS.
  • Wstępna koncepcja zabudowy terenu należącego do PB Górski - RWS.
  • Wstępna koncepcja zabudowy terenu należącego do PB Górski - RWS.
  • Wstępna koncepcja zabudowy terenu należącego do PB Górski - RWS.

Drobne zmiany ustaleń dla dewelopera, duże dla działek miasta



W przypadku ostatniego punktu należy zauważyć, że może przełożyć się to na mniejsze parkingi podziemne. W projekcie planu narzucono dla hoteli jedno- i dwugwiazdkowych minimum 0,5 miejsca postojowego dla każdego pokoju, zaś dla hoteli wyższych kategorii (prywatny właściciel zapowiada realizację obiektu o wysokim standardzie z centrum spa) minimum 0,6 miejsca postojowego dla każdego pokoju.

Dlaczego dla inwestora prywatnego wprowadzono tylko niewielkie korekty w ustaleniach planu, zaś w przypadku niemal wszystkich działek gminnych narzucono duże ograniczenia, co przełoży się na znacznie mniejsze wpływy do budżetu miasta przy ich sprzedaży?

- Obniżenie wysokości zabudowy i powiększenie parku nadmorskiego Reagana jest wynikiem uwzględnienia przez prezydenta licznych postulatów mieszkańców. W części północnej projektu planu zachowane zostały parametry zabudowy ze względu na potencjał ekonomiczny działki gminnej [która ma identyczne ustalenia jak działka prywatna - dop. red.] - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej prowadzonej po raz pierwszy w historii w trybie zdalnym Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Teren rezerwowany pod budowę parkingu naziemnego. Teren rezerwowany pod budowę parkingu naziemnego.

Parking naziemny zamiast zieleni dla osób spoza Gdańska



Biuro Rozwoju Gdańska wciąż nie wycofuje się z budowy parkingu naziemnego na terenach zieleni, choć tuż obok znajduje się niewykorzystany pod taką funkcję transportową teren pętli tramwajowej. Teraz jednak planiści przekonują, że dołożyli większych starań w zakresie estetyki nowych miejsc postojowych.

- Miejsc w pasie nadmorskim, gdzie można parkować, jest niewiele, a stanowi on obszar o randze metropolitalnej, do którego przyjeżdżają osoby spoza Gdańska, które nie mogą korzystać z transportu zbiorowego. Obowiązujący plan dopuszczał parking kubaturowy, obecny przewiduje minimum 150 miejsc postojowych z obowiązkowym udziałem zieleni [m.in. jedno drzewo na każde pięć miejsc - dop. red.], co nie powinno przełożyć się na znacznie większą liczbę. Oczywiście na terenie pętli również istnieje możliwość realizacji parkingów - przekonuje dyrektor BRG.
Struktura własności gruntów. Warto zwrócić uwagę na działkę na południe od PB Górski - RWS, która również jest w prywatnych rękach i nie posiada ograniczeń w wysokości. Struktura własności gruntów. Warto zwrócić uwagę na działkę na południe od PB Górski - RWS, która również jest w prywatnych rękach i nie posiada ograniczeń w wysokości.

Zabudowa - parking - wieżowiec? BRG nie widzi problemu



W przypadku planowanego parkingu należy zwrócić uwagę, że plac postojowy będzie usytuowany wzdłuż nowej drogi prowadzącej do deptaka nadmorskiego, a kolejna prywatna działka położona tuż obok (poza projektem planu) sprawi, że zaczynając spacer od al. Hallera, będziemy mijali po drodze:
  • zabudowę wzdłuż al. Hallera o wysokości do 16 m,
  • wspomniany plac postojowy parkingu,
  • zabudowę usługową (dopuszczone funkcje: hotele apartamentowe, rekreacja, sport, ochrona zdrowia) bez żadnych ograniczeń pod względem wysokości, tj. inwestor zdecyduje, jak wysoko chce budować.

Czy taka forma zagospodarowania z dużymi różnicami wysokości i sposobu zagospodarowania nie wywoła chaosu przestrzennego?

- Na terenie parkingu dopuszczona jest także zabudowa do 4 m wysokości i rzucie do 100 m kw. z opcją powiązania budynków łącznikami, związana z funkcją parkingu dla samochodów, jak i parkingu rowerowego. Zabudowa ta będzie zapewne powstawała wzdłuż ciągów komunikacyjnych, gdyż do tego predysponowany jest ten teren - tłumaczy Damszel-Turek. - Zabudowa z pewnością będzie wypełniała te tereny po tym, jak w północnej części zostanie zrealizowana zabudowa usługowa powiększająca potencjał inwestycyjny obszaru.
  • Porównanie udziału terenów zieleni w projektach planów.
  • Powiązania terenów zieleni w pasie nadmorskim.

Większy udział zieleni, która może być ogrodzona



Jak wynika z obliczeń BRG, tereny zieleni zajmą ok. 5,1 ha, tj. 50 proc. terenu w granicach projektu planu. Przy pierwszym wyłożeniu wskaźniki te wynosiły odpowiednio 3,9 ha i 39 proc., przy czym wzrost ten spowodowany jest obniżeniem parametrów zabudowy wyłącznie na działkach gminnych.

Należy przy tym podkreślić, że nie wszystkie tereny zieleni mogą być ogólnodostępne. Plan dopuszcza ogrodzenie m.in. działki deweloperskiej o powierzchni ok. 1,39 ha.

- W projekcie planu nie ma faktycznie wprowadzonych zapisów ograniczających możliwość grodzenia. Uchwała krajobrazowa również nie gwarantuje tego [ograniczenia dotyczą wyłącznie zabudowy mieszkaniowej, podczas gdy hotele są funkcją usługową - dop. red.] - przyznaje dyrektor BRG. - W projekcie planu są jednak zawarte ograniczenia realizacji zabudowy od strony przestrzeni publicznych, aby znalazła się najbliżej przechodniów - nie dalej niż 8 m od linii zabudowy. W związku z tym nie ma zagrożenia dla sytuowania płotów od tej strony.
  • Możliwa forma zabudowy na działce gminnej przy deptaku prowadzącym do mola (na terenie dawnego ośrodka MON).
  • Struktura funkcjonalna zapisów projektu planu zagospodarowania.

Składanie uwag do projektu planu do 22 grudnia



Z projektem planu zagospodarowania oraz prognozą oddziaływania na środowisko zapoznać się można na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Termin składania uwag do obu dokumentów upływa 22 grudnia.

W związku ze zmianą przepisów związanych z pandemią koronawirusa uwagi mogą być składane drogą elektroniczną również bez certyfikowanego podpisu elektronicznego oraz z wykorzystaniem platformy ePUAP. Szczegółowe wymagania opisane są na stronie BRG. Cały czas dostępna pozostaje też opcja złożenia uwag pocztą "tradycyjną" na adres biura.

Czytaj także:

Nowa forma publikacji miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego



Nowe osiedle w oparciu o plan dla Nowej Wyzwolenia


Wizualizacja osiedla Porto z uwzględnieniem ul. Nowej Wyzwolenia. Wizualizacja osiedla Porto z uwzględnieniem ul. Nowej Wyzwolenia.
W ostatnich latach dużo kontrowersji wzbudzał również plan zagospodarowania dla tzw. ul. Nowej Wyzwolenia w Nowym Porcie, w ramach którego oprócz wyznaczenia przebiegu nowej drogi omijającej "starą" ul. Wyzwolenia dopuszczono zabudowę mieszkaniowo-usługową.

Kilka dni temu deweloper Robyg przedstawił osiedle, które zamierza zbudować na terenach w granicach uchwalonego planu. Łącznie przewidziano tutaj 16 pięciopiętrowych budynków, w których powstanie ok. 1,2 tys. lokali mieszkalnych. Jako pierwszy zbudowany zostanie budynek bezpośrednio przy ul. Letnickiej.

Inwestycje

Miejsca

Opinie (76) 5 zablokowanych

  • A potem płaczą ze zalany Gdańsk

    • 12 1

  • a później krzyk i płacz że dziki i inne zwierzęta wchodzą na teren osiedla

    jaką trzeba mieć małą wyobraźnię, żeby likwidować tereny zielone? Bardzo niską. Przecież tam są od lat zwierzęta. Niejednokrotnie jadąc rowerem widziałem: dziki, wiewiórki, lisy, ptaki. Nie wspomnę o tych małych owadach i ssakach. Niszcząc ich tereny pod budowę trzeba zapewnić tym zwierzętom gdzieś miejsce, gdzie? Na osiedlach wybudowanych by później ludzie narzekali że "natura" im wchodzi do salonu. Parkin OK, ale na terenie pętli tramwajowej, najlepiej podziemny a nie piętrowy. Do tej pory jakoś samochody sobie radziły, więc nie ma zapotrzebowania na coś co musi mieć kilka kondygnacji. Osiedla już i tak są blisko wody budowane - po co? to są tereny rekreacyjne dla wszystkich. Gdańsk tak słabo sobie radzi z komunikacją mieszkańców przy budowie nowych osiedli (patrz gdańsk południe) a tutaj chce jeszcze więcej samochodów. Latem przecież tam jest tak dużo ludzi, że nie ma sensu udostępniać terenów by mogło być więcej niż plaża jest w stanie pomieścić.

    • 19 2

  • Park powinien być większy

    Zamiast budować bloki, trzeba powiększyć lub połączyć z parkiem Reagana. Nowe alejki, stawy. Dorobić parking lub powiększyć ten przy Jana Pawła II. Przy parkingu toalety i max 1pietrowe pawilony na gastronomię. Niech cały gdańsk korzysta z możliwości pobytu na świeżym powietrzu. Spacery, rowery itp. Szkoda takich rekreacyjnch terenów.

    • 22 1

  • A ktoś siedzi na Bahamach i liczy kasę...

    • 17 0

  • Działki sprzedawane w takim regionie powinny mieć wpis w akcie notarialnym o zakazie wykorzystywania nieruchomości do najmu krótkoterminowego, pod groźbą przepadku nieruchomości na rzecz skarbu państwa.

    • 16 1

  • dla grzelaka to awans z szadółek na urbanistę

    • 13 0

  • Ci wszyscy popierający zabudowę -

    przejdźcie się w najbliższy wolny dzień i z mapką zabudowy zobaczcie te "zaniedbane" celowo tereny. Tam prawie nic nie trzeba robić, gotowy park - wystarczy utwardzić ścieżki, postawić ławki i kosze na śmieci. Akurat na tych "terenach inwestycyjnych" rosną największe i najpiękniejsze drzewa - pomnikowe dęby, świerki, kasztany... I to wszystko pod topór, bo Górski musi mieć nową inwestycję! Dla mieszkańców zostają płoty i widok na parkingi. Ach, no i drogi bez chodników, gdzie samochody będą rozpędzać spacerowiczów

    • 22 0

  • Zniszczyc zielen

    Dac Prywacie i zalac betonem. Kasa do kieszeni radnych reszta do skarbonki miasta na catering.

    • 19 0

  • Deweloperzy, BRG i drmg, um

    Przekazuję ścieżkę decyzyjną: Deweloperzy, cwaniacy, itp. mówią jak ma być, BRG *Biuro Rozwoju Gdańska kombinuje jak to szybciutko załatwić, Urząd Miasta (nasi przedstawiciele) uchwalają / zmieniają Plany, wydają decyzje. Tak się odbywa dysponowanie wspólną własnością. Pod płaszczykiem rozwoju , zagęszczają zabudową miasto do granic możliwości, niszczą przyrodę oferując beton i grodzone inwestycje !!! Prawo pozwala im bezkarnie dysponować wspólną własnością. Im więcej przyglądam się działalności samorządów i wolności jaką mają tym bardziej ciśnie się: komuno wróć !

    • 13 0

  • "potencjał ekonomiczny"

    dalsze wykrajanie parku pod deweloperkę bo "potencjał ekonomiczny" trwa. kipna

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane