• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Nowe oblicze pętli tramwajowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 października 2023, godz. 08:00 
Opinie (116)
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.
  • Pętla tramwajowa znajduje się w sercu Oliwy, pełniąc ważną funkcję transportową, jak i przestrzeni publicznej.

Opracowanie Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu pętli tramwajowejMapka w Oliwie zakłada, że stanie się ona wizytówką centrum tej dzielnicy. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian na Zaspie - Rozstajach, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla rejonu ul. Zakopiańskiej, Bema i KartuskiejMapka na Siedlcach.



Jak zabudowa powinna powstać przy pętli w Oliwie?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska dla rejonu pętli tramwajowej w Oliwie zakładają przede wszystkim dostosowanie zagospodarowania tego miejsca do jego rangi i funkcji w układzie transportowym aglomeracji.

Opracowanie GPL przewiduje utrzymanie pętli tramwajowej w dotychczasowej lokalizacji, lecz z korektą układu torowego oraz lokalizacji przystanków autobusowych - zgodnie z wnioskiem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.
  • Obecny wygląd "Zielonej Poczekalni", czyli wnętrza pętli tramwajowej.

Nowe przejście przez al. Grunwaldzką i tereny zieleni



Na listę pożądanych zmian wpisano także realizację nowego przejścia dla pieszych przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Poczty GdańskiejMapka, a także drobne "przesunięcie" istniejącego przejścia na wysokości ul. CeynowyMapka.

W środku pętli, w ramach idei "Zielonej Poczekalni", wprowadzone mają zostać dodatkowe nasadzenia zieleni (na grafice teren oznaczony jako 3a). Proponuje się także urządzenie kolejnego zieleńca w kierunku ul. Wita Stwosza (3b). Będzie on jednak zlokalizowany na uboczu ciągów pieszych, na zapleczu zabudowy i odseparowany torowiskiem tramwajowym.



Czy urbaniści nie obawiają się, że teren 3b stanie się przestrzenią niebezpieczną i szybko ulegnie degradacji?

- Zarówno torowisko, jak i pozostałe zagospodarowania mogą być realizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo, poprawę jakości i estetyki przestrzeni. Wewnętrzny teren zieleni stanie się buforem dla istniejącej zabudowy i poprawi jakość zamieszkania. Wskazane w opracowaniu tereny 3a i 3b mają pełnić także funkcje "zielonych łączników" z gęstą siecią nowych powiązań pieszych umożliwiających ominięcie ruchliwych ulic - przekonuje Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG, podkreślając, że zagospodarowanie terenu 3b wprowadzone zostało na wniosek mieszkańców.
Teren oznaczony w opracowaniu GPL jako 3b. Teren oznaczony w opracowaniu GPL jako 3b.

Pawilony handlowe zastąpione niewielką zabudową



Wracając w bezpośrednie sąsiedztwo pętli: od strony ul. Obrońców Westerplatte (1a) przewiduje się usunięcie istniejących prowizorycznych pawilonów na rzecz nowego niewielkiego budynku, który jednak będzie znacznie odsunięty od al. Grunwaldzkiej i nie domknie urbanistycznie narożnika skrzyżowania, ani też nie przesłoni mało atrakcyjnego wizualnie łuku torów tramwajowych.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.
Czy pętla Oliwa nie zasługuje na porządną śródmiejską zabudowę zamiast kolejnego prowincjonalnego obiektu?

- Zaproponowana kubatura nowego obiektu wynosi ok. 400 m kw. - ponad dwukrotnie więcej od istniejących pawilonów - zwraca uwagę Zaborowska. - W wizji zagospodarowania sąsiedniego placu 1a [otoczenie istniejących pawilonów-red.] dopuszczono ażurowe zadaszenie przestrzeni wraz z nowym obiektem. Możliwa jest też realizacja obiektu wyższego - zgodnie z obowiązującym planem.
  • Pawilony przy pętli tramwajowej przewidziane do zastąpienia jednym nowym budynkiem.
  • Pawilony przy pętli tramwajowej przewidziane do zastąpienia jednym nowym budynkiem.
Artykuł z 2018 r.: modernizacja zamiast likwidacji pętli w Oliwie Artykuł z 2018 r.: modernizacja zamiast likwidacji pętli w Oliwie

Ślepa ściana kamienicy i parterowy pawilon wizytówką Oliwy?



Po północnej stronie pętli tj. przy parku Oliwskim (1b) w opracowaniu GPL również zwycięża podejście urbanistyczne z nikłą intensywnością zabudowy, czyli utrzymaniem parterowego pawilonu handlowego przy "ślepej" ścianie kamienicy i to mimo odsunięcia torów od zabudowy i ich "wyprostowania" po tej stronie pętli.

- Przylegająca do kamienicy działka prywatna nie ma parametrów umożliwiających uzupełnienie pierzei zabudowy od strony ul. Opata Jacka Rybińskiego, a pozostała przestrzeń docelowo będzie zajęta pod układ torowiska i przystanku. Bardziej zasadnym stało się zorganizowanie bezpiecznej i funkcjonalnej przestrzeni, z której już teraz często korzystają mieszkańcy i pasażerowie - argumentuje przedstawicielka BRG.
Choć układ torowy po przebudowie zostanie odsunięty od zabudowy, to w opracowaniu GPL nie przewiduje się domknięcia pierzei, lecz utrzymanie parterowego pawilonu. Choć układ torowy po przebudowie zostanie odsunięty od zabudowy, to w opracowaniu GPL nie przewiduje się domknięcia pierzei, lecz utrzymanie parterowego pawilonu.

Utrzymanie skweru, nowe nasadzenia drzew i uspokojenie ruchu



Ponadto w ramach opracowania przewiduje się utrzymanie skweru im. Marka Bezruczki przy ul. Kaprów (3c) z zaleceniem wprowadzenia akcentu kompozycyjnego (np. elementu sztuki) w osi ul. Poczty Gdańskiej oraz uspokojenie ruchu w bezpośrednim sąsiedztwie.

Strefą uspokojonego ruchu powinna być również objęta ul. Poczty Gdańskiej, która po realizacji przejścia dla pieszych stanie się głównym połączeniem pieszym z dworcem kolejowym.

Należy także odnotować postulat nowych nasadzeń szpalerowych drzew wzdłuż al. Grunwaldzkiej jako zielonego buforu od pętli tramwajowej.

Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść

Opracowanie we współpracy z lokalną Radą Dzielnicy



Jak informuje BRG, opracowanie GPL dla rejonu pętli tramwajowej powstało przy współpracy z Radą Dzielnicy Oliwa, która przekazała najważniejsze postulaty mieszkańców. Ostateczna wersja dokumentu zyskała pozytywną opinię Zarządu Rady Dzielnicy w lipcu 2023 r.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (116)

Wszystkie opinie

  • 25 lat temu dobre zapiekanki tam mieli.

    • 34 1

  • Tylko bar piwy (1)

    proszę koniecznie zostawić!!! Takich miejsc już nie ma!

    • 46 11

    • jest mordownia, jest spokój

      nie ma mordowni - masz Stogi
      każdy potrzebuje "swojego" miejsca :D

      • 3 0

  • (2)

    Tunel pod Pachołkiem powinien mieć tam priorytet

    • 17 16

    • (1)

      Pani Chmiel powiedziała że tunel pod pachołkiem za rządów PO wstrzymał konserwator zabytków i nie mogli zrealizować tej inwestycji i do tej pory już o tunel nie zabiegali dlatego mamy w Oliwie korki na ul czyżewskiego i Wita Stwosza w godzinach szczytu i smród spalin a walczą o ekologię co za hipokryzja

      • 4 3

      • Skoro spaliny są problemem, to wprowadźmy zakaz wjazdu generatorów spalin i po problemie.

        • 7 3

  • Ciekawe czy ktoś potrafi ustawić światła (2)

    tak żeby samochody nie stawały i na tym nowym przejściu przy Poczty Gdańskiej,i na Ceynowy.Bo jak nie to koras murowany do Kołobrzeskiej.

    • 20 2

    • Ustawienie świateł wymaga od kierowców przestrzegania przepisów.

      A niestety nasi mistrzowie kierownicy nie są zdolni do tak skomplikowanych rzeczy...

      • 4 1

    • Wystarczy jechać z prędkością dozwoloną

      I już nie stajesz tak

      • 4 1

  • Zaraz tam bedzie osiedle "Tramwajova" (11)

    zobaczycie

    • 46 4

    • No i super. (8)

      W takich miejscach powinny powstawać osiedla, a nie na zad*piach bez komunikacji.

      • 3 11

      • a potem połowa mieszkań pusta, jak na Wyspie Spichrzów (6)

        bo lokalizacja tak atrakcyjna, że normalnych ludzi nie stać na te mieszkania, a ci, których stać, traktują je jako inwestycję i mieszkają w Warszawie albo za granicą

        • 15 2

        • Fajna inwestycja jak mieszkanie stoi puste :) (4)

          Albo ktoś tam będzie mieszkał, albo je komuś wynajmie. Tak czy siak, jeden samochód spod obwodnicy mniej w mieście.

          • 1 4

          • A dlaczego mniej ? Naiwnie myślisz że tam też domów nie pobudują ?

            • 2 1

          • bo prawdziwa kase (2)

            to sie zarabia na wzroscie wartosci misiu a nie na wynajmie :)

            • 6 1

            • Misiu, weź kalkulator do łapki, przelicz i nie pisz więcej takich głupot, bo głowa boli :) (1)

              • 1 4

              • no wlasnie misiu, przelicz :)

                to co, koniaczek?

                • 3 0

        • To miasto inwestuje w apartamenty a nie w mieszkania. Czyli wszystko dla napływowych, turystów i po stokroć dla kasy

          • 4 0

      • A potem płacz że korki są .

        • 4 1

    • ten teren powinien być zabudowany (1)

      a nie utrwalanie tego bardaku

      • 2 10

      • Powinien być zadbany i wtedy by bardaku nie było.

        • 5 0

  • Zlikwidować pawilony w obecnej formie.

    • 24 7

  • Zielona POczekalnia - to dopiero Miś któremu już dawno zrobili protokół zniszczenia (9)

    Podczas pandemii nasze miasta przeszły rewolucję i są teraz miastami hybrydowymi, funkcjonującymi w dużej mierze "zdalnie" - mówi dr Joanna Bach-Głowińska z Wydziału Architektury PG, koordynatorka projektu. - Niezbędne jest zatem wprowadzenie do nich rozwiązań zupełnie innych od stosowanych do tej pory. Jednym z nich jest domykanie przepływu energii i wody, ale też np. żywności, w zamkniętych i współzależnych obiegach rozproszonych w różnych częściach dzielnicy czy miasta. Pętla w Oliwie będzie "otwarciem" dla tego projektu w Gdańsku. Dzięki niemu miasto będzie mogło sprawdzać nowatorskie, ekologiczne rozwiązania i technologie na żywym organizmie, jednocześnie poprawiając komfort życia oraz bezpieczeństwo mieszkańców żyjących na co dzień w "hybrydowym" mieście.

    • 10 12

    • Nie czuję tu domknięcia przepływu energii (2)

      • 7 0

      • Bym się zaśmiała ale nie na takiej ikonki

        Gratuluję poczucia humoru

        • 6 0

      • a przepływ żywności w dzielnicy Oliwa? jest OK?

        • 3 0

    • No super bełkot.

      • 6 0

    • Bełkot

      • 6 0

    • A sztuczna inteligencja już wie

      Jak w przyszłości będzie wyglądać 3miasto

      https://dziennikbaltycki.pl/tak-sztuczna-inteligencja-widzi-trojmiasto-wspolpraca-binga-i-dalle-3-zalewa-internet/ar/c12-17962211

      • 0 0

    • i my jako podatnicy za to płacimy

      • 2 0

    • "Po prostu dozorcy nie chce się sprzatać"

      cytat

      • 2 0

    • ale pier....lenie

      typowa nowo mowa...a raczej belkot .
      chodzi o terenby go opchnac deweloperce i zeby szczerzyc z kasa na koncie

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Jak czytam o tych ambitnych proekologicznych planach dosadzen, zasadzen, rekultywacji i co tam jeszcze zieleni, to sie ciesze. Po chwili przychodzi refleksja, kto bedzie o te zielen na biezaco dbal, dogladal. Nikt, albo od przypadku, do przypadku, czasami.

    • 92 7

    • Nikt zasadzi się nowe

      • 12 0

    • (1)

      nie chodzi o to aby zasadzic, chodzi o to aby sadzic. chodzi o to aby czynnosc trwala, aby urzednik mial prace, aby zaprzyjaznione firmy mialy prace. jak cos zrobisz raz a dobrze to kto na tym zarobi?

      • 15 0

      • mercedes sie już o tym przekonał w latach 80

        trzeba robić samochody i części, a nie zrobić raz a porządnie

        • 0 0

    • i cyk - nowe budyneczki jak w pobliskim parku

      nawet nikt nie zauważył ze coś jako mieszkańcy straciliśmy

      • 8 3

    • Jest kilku co z tego dobrze zyje

      • 9 2

    • Tam bedzie dobra sr*jtrawka dla wszystkich okolicznych kundli.

      • 9 0

    • tak samo jak z tzw. łąkami kwietnymi. To są po prostu zaniedbane chaszczowiska

      • 13 1

  • Przy okazji znikną przydatne sklepy, warzywniak (4)

    A powstanie developerski gniot.

    • 41 7

    • i Zabka (2)

      • 8 1

      • Jesteś optymistą (1)

        Żabka już dawno jest. Chyba że myślisz o drugiej, trzeciej...

        • 2 0

        • są dwie żabki wokół pętli

          jedna przy parku, druga na kaprów

          • 0 0

    • dokładnie, niedobrze się robi, tylko patrzeć jak gnioty wtrynią do parku

      • 5 0

  • Dlaczego Pętla? (7)

    W dobie dwukierunkowych tramwajów wystarczyłyby przecież 2-3 tory odstawcze po prostu przystanek w jedną i drugą stronę. Zaoszczędzone miejsce można byłoby przeznaczyć na mały park, dozielenić ten teren.

    • 33 50

    • ... (2)

      Gdańsk upycha ludzi w dwukierunkowce na siłę. Gdańska sieć absolutnie nie wymaga aż tak dużej ilości dwukierunkowców jaka jest obecnie, obecnie "ślepe" krańcówki to przejściowe Lawendowe Wzgórze, które nie jest docelową krańcowką oraz Brętowo PKM, które samo w sobie jest pomyłką totalną w kwestii przesiadek tramwaj->PKM i jeszcze większą pomyłką w kwestii prędkości tramwajów (max 10kmh) na estakadzie przy Brętowie PKM. Co do Oliwy - ręce precz od pętli i robienia tam kolejnego potworka z torami odstawczymi.

      • 27 5

      • Mhm..

        Ok, a czy pętla to (oczywiście poza kwestiami gabarytu" nie jest rozwiązanie bardziej "uciążliwe" pod względem hałasu, serwisu łuków torów, trakcji itp.? To już z mojej strony czysta ciekawość.

        • 1 11

      • ale dwukierunkowe tramwaje są super bo jest dużo miejsca do stania

        problem zaczyna się gdy trzeba w nich jechać godzinę i to już jest chore, trzeba pilnie przyspieszyć tramwaje, tworzyć nowe szybkie trasy bez przystanków po drodze a na istniejących likwidować nadmiar i dostosować światła, póki tramwaj nie będzie jechał 20 minut z Oliwy do centrum to żaden nie będzie komfortowy, rowerem wyprzedzam średnio dwa - trzy tramwaje na tej trasie, przecież to jest chore

        • 18 3

    • Żeby nie blokować torów... (1)

      • 8 0

      • jak blokować

        Brakuje systemu rozjazdów krzyżowych między parami torów, aby właśnie ich nie blokować.

        • 4 5

    • Widac ze niewiele wiesz (1)

      Gait nie ma tyle taboru dwukierunkowego żeby obsługiwać kolejne linie ze zmianą kabiny.

      • 4 3

      • Tramwaje dwukierunkowe są droższe i mają znacznie mniej miejsc siedzących

        I są w większej ilości niepotrzebne. Na liniach gdzie tramwaje jeżdżą od pętli tramwajowej do pętli jeżdżą często dwukierunkowe, których jest zdecydowanie za dużo w stosunku do potrzeb. Kupowania takich nowych to absurd.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane