- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (58 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (875 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (259 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
Gdańsk: nowy plan zagospodarowania dla 8 tysięcy mieszkańców
Jeden z największych terenów inwestycyjnych na gdańskim Południu zyska plan zagospodarowania. Na obszarze większym niż Główne Miasto dopuszczono zabudowę jedno- i wielorodzinną. W sumie może zamieszkać tu około 8 tys. osób. Przewidziano też dwa lokalne ośrodki handlowo-usługowe oraz nowy układ drogowy.
Obecnie przeważająca część terenu wciąż użytkowana jest rolniczo, choć z każdym rokiem przybywa tutaj nowych domów jednorodzinnych, zaś od 2016 r. w trakcie budowy jest osiedle mieszkaniowe Optima . Także w bezpośrednim sąsiedztwie granic planu powstają nowe budynki wielorodzinne, realizowane przez kilku deweloperów.
- Celem sporządzanego planu jest zarezerwowanie terenów pod niezbędny układ drogowy oraz zapewnienie ładu przestrzennego. Obecnie, gdy nie ma tutaj żadnego obowiązującego planu, nowe domy mogą powstawać w oparciu o warunki zabudowy, co może doprowadzić do chaosu przestrzennego - mówi Tomasz Lewandowski, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Rozbudowa Źródlanej, Nowa Leszczynowa połączona z W-Z
Nowa zabudowa będzie obsługiwana przede wszystkim z wymienionych już ulic. Od północy, zgodnie z projektem planu, ul. Źródlana powinna spełniać wymagania techniczne dla jednojezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem i infrastrukturą rowerową.
Od wschodu (poza granicami planu) przewidziana do realizacji jest w podobnym standardzie tzw. ul. Nowa Leszczynowa. Będzie ona stanowiła przedłużenie istniejącej ul. Leszczynowej od Trasy W-Z do skrzyżowania ul. Nowej Stężyckiej z (Nową) Jabłoniową .
Czytaj też: Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje
Zakłada się, że docelowo ul. Nowa Leszczynowa będzie również "podłączona" do Trasy W-Z łącznicami od strony południowej, czyli z możliwością wjazdu na nią od strony obwodnicy oraz zjazdu z niej na "wuzetkę" w kierunku centrum miasta. Łącznic w przeciwnych relacjach nie przewidziano, gdyż brakuje miejsca pod ich budowę.
Po realizacji ul. Nowej Leszczynowej, istniejąca południowa ul. Leszczynowa będzie "zaślepiona", zaś połączenie z ul. Nową Leszczynową będzie zlokalizowane przy osiedlu Leszczynowym .
Nowa Stężycka z rezerwą pod tramwaj, który nie powstanie
Od południa kierowcy będą korzystali przede wszystkim z ul. (Nowej) Stężyckiej, której przebieg w granicach planu pokrywa się z istniejącą ul. Stężycką, zaś poza granicami jej przedłużenie do ul. (Nowej) Jabłoniowej przebiega wzdłuż osiedla Zielonego .
- Ulica (Nowa) Stężycka jest planowana w klasie zbiorczej, z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu. Zgodnie z obowiązującym studium jej rezerwa pozwala na budowę linii tramwajowej - dodaje Łukasz Szynaka z zespołu projektowego dla tego planu w BRG.
Tu warto przypomnieć, że zgodnie z projektem nowego studium w ciągu ul. Stężyckiej nie przewiduje się już trasy tramwajowej, więc tak szeroka rezerwa terenowa jest tylko zwykłym zabiegiem planistycznym, aby uzyskać wymaganą prawem zgodność planu z obowiązującym studium. Wolną przestrzeń będzie można jednak wykorzystać w przyszłości np. pod buspasy - o ile zajdzie taka potrzeba.
Czytaj też: Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Kosztowny wykup gruntów i budowy nowych dróg
Wymienione drogi będą dodatkowo połączone ze sobą kolejnymi poprzecznymi ulicami, obsługującymi nową zabudowę. Dodatkowo przewidziano kilka powiązań wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego, choć ich przebieg jest tylko częściowo obowiązkowy, a w pozostałych przypadkach jedynie zalecany.
Mimo że projektowany układ komunikacyjny nie jest znacznie rozbudowany i będzie wymagał jeszcze wielu ulic osiedlowych, to i tak jego realizacja będzie dość kosztowna dla miasta.
- 11 mln zł będzie kosztował wykup gruntów pod drogi, ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz przestrzenie publiczne, zaś 19 mln zł pochłonie realizacja układu komunikacyjnego, kanalizacji deszczowej, zbiornika retencyjnego [przy Rondzie Kuronia - dop. red.] oraz ogólnodostępnej miejskiej zieleni urządzonej - wylicza Agnieszka Siedlecka z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Przystanki wyznaczą intensywną zabudowę i sklepy
Na podstawie projektowanego układu drogowego zaproponowano lokalizację co najmniej dwóch nowych przystanków autobusowych - na wysokości wspomnianych osiedli Optima oraz Jasień Park (w ciągu planowanej ul. Nowej Leszczynowej). Wokół tych przystanków zaproponowano koncentrację usług i handlu, a także zabudowę wielorodzinną.
- W odległości do 300 metrów od przystanków autobusowych dopuszczona zostaje zabudowa wielorodzinna o wysokości 16 i 13 metrów [tj. ok. cztery i trzy piętra - dop. red.]. Dalej od przystanków zabudowa staje się ekstensywna z domami jednorodzinnymi lub maksymalnie czterorodzinnymi - objaśnia główny projektant planu.
W przypadku osiedla Optima zabudowa wielorodzinna będzie w znacznej części pokrywała się z gruntami dewelopera, który jednak nawet bez planu mógłby realizować tutaj kilkukondygnacyjne bloki w oparciu o warunki zabudowy.
Publiczny park i przedszkole
Z myślą o przyszłych mieszkańcach przewidziano nowy publiczny park , przy którym może powstać niewielki budynek oświaty lub kultury, np. przedszkole.
Ponadto ochroną przed zabudową objęto prywatny staw przy ul. Stężyckiej oraz dwa potencjalne użytki ekologiczne - Jasieńskie Bagno przy ul. Brzoskwiniowej i turzycowisko na północ od osiedla Zielonego .
(Nie)ogólnodostępny punkt widokowy
W dokumencie narzucono szereg dominant kompozycyjnych, co w przypadku tego dokumentu oznacza przede wszystkim zastosowanie elewacji z lepszych materiałów budowlanych.
Najważniejsza dominanta (o wysokości do 16 m), na którą skierowano kilka osi widokowych będzie się znajdowała na wzgórzu przy ul. Brzoskwiniowej . Wokół niej przewidziano punkt widokowy o pełnej panoramie, który jednak nie musi być ogólnodostępny.
- W projekcie planu ustalono wymóg utworzenia wokół tej dominanty terenu rekreacyjnego o powierzchni minimum 1 tys. m kw., zapewniającego widok na okolicę w każdym kierunku. Wymogu ogólnodostępności nie ustalono, ale może ona być związana z funkcją budynku - np. gdy powstanie tutaj zalecany obiekt sakralny - mówi Tomasz Lewandowski.
Czytaj też: Ogólnodostępny punkt widokowy tylko dla wybrańców
Drugie wyłożenie planu. Uwagi do 14 lutego.
Obecnie trwa drugie wyłożenie projektu planu. Po pierwszym wyłożeniu dokonano m.in. niewielkich korekt w zakresie przebiegu docelowego układu drogowego, aby uwzględnić podział gruntów pod kątem właścicieli, wśród których przeważają osoby fizyczne z wyjątkiem terenów osiedla Optima.
Projekt planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko dostępne są na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 14 lutego.
Widok z żurawia na osiedlu Leszczynowym. Materiał z 2013 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (147) 8 zablokowanych
-
2018-01-22 15:09
Ogrody działkowe. (2)
Dobrze że zostawili tam ogrody działkowe jako tereny zielone bo resztę zaleją betonem.
- 17 3
-
2018-01-22 15:55
Ogórki działkowe to obecnie przykrywka do nielegalnych osiedli.
- 5 3
-
2018-01-22 15:17
Deweloperzy już w trójmieście podzielili ogrody między sobą.
Potrzeba jeszcze tylko kogoś o pokroju Szyszki lub Piotrowicza aby zrobić z użytkownikami porządek.
- 7 1
-
2018-01-22 15:54
hahaha Czyli kolejne korki w mieście. Codziennie rano kilka tysięcy auto utknie w korku
- 13 0
-
2018-01-22 15:50
Korki koreczki
i jeszcze większe koreczki na południu Gdańska największe koreczki i tanie domeczki. No może już nie takie tanie
- 16 2
-
2018-01-22 15:49
Kolejny przykład idiotycznego planowania miasta
Najpierw powstała chaotyczna zabudowa "na polach", a potem jakaś improwizacja infrastrukturalna. I chociaż te nowe pseudo dzielnice są zakorkowane i kompletnie nie nadające się do mieszkania to genialni włodarze nadal usiłują tam upychać kolejne tysiące ludzi. I za chwilę znowu będzie płacz, że korki i "nic nie ma" i że "wszędzie trzeba daleko dojeżdżać". I znowu zacznie się wywalanie setek milionów w kolejne "Nowe jakieś tam" ulice (pewnie Nowa Armii Krajowej). Tymczasem mnóstwo terenów w środku miasta gdzie jest już infrastruktura leży odłogiem, albo jest objęta w planach niską i dlatego drogą zabudową, bo "wieżowce są bebe" (30 m to już wieżowiec w skali lokalnych urbanistów od siedmiu boleści). Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest właśnie zabudowa wolnych przestrzeni w mieście, najlepiej wysoka. Oczywiście nie należy słuchać histerii wieśniaków, że "wieżowce" (np 50 m...) zasłonią tresernię czy jakąś inną obleśną budę. Jeżeli się takowym autorytetom od "miejskości" nie podoba to niech się wyprowadzą do Banina albo nawet jeszcze dalej i gniją w korkach i błocie.
- 20 12
-
2018-01-22 15:47
Szkoła
Dlaczego wraz z nowymi osiedlami nie buduje się szkoły przedszkola parku placu zabaw i do gry w piłkę itd.tylko beton i beton a potem płacz ze gdansk główny zalewa.
- 30 4
-
2018-01-22 15:43
KOMUNIKACJA !!! Tramwaj !!
- 14 1
-
2018-01-22 15:25
lepszy byłby park / las w tej okolicy
- 23 3
-
2018-01-22 15:13
Wybory Wybory zbliżają się nieuchronnie
No widać ze kampania się powoli rozkręca. Jeszcze tylko coś z Szadółkami trzeba obiecać i będzie komplet
- 22 1
-
2018-01-22 14:33
wszystko pod deweloperkę
bez boisk, bez szkół, mało drzew, malutki parczek, wąskie kręte uliczki, byle opchać jak najwęcej cennego metrażu na sprzedaż. I tak się własnie ten Gdańsk rozbudowuje, bez szacunku dla siebie samego.
- 38 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.