- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (138 opinii)
- 3 115-metrowe mieszkanie w Gdańsku (29 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (326 opinii)
- 5 Kompost ze śmieci rozdają za złotówkę (148 opinii)
- 6 Studenci o styku Starego i Młodego Miasta (34 opinie)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?
Poprawa zagospodarowania terenu w obrębie pawilonu handlowego przy al. Jana Pawła II na Zaspie oraz korekta układu komunikacji pieszej - to główne postulaty kolejnego opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Osowej w rejonie ul. Jednorożca, zaś w styczniu napiszemy o obszarze przy ul. Norblina na VII Dworze.
Pawilon ten jest wkomponowany w układ głównego ciągu pieszego biegnącego przez teren całego osiedla. Jednak obowiązująca organizacja postoju aut oraz niedoinwestowanie przestrzeni publicznej znacznie obniżają estetykę i potencjał tego miejsca.
Wygodne połączenia piesze pomiędzy zabudową
W dokumencie GPL zaproponowano usunięcie miejsc postojowych ze strefy głównego wejścia do pawilonu, a także uporządkowanie sposobu postoju w obrębie ich bocznych elewacji.
Ponadto wskazano na potrzebę utworzenia szerokiego przejścia przez al. Jana Pawła II - od placu zaplanowanego pomiędzy nową zabudową, która powstanie na dawnym pasie startowym i dalej, aż do ul. Dywizjonu 303 i znajdujących się po tej stronie Zaspy ciągów pieszych.
Założenie to jest zgodne z przyjętym planem zagospodarowania dla dawnego pasa startowego. Opracowanie GPL przygotowano kilka miesięcy później niż nowy plan, więc w pełni respektuje ono ustalenia urbanistyczne nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
Przyjęto plan zagospodarowania dla pasa startowego na Zaspie
Dodatkowe nasadzenia i zieleń wzdłuż al. Jana Pawła II
W zakresie zieleni postuluje się nasadzenia nowych drzew, a także zachowanie licznych poprzecznych powiązań pieszych przez tereny zieleni. Ważnym elementem jest także zwiększenie udziału zieleni w obrębie pawilonu handlowego oraz wykreowanie placu wokół kościoła pw. św. Kazimierza Królewicza m.in. poprzez likwidację ogrodzenia wokół kościoła.
Docelowa przebudowa al. Jana Pawła II powinna zostać wykonana zgodnie z ustaleniami Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej, co w tym przypadku oznacza m.in. wprowadzenie zadrzewień po stronie dawnego pasa startowego.
Zmiana lokalizacji przystanków i przejścia dla pieszych
W zakresie układu komunikacyjnego uwzględniono również "przeniesienie" przystanku autobusowego Dywizjonu 303 01 (tj. przy łączniku jezdni al. Jana Pawła II, w kierunku szpitala Zaspa) oraz Pilotów 01 (tj. przy pawilonie, w kierunku Wrzeszcza) na wysokość przychodni, a także korektę przebiegu przejścia dla pieszych przy kościele.
- W projekcie GPL opierano się na koncepcji układu drogowego sporządzonej przez BRG na potrzeby planu dla południowej części dawnego pasa startowego, w której uwzględniono docelowy przekrój al. Jana Pawła II. W koncepcji drogowej zaproponowano przesunięcie przystanku Pilotów 01 tak, aby zlokalizować zatokę autobusową w miejscu odgięcia istniejącej drogi rowerowej od jezdni. Zmiana lokalizacji przystanku nie jest przesądzona - będzie to szczegółowo rozwiązane na etapie projektu budowlanego ulicy w docelowym przekroju. Niemniej Gdański Zarząd Dróg i Zieleni brał udział w procesie sporządzania projektu planu - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Postulowana w opracowaniu GPL zmiana lokalizacji przejścia przy kościele ma natomiast związek z planowaną nową drogą poprzeczną przez dawny pas startowy. W efekcie w docelowym układzie, po realizacji nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej, będzie ono dosunięte do skrzyżowania, stanowiąc połączenie z istniejącą zabudową po drugiej stronie pasa startowego.
Radni dzielnicy wnioskowali o szerszą analizę
Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, przygotowanie dokumentu było na bieżąco konsultowane z Radą Dzielnicy Zaspa-Młyniec. Przedstawiciele Rady poparli kierunek zmian przestrzeni lokalnej, opiniując pozytywnie wytyczne w opracowaniu GPL.
Radni wnioskowali jednocześnie o sporządzenie dodatkowych analiz oraz szczegółowych wytycznych dla al. Jana Pawła II, co jednak wykracza znacznie poza zakres opracowania GPL. Takie rozwiązania będą natomiast poddane analizie na poziomie innych dokumentów poprzedzających przebudowę układu transportowego.
Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?
Pas startowy na Zaspie z lotu ptaka. Materiał z lipca 2021 r.
Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-27 08:13
Wybudowac podziemne parkingi wokol wielkiej plyty i schowac te wszystkie auta z tych waskich uliczek (13)
Przestrzeni jest, wiec budowa bylaby prosta. Wtedy wszystkie auta pod ziemia, nie trzeba odsnierzac itd. A na parkingach trawe czy drzewa.
- 91 11
-
2022-12-27 14:01
Smietniki też pod ziemię schować razem z mrówkami faraonkami.
- 2 0
-
2022-12-27 10:03
Tak, ale na koszt kierowców.
- 4 1
-
2022-12-27 08:41
Zrobić długi park , do samego morza (4)
Samochody puścić po bokach i po temacie. Tak jak w Walencji. Czy z urzędu z urbanistyki ludzie nie podróżują i nie widzą rozwiązań, które dają życie miastu i chwile wytchnienia mieszkańcom "blokowiska" jakim jest zaspa ? Oco kaman. To takie prost przecież !
- 25 5
-
2022-12-27 12:01
Akurat na Zaspie (1)
Macie pełno parków, w tym Park JPII.
A piękna Aleja JPII mogłaby być, tylko trzebaby zaprojektować zieleń przy tej ulicy całościowo, i o nią poźniej dbać- 9 3
-
2022-12-27 16:21
Taka prawda, że trzeba zadbać o całą al. Jana Pawła II
- 4 0
-
2022-12-27 09:43
W Walencji jest kozacki ten park
- 9 0
-
2022-12-27 09:22
Och takie proste. Własność prywatna nie istnieje? Widzę, że komuna mentalna wciąż w głowie.
- 8 8
-
2022-12-27 08:37
(5)
ta, ciekawe kto zapłaci za te parkingi podziemne i ciekawe kogo będzie stać na te miejsca na parkingach podziemnych. A finalnie ciekawe kto będzie stał w tych korkach do wyjazdów z takich parkingów w godzinach szczytu. Brak edukacji architektonicznej przoduje, ale widzę że logiki jeszcze bardziej kuleje.
- 19 17
-
2022-12-27 13:45
Widać, że dalej niż ...
...w Wejherowie (z całym szacunkiem) nie byłeś.
- 0 0
-
2022-12-27 11:51
(1)
To zrezygnuj z samochodu jak cię nie stać. W Gdańsku komunikacja miejska podobno jest najlepsza w Polsce.
- 7 2
-
2022-12-27 16:25
W Gdańsku komunikacja miejska podobno jest najlepsza w Polsce.
Dobry kabaret :)
- 4 2
-
2022-12-27 11:11
Oplata miesieczna za parking podziemny 50 zl (1)
A chetnych nie zabraknie
- 10 4
-
2022-12-27 16:17
50zł powiadasz?
Czyli rocznie 600zł od auta. Jedno auto z wyjazdem potrzebuje ok 25m2, czyli patking na 100 aut powinien mieć powierzchnię ok 2,5 tys m2 pod ziemią. Przychód z opłat parkingowych wynosiłby 60tys zł rocznie. Za taką kwotę może pokrywane byłyby bieżące koszty eksploatacji, a kto ma zwrócić koszty budowy, takiego obszernego parkingu?
- 11 1
-
2022-12-27 10:36
To co zrobiono z Zaspą,powinno byc karane (6)
To była dzielnica całkiem nieźle zaprojektowana, pomijając oczywiście estetykę budownictwa poprzedniego systemu, to znajdowało się tam wiele placów, parków,wolnych przestrzeni I przemyślanych ciągów komunikacyjnych. A teraz? Blok na bloku,pośrodku betonowy parking, chodniki się rozpadają, czwsc z nich prowadzi donikad,bo nikt ich nie przebudował. Drogi są niedostosowane do nowego natężenia, przez co powstają korki. Fatalna dzielnica,zniszczona przez układy.
- 88 12
-
2022-12-27 14:02
Plaster miodu
- 1 0
-
2022-12-27 12:27
Mało ci parków, to są luźne bloczki w parku jp 2 , millenium rodo i jeszcze morze z plażą na końcu mało? (1)
pojęcia nie masz jak wygląda gęsta zabudowa i brak zieleni
- 4 9
-
2022-12-27 14:35
dobrze się czujesz?
- 3 0
-
2022-12-27 11:26
(1)
Fatalna dzielnica gdzie każdy chce mieszkać ;-)
- 8 9
-
2022-12-27 11:55
XD
- 3 0
-
2022-12-27 10:53
Wszystko za zgoda wlasnie DRMG i według ich planow własnie
- 13 2
-
2022-12-27 08:21
Bloki (10)
Jak dla mnie za mało bloków, za mało aut. Park JPII jeszcze jest do zagospodarowania blokami no i dużo miejsca jest też jeszcze między blokami ustawionymi nieracjonalnie heksagonalnie ;) Stawiajcie bloki, tylko wysokie
- 96 28
-
2022-12-28 10:16
Tak popieram !!! (1)
Gdzie się da postawić bloki, by można było spojrzeć do góry i widzieć beton. A resztę zielonej przestrzeni zalać betonem i zrobić parkingi. W sumie na boisku do piłki nożnej, nikt nie gra, można by wykorzystać na jakiś piętrowy parking.
- 0 0
-
2022-12-28 20:01
Też popieram, ale
pomiędzy blokami, jak ktoś wcześniej napisał, kartoflów nasadzić.
- 0 0
-
2022-12-28 08:47
Dodalbym falowiec
Taką mam koncepcje
- 0 0
-
2022-12-27 20:19
To sarkazm oczywiście???
- 1 0
-
2022-12-27 15:10
Bloki
Co typalisz?
- 0 0
-
2022-12-27 14:35
mam nadzieję, że to tylko sarkazm
- 4 1
-
2022-12-27 13:43
Jak niewielu wie ...
...co to ironia :(
- 7 0
-
2022-12-27 10:17
Na pasie zmieści się falowiec
- 21 0
-
2022-12-27 10:10
za mało aut?
Przecież duża część tej dzielnicy już wygląda jak komis używanych samochodów. Bez sensu
- 10 4
-
2022-12-27 09:18
poczekaj, poczekaj
za chwile beda stawiac drapaki na pasie startowym, to bedziezs mogl kibicowac, ktory wyzszy.... marzy mi sie, drapak chmur na 50m.....
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.