• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM. Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM.

Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.



Czy nowe wytyczne zmienią sposób projektowania nowych dróg w Gdańsku?

Gdański Standard Ulicy Miejskiej (w skrócie GSUM) to dokument przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska. Prace nad nim trwały już na etapie sporządzania nowego studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska (uchwalonego w kwietniu 2018 r.).

W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.

W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
  • GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
  • GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
  • wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.

Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.

Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C.

Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy



Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
  • Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  • Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
  • Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.

GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m). GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m).

Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic



Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
  • minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
  • przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
  • w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
  • miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
  • elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.

Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu. Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu.

Unikanie przewymiarowanych układów drogowych



Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
  • maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
  • rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
  • zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).

Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren. Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren.

Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi



Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.

Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM. Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM.


Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)



Gdański Standard Ulicy Miejskiej od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (161) 1 zablokowana

  • Czy te zalecenia pozwalają...

    ... Na wciśnięcie tramwaju w wąska uliczkę z zabytkową zabudową?

    • 8 2

  • Niech miasto pomysli przy tym o miejscu na sieci podziemne którego wiecznie nie ma

    • 2 0

  • Jak zwykle mało istotnymi rzeczami ...

    Lepiej pomału wsiąść się za skrzyżowania ... przerobić je na ronda a ulice puścić pod bezkolizyjnie... oczywiście drożej ale za to bezpieczniej i bezkorkowo ... Jak i tramwaje podobne pod albo nad skrzyżowaniami a nie tracą po 1min bądź więcej na każdym skrzyżowaniu...

    • 1 1

  • Trakt św. Wojciecha

    Jego ostatnia przebudowa:

    -zakostkowanie skwerów zieleni: Zatoka, Krus,
    -ugruntowanie patologii chodnikowej z przewężeniami do 30 cm (!) np. okolica Elmet
    -zero nowej zieleni

    • 10 0

  • Jakie nowe ulice ?? A co ze starymi ? Standardem gdańskich ulic jest dziura na dziurze i nierówności. A oni siedzą i radzą. Paranoja !!

    • 2 0

  • No to kolejny artykuł (2)

    W którym rowerzyści będą się kłócić z kierowcami aut. I tak większość jeździ i autami i rowerami . Bardzo mały jest odsetek rowerzystów jeżdżących co dzień ( niezależnie od pogody i pory dnia ) na rowerze.fajnie ze buduje się drogi rowerowe , ale nie mogą one powstawać na zasadzie - powstało 14 km nowej drogi rowerowej .... tylko ze ta droga to kupno farby i zwężenie jezdni. I bez tej farby rower jechałby w myśl przepisów po tej jezdni wiec połowa dróg to ściema. Sprzedają jak ktoś pisał tereny zarezerwowane od lat pod drogi deweloperom, nie wymuszając budowy dróg. To co się robi w rejonie niepołomickiej to hit.... skoro rowerzyści chcą aby miasto należało do pieszych i do nich, to rozumiemy ze są eko. A dlaczego nie protestują jak wycina się lasy , drzewa np w rejonie łódzkiej ( ostatni zielony bastion w tej części miasta ) i stawia za gruba kasę domki???

    • 11 7

    • takie trasy na jezdni są milion razy lepsze niż slalomy na chodniku (1)

      • 4 0

      • na Zakoniczynie też chcą zabudowywac ostatnie tereny ziolone!

        Porażka, a potem w budżecie obywatelskim pseudo sukces... bo stawiamy na tereny ziolne. Drodzy włodarze proszę wykorzystajcie zieleń która jest, las na Ujeścisku... , tereny zieolne na Zakoniczynie przy zbiorniku Świętokrzyska i teren wokół SP6. Robyg juz tam wystarczająco dużo betonu nalał.... Kto wydaje zgody na taką zabudowe???????

        • 0 0

  • wytyczne do niewytyczonych dróg (1)

    osiedla powstały dróg nima.

    • 6 1

    • dlaczego kłamiesz?

      dróg jest bardzo dużo, znaczna część ulic zakorkowana przez nadmiar samochodów

      • 0 0

  • Żołnierzy Wyklętych (13)

    Ale co złego jest w tej ulicy? Chodnik jest i mały ruch pieszych. Droga dla rowerów jest. Separacja ciągów komunikacyjnych jest. To może wydajny kolejne mln zł na przebudowę podobnie jak na Podwalu Przedmiejskim? A na łącznik na Niepołomickiej/Łuczniczej brak kasy

    • 29 44

    • (4)

      Z rowerowego punktu widzenia:
      brak separacji ruchu pieszy-rowery (inna nawierzchnia to nie separacja)
      i proponuję w ramach ćwiczenia przejazd następujący (załóżmy że słowackiego):
      Hynka-Matarnia legalny i bez odcinków leśnych (czyli jezdnia lub DDR lub ciągi pieszo-rowerowe. musimy uwzględnić również rowery nie dostosowane do jazdy po leśnych odcinkach - szosowe)
      ... łatwo i wygodnie?
      czekać się będą na dwóch skrzyżowaniach - 5-6 postojów na światłach(przeplatanka). Nie licząc już normalnych krzyżowań po jednym-dwa swiatłach.
      potem poważna przeprawa to już skrzyżowanie potokowa-żołnierzy wyklętych - prosto nie możesz jechać bo na odcinku leśnym słowackiego zakaz rowerów
      więc musisz jechać.... aż do myśliwskiej i atakujesz aż kokoszki a potem budowlanych i nowatorów do matarnii. Klap klap. z trasy na 8km robi sie 23km :D w jedną stronę :D
      (mateblewo i niedźwienik - jest leśny odcinek).
      (wiem! w praktyce taki odcinek lepiej i łatwiej atakować od strony oliwy (klesza) lub osowej (galaktyczną czyli trasa 210) :P )

      • 1 4

      • Ty "atakujesz odcinki" czy jeździsz rowerem? (1)

        W rowerowi jesteście najbardziej roszczeniową grupą "nic mi się nie podoba" , namarudziłeś na wszystko..

        • 5 2

        • najbardziej roszczeniową grupą są użytkownicy samochodów

          zwłaszcza ci, któzy cierpią na samochodozę i twierdzą, że taka jednostka chorobowa nie występuje. Jak do tego dodać jeszcze cyklofobię, to wszyscy mają problem. Samochód największą przeszkodą ruchu innych samochodów. Całe szczęście coraz większa liczba kierowców zaczyna zdawać sobie sprawę z tej zależności.

          • 1 3

      • Kolaborat

        Chłopie napisałem o kawałku ulicy Żołnierzy Wyklętych a Ty caly wywód o dojeździe do Matarni szkoda że nie zahaczyles o Banino

        • 2 0

      • albo Matemblewo i leśne ściezki

        albo jechać chodnikiem leśnego odcinka - jest to dozwolone (v>50)
        Lub, po prostu, skoro można, wsiąść w autobus...
        znafco...

        • 3 2

    • (1)

      Tak, masz rację. Tunele na Słowackiego/wyklętych powinny zostać zasypane i w zamian przejscia naziemne.

      • 10 6

      • powinieneś tę ulicę częściej odwiedzać

        a raczej instytucję znajdującą się w jej pobliżu, na Srebrnikach...
        To fachowcy, pomogą na pewno...

        • 5 4

    • Przeklętych

      tak się nazywa ta ulica za POPIS-u. Przeklętych.
      A co jest złego? No cóż, Koprowski już napisał. Od siebie dodam, że droga chodnikiem w stronę GalBala jest nie tylko koszmarna estetycznie, co w którymś momencie ucina się nawet chodnik

      • 2 4

    • złem jest to, że nie ma pasa tramwajowego

      że że nie została skończona, czyli doprowadzona do tunelu pod Wisłą...

      • 3 1

    • No i sam sobie odpowiedziałeś czemu piesi unikają tej pseudo ulicy

      • 3 4

    • Polecam przejechać rowerem przez skrzyżowanie z Partyzantów, najlepiej od strony Galerii Bałtyckiej. Najpierw jest taki fajny dół koło betonowej ściany i dość stromy podjazd, na którym rowerzysta może sprawdzić swoją kondycję. Niezwykle sympatyczne miejsce. Ale już po chwili odpoczniesz, czekając na zielone światło, wróć, zielonE światłA, gdyż czeka Cię obowiązkowa przeplotka na drugą stronę ulicy. No coś wspaniałego.

      • 19 6

    • Z rowerowego i pieszego punktu widzenia to gniot..

      ...utrudniający tylko poruszanie się pieszo i rowerem po miescie.
      Tak, jak poruszasz się tylko samochodem to jesteś zadowolony. Tu własnie jest problem.
      Wszystko robi się pod samochody

      • 31 11

    • Jakby było z mózgiem projektowane od początku, to nie trzeba było przebudowywać. O to się właśnie rozchodzi. Ale zza kierownicy mało widać.

      • 14 6

  • wyspy centralne (3)

    Dobrze że przed tymi wytycznymi udało się zrealizować parę wysp centralnych i rond bo miasto byłoby nieprzejezdne.
    Zgodnie z zasadą "samochód nasz wróg!"

    • 35 20

    • samochód największym wrogiem innego samochodu

      nadmiar samochodów w mieście pogarsza jakość życia wszystkim mieszkańcom. Przewymiarowane ronda z dużą wyspą centralną takoż.

      • 2 1

    • Są setki miast, np w Hiszpanii, gdzie nie ma takich wielkich skrzyżowań w miastach

      I ludzie jeżdżą samochodami, żyją normalnie, biznes nie upadł, a jak chcesz gdzieś dojść to masz blisko.

      • 9 6

    • Jak ktoś nie umie jeździć, to nie przejedzie, fakt.

      • 6 11

  • Proszę od 10 lat o wybudowanie chodnika tak żeby nie trzeba było iść ulicą... (1)

    I moje prośby są daremne.

    • 5 1

    • Chodnik? W Gdańsku? Strata kasy. Zaraz zostanie zdewatowany przez kierowców.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane