• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jednak będzie ładniej. Sąd odrzucił skargi na gdańską uchwałę krajobrazową

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta. Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta.

Gdańsk zwyciężył w potyczce z firmami reklamowymi i właścicielami nieruchomości, które dążyły do unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił aż dziewięć skarg, które dotyczyły m.in. demontażu istniejących nośników reklamowych czy ograniczenia poprzez uchwałę prowadzenia działalności gospodarczej.



Czy firmy reklamowe i właściciele nieruchomości powinni dążyć do unieważnienia uchwały krajobrazowej?

Po nieudanej próbie unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej przez wojewodę pomorskiego, tym razem przeciwko jej zapisom protestowały firmy reklamy zewnętrznej i właściciele nieruchomości, dla których montaż reklam w przestrzeni publicznej jest jednym z głównych źródeł dochodów.

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił łącznie dziewięć skarg, w których zarzucano gdańskiej uchwale m.in.:
  • brak indywidualnego traktowania istniejących nośników reklamowych, powstałych w oparciu o pozwolenie budowlane,
  • ograniczenie działalności gospodarczej,
  • nieprawidłowości w trakcie sporządzania dokumentu.

Zdaniem sądu, ustawa i przygotowana na jej bazie uchwała nie odnoszą się do przeszłości i wszystkie nośniki reklamowe w momencie wejścia jej w życie są traktowane jednakowo. Taki też był zamysł ustawy, która miała definitywnie uporządkować krajobraz polskich miast.

Przyjęte akty prawne nie wpływają też na ograniczenie działalności gospodarczej, lecz regulują jedynie dozwolone nośniki reklamowe w zakresie ich formy oraz rozmiarów. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu możliwości reklamy i promocji.

Ponadto sąd potwierdził, że procedura przygotowania uchwały krajobrazowej odbyła się zgodnie z prawem - w tym także w zakresie konsultacji społecznych.

- Wojewódzki Sąd Administracyjny zaznaczył, że celem uchwały jest ochrona krajobrazu. Nie jest ona nastawiona na rozbiórkę reklam, ale na dostosowanie wyłącznie niezgodnych z uchwałą nośników do zasad i warunków w niej zawartych, a dopiero jeżeli nie jest to możliwe - na ich demontaż, rozbiórkę lub usunięcie nośnika - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiadał za przygotowanie gdańskiej uchwały.


Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA. Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA.

Wkrótce rozpatrzenie kolejnych skarg na uchwałę



Od wydanej decyzji przysługuje jeszcze skarga kasacyjna, którą można wnieść w terminie 30 dni od momentu doręczenia odpisu orzeczenia wraz z uzasadnieniem.

Wiadomo już, że w kolejce do rozpatrzenia są jeszcze co najmniej trzy kolejne skargi na zapisy uchwały krajobrazowej. Terminy rozpraw nie są jeszcze znane.

Przypomnijmy, że gdańska uchwała krajobrazowa zakłada 24-miesięczny okres na dostosowanie istniejących nośników reklamowych do jej zapisów. Termin ten upływa 2 kwietnia 2020 r. Jednocześnie już teraz każdy całkowicie nowy nośnik reklamowy oraz ogrodzenie muszą być zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (184) 4 zablokowane

  • Skandal. Reklamy sa potrzebne.

    Skad mam wiedziec kiedy promocje w Biedronce ?

    • 4 6

  • To teraz jak chcesz sprzedać mieszkanie to nie możesz powiesić banera na balkonie? (3)

    • 4 10

    • Najlepszy typ reklamy (2)

      Już widzę jak ktoś idzie ulicą, widzi baner na balkonie jakiegoś mieszkania i myśli "a w sumie to bym kupił" i kupuje. Te banery to mistrzostwo świata, nie wiem skąd się wziął ten durnowaty zwyczaj.

      • 14 4

      • Idziesz, jedziesz przez dane osiedle i mówisz sobie (1)

        jak tu fajnie. Może tu zamieszkam. Nie masz tak? Rozumiem, są ludzie ktorzy mieszkają w jednym miejscu do śmierci, na wakacje jadą zawsze w to samo miejsce, sa nudni w swojej rutynie aż do bulu.

        • 2 6

        • Nie, nie mam. Mieszkanie to nie jest zakup solniczki w Ikei, że kupuje się pod wpływem emocji.

          • 5 1

  • W komunie bylo szaro, raklamy (1)

    to bylo cos nowego wreszcie namiastka zachodu.. i teraz powrot do komuny . Potem wezma sie racjonalizatorzy za reklamy w internecie potem za to zeby znikla anonimowosc w internecie itd itp. Ludzie sami krecicie na siebie bat..

    • 6 11

    • no to w końcu być zachodem, a nie jego namiastką

      • 1 1

  • (2)

    Chorzy ludzie niedługo bedziesz niewolnikiem w tym chorym kraju okaże sie ze kazdy bedzie musiał miec zaslony w tym samym kolorze jak z filmu barei.

    • 7 12

    • Zawsze mozna sobie (1)

      Pokoj wytapetować gazetkami z lidla jak komuś sie podoba.

      • 4 0

      • No właśnie!

        "Jak się komuś podoba"! A tu nie będzie jak się komuś podoba, tylko jak jaśnie pan urzędas wszechmogący zadecyduje! Wracamy do komuny, kochani!

        • 2 2

  • (1)

    Pisze to madrych. Pamietacie zarnowiec jakie byly protesty a teraz macie najdrozszy prad w europie ,fajnie? Chcieliscie ratowac zuczka w rozpudzie i gdzie indziej no to macie najdrozsze autostrady w europie,fajnie? Teraz usmiercicie reklame a czy pomysleliscie jak bedziecie kiedys xhcieli seoj biznes zalozyc ile zaplacicie za reklame? Dochody firm beda malec a was beda zwalniac . Po bedzie batdzo drogo.. no chyba ze tu na forum jest caly urzad miasta

    • 5 18

    • Obywatelu nie pieprz bez sensu.

      • 3 3

  • Najgorsze są te cwaniaczki od skupu aut i cyklinowania

    Usuwać i nie pytać

    • 11 2

  • pasteloza, syfoza reklam, chaos

    to w skrócie krajobraz w mieście i poza miastem. nikt nad tym nie panuje

    • 12 1

  • Precz z tymi reklamowymi szmatami i wszelkim "stolcem" reklamowym.

    Zrobic z tym porządek .Tak samo z reklamami mobilnymi.

    • 10 3

  • zabawna jest

    wiara w podświadome działanie reklam. przy bardzo dużym natężeniu oraz nagromadzeniu tychże podświadomość nie tyle zaczyna te reklamy zapamiętywać, co wpływa na późniejszy wybór konsumenta, co wręcz przeciwnie - przestaje na nie zwracać uwagę. reklama działa wtedy, kiedy jest czymś sporadycznym, działa znienacka, wtedy faktycznie może istnieć podświadome oddziaływanie. w przypadku nagromadzenia nasz mózg dokonuje selekcji i wyrzuca rzeczy niepotrzebne, to jest reklamy.

    • 4 0

  • wreszcie będzie porządek, mam nadzieję, przestrzeń miejska jest szkaradna obecnie

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane