- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (235 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (886 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 5 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
- 6 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne
Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.
W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.
W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
- GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
- GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
- wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.
Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.
Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy
Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.
Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic
Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
- minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
- przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
- w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
- miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
- elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.
Unikanie przewymiarowanych układów drogowych
Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
- maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
- rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
- zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).
Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi
Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)
Miejsca
Opinie (161) 1 zablokowana
-
2021-01-14 20:57
Czy te zalecenia pozwalają...
... Na wciśnięcie tramwaju w wąska uliczkę z zabytkową zabudową?
- 8 2
-
2021-01-14 20:12
Niech miasto pomysli przy tym o miejscu na sieci podziemne którego wiecznie nie ma
- 2 0
-
2021-01-14 18:47
Jak zwykle mało istotnymi rzeczami ...
Lepiej pomału wsiąść się za skrzyżowania ... przerobić je na ronda a ulice puścić pod bezkolizyjnie... oczywiście drożej ale za to bezpieczniej i bezkorkowo ... Jak i tramwaje podobne pod albo nad skrzyżowaniami a nie tracą po 1min bądź więcej na każdym skrzyżowaniu...
- 1 1
-
2021-01-14 18:28
Trakt św. Wojciecha
Jego ostatnia przebudowa:
-zakostkowanie skwerów zieleni: Zatoka, Krus,
-ugruntowanie patologii chodnikowej z przewężeniami do 30 cm (!) np. okolica Elmet
-zero nowej zieleni- 10 0
-
2021-01-14 17:53
Jakie nowe ulice ?? A co ze starymi ? Standardem gdańskich ulic jest dziura na dziurze i nierówności. A oni siedzą i radzą. Paranoja !!
- 2 0
-
2021-01-14 10:03
No to kolejny artykuł (2)
W którym rowerzyści będą się kłócić z kierowcami aut. I tak większość jeździ i autami i rowerami . Bardzo mały jest odsetek rowerzystów jeżdżących co dzień ( niezależnie od pogody i pory dnia ) na rowerze.fajnie ze buduje się drogi rowerowe , ale nie mogą one powstawać na zasadzie - powstało 14 km nowej drogi rowerowej .... tylko ze ta droga to kupno farby i zwężenie jezdni. I bez tej farby rower jechałby w myśl przepisów po tej jezdni wiec połowa dróg to ściema. Sprzedają jak ktoś pisał tereny zarezerwowane od lat pod drogi deweloperom, nie wymuszając budowy dróg. To co się robi w rejonie niepołomickiej to hit.... skoro rowerzyści chcą aby miasto należało do pieszych i do nich, to rozumiemy ze są eko. A dlaczego nie protestują jak wycina się lasy , drzewa np w rejonie łódzkiej ( ostatni zielony bastion w tej części miasta ) i stawia za gruba kasę domki???
- 11 7
-
2021-01-14 11:33
takie trasy na jezdni są milion razy lepsze niż slalomy na chodniku (1)
- 4 0
-
2021-01-14 17:10
na Zakoniczynie też chcą zabudowywac ostatnie tereny ziolone!
Porażka, a potem w budżecie obywatelskim pseudo sukces... bo stawiamy na tereny ziolne. Drodzy włodarze proszę wykorzystajcie zieleń która jest, las na Ujeścisku... , tereny zieolne na Zakoniczynie przy zbiorniku Świętokrzyska i teren wokół SP6. Robyg juz tam wystarczająco dużo betonu nalał.... Kto wydaje zgody na taką zabudowe???????
- 0 0
-
2021-01-14 17:01
wytyczne do niewytyczonych dróg (1)
osiedla powstały dróg nima.
- 6 1
-
2021-01-14 17:04
dlaczego kłamiesz?
dróg jest bardzo dużo, znaczna część ulic zakorkowana przez nadmiar samochodów
- 0 0
-
2021-01-14 08:25
Żołnierzy Wyklętych (13)
Ale co złego jest w tej ulicy? Chodnik jest i mały ruch pieszych. Droga dla rowerów jest. Separacja ciągów komunikacyjnych jest. To może wydajny kolejne mln zł na przebudowę podobnie jak na Podwalu Przedmiejskim? A na łącznik na Niepołomickiej/Łuczniczej brak kasy
- 29 44
-
2021-01-14 11:05
(4)
Z rowerowego punktu widzenia:
brak separacji ruchu pieszy-rowery (inna nawierzchnia to nie separacja)
i proponuję w ramach ćwiczenia przejazd następujący (załóżmy że słowackiego):
Hynka-Matarnia legalny i bez odcinków leśnych (czyli jezdnia lub DDR lub ciągi pieszo-rowerowe. musimy uwzględnić również rowery nie dostosowane do jazdy po leśnych odcinkach - szosowe)
... łatwo i wygodnie?
czekać się będą na dwóch skrzyżowaniach - 5-6 postojów na światłach(przeplatanka). Nie licząc już normalnych krzyżowań po jednym-dwa swiatłach.
potem poważna przeprawa to już skrzyżowanie potokowa-żołnierzy wyklętych - prosto nie możesz jechać bo na odcinku leśnym słowackiego zakaz rowerów
więc musisz jechać.... aż do myśliwskiej i atakujesz aż kokoszki a potem budowlanych i nowatorów do matarnii. Klap klap. z trasy na 8km robi sie 23km :D w jedną stronę :D
(mateblewo i niedźwienik - jest leśny odcinek).
(wiem! w praktyce taki odcinek lepiej i łatwiej atakować od strony oliwy (klesza) lub osowej (galaktyczną czyli trasa 210) :P )- 1 4
-
2021-01-14 11:48
Ty "atakujesz odcinki" czy jeździsz rowerem? (1)
W rowerowi jesteście najbardziej roszczeniową grupą "nic mi się nie podoba" , namarudziłeś na wszystko..
- 5 2
-
2021-01-14 17:01
najbardziej roszczeniową grupą są użytkownicy samochodów
zwłaszcza ci, któzy cierpią na samochodozę i twierdzą, że taka jednostka chorobowa nie występuje. Jak do tego dodać jeszcze cyklofobię, to wszyscy mają problem. Samochód największą przeszkodą ruchu innych samochodów. Całe szczęście coraz większa liczba kierowców zaczyna zdawać sobie sprawę z tej zależności.
- 1 3
-
2021-01-14 12:22
Kolaborat
Chłopie napisałem o kawałku ulicy Żołnierzy Wyklętych a Ty caly wywód o dojeździe do Matarni szkoda że nie zahaczyles o Banino
- 2 0
-
2021-01-14 11:55
albo Matemblewo i leśne ściezki
albo jechać chodnikiem leśnego odcinka - jest to dozwolone (v>50)
Lub, po prostu, skoro można, wsiąść w autobus...
znafco...- 3 2
-
2021-01-14 10:58
(1)
Tak, masz rację. Tunele na Słowackiego/wyklętych powinny zostać zasypane i w zamian przejscia naziemne.
- 10 6
-
2021-01-14 13:19
powinieneś tę ulicę częściej odwiedzać
a raczej instytucję znajdującą się w jej pobliżu, na Srebrnikach...
To fachowcy, pomogą na pewno...- 5 4
-
2021-01-14 12:07
Przeklętych
tak się nazywa ta ulica za POPIS-u. Przeklętych.
A co jest złego? No cóż, Koprowski już napisał. Od siebie dodam, że droga chodnikiem w stronę GalBala jest nie tylko koszmarna estetycznie, co w którymś momencie ucina się nawet chodnik- 2 4
-
2021-01-14 11:52
złem jest to, że nie ma pasa tramwajowego
że że nie została skończona, czyli doprowadzona do tunelu pod Wisłą...
- 3 1
-
2021-01-14 11:04
No i sam sobie odpowiedziałeś czemu piesi unikają tej pseudo ulicy
- 3 4
-
2021-01-14 09:53
Polecam przejechać rowerem przez skrzyżowanie z Partyzantów, najlepiej od strony Galerii Bałtyckiej. Najpierw jest taki fajny dół koło betonowej ściany i dość stromy podjazd, na którym rowerzysta może sprawdzić swoją kondycję. Niezwykle sympatyczne miejsce. Ale już po chwili odpoczniesz, czekając na zielone światło, wróć, zielonE światłA, gdyż czeka Cię obowiązkowa przeplotka na drugą stronę ulicy. No coś wspaniałego.
- 19 6
-
2021-01-14 08:48
Z rowerowego i pieszego punktu widzenia to gniot..
...utrudniający tylko poruszanie się pieszo i rowerem po miescie.
Tak, jak poruszasz się tylko samochodem to jesteś zadowolony. Tu własnie jest problem.
Wszystko robi się pod samochody- 31 11
-
2021-01-14 08:33
Jakby było z mózgiem projektowane od początku, to nie trzeba było przebudowywać. O to się właśnie rozchodzi. Ale zza kierownicy mało widać.
- 14 6
-
2021-01-14 08:20
wyspy centralne (3)
Dobrze że przed tymi wytycznymi udało się zrealizować parę wysp centralnych i rond bo miasto byłoby nieprzejezdne.
Zgodnie z zasadą "samochód nasz wróg!"- 35 20
-
2021-01-14 16:58
samochód największym wrogiem innego samochodu
nadmiar samochodów w mieście pogarsza jakość życia wszystkim mieszkańcom. Przewymiarowane ronda z dużą wyspą centralną takoż.
- 2 1
-
2021-01-14 11:01
Są setki miast, np w Hiszpanii, gdzie nie ma takich wielkich skrzyżowań w miastach
I ludzie jeżdżą samochodami, żyją normalnie, biznes nie upadł, a jak chcesz gdzieś dojść to masz blisko.
- 9 6
-
2021-01-14 08:29
Jak ktoś nie umie jeździć, to nie przejedzie, fakt.
- 6 11
-
2021-01-14 16:26
Proszę od 10 lat o wybudowanie chodnika tak żeby nie trzeba było iść ulicą... (1)
I moje prośby są daremne.
- 5 1
-
2021-01-14 16:45
Chodnik? W Gdańsku? Strata kasy. Zaraz zostanie zdewatowany przez kierowców.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.