• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korposzczury w SUV-ach? To mit. Poprawmy komunikację w Oliwie

Jan Kowalski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób.

Ogromna większość pracowników zagłębia biurowego w Oliwie dojeżdża do pracy komunikacją miejską, choć niewiele robi się, by im to ułatwić. Dlatego sugerowanie, że "korposzczury powinny porzucić swoje białe SUV-y w leasingu" jest nie tylko pozbawione sensu, ale też krzywdzące - pisze nasz czytelnik, podpisujący się jako Jan Kowalski.



W jaki sposób dojeżdżasz najczęściej do pracy?

Możemy śmiać się z ludzi pracujących w biurowcach Oliwy zobacz na mapie Gdańska, ale czy tego chcemy, czy nie, statystyka jest nieubłagana. Na początek przedstawmy dwa fakty:

Fakt nr 1



W ostatnich 10 latach powstało tam ponad 200 tys. m kw. powierzchni biurowej, co przy naprawdę skromnym przeliczeniu - 10 m kw. na jednego pracownika, wytworzyło 20 tys. miejsc pracy. Nie rozumiem gdy ktoś mówi "korposzczury, a gdzie jakieś fabryki, przemysł?". Przecież świat się zmienił - to naprawdę 20 tys. pracujących dorosłych ludzi (wyborców).

Fakt nr 2



Jeśli zliczymy absolutnie wszystkie miejsca parkingowe - podziemne, naziemne, miejskie w tej okolicy, to wyjdzie nam, że jest tam największe skupisko parkingów w całej aglomeracji - łącznie jakieś 4 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to (wbrew powszechnej opinii), że pozostałe 80 proc. pracowników (16 tys.) dociera do biurowców komunikacją miejską, na rowerze lub pieszo.

Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem. Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem.
Skoro zatem kierowcy aut, to istotna, ale jednak mniejszość - zastanówmy się, jakie możliwości daje miasto, jeśli chodzi o dojazd do Oliwy komunikacją zbiorową. Żeby nie było, że jestem stronniczy, przedstawmy wszystkie możliwe środki transportu.

Tramwaje



Najbliżej Alchemii/Olivia Business Centre znajdują się przystanki BażyńskiegoTetmajera. W tym pierwszym przypadku pasażerowie muszą przejść kilkaset metrów po chodniku, droga jest oświetlona do obu parków biurowych. Z przystanku Tetmajera, który znajduje się zdecydowanie najbliżej Olivia Business Centre, wiedzie chodnik, który w ostatnich miesiącach Uniwersytet Gdański chciał zagrodzić, żeby ludzie tamtędy... nie chodzili.

Ogrodzenie stadionu UG utrudnia dojście do biurowców


Dobrze, że inwestor Olivii dogadał się z UG i tysiące ludzi dalej mogą docierać do swoich miejsc pracy. Kilka lat temu nie było tam tego chodnika, ludzie brodzili po kostki w błocie. Obecnie wciąż nie ma np. oświetlenia (co jest problemem zwłaszcza w zimie, gdy ciemno robi się na długo przed końcem pracy "korposzczurów").

Koszt? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?

Autobusy



Przystanek Hala Olivia pamięta czasy budowy samej hali. W ostatnim roku przeprowadzono remont al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opackiej do ul. Abrahama. Kierowcy aut zyskali nową nawierzchnię, ale zatoka autobusowa pozostała dziurawa, wykonana z siermiężnej trylinki. Próżno szukać tam wiaty przystankowej (która wydawałaby się oczywistą zachętą dla ludzi z reguły elegancko ubranych) czy systemu informacji pasażerskiej. Zresztą sam przystanek - gdyby usunąć drugi plan na zdjęciu - wygląda jak z głębokiego przedmieścia. Dojeżdża tam jedna linia autobusowa jeden raz na godzinę, krótki autobus mogący pomieścić ok. 80 osób (przypominam - pracuje tam 20 tys. ludzi).

Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób.
Gdy zapytałem odpowiednie osoby, dlaczego przystanek nie został wyremontowany podczas remontu al. Grunwaldzkiej, odpisano mi, że ten "znajdował się poza zakresem opracowania". Aha.

Koszt przywrócenia stanu przystanku do wymogów XXI wieku? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?
 

SKM



Czy SKM jeździ częściej niż 10 lat temu przed budową tych wszystkich biurowców? Nie. Czy składy są nowsze? Nie. Kolejarze wolą protestować w "obronie miejsc pracy", jakby nie rozumieli, że miejsca pracy obronią, jak będą mieli klientów, a pasażerów zdecydowanie odstrasza np. zejście z peronu Przymorze-Uniwersytet, które nie było odmalowane od co najmniej kilkunastu lat. Z wiszącymi kablami, zapisane graffiti. Schody - można sobie rozerwać na nich nogę, dawno zostały wytarte przez tysiące ludzi korzystających z tego przystanku. Do tego stopnia, że sterczą z nich pręty zbrojeniowe.

Koszt odnowienia zejścia z peronu? Kilkanaście tysięcy złotych?

  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.

Rower



Niby tutaj jest dobrze: droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej istnieje, wzdłuż ul. Wita Stwosza również. Tylko szkoda, że są to drogi rowerowe biegnące wzdłuż SKM albo wzdłuż linii tramwajowych. Kiedy jednak chcemy pokonać trasę poprzeczną, gdzie nie ma alternatywy, zaczynają się schody. Zapewne masa ludzi chciałaby dojechać do biura z Przymorza/Zaspy. Na ul. Kołobrzeskiej mamy jednak cztery pasy ruchu dla samochodów, parkingi, pasy rozdziału i brak drogi rowerowej. Ul. Piastowska - również brak drogi rowerowej. Ul. Bażyńskiego - brak drogi rowerowej. Ul. Abrahama - brak drogi rowerowej.

Konkluzja



Zastanówcie się, zanim następnym razem napiszecie, żeby "korposzczury dojeżdżały se komunikacją, a nie białymi SUV-ami w leasingu". A jeżeli chodzi o włodarzy miasta, to prośba o rozsądek z inwestycjami i pomnikami za kilkaset milionów złotych, podczas gdy mieszkańcy potrzebują zaledwie kilkuset tysięcy złotych na realne potrzeby, które pomogą im w codziennym życiu.

Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus, dewelopera Alchemii:
Mówiąc o SKM warto dodać, że funkcjonuje też drugi tunel wiodący z peronu SKM Przymorze-Uniwersytet, bezpośrednio na teren inwestycji Alchemia. Wygląd tego tunelu jest zupełnie inny, znajduje się on pod stałą opieką firmy Torus, która w całości sfinansowała jego budowę.

Co więcej, w ramach Alchemii powstało już ponad 1 tys. miejsc parkingowych dla rowerów (docelowo będzie ich ponad 1,4 tys.), a w budynkach znajdują się szatnie z infrastrukturą sanitarną.

W ramach budowy drugiego etapu Alchemii Torus wybudował także dwie zatoki autobusowe - powstały tam przystanki obsługiwane przez 3 linie (umiejscowione one są bliżej Castoramy). Z kolei w ramach trzeciego etapu Alchemii powstała zatoczka dla taksówek.

Przy realizacji inwestycji, Torus stara się zawsze modernizować i usprawniać komunikację wokół budynków oraz tworzyć dodatkową infrastrukturę transportową.


Olivia Business Centre: Pomagamy, jak możemy

Zdajemy sobie sprawę, jak wygląda komunikacja miejska w otoczeniu zespołu biurowców w Oliwie. Rozumiejąc wagę problemu, staramy się wyjść naprzeciw potrzebom pracowników naszego kompleksu biurowego. Stąd pomysł i realizacja linii autobusowej Olivia Bus, która cieszy się wielkim zainteresowaniem. To również projekt Olivia Carpooling, która po uruchomieniu aplikacji ma cały czas rosnącą liczbę użytkowników dojeżdżających wspólnie do pracy. Przygotowaliśmy też strefy dla taksówek, wydzielone z parkingów należących do kompleksu OBC.

Dagmara Rybicka, Olivia Business Centre
Jan Kowalski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (685) ponad 20 zablokowanych

  • Fajne określenie korposzczury. Ale myślę że w tym przypadku to szczury są inteligentniejsze zdecydowanie. (9)

    Nasz system doprowadził do tego że każdy matoł może mieć studia prywatne wyższe i czuje się kimś... Robi za grosze dla korpo jako niewolnik jest traktowany jak śmieć ale i tak tam siedzi. A dlatego że był za tempy i leniwy żeby iść uczyć się jakiegoś zawodu i zarabiać teraz porządna kasę. Fajnie że ludzie po zawodowce zarabiają 3 razy tyle co te korposzczury niedowartosciowane.

    • 16 16

    • Chyba nigdy nie pracowałeś w korpo i nie masz pojęcia o zarobkach ani warunkach w porządnych firmach. Ludzie z dościadczeniem i wiedza zarabiaja po 10/16 tys i są dobrze traktowani. Zwykła zazdrość i niewiedza.
      Po drugie nie każdy chcę jeżdzić komunikacja miejską i nic go to tego nie przekona. Po pracy ma różne rzeczy do zrobienia i załatwienia więc potrzebny mu jest samochód (kupiony, nie na kredyt czy leasing).

      • 1 0

    • Te Kmicic,pisze się tępy,a nie tempy (2)

      Tempy to Ty jesteś z języka polskiego

      • 3 0

      • (1)

        Yntelygent z korpo się odezwał.. A co u rodziców w Olsztynku, stara bida?

        • 0 3

        • Widać, że fizol

          Pewnie mu źle, nie się, że nie każdy jak on robi w syfie i budzie. I duża kasa dla niego to pewnie 4 koła. Heeh, Polacy

          • 1 0

    • (1)

      Dla korpo nie robi się za grosze. Proszę przestań, poprzeglądaj oferty pracy w OBC - może znajdzie się również coś dla Ciebie.

      • 2 0

      • Tak, 2500 Na rękę, to dla was majątek, co, wieśniak?

        • 0 3

    • (2)

      - był za tempy

      Ty za to jesteś inteligentny, wykształcony i dowartościowany :D

      • 9 2

      • (1)

        Polskiego się naucz tępaku, zamiast kciuki w dół z bezsilności dawać :))

        • 3 0

        • Cisza, korpocwele !!! Bo boxy zmniejsza i biurka zabiorę.

          • 0 3

  • Opis na poziomie gościa dojeżdżającego tam białym SUVem (6)

    Spokojnie. Sam tam pracuję i czasem przyjeżdżam białym vanem. Ale rzadko, bo miejsc wolnych właściwie nie ma. Nawet o 7 rano.
    Najczęściej dojeżdżam rowerem. Ktoś kto dojeżdża rowerem musi wiedzieć że właśnie w tym roku przybędzie mnóstwo ścieżek rowerowych w tej okolicy. M.in. wzdłuż Kołobrzeskiej, a także kawał nowej ścieżki przy Grunwaldzkiej która pozwoli wreszcie nie przejeżdżać na drugą stronę ulicy przy Wojska Polskiego. Rowerem dojazd jest bardzo dobry, będzie jeszcze lepszy.
    SKM jest ok. Przystanek nie jest najgorszy i jest bardzo blisko.
    Z tramwajem uważam że nie jest najgorzej, ale miasto powinno pomyśleć o puszczeniu tramwaju wzdłuż Grunwaldzkiej.
    Tragedia jest z autobusem - jest ich tu strasznie mało! Zdecydowanie miasto musi wprowadzić nowe linie - coś co pojedzie z przynajmniej Jasienia, przez Morenę, prosto tutaj, bez przesiadek. A co dopiero mają powiedzieć dalsze dzielnice południowe? W tej chwili jeździ tu tylko rzadko jakiś 122 z lotniska,199 z Głównego przez Suchanino, Do tego bezużyteczny 139 z Wrzeszcza! Musi być więcej!

    • 7 3

    • Wynajmij sobie miejsce w hali i po problemie

      Albo zmuś do tego pracodawce

      • 2 0

    • Bez przesiadek? (3)

      LOL. Ostatnim hobby władz Gdańska jest budowanie węzłów przesiadkowych. Droga do pracy bez dwóch przesiadek po drodze to rzadkość.

      • 3 2

      • (2)

        Jakby te przesiadki były jeszcze jakoś skomunikowane ... A tak chcąc jechać na dworzec PKP autobusem np. z przystanku biblioteka UG , możemy co najwyżej dojechać do Wrzeszcza pkp (199 też tam jedzie, ale nie uwGledniam że jedzie do PKP bo jest to za długo) , wsiąść w inny autobus dojechać do uniwersytetu medycznego, znowu wysiąść i tam jeszcze przesiąść się na inny ... Parodia

        • 4 0

        • (1)

          Bez przesady - 199 czy też 139 do Al. Wojska Polskiego i tam przesiadka na tramwaje linii 6/11/12 i można dojechać do Dworca Głównego

          • 3 1

          • Po co mam się przesiadać, skoro mam tramwaj którym pojadę bezpośrednio ?
            Poza tym, 11 jedzie że strzyża PKM teraz.

            • 2 0

    • Wystarczy jak puszczą coś na wzór 199 tylko prosto, a nie przez suchanino, tyle wystarczy.
      A tramwaj przez grunwaldzką byłby nieporozumieniem, bo znowu byłby tam utrudniony ruch

      • 2 0

  • szmataławiec internetowy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    korposzczury??? obrażacie ludzi publicznie... sprawa do prokuratury!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 3

  • zaszczypie?

    Jestem ciekaw kto najbardziej marudzi na korposzczurza prace? U mnie są ciągle imprezy integracyjne, wyjscia projektowe na kolacje, pakiety sportowe, jakies dodatki pracownicze, prywatna sluzba zdrwia, zarabia się bardzo fajne pieniadze od 15 do 25 tys/miesiecznie. pracuje sie w jakich godzinach chce, mozna z domu pracowac 5 dni w tygodniu, miejsce parkingowe, laptop i telefon slozbowy... czego wiecej chciec (moze samochodu slobowego brakuje)?
    Są minusy co prawda, dużo się czeka i nic nie robi - bo procedury, ale wtedy sie wchodzi na trojmiasto pl i pisze komentarze :)

    • 3 3

  • Braun czy Rowenta albo Philips

    nie wiem jak się zwie.. ale zmień to

    • 0 5

  • Jutro moj ostatni dzień w korpo! :D (3)

    Tak specyficznych ludzi jak tam, nie spotkałam nigdy w życiu. Liczy się hajs, kto się mocniej nawalił w weekend i jak tanio kupić na szadolkach apartament z kartonu. Sama robota na poziomie małpy - nie wiesz co robisz, ale szybko klikaj.

    • 48 3

    • Chyba średnia wieku 25 lat

      I kiepska firma, centrum usług pewnie jakies

      • 2 0

    • Czyli same prymitywy tam pracują.

      • 3 3

    • To masz słabego pracodawcę, u nas jest luz :)

      • 8 5

  • Stożkogłowi...

    Oliwa_Centre_coś_cienko_wypada_na_tle_Alchemii

    • 3 2

  • tiry na tory!

    tiry na tory!

    • 3 0

  • .. (6)

    Plus ochroniarzyki z firmy Security z ulicy Litewskiej którzy stoją pod biurowcami Toyota Yaris i non stop mają wlączony silnik przez 2 godziny

    • 18 3

    • (3)

      No to non stop czy 2 h, zdecyduj się.

      • 5 0

      • .. (2)

        Non stop codziennie po 2 godziny dwa razy w ciągu dnia

        • 1 3

        • re (1)

          Taka praca.sa gotowi do akcji w każdej chwili.odpalone auto gwarancja szybszego dojazdu .Czaisz?

          • 0 1

          • ..

            Ty jaja sobie robisz czy jak hehe oni są gotowi do akcji??No niektórzy to boją się wejsc do lokalu lub to innej interwencji,a odpalenie silnika trwa sekundę czaisz czy to skomplikowane dla ciebie

            • 0 0

    • (1)

      Ciecie od Antka?

      • 1 0

      • ..

        Typowe ciecie szczególnie taki mały skrzat Zbysio lechista hehe konfident który lata pod stół kierownika

        • 0 2

  • Nie rozumiem gdy ktoś mówi "korposzczury, a gdzie jakieś fabryki, przemysł?". Przecież świat się zmienił. (7)

    Nie zmienił się, wręcz przeciwnie- przemysł jest potrzebny światu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Problem tylko że tak na prawdę zmonopolizowały go Chiny. Praktycznie co drugi odlew metalu jaki spotykasz na swojej drodze- znak drogowy, błotnik Twojego auta, końcówka długopisu- zostało odlane w Chinach. Tak na prawdę Chiński rząd jest w stanie obalać inne rządy samą blokadą handlową. A my w razie czego co im gospodarczo zrobimy? Nie damy im kredytu, nie zanalizujemy rynku pod kątem biznesowym albo nie napiszemy jakiejś bankowej apki. No aż się ze strachu nogami zakryją.

    • 68 23

    • re

      Trza było jednak zrobić drugą Japonię

      • 0 0

    • Nie wiem, czy to problem, nie znam nikogo, kto wolałby zapitalać w fabryce. (2)

      Jak chcesz być fabrykantem, droga wolna.

      Konserwatywne banialuki... praca w fabryce pracą marzeń! Socjalista się znalazł.

      • 8 5

      • (1)

        Tak, łatwiej siedzieć w garnituru i przekładać papierki z telefonem przy uchu..

        • 3 6

        • To w urzędzie, nie w korpo

          • 2 0

    • (2)

      Doedukuj się, teraz już nie Chiny, tylko Wietnam, Indonezja, Indie. Mało wiesz o świecie.

      • 7 7

      • glupi jestes, ale ci pomoge

        te fabryki w wietnamie, meksyku, afryce - to są inwestycje chińskie

        • 9 0

      • Meksyk też nie odstaje.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane