• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korposzczury w SUV-ach? To mit. Poprawmy komunikację w Oliwie

Jan Kowalski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób.

Ogromna większość pracowników zagłębia biurowego w Oliwie dojeżdża do pracy komunikacją miejską, choć niewiele robi się, by im to ułatwić. Dlatego sugerowanie, że "korposzczury powinny porzucić swoje białe SUV-y w leasingu" jest nie tylko pozbawione sensu, ale też krzywdzące - pisze nasz czytelnik, podpisujący się jako Jan Kowalski.



W jaki sposób dojeżdżasz najczęściej do pracy?

Możemy śmiać się z ludzi pracujących w biurowcach Oliwy zobacz na mapie Gdańska, ale czy tego chcemy, czy nie, statystyka jest nieubłagana. Na początek przedstawmy dwa fakty:

Fakt nr 1



W ostatnich 10 latach powstało tam ponad 200 tys. m kw. powierzchni biurowej, co przy naprawdę skromnym przeliczeniu - 10 m kw. na jednego pracownika, wytworzyło 20 tys. miejsc pracy. Nie rozumiem gdy ktoś mówi "korposzczury, a gdzie jakieś fabryki, przemysł?". Przecież świat się zmienił - to naprawdę 20 tys. pracujących dorosłych ludzi (wyborców).

Fakt nr 2



Jeśli zliczymy absolutnie wszystkie miejsca parkingowe - podziemne, naziemne, miejskie w tej okolicy, to wyjdzie nam, że jest tam największe skupisko parkingów w całej aglomeracji - łącznie jakieś 4 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to (wbrew powszechnej opinii), że pozostałe 80 proc. pracowników (16 tys.) dociera do biurowców komunikacją miejską, na rowerze lub pieszo.

Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem. Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem.
Skoro zatem kierowcy aut, to istotna, ale jednak mniejszość - zastanówmy się, jakie możliwości daje miasto, jeśli chodzi o dojazd do Oliwy komunikacją zbiorową. Żeby nie było, że jestem stronniczy, przedstawmy wszystkie możliwe środki transportu.

Tramwaje



Najbliżej Alchemii/Olivia Business Centre znajdują się przystanki BażyńskiegoTetmajera. W tym pierwszym przypadku pasażerowie muszą przejść kilkaset metrów po chodniku, droga jest oświetlona do obu parków biurowych. Z przystanku Tetmajera, który znajduje się zdecydowanie najbliżej Olivia Business Centre, wiedzie chodnik, który w ostatnich miesiącach Uniwersytet Gdański chciał zagrodzić, żeby ludzie tamtędy... nie chodzili.

Ogrodzenie stadionu UG utrudnia dojście do biurowców


Dobrze, że inwestor Olivii dogadał się z UG i tysiące ludzi dalej mogą docierać do swoich miejsc pracy. Kilka lat temu nie było tam tego chodnika, ludzie brodzili po kostki w błocie. Obecnie wciąż nie ma np. oświetlenia (co jest problemem zwłaszcza w zimie, gdy ciemno robi się na długo przed końcem pracy "korposzczurów").

Koszt? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?

Autobusy



Przystanek Hala Olivia pamięta czasy budowy samej hali. W ostatnim roku przeprowadzono remont al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opackiej do ul. Abrahama. Kierowcy aut zyskali nową nawierzchnię, ale zatoka autobusowa pozostała dziurawa, wykonana z siermiężnej trylinki. Próżno szukać tam wiaty przystankowej (która wydawałaby się oczywistą zachętą dla ludzi z reguły elegancko ubranych) czy systemu informacji pasażerskiej. Zresztą sam przystanek - gdyby usunąć drugi plan na zdjęciu - wygląda jak z głębokiego przedmieścia. Dojeżdża tam jedna linia autobusowa jeden raz na godzinę, krótki autobus mogący pomieścić ok. 80 osób (przypominam - pracuje tam 20 tys. ludzi).

Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób.
Gdy zapytałem odpowiednie osoby, dlaczego przystanek nie został wyremontowany podczas remontu al. Grunwaldzkiej, odpisano mi, że ten "znajdował się poza zakresem opracowania". Aha.

Koszt przywrócenia stanu przystanku do wymogów XXI wieku? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?
 

SKM



Czy SKM jeździ częściej niż 10 lat temu przed budową tych wszystkich biurowców? Nie. Czy składy są nowsze? Nie. Kolejarze wolą protestować w "obronie miejsc pracy", jakby nie rozumieli, że miejsca pracy obronią, jak będą mieli klientów, a pasażerów zdecydowanie odstrasza np. zejście z peronu Przymorze-Uniwersytet, które nie było odmalowane od co najmniej kilkunastu lat. Z wiszącymi kablami, zapisane graffiti. Schody - można sobie rozerwać na nich nogę, dawno zostały wytarte przez tysiące ludzi korzystających z tego przystanku. Do tego stopnia, że sterczą z nich pręty zbrojeniowe.

Koszt odnowienia zejścia z peronu? Kilkanaście tysięcy złotych?

  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.

Rower



Niby tutaj jest dobrze: droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej istnieje, wzdłuż ul. Wita Stwosza również. Tylko szkoda, że są to drogi rowerowe biegnące wzdłuż SKM albo wzdłuż linii tramwajowych. Kiedy jednak chcemy pokonać trasę poprzeczną, gdzie nie ma alternatywy, zaczynają się schody. Zapewne masa ludzi chciałaby dojechać do biura z Przymorza/Zaspy. Na ul. Kołobrzeskiej mamy jednak cztery pasy ruchu dla samochodów, parkingi, pasy rozdziału i brak drogi rowerowej. Ul. Piastowska - również brak drogi rowerowej. Ul. Bażyńskiego - brak drogi rowerowej. Ul. Abrahama - brak drogi rowerowej.

Konkluzja



Zastanówcie się, zanim następnym razem napiszecie, żeby "korposzczury dojeżdżały se komunikacją, a nie białymi SUV-ami w leasingu". A jeżeli chodzi o włodarzy miasta, to prośba o rozsądek z inwestycjami i pomnikami za kilkaset milionów złotych, podczas gdy mieszkańcy potrzebują zaledwie kilkuset tysięcy złotych na realne potrzeby, które pomogą im w codziennym życiu.

Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus, dewelopera Alchemii:
Mówiąc o SKM warto dodać, że funkcjonuje też drugi tunel wiodący z peronu SKM Przymorze-Uniwersytet, bezpośrednio na teren inwestycji Alchemia. Wygląd tego tunelu jest zupełnie inny, znajduje się on pod stałą opieką firmy Torus, która w całości sfinansowała jego budowę.

Co więcej, w ramach Alchemii powstało już ponad 1 tys. miejsc parkingowych dla rowerów (docelowo będzie ich ponad 1,4 tys.), a w budynkach znajdują się szatnie z infrastrukturą sanitarną.

W ramach budowy drugiego etapu Alchemii Torus wybudował także dwie zatoki autobusowe - powstały tam przystanki obsługiwane przez 3 linie (umiejscowione one są bliżej Castoramy). Z kolei w ramach trzeciego etapu Alchemii powstała zatoczka dla taksówek.

Przy realizacji inwestycji, Torus stara się zawsze modernizować i usprawniać komunikację wokół budynków oraz tworzyć dodatkową infrastrukturę transportową.


Olivia Business Centre: Pomagamy, jak możemy

Zdajemy sobie sprawę, jak wygląda komunikacja miejska w otoczeniu zespołu biurowców w Oliwie. Rozumiejąc wagę problemu, staramy się wyjść naprzeciw potrzebom pracowników naszego kompleksu biurowego. Stąd pomysł i realizacja linii autobusowej Olivia Bus, która cieszy się wielkim zainteresowaniem. To również projekt Olivia Carpooling, która po uruchomieniu aplikacji ma cały czas rosnącą liczbę użytkowników dojeżdżających wspólnie do pracy. Przygotowaliśmy też strefy dla taksówek, wydzielone z parkingów należących do kompleksu OBC.

Dagmara Rybicka, Olivia Business Centre
Jan Kowalski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (685) ponad 20 zablokowanych

  • 65% =zakaz narzekania

    • 1 1

  • Irytacja

    Poprawmy! poprawmy! ... i tak od wielu lat! W końcu trzeba poprawić i zamiast wpie*rzać się w jakieś przygłupawe ideologie promujące ekshibicjonistów i zboków, należy wreszcie to zrobić! Jak nie potraficie zarządzać miastem, to pozwólcie zrobić to innym!

    • 2 1

  • Dlaczego "możemy śmiać się z ludzi..."?

    dlaczego możemy wyzywać ich od korposzczurów?? Gdzie nasz takt i kultura osobista?

    • 3 4

  • 100% racji

    To jest dokladnie to, co powtarzam o OBC od 3 lat! PKM - raz na 30 min oraz spozniony lub nie jezdzi bo labedzie sa na torach, SKM - chyba w najlepszym stanie ale to zejscie wola o pomste do nieba. Autobusy - bez bus pasa lepiej w ogole nie wsiadac. Rower - fajna alternatywa, dojezdzalam z Kolobrzeskiej ale niestety brak sciezki, wiec albo przechodnie cie okazyjnie zwyzywaja albo potraci samochod. No i wreszcie, marzenie wielu - dojazd samochodem. Cena parkingu naziemnego to bylo ostatnio ok. 200 zl/miesiecznie i nie bylo juz miejsc dla nowych abonamentow wiec mozecie zapomniec. Miasto Gdansk mimo ze sie szczyci "wspieraniem przedsiebiorcow" nie zrobilo NIC aby ten teren lepiej skomunikowac!!!!

    • 4 2

  • Parking Oliwa PKP

    Polecam zainteresować się tematem jego bezpieczeństwa zanim kogoś tam zabija albo zgwałcą. OBC wie i ma to gdzieś.

    • 1 2

  • Autobusy (6)

    Tam przecież jeździ kilkanaście linii, a nie tylko 122. Z rzeczonego przystanku pod Hala Olivia jeździ koropolinia do dzielnic południowych.

    Poza tym, ruch autobusów jest tak jak ludzie mieszkają z Zaspy i Przymorza, czyli autobusy jadą Kołobrzeska (zatrzymują sie przy SKM Przymorze) i skręcają w Grunwaldzka zatrzymując sie przy bibliotece uniwersytetu (lub na Bażyńskiego gdy jadą na Oliwę).

    Do tego dochodzi linia PKM na Strzyzy z której korzystają osoby z Moreny, Jasienia, Kiełpinka, Kaszub itd...

    Zasadniczo to zagłębie jest dobrze skomunikowane z wieloma miejscami. Problemem bardziej jest fakt, ze w szczycie miedzy 15 a 17:30 tych 20tys pracowników musi wydostać sie z tego miejsca i tutaj komunikacja nie zawsze sobie radzi

    • 20 7

    • Koleżanko, z tym "kilkanaście" to gruba przesada. Jak chesz to policzymy. (5)

      To tak ładnie wygląda tylko na mapce. Po drugie zobacz jak daleko masz na przystanek tych linii, ile wieloetapowych przejść po drodze. W jakim stanie są chodniki i jak są zastawione autami. Przejdź się kiedyś zimą lub w deszczu. Dlaczego te autobusy zatrzymują się w polu (przystanek Biblioteka), a nie tam gdzie pracują ludzie? Bo samochodem dla porównania podjeżdżasz prawie pod drzwi. Po trzecie - te autobusy stoją w korkach. Autobus wraca na moje osiedle 50 min, a tam jest 7km :) To już rowerem to jest 30min.

      • 6 2

      • "Dlaczego te autobusy zatrzymują się w polu (przystanek Biblioteka)" (4)

        To jest właśnie cały problem z wami. Dosłownie 100metrów od pierwszego budynku state street po drugiej stronie jezdni, i max. 400 do ostatniego po tej stronie. Czyli słownie JEDNA minuta, a max cztery spacerkiem. I to jest "w polu"??? W prawdziwym polu to byś szła/szedł pół godziny wydeptaną ścieżką wzdłuż lasu z psami szczekającymi wiadomo czym. A tu- wysiada w środku miasta i że musi 3 minuty podejść, no co za obelga!
        Jak nie podjeżdża pod same drzwi i nie rozkłada czerwonego dywanu to już jest pole. Boszszsz. Do uniwerku też tysiące ludzi jeździ, po parę razy dziennie na różne zajęcia i nie ma jojczenia, a to to samo miejsce!

        • 3 7

        • 100 m od najbliższego budynku alchemii. Przez 2 skrzyżowania, łącznie 11 pasów. (2)

          Od Obc to prawie kilometr.

          • 5 2

          • Nie no, skrzyżowanie? Serio? "Światła" raczej. I liczenie pasów???

            Nadal nie widzisz jak brzmisz? Chcesz pod same drzwi, z czerwonym dywanem.
            Do najdalszego budynku obc masz z tego "pola" 700m. To jest dużo...? 600m od tramwaju, a i to naokoło hali olivii. Z bażyńskiego 500, i to nie w prostej linii licząc! Jesteście roszczeniowe, rozwydrzone plemię...

            • 2 1

          • aż kilometr! Tragedia!

            Ludzie, pomyślcie, że bez tego kilometra za 10 lat w kolejkach na rehabilitację w NFZ będziecie czekali 5 lat, a nie pół - takiej masy życiowych łamag żaden system nie wytrzyma...

            • 3 2

        • Jeśli uważasz ze

          • 0 0

  • o prosze

    dobry artukuł :) pozdarwiam

    • 2 3

  • (2)

    Słoiki powinny wrócić "do siebie" i problem sam się rozwiąże.

    • 7 5

    • (1)

      Tak i co jeszcze ? Może krowy paść ? Te czasy już dawno się skończyły , zejdź na ziemię

      • 0 3

      • Mogą być krowy lub owce.....słoiczku

        • 3 2

  • (1)

    wystarczy kasować miejsca postojowe, parkingi oraz zmniejszać ilość pasów ruchu na jezdni.
    od razu będzie mniej samochodów.
    samochód to luksus a nie prawo

    • 11 3

    • prawo

      dla niektórych najwyraźniej mózg to luksus, a nie prawo...

      • 1 0

  • Autobusy z osowej. (2)

    Autobusy z osowej mogły by kończyć bieg właśnie na przystanku koło hali.

    • 10 5

    • (1)

      Jestem przeciwny, grunwaldzka stoi w mega korku po południu. Wystarczy mi korek na spacerowej. Przedłużenie linii nic nie da, trzeba buspasow i porządnych węzłów przesiadkowych. Oliwa jest bez sensu obecnie, jeden wielki korek

      • 1 0

      • On miał by rację. Tam mogła by być pętla autobusów z Osowej,
        jak by była alternatywa dla Spacerowej. Niekoniecznie tunel.
        Jak by wpuścić komunikację publiczną na ul.Reja, omijając korek Spacerowej.
        Grunwaldzką można by poprawić np. wywalając któreś światła.

        Miejsce na pętlę można by zrobić kosztem parkingu...

        już słyszę chór "eeee, nie da się"

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane