• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • Obawiam sie, że światła na wysokości Toruńskiej lub Zaroślaka spowodują, że tunel będzie stał w korku tak samo jak na powierzchn (4)

    • 50 5

    • (3)

      Tam powstanie nowa estakada czyt. Mosty prowadzące na trakt bezkolizyjnie
      Osle

      • 2 11

      • Budyń tak powiedział albo jego zausznicy? To możesz się jeszcze niemiło zdziwić. (2)

        Tunel pod Wisłą też jest bezkolizyjny i prowadzą do/z niego estakady a co się tam czasem dzieje to korzystający z niego wiedzą.

        • 4 4

        • (1)

          Estakady prowadzące do tunelu to w Norwegii, albo Kantabrii. W Gdańsku są "łącznice".

          • 3 3

          • w Gdańsku nie ma też "korków" tylko "zatory" wg nomenklatury ZDiZ

            • 7 2

  • Super tunel, ale... (2)

    Tunel jest tylko pod Centrum Handlowym...
    Tunel wpuszcza ruch znowu tuz przed dworzec...
    Wiec tunel nie zmieni nic, doda tylko kolejne swiatla przed dworcem...

    • 60 4

    • (1)

      I tunel o przepustowości jednego pasa jak ma rozładować trzy pasmowa arterie?

      • 18 1

      • tak, o 30 procent

        Co w tym niezrozumialego?

        • 2 4

  • dlaczego (3)

    kierowcy tak egoistycznie podchodza do przejsc naziemnych?Bo co?,bo komus bedzie troszeczke wygodniej,bo starszy czlowiek czy tez inwalida bedzie mial latwiej?.Szanowny szoferze i tak stoisz godzinami w korkach wiec jesli postoisz minute dluzej to odciskow na pupie od siedzenia ci nie przybedzie!

    • 39 29

    • bo w naszym miesie jakiś baran (1)

      zaprogramował tak światła ze musisz na każdych stanąć. Jedziesz zgodnie z przepisami z dopuszczalną prędkością i jak kangur od świateł do świateł...... Każde ruszenie to smrodzenie i marnowanie paliwa. Co na to ekolodzy? Już nawet pomijam korki ale przejedz się np aleją Havla 5 świateł i na każdych staniesz. Skręcam kiedyś do nowego portu z pięknej nowoczesnej drogi mam czerwone światło na skręt w lewo. Z przeciwka zero samochodów. Ale jak się pojawiło stado wypuszczone z poprzedniego skrzyżowania to oczywiście dojechało do mnie i musiało się zatrzymać bo jak dostałem wtedy zielone na skręt. Braro SRISTAR.......

      • 12 2

      • ale to nie ma nic wspolnego z przejsciami tylko z ustawieniem swiatel. jest ktos taki jak glowny inzynier miasta (gdanska)

        • 2 0

    • To niestety spuścizna po poprzednim systemie. Ten kto ma samochód czuje się automatycznie lepszy. Stoji w korku no ale każdy widzi, że ma. W krajach wysoko rozwiniętych już dawno to zrozumieli.

      Ale spokojnie. Kiedyś i do nas to dojdzie

      • 1 0

  • Bzdura (3)

    Tunel miałby sens tylko wówczas gdyby prowadził dwoma pasami w stronę Pruszcza, przynajmniej jeden kierunek byłby odciążony, a tak mamy ledwie po jednym pasie w obu kierunkach i dwa kolizyjne skrzyżowania ze światłami. BRAWO!

    • 59 8

    • no i gdzieś

      w tym tunelu musi być "odgałęzienie" do parkingu CH co niewątpliwie spowoduje.....korki.

      • 17 1

    • Bardzo cenne spostrzeżenie.

      Rano korek jest na Armii Krajowej na Podwalu Przedmiejskim i na Trakcie, ale od Toruńskiej do dworca jest już spokojnie.
      Ale popołudniu korkuje się właśnie Podwale Grodzkie przy dworcu i taki bajpass w kierunku Pruszcza na pewno by się przydał.

      • 3 1

    • ale szykują dokładnie to co było

      z 2 pasów jadących z tunelu jeden będzie na skręt w lewo, prawy do Pruszcza. Dwa pasy wbijające się z prawej strony z chełmu i warszawy. czyli dokładnie ten sam chaos wzbogacony 2 pasami z nowej drogi ..... W godzinach szczytu korek od opery.

      • 0 0

  • to jest droga dla samochodów dostawczych (1)

    Dla centrum handlowego i te samochody będą blokować normalny przejazd

    • 48 5

    • owszem, w nocy

      • 2 5

  • NIE SCIEMNIAJCIE (1)

    Tunel wcale nie odciąży centrum, będzie cały czas zakorkowany przez
    dostawców i światła w obie strony.

    • 54 6

    • Dostali kase to agituja

      • 2 0

  • (1)

    Czy ktos zastanowil sie nad tym, ze prawy pas od dworca do nowego skrzyzowania bedzie stal caly czas? Chcacy skrecic w prawo beda musieli przepuscic pieszych, ktorzy beda mieli w tym samym czasie zielone swiatlo. Do tego autobusy kadave do Tczewa/Pruszcza juz teraz zajmuja prawy pas poniewaz sie nie mieszcza. Ktos sie nad tym zastanowil?

    • 41 5

    • Nie, Moniś, tylko Ty jedna, jedyna!

      • 3 8

  • a moze zrobic tylko jeden kierunek, w strone Pruszcza? (1)

    Dwa pasy pozwolą na w miarę sprawny przejazd dostawczaków i reszty pojazdów

    • 35 2

    • I nie będzie się tworzyć kolejnego skrzyżowania ze światłami.

      Wysyłać takie info do ZDiZ

      • 3 1

  • Fajnie, ale jestem sceptycznie nastawiony

    Jest to za duży moloch. W Gdańsku nie ma tylu mieszkańców. Będą faktycznie pustki na samej długiej jak i w tym forum.

    • 12 11

  • Czego i za ile to sie nie robi dla kierowców

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane