- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (229 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (883 opinie)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 6 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości
Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości , gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.
To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.
Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.
- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.
Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej
Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.
Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.
Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu
Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.
- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.
Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.
Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.
Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian
W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (196) 7 zablokowanych
-
2019-08-07 16:54
Czasami spełniały pożyteczną rolę. Zasłaniały obskurne elewacje.
- 3 0
-
2019-08-08 04:29
Sopot
To teraz niech pomalują to co jest pod spodem. Już lepiej wyglądało z tymi reklamami
- 3 0
-
2019-08-08 10:07
dziki w bialy dzien!!!!!!!!!!!!!!! teraz
własnie dzwoniła koleżanka ze po Kamiennym Potoku biegaja dziki z nieduzymi osobnikami, w biały dzień, gdzie straz leśna, dlaczego dziki nadal nie wywiezione, przeciez strach isc Kujawska Malopolska i Mazowiecka, i Łużycką!!!!!!!!!!!!!
- 1 1
-
2019-08-08 10:42
zrócie coś w Gdańśku. Na ul Struga same szmaty wisza na budynkach. Okropieństwo
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.