• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na nowych osiedlach powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych?

Joanna Puchala
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy. Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy.

Inwestycje mieszkaniowe coraz częściej wychodzą naprzeciw ekologii. Jednym ze sposobów na ułatwienie przyszłym mieszkańcom życia w harmonii z naturą jest uwzględnianie przez deweloperów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie inwestycje w Trójmieście będą wyposażone w tego typu rozwiązania.



Stacje ładowania pojazdów elektrycznych:

Wymogi dotyczące stacji ładowania pojazdów z napędem elektrycznym określa Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. Po jej wejściu, budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne oraz wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, usytuowane w określonych w art. 60 ust. 1. gminach, powinny być projektowane i budowane z uwzględnieniem wyposażenia stanowisk w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. Sposób ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej określi minister właściwy do spraw energii.

- Po wejściu w życie Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317) należy w określonych budynkach zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. - mówi Joanna Wójcik Ryłko, architekt z Arch Deco - biura projektowego, odpowiedzialnego za projekt inwestycji Oliva Koncept. - Do dnia dzisiejszego nie zostało opublikowane rozporządzenie ministra, więc na ten moment nie ma przepisów wykonawczych w tym zakresie.

Odpowiedzialność ekologiczna



Mimo to, niektórzy deweloperzy uwzględniają już w swoich inwestycjach mieszkaniowych rozwiązania ekologiczne, w tym również stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jedną z takich inwestycji jest Olivia Koncept, powstająca w Gdańsku Oliwie, w pobliżu ul. Spacerowej. Oliva Koncept jest flagową inwestycją dewelopera Budner Inwestycje w segmencie premium. Uniwersalne stacje ładowania samochodów elektrycznych powstaną tam w każdej hali garażowej.

Rolą odpowiedzialnych deweloperów jest zapewnienie mieszkańcom osiedli rozwiązań otwartych na przyszłość, wykraczających ponad to, co narzucają nam przepisy prawa. Do takich na pewno należą rozwiązania związane z elektromobilnością, która z roku na rok zyskuje nowych użytkowników. Oliva Koncept zapewnia takie rozwiązania, podobnie jak wiele innych z obszaru inteligentnych technologii. Rozwiązania te wynikają z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie. Zauważamy to szczególnie w segmencie premium. Klienci, decydując się na zakup nowego mieszkania na własny użytek, szukają komfortu także w obszarze nowych technologii, pozwalających im żyć ekologicznie i oszczędnie. Należą do nich m.in. rolety okienne dopasowujące się do stopnia nasłonecznienia czy dopasowywanie szczytów zapotrzebowania na energię elektryczną w godzinach porannych i wieczornych. Do ekologii i optymalizacji kosztowej należy również elektromobilność - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Budner Inwestycje, dewelopera realizującego Olivia Koncept.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych jako jedno z udogodnień



- Zaprojektowane stacje ładowania samochodów elektrycznych są wartością dodaną inwestycji. Ich zastosowanie nie wynika z wymogów prawnych. Ponadto obowiązujące przepisy w tym temacie dotyczą głównie punktów ogólnodostępnych. W przypadku inwestycji deweloperskiej, jedynym warunkiem do spełnienia jest uzyskanie od dostawcy prądu odpowiedniej energii - dodaje Joanna Wójcik Ryłko.
  • Jedną z inwestycji, w których znajdą się miejsca do ładowania pojazdów z napędem elektrycznym jest Olivia Koncept realizowana przez Budner Inwestycje.
  • Jak mówi deweloper, uwzględnienie tego rozwiązania wynika z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie.


Kolejną inwestycją, która uwzględnia rozwiązania ekologiczne są Tarasy Bałtyku, zlokalizowane na gdańskim Przymorzu. Realizowana przez Allcon Osiedla inwestycja zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020.

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz w trosce o środowisko, w Tarasach Bałtyku zaplanowano profesjonalną stację ładowania dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Będzie ona zlokalizowana w podziemnej hali garażowej przy miejscach ogólnodostępnych. Ponadto, przy prywatnych miejscach postojowych będzie możliwość doprowadzenia instalacji elektrycznej w celu ładowania samochodów lub innego zapotrzebowania na energię. To tylko kilka z ekologicznych rozwiązań zaplanowanych w ramach tej inwestycji - mówi Piotr Tarkowski, dyrektor ds. sprzedaży Allcon Osiedla.
Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych. Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych.


Działający w Warszawie i Trójmieście deweloper Yareal stara się zapewnić mieszkańcom możliwość ładowania samochodów elektrycznych.

- To element podjętego przez firmę strategicznego założenia, by budować budynki w sposób jak najbardziej zrównoważony, zapewniający ograniczenie wpływu na środowisko również po oddaniu mieszkań ich właścicielom. Z tego powodu każda inwestycja mieszkaniowa Yareal przechodzi drobiazgowy proces certyfikacji ekologicznej w systemie Breeam, który weryfikuje takie aspekty budynków, jak m.in. zdrowie i komfort ich użytkowników, wykorzystanie terenu, innowacje, efektywność energetyczną oraz wykorzystane materiały - mówi Katarzyna Rauber z Yareal.
Jak twierdzi deweloper Yareal, tworzenie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest kolejnym krokiem, by umożliwić przyszłym mieszkańcom korzystanie ze zrównoważonych środków transportu. Dlatego również w gdańskiej inwestycji Wzgórze Zinglera przy ul. Sobótki 15, część miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych będzie wyposażona w ładowarki dla samochodów.

- Będą to urządzenia do tzw. wolnego ładowania, czyli na prąd zmienny z poziomem ładowania od 20 do 100 proc. w czasie od około godziny do 8 godzin w zależności od pojazdu. Ich moc nie będzie przekraczała 11kW. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi partnerami z branży energetycznej, którzy znają zarówno wszystkie wymagania prawne, jak i najlepsze dostępne technologie elektromobilności, również te, które mogą stać się standardem w przyszłości. Każde z wyposażonych w ten sposób miejsc będzie miało indywidualne opomiarowanie, aby właściciel mógł kontrolować zużycie energii. Dotychczasowe doświadczenia z kupującymi potwierdzają, że zainteresowanie elektromobilnością stale rośnie. Widzimy to w wynikach sprzedaży miejsc postojowych z możliwością ładowania aut elektrycznych w garażach podziemnych - podkreśla Katarzyna Rauber.
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów. 
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów.

Miejsca

Opinie (107) 4 zablokowane

  • Elektryki to chwilowa moda, już raz to przerabiano u początków motoryzacji. (1)

    I mimo, że w pewnym czasie takich aut było więcej niż spalinowych zdecydowano się na silniki spalinowe. Zresztą elektryki można było wprowadzać już w latach 90 i na początku 2000, od lat 80 pracowano nad tym rodzajem napędu u kilku producentów, co nawet owocowało małoseryjną produkcją.

    Np. VW zbudował i sprzedał około 250 Golfów 3 CitySTORMer, które były autami w pełni elektrycznymi, choć zasięg miały marny, bo 50 km, ale to przez stare kwasowe akumulatory, a wcześniej też około 100 egzemplarzy CitySTORMera opartego na Golfie 2 i prototyp Jetty 2, który miał największy zasięg z nich bo 120 km, a to są auta z lat 80 i 90, bo w 2001 była prototypowa Bora Electric, która podobno miała zasięg.

    No i najsłynniejszy przykład General Motors EV1 - pojazd z lat 1996-1999, zbudowany w ponad 1000 sztuk, które GM odkupiło od większości właścicieli i zniszczyło, zachowało się około 60 sztuk, zależnie od rodzaju baterii potrafił przejechać od 169 km do 230 km. Projekt zamknięty i anulowany przez GM nie wiadomo dlaczego, określony jako porażka, choć jest prawdopodobna teoria, że GM go anulowało pod naciskiem koncernów paliwowych.

    • 1 3

    • LiPo Made in China

      I wszystko się zmieniło.

      • 0 0

  • Z ostatniego raportu

    najbardziej eko jest gaz. Pod uwagę brano wytwarzanie energii/paliwa. Samochody elektryczne wypadły blado.

    • 3 0

  • (2)

    A wiecie że w Gdańsku jest firma która produkuje tu w Gdańsku i sprzedaje takie ładowarki na cała Europe

    • 6 4

    • (1)

      jak sie nazywa?

      • 2 0

      • chyba Enelion

        • 2 0

  • jezeli dobrze rozumiem (1)

    to autor art. pisze o kilku miejscach w takiej hali garażowej.... a co w przypadku gdyby wszyscy chcieli mieć elektryki..... i każdy chciałby mieć swoje gniazdko.... czy system / rozdzielnia obsłuży 100-150 przyłączy po 3,7 kV?

    • 4 0

    • Tak obsluzy tyle, ze trzeba wczesniej to zaplanowac. Koszt calej instalacji na 1 miejsce to nawet 40 tys pln.

      • 0 0

  • Polska jest zalana szrotem z zachodnich złomowisk trujacych najbardziej w europie dlatego niech ładuja bezpłatnie (1)

    Do momentu az nie pozbędziemy się tych złomów z ulic w Polsce sredni wiek to18lat złomu .,Ale jak się w koncu wprowadzi opłaty za jazde po miescie to większość z nich w koncu zrezygnuje.

    • 7 3

    • ale nie za moje pieniądze

      • 0 1

  • Elektrownia Belchatow lubi to.

    • 7 0

  • EuroStyl podobno tez juz montuje takie instalacje. Ma byc z Mezzo

    • 0 4

  • tylko u nas za free (3)

    za odra juz trzeba placic za ladowanie

    • 30 3

    • Za free to milion elekryków od mateuszka pinokia

      Czekam i czekam a mateusz obiecał...
      Pomodlę sie w toruniu u mojego ulubionego ojca

      • 7 2

    • (1)

      A u nas myślisz jak bedzie. Posiadanie elektryka to na razie promocja. Jak siec* nałapie odpowiednia ilość rybek i jednocześniei zacznie ubywać kasy z budżetu z akcyzy to zaczną być nakładane dodatkowe koszty na elektryczność. W Norwegii juz zaczynaja gminy i miasta ciąć przywileje posiadaczom aut elektrycznych kiedy budżety przestały sie spinać. Likwidują darmowe parkowanie, znoszą zniżki ptzy zakupie elektryka, wprowadzają opłaty na bramkach... docelowo poruszanie sie elektrykiem bedzie zbliżone kosztowo do poruszania sie spalinowym autem bo żadne państwo nie pozwoli sobie na utratę mld zł z akcyzy. Będzie niby tylko bardziej eko choc to tez wątpliwe bo wyprodukowanie takiego auta dla środowiska obecnie to jak poruszanie sie przez osiem lat dieslem.

      • 25 1

      • Nie przez 8 lat a przez około 50 tys. kilometrów

        • 2 7

  • Miejsca do lądowania dronem

    należy projektować w każdym nowo powstającym budynku.
    Takiego drona jeszcze nikt w Gdańsku nie ma, ale za 5 lat będzie pierwszy, a za 10 będzie ich mnogo.

    A nie gniazdko elektryczne do ładowania Dacii.

    • 1 3

  • (5)

    Kogo stać na elektryczne auto? Chętnie bym takie kupiła... ale malutkie Reno za ponad 130 tysięcy to chyba gruuuuuuba przesada!!

    • 39 9

    • policz

      auto elektryczne "pali" 5x mniej kasy jak "tankujesz" w domu.

      • 5 1

    • Zmień pracę, weź kredyt. To bardzo proste, w IT prawie każdy zarabia powyżej 6k. Klep dobry kod w pytonku, ogarnij front end, django, mityczne 15k będzie w twoim zasięgu. Od pracy fizycznej można dorobić się tylko garba.

      • 4 16

    • (1)

      Nie prawda. Skoda citigoe iV z rządową dopłatą 53.100pln. Wcale nie tak drogo. Nissan Leaf 82.600pln, a to już normalnej wielkości kompakt na dodatek doskonale wyposażony. Myślę, że sporo Polaków stać na takie auta, rządowa dopłata 30% na prawdę wiele zmienia. Tylko co z tego, że cena aut staje się coraz bardziej przystępna jak nie ma ich gdzie ładować. W miastach (blokowiskach) gdzie teoretycznie zeroemisyjne pojazdy mają największą rację bytu nie ma miejsca by ten pojazd w ogóle gdzieś zaparkować nie mówiąc już o jego ładowaniu...

      • 15 4

      • Widzę że kolega z Peppera :)

        • 3 0

    • Z dopłatą dla osób fizycznych wychodzi za 87,5 tys. zł.

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane