• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestor udostępni parking pod skwerem Plymouth za darmo

Michał Brancewicz
18 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Andrzej Boczek, prezes firmy AB Inwestor, która będzie budować biurowiec na skwerze Plymouth nie chce czerpać zysków z parkingu, który powstanie w ramach tej inwestycji. Andrzej Boczek, prezes firmy AB Inwestor, która będzie budować biurowiec na skwerze Plymouth nie chce czerpać zysków z parkingu, który powstanie w ramach tej inwestycji.

Pomysł stworzenia jednego wjazdu na podziemny parking dla miejskiego Parku Centralnego w Gdyni zobacz na mapie Gdyni i prywatnego biurowca wzbudza sporo kontrowersji. Mieszkańcy obawiają się, że chcąc udać się do parku, nie będą mieli gdzie zaparkować, bo miejsca zajmą urzędnicy i pracownicy biur. - Po godz. 17 oraz w weekendy i święta, miejsca w swojej części udostępnię za darmo - deklaruje Andrzej Boczek, prezes AB Inwestor, który wybuduje biurowiec na skwerze Plymouth zobacz na mapie Gdyni.



Michał Brancewicz: Pojawiają się opinie, że skorzysta pan na miejskiej inwestycji: wspólny będzie koszt budowy wjazdu na parking, a pracownicy biurowca, w razie potrzeby, będą mogli korzystać z miejsc wybudowanych przez miasto.

Andrzej Boczek: - To korzystne dla obu stron, bo podzielimy się kosztami np. wjazdu. Biurowiec będzie miał swój własny, samowystarczalny parking, a parking miasta, o czym mówił prezydent Wojciech Szczurek, będzie miał charakter ogólnodostępny, ale też biznesowy, bo miasto będzie na nim zarabiać. Prowadzić go będzie komercyjna miejska Agencja Rozwoju Gdyni, wzorem tego pod Gdyńską Szkołą Filmową.

Mój biurowiec i parking jest w symbiozie z publicznym parkingiem. Jeśli nawet jacyś goście przyjeżdżający do biurowca będą tam parkować, to będzie to leżało w interesie miasta, bo ten parking ma zarabiać. Taka inwestycja, jak biurowiec, jest pożądanym sąsiadem komercyjnego parkingu, podobnie jak drugi biurowiec Officer firmy Panorama, vis a vis parku Plymouth, o czym się nie mówi.

Mieszkańcy mają obawy, że jak będą chcieli wybrać się do parku, to nie będzie miejsca do zaparkowania, wszystkie zajmą pracownicy biurowców albo urzędnicy.

- Biurowce i urzędy funkcjonują do godz. 16-17 w dni powszednie i nie działają w weekendy, a wówczas ich garaże stoją puste, a mieszkańcy właśnie po pracy i w weekendy chodzą do parku, więc parkingi będą na nich czekać puste. Zatem to się idealnie zazębia. Dodatkowo, za państwa pośrednictwem, deklaruję, że po godz. 17 oraz w weekendy i święta mój parking oddam mieszkańcom..

Również za opłatą?

- Nie, nawet za darmo. Tylko mam obawę, że będę psuł interes miejskiej agencji, która ma zarabiać na swoim parkingu. Ale się dogadamy, to szalenie ważne, gdy jest w Gdyni masowa impreza i potrzeba pilnie miejsc postojowych. Poza tym miasto prowadzi taką politykę, żeby w centrum chodniki oddać mieszkańcom, a na ulicach aut było jak najmniej i dlatego tworzy płatne parkingi, by w ten sposób zdopingować ludzi do korzystania z rowerów i publicznej komunikacji, a rejon Plymouth jest świetnie skomunikowany. Ja swoją część mogę oddać pod zarząd miejskiej agencji po godzinach pracy, nieodpłatnie i niech decydują, czy na niej chcą zarabiać czy nie. Chciałbym jedynie mieć prawo do decydowania, na jakie cele publiczne środki z mojego garażu zostaną wydane.

  • Biurowiec na skwerze Plymouth będzie posiadał ogólnodostępny plac z częścią gastronomiczną połączony z miejskim parkiem.
  • Pod biurowcem inwestor wybuduje parking na 70 miejsc. Dodatkowych ok. 280 powstanie pod miejską częścią parku.
  • Na pierwszym planie wspólny wjazd na podziemny parking od strony ul. Świętojańskiej. Wspólne działania prywatnego inwestora i miasta w tej sprawie wzbudzają najwięcej kontrowersji.
W pierwotnym projekcie biurowca miał powstać parking dwukondygnacyjny. Na ile miał być miejsc? Dzisiaj mowa jest o ok. 70, ale na jednym poziomie.

- Miało być więcej, ale okazało się, że są fatalne warunki wodne, tzw. kurzawka. Dlatego robimy mniej miejsc parkingowych i na jednej kondygnacji. Miało być ok. 90 a teraz będzie 60-70. Niestety musiałem zmniejszyć ilość powierzchni użytkowej, aby dostosować ją do wymogów ilości miejsc parkingowych. W każdym razie wskaźniki powinny być identyczne, jak dla sąsiedniego biurowca Officer. I o to będę się starał. 1-2 miejsca na 100 m kw. biur oraz 1-3 miejsca dla usług.

Zaprezentowane w zeszłym tygodniu plany miasta dotyczące stworzenia Parku Centralnego zaskoczyły wiele osób. Wiedział pan o nich?

- Mnie również, nic nie wiedziałem na ten temat. Byłem kompletnie zaskoczony. Przecież ja już zaprojektowałem i opłaciłem projekt wjazdu do parkingu od strony ul. Partyzantów. Teraz muszę zmienić projekt i robić wjazd od ul. Świętojańskiej i będzie on wspólny, co leży w interesie obu stron, też miasta, bo wspólnie będziemy partycypować w jego w kosztach, inaczej miasto musiałoby zapłacić 100 procent.

Jak ma wyglądać współpraca z miastem przy tej inwestycji?

- Wszystko będziemy jeszcze uzgadniać, bo temat jest nowy, ale to miasto ma wyższą pozycję i narzuca pewne warunki, mówi, co należy zrobić i jakie koszty pokryć. Będzie to z miastem konsultowane według jego zasad. To jest naturalne, że ja ponoszę część tych kosztów, ja to rozumiem. Tak było np. gdy zbudowaliśmy Transatlantyk i musiałem zrobić dodatkową sygnalizację świetlną za 300 tys. zł, bo budynek zaczął generować dodatkowy ruch. Również zgramy stylistycznie nasze części parku, a restauracje w moim biurowcu uzupełnią potrzeby korzystających z parku. Zwracam uwagę na wspaniałą szklaną elewację biurowca, która w istocie jest estetyczną własnością publiczną i doda klasy całemu parkowi. Warto wiedzieć, że kupiłem teren od prywatnych, 27 spadkobierców, ostro konkurując z innymi deweloperami.

  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
  • Pomysł zagospodarowania miejskich terenów na park.
  • Podziemne miejsca parkingowe w miejskiej części parku.
  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
Nie obawia się pan, że miejska część inwestycji będzie szła wolniej i będzie hamowała pańską?

- Oczywiście, jak się działa samemu to się robi według własnych planów i dynamiki, miasto jest wolniejsze niż prywatny przedsiębiorca, chociaż Gdynia jest tu pozytywnym wyjątkiem. Mam pewne obawy, ale wszystkie prace na moim terenie będę robił niezależnie od tempa miejskiego. Ale plan jest ambitny, by w 2020 całość została oddana do użytku.

Mimo tego co pan teraz mówi, na początku pojawiło się wiele nieprzychylnych opinii na temat łączenia tych dwóch projektów.

- Te projekty są odrębne, każdy robi swój park i swój garaż i tylko na zasadzie dobrego sąsiedztwa pewne rzeczy należy uzgodnić z korzyścią dla obu stron np. stylistyka lamp, chodników itp. Byłem rozczarowany tym, że na oczywiste białe mówi się czarne. Tutaj nie ma żadnego spisku, to się idealnie uzupełnia. Chyba dobrze a nie źle, że będzie taki piękny park publiczny, chociaż w części na prywatnej działce. Takie inwestycje podnoszą rangę Gdyni, która, mimo że należy do miast średniej wielkości, konkuruje atrakcyjnością i dynamiką inwestycji z miastami "walczącymi" w wadze ciężkiej. Mówiąc obrazowo, ale zachowując wszelkie proporcje, Monte Carlo to małe miasteczko, a jego ranga jest światowa.

Pozwolę sobie tylko przypomnieć, że kiedy trzy lata temu budowałem skate park też spotkałem się z ogromną falą hejtu. Mówiono, że AB Inwestor na pewno przejmie teren i nie będzie tam skate parku, tylko centrum handlowe albo apartamentowiec, a jeśli już, to nie za darmo. Okazało się, że skate park to był strzał w dziesiątkę, wiele dzieciaków tam przychodzi się pobawić. To dowód dobrych intencji urzędników i przedsiębiorcy, bo za prywatne pieniądze (1 mln zł) powstała już część przyszłego tzw. Parku Centralnego, chociaż wówczas nie mieliśmy tego świadomości.

Za parę lat ci, co teraz widzą spisek, też zamilkną. Szczęśliwie czas i czyny służą prawdzie. Apeluję - twórzmy pozytywną, optymistyczną wspólnotę gdynian, bo tak też jesteśmy postrzegani w Polsce i na świecie.

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • Udostępnia 5 miejsc

    Reszta bedie dla pracownikow urzędu . Pewnie zaraz sie okaże ze miasto bedzie wynajmowalo biura w tym biurowcu . Kolejny wałek.... Zauważyłem ze w Gdybu brakuje inwestycji dla mieszkańców...

    • 15 0

  • Mnie to nie interesuje

    Ja mam potąd we rzeźni

    • 7 0

  • (5)

    Budowa dróg i parkingów zacheca ludzi do poruszania się. Także autobusami i samochodami. Tak jak budowa chodników zachęca do spacerowania a budowa torów do poruszania się tramwajami.
    Tak nie musi być.
    Detroi stanowiło zwartą miejską strukturę. Potem pocięto je potwornymi sznytami typu drogi - Detroit Drogs, parkingami - Detroit Parkings oraz torami - Detroit Metropolitan Koley. Teraz tam są getta a ludzie nie uśmiechają się do siebie.
    A samo Detroit umiera.

    • 8 4

    • (1)

      Pochwal się lepiej jakie będziesz miał swadectwo na koniec roku.

      • 0 2

      • Średnia ocen - mocne 3,0!!

        • 1 0

    • Nie znam języka angielskiego, ale mam jakąś tam ogólną orientację, i drogi to na pewno nie są "drogs", a koleje czy tory "koley"...
      Ależ to trzeba być debilem, żeby takie potworki językowe publikować :(

      • 0 0

    • O rany - potworny znów nadaje...

      • 0 0

    • budowa dróg i parkingów zniechęca ludzi do poruszania się inaczej niż samochodem.

      każdy parking darmowy w centrum zachęca do przyjazdu do centrum samochodem i miasto się dusi od nadmiaru samochodów.

      Tak nie musi być.

      bełkotanie o Detroit połączone z kradzieżą nicków nie jest przejawem dobrej polityki komunikacyjnej w aglomeracjacji gdańskiej.

      • 1 0

  • a pan Sielski dlaczego nie zadaje pytań? (3)

    Deweloper się nie zgodził?

    • 19 1

    • Dostal rabat od pana Boczka na apartament w Śródmieściu :)

      • 2 1

    • Sielski, dziennikarz który deweloperom się nie kłaniał :) (1)

      • 4 3

      • tylko klęczał przed nimi

        • 1 2

  • Okazuje się z e Skate Park to była transakcja wiązana

    Ty nam Skate Park, by Tobie parking do biurowca...

    • 14 0

  • biblioteka przy Piłsudskiego zlikwidowana (2)

    I sprowadzona do 1 pokoju a lokal oddany prywatnej fundacji pomimo protestu 500 mieszkańców
    Droga władzo wstyd za te wasze szemrane interesiki!

    • 34 5

    • Patryk Felmet to ty?

      XIV Sesja Rady Miasta z dn. 25 listopada 2015 r.
      P. Felmet- popieramy oczywiście (klub PiS- p.p.) ideę mediateki i projekt uchwały, natomiast chcielibyśmy, aby wybrzmiała nasza delikatna wątpliwość wobec likwidacji biblioteki przy Al. Marszałka Piłsudskiego. Dlaczego mediateka nie zostanie włączona do Forum Kultury?

      • 2 0

    • Napisz o tym coś więcej

      • 9 0

  • Mam wrażenie, że na tym portalu spotykają się już tylko sfrustrowani wyborcy PiSu :) (8)

    nie ma sensu tu zaglądać, bo się wszystkiego odechciewa jak się czyta te żałosne posty. Dobrze, że w realnym życiu jest miło :)

    • 6 28

    • to jest jakaś instrukcja - wszystkie fora są obsadzone przez ten motłoch faszystowski (3)

      • 3 9

      • a białe myszki też widujesz? (2)

        i co ci mówią: spisek, pis, instrukcja, zmowa wszędzie zmowa :) Łyknij prozak i się połóż!

        • 6 3

        • wystarczy być rozgarniętym, ty do takich nie należysz (1)

          • 0 6

          • czyli już prozak działa!

            no to się połóż i postaraj ogarnąć to swoje rozgarnięcie na spokojnie, bez emocji :)

            • 2 0

    • Miło że masz miło...
      Ale lekceważenie frustracji społecznej to główna przyczyną sromotnej porażki poprzedniej konstelacji władzy. To nie obecna konstelacja wygrała... To przegrała poprzednia... W dużej mierze przez zamkniecie się w kokonie własnego komfortu... I jawne urąganie tym, którzy "nie wsiedli do pociagu"
      Więc takie połajanki, że ktoś jest sfrustrowany i żałosny w opozycji do twojego zadowolenia jest socjotechniką rodem z piramid typu Amway. Na niektórych działa, u większości budzi gniew.
      Podobnie jak "narracja" sprzedawana przez miasto i developera. Jest oczywiste, że biurowiec nie ma szans na powstanie bez miejskiej inwestycji. Po prostu jest to za mały kawałek gruntu aby zmieścić infrastukturę niezbędną do wytworzenia konkurencyjnego na rynku powierzchni biurowej produktu...
      Gdyby przedsiębiorca zaproponował wybudowanie parkingu na miejskim gruncie na własny koszt... Może bym nawet przyklasnął, choć idea zabudowy tego miejsca jest mi obca.
      Jednak to co jest proponowana to materializacja idei "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów" a prezentowna "narracja" to kpina z inteligencji przeciętnego obywatela... Szczególnie wobec potrzeb miasta, wielokrotnie i głośno komunikowanych.
      A nikt nie lubi, gdy się z niego kpi... I opcja polityczna nie ma tu znaczenia...

      • 11 0

    • bo przekretasy z PO boją się odezwać, CBA już ich tropi (1)

      za machloje

      • 11 8

      • hahah jasne

        • 2 1

    • Platformiarzu

      Większość ludzi jest apolityczna. Chcę żyć w normalnym praworządnym kraju gdzie przestrzeń publiczna nie jest zwłaszcza na przez Szczurki i Boczki. To się musi skończyć! My obywatele rządamy od ABW i CBA żeby się wzięły do roboty tak jak w Warszawie i oczyściły tę stajnię augiasza jaką jest moje miasto.

      • 18 3

  • Jestem na nie! (3)

    Park fajna sprawa, ale po co kolejny biurowiec w centrum?!

    Zdecydowanie NIE dla biurowca!!!!

    • 23 8

    • po to, aby np. tworzyć miejsca pracy.

      • 0 7

    • a gdzie chcesz dopuszczać stawnie biurowców? na plaży czy w Trójmieskim Parku Krajobrazowym? (1)

      Gdzie są miejsca do inwestowania lepiej obsługiwane transportem zbiorowym jak nie w pobliżu centrum?

      • 7 3

      • Chwaszczyńska!

        • 3 2

  • taras w szczy tower też miał być za darmo i ogólnie dostępny... (4)

    • 90 4

    • No i jest za darmo i ogólnie dostępny dla całego ogółu mieszkańców ST.

      • 1 0

    • Przecież jest!

      Trochę mniejszy, niższy, w zamian zadaszony i osłonięty przed wiatrem - istne cudo przy koszmarku zwanym Infoboxem. Nie narzekaj ciemny Narodzie - wódz wszystko widzi i kontroluje i dba o dobre imię (swoje)...
      Darmowy parking - bla - bla - bla.
      Kolejny biurowiec szykuje się na miejscu stacji CPN-u, która była w latach 70 - tych na ówczesnej ulicy Czołgistów. Mieszkańcy, interesanci UM, przyjezdni - się będzie działo, raczej miało fajnie.

      • 9 0

    • Szczy Rower

      • 6 0

    • i jest

      ogólnie dostępny dla mieszkańców :)

      • 9 0

  • Taras widokowy w Sea Tower też miał być ogólnodostępny.

    Tyle w temacie.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane