- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (107 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (881 opinii)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
Mieszkańcy Nowego Portu obawiają się budowy ul. Nowej Wyzwolenia
Projekt planu zagospodarowania dla Nowego Portu wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców dzielnicy, którzy obawiają się przebiegu tzw. ul. Nowej Wyzwolenia. Postulują, by urzędnicy usunęli jej dotychczasową rezerwę i wykorzystali pod drogę nieeksploatowane tory kolejowe pociągów SKM. To jednak stoi w sprzeczności z polityką przestrzenną miasta i inwestycjami kolejarzy.
To droga, która ma łączyć rejon ul. Oliwskiej i obecnej ul. Wyzwolenia z ul. Marynarki Polskiej wzdłuż dawnego Jeziora Zaspa (składowiska popiołów) i przez teren blaszanych garaży oraz ogrodów działkowych .
Projekt planu zagospodarowania dotyczył jednak początkowego fragmentu ul. Nowej Wyzwolenia. Mieszkańcy sprzeciwiają się prowadzeniu jej w pobliżu czteropiętrowych bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz .
Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa
Ulica Nowa Wyzwolenia jako miejska ulica?
Biuro Rozwoju Gdańska, choć nie zajmuje się projektowaniem układów drogowych, a jedynie wskazuje dla nich rezerwy terenowe, na spotkaniu przedstawiło autorską koncepcję ul. Nowej Wyzwolenia jako drogi:
- z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o szerokości 3 m (taką szerokość mają pasy ruchu np. na ul. Kołobrzeskiej),
- z obustronnymi chodnikami i szpalerami drzew,
- miejscami do parkowania w zatokach przy jezdni,
- infrastrukturą rowerową w formie wydzielonej drogi rowerowej lub pasami w jezdni.
Mieszkańcy: Nowa Wyzwolenia powiela błędy istniejącej ulicy
Zdaniem mieszkańców taki projekt w żaden sposób nie rozwiązuje jednak ich problemów, czyli nadmiernego ruchu pojazdów ciężarowych w Nowym Porcie, ponieważ nowa droga:
- nadal będzie poprowadzona w bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, co powoduje nadmierny hałas, drgania budynków i ich osiadanie,
- nie będzie żadną alternatywą dla kierowców TIR-ów ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni,
- w przyszłości, gdy wokół powstaną nowe osiedla, będzie utrapieniem dla ich mieszkańców.
- Zaplanowany przekrój z 3-metrowymi pasami ruchu może być poszerzony do szerokości 3,5 m. Z naszych analiz wynika, że jedna jezdnia i dwa pasy ruchu są wystarczające dla ul. Nowej Wyzwolenia. W planie proponujemy dla niej klasę techniczną zbiorczą [identyczną ma np. ul. Nowa Wałowa - dop. red.], czyli wyższą niż ul. Wyzwolenia [ulica klasy lokalnej - dop. red.] - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Droga dla ciężarówek zamiast torów kolejowych
Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi. Miałaby się ona łączyć z gotowym odcinkiem ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w pobliżu tzw. Czerwonego Wiaduktu w Letnicy.
- To rozwiązanie jest proste jak drut. Do Czerwonego Wiaduktu "dociągnięto" już drogę, ale dalsza jej budowa jest solą w oku, bo wybudował się obok deweloper i jemu takie rozwiązanie drogowe jest nie na rękę - uważa Hamadyk.
Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie
Zdaniem urzędników proponowane rozwiązanie jest jednak niemożliwe do ujęcia w dokumentach planistycznych i inwestycyjnych ze względu m.in. na:
- zabezpieczenie terenu pod ewentualną reaktywację w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (niedawno udało się uchronić większość przystanków przed rozbiórką),
- problem z poprowadzeniem drogi pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego , gdzie PKP planuje korektę przebiegu torów,
- realizowany przez PKP projekt modernizacji torów do portu - wprowadzanie zmian na obecnym etapie, gdy przygotowano pełną dokumentację projektową, wybrano już wykonawcę robót budowlanych i zabezpieczono środki finansowe, nie ma szans na uzyskanie zgody kolejarzy,
- projektowanie drogi, która obsługuje tylko jednostronnie przyległe nieruchomości, co jest rozwiązaniem nieekonomicznym.
Nowa Wyzwolenia od dawna w dokumentach planistycznych
Ponadto BRG zwraca uwagę, że obecny przebieg drogi został ustalony już w trzech edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym niedopuszczalne jest uchwalanie planów niezgodnych ze studium.
- W studium z 2001 r. ul. Nowa Wyzwolenia przechodziła bardzo szerokim łukiem z rejonu ul. Oliwskiej w stronę ul. Marynarki Polskiej,
- W studium z 2007 r. łuk został ograniczony niemal do minimum dla drogi do ruchu pojazdów ciężarowych,
- W studium z 2018 r. łuk został zastąpiony skrzyżowaniem z łącznikiem do ul. Letnickiej.
To oznacza, że na przestrzeni lat udało się nieco odsunąć drogę w południowej części od bloków SM Kolejarz, a przebieg z mniejszym łukiem i kolizyjność potoków ruchu powinny wpłynąć na niższą prędkość pojazdów.
[2018 r.] Radni uchwalili studium dla Gdańska
W którą stronę przesunąć Nową Wyzwolenia?
Podczas dyskusji mieszkańcy przekonywali jednak, że można ul. Nową Wyzwolenia "odgiąć" także w stronę torów kolejowych, a tym samym zwiększyć odległość od ich bloków mieszkalnych.
- Wówczas wkraczamy w teren prywatny zabudowany, a wykup takiego terenu jest znacznie droższy od terenu prywatnego bez zabudowy [znaczna część terenu pod nową drogę przebiega przez prywatną działkę - dop. red.]. Przesuwając drogę w stronę torów nie będziemy mogli stworzyć skrzyżowania z ul. Oliwską o parametrach, jakich wymaga droga zbiorcza dla ruchu ciężkiego. Zaproponowany korytarz jest naszym zdaniem optymalny - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Właściciel terenów inicjatorem zmiany planu zagospodarowania
Wspomniany właściciel gruntów (BRG nie ujawnia nazwiska ze względu na ochronę danych osobowych) jest wnioskodawcą zmiany obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Po raz pierwszy taką prośbę wystosował w 2007 r., a następnie ponawiał swoje wnioski co kilka lat.
Zależało mu przede wszystkim na przesunięciu łącznika z ul. Letnicką w stronę dawnego Jeziora Zaspa oraz zmianie przeznaczenia terenów z produkcyjno-usługowo-składowych i usługowych na mieszkaniowo-usługowe. Oba te postulaty zostały zaakceptowane.
Nowa zabudowa bez wieżowców i dominant przestrzennych
Nowa zabudowa mieszkaniowa będzie przewyższać istniejące czteropiętrowe bloki o kilka metrów. W projekcie planu nie przewidziano jednak dominant ani wieżowców.
Ponadto w planie zakazuje się tworzenia dróg serwisowych oraz parkingów naziemnych od strony głównych ulic, co ma nadać zabudowie bardziej miejski charakter (parkingi są dopuszczone w halach garażowych lub między budynkami).
W planie chroniona jest natomiast kamienica przy ul. Letnickiej 35 , wzdłuż której nie będzie się już odbywał ruch międzydzielnicowy, ponieważ ul. Letnicka zostanie na jej wysokości "zaślepiona" (ruch aut do Nowego Portu będzie przebiegał wspomnianym łącznikiem przy dawnym Jeziorze Zaspa).
Budowa ul. Nowej Wyzwolenia będzie natomiast wymagała wyburzenia kamienicy przy ul. Wyzwolenia 1 oraz może przyczynić się do likwidacji lub zmniejszenia zieleńca przy ul. Wyzwolenia-Oliwskiej (budynek i skwer są jednak poza granicami projektu tego planu).
Zieleń pośród zabudowy. Czym są parki kieszonkowe
Składanie uwag do projektu planu do 13 czerwca
Mieszkańcy mają czas do 13 czerwca na złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko. Z dokumentami zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Prezydent miasta będzie miała 21 dni na rozpatrzenie uwag i ustosunkowanie się do nich.
- Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione, projekt zostanie cofnięty do ponownych uzgodnień i zostanie jeszcze raz wyłożony do publicznego wglądu wraz z dyskusją publiczną. Nieuwzględnienie uwag oznacza natomiast, że projekt trafi do Rady Miasta Gdańska, gdzie będzie poddany głosowaniu - informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu z możliwości zgłaszania wniosków nie skorzystała lokalna rada dzielnicy (kadencji 2015-2019).
Jak planowane są polskie miasta?
Jeżeli nie nowy plan, to co? Nowa Wyzwolenia nadal zostaje
Nieprzyjęcie przez radnych gotowego projektu planu oznacza, że w tej części Gdańska będą obowiązywały plany z 2002 i 2003 r., w których zawarta jest wizja ul. Nowej Wyzwolenia na bazie studium z 2001 r.
Dodajmy, że plany zagospodarowania nie narzucają w żaden sposób terminów budowy dróg czy budynków. Ulica Nowa Wyzwolenia nie jest ujęta w planach budżetowych miasta na najbliższe pięć lat, a status tej drogi jako rezerwy może utrzymywać się przez dekady.
Jej budowa może być jednak także finansowana przez prywatnego inwestora wraz z budową nowych osiedli w bezpośrednim sąsiedztwie.
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi 400 mln zł
Miejsca
Opinie (187) 4 zablokowane
-
2019-09-02 12:40
nowa wyzwolenia
a może wybudować nowy wiadukt od strony kanału portowego.ul krasickiego na wiadukcie sie wyprostuje a projektanci znajdą zjazd do portu i na osiedle.miejsce dla kolejki też jest,wiadukt byłby długi ile trzeba i nowa muzyczna mogła by dojść do ul. oliwskiej.w dobie likwidacji wiaduktu przy okopowej ,budowa nowego to pikuś.grzegorz
- 7 0
-
2019-05-13 12:06
(10)
Zostawić tory SKM. Za pare lat mieszkańcy będą dziękować że ich nie usunięto. Przy tej skali nowego budownictwa to transport szynowy będzie zbawieniem w przyszłości
- 189 20
-
2019-05-13 12:11
Jest tramwaj (9)
- 13 19
-
2019-05-13 18:27
(2)
tramwaj to nie SKM - to są dwa oddzielne środki transportu. Wzdłuż ulicy Zwycięstwa i Grunwaldzkiej mamy linie tramwajową i SKM. Jakoś to nikomu nie przeszkadza.
- 9 2
-
2019-06-07 13:39
skm
SKM na trasie o której piszesz łączy ze sobą trzy aglomeracje ,czyli wozi dziesiątki tysięcy pasażerów dziennie, a tu mówimy o osobnej linii kolejowej dla jednej dzielnicy, to kompletnie nieuzasadnione ekonomicznie rozwiązanie. Obserwowałem działanie tej linii w ostatnich latach jej działalności i w szczycie jechało nią3 max 5 pasażerów. Nic dziwnego że zlikwidowano to połączenie , bo ile można dopłacać do utrzymywania peronów,torów i pustych przebiegów.
- 3 0
-
2019-05-13 23:37
Zobacz ile tam mieszka ludzi a ile mieszka i może mieszkać w nowym porcie
- 1 5
-
2019-05-13 13:15
Tramwaj dzieli drogę z autami (4)
nie jest absolutnie żadnym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych. Nie radzi sobie ze wzniesieniami, jest ciężki, kosztuje krocie.
- 14 11
-
2019-05-13 14:19
Tramwaj (2)
Po pierwsze: tramwaj lepiej radzi sobie ze wzniesieniami niż pociąg.
Po drugie: tramwaj mógłby jechać po torach kolejowych (w Karlsruhe tak jeżdżą).- 8 8
-
2019-05-13 17:47
To wszystko zależy od rozstawu osi. Z resztą jaki jest sens wprowadzenia na te tory tramwaje skoro na tą chwilę komunikacji tam dostatek, a 2. To nie jest bezpiecznie wpuszczać tramwaje gdzie jeżdżą wciąż pociągi towarowe.
- 2 4
-
2019-05-13 16:52
W takim razie tym bardziej nie rezygnować z torów skm
- 9 3
-
2019-05-13 13:41
w brazylii taki tramwaj popyla 200km/h
u nas z lotniska do centrum Gdańska taki by się przydał ... oj przydał
- 11 3
-
2019-05-13 16:27
w weekendy może z raz na godzinę
ale oczywiście miasto zachęca rodziny z dziećmi do odwiedzin oceanrium, fun areny tip.
- 10 0
-
2019-06-07 13:12
Budowa
Miasto nie uczy się na swoich błędach. Wystarczy zobaczyć jak wygląda Morena,nastawiali dziesiątki nowych bloków, i co mają z tego "starzy" mieszkańcy. Coraz mniej zieleni,coraz większe korki, coraz większe problemy z parkowaniem. Nie chcemy takiego scenariusza dla naszej dzielnicy. Nie róbcie z Nowego Portu kolejnego molocha sypialni, ta dzielnica jest i tak pokrzywdzona obecnością portu. Zbudujcie prawdziwą obwodnice prowadzącą do portu wzdłuż torów SKM, bo droga w/g pomysłu miasta nie jest korzystna dla mieszkańców, ale za to jest bardzo korzystna dla deweloperów.
- 13 1
-
2019-05-13 16:34
Opinia wyróżniona
Koszmar (1)
Stop kolejnej drodze prowadzonej tuż pod oknami bloków. Jeśli ktoś nie mieszka w Nowym Porcie i nie ma pojęcia jak ma przebiegac nowa droga to nie powinien się wypowiadać i pisać bzdurnych komentarzy
- 49 27
-
2019-06-02 18:53
Oczywiście
Wszyscy mieszkańcy Nowego Portu których dotyczy ta sprawa myślą dokładnie tak , że ta planowana droga to koszmar, głosy za drogą i za reaktywacją SKM to trole internetowe opłacane przez dewelopera mające pokazać że mieszkańcy są podzieleni w tej sprawie, a tak nie jest,wszyscy chcą drogi do portu wzdłuż torów, wystarczy przyjść na spotkania organizowane w tej sprawie przez radę dzielnicy. Pani prezydent Dulkiewicz proszę przyjść na następne spotkanie to pozna Pani nasze zdanie, nie chcemy drogi dla ciężarówek pod naszymi blokami, tym bardziej , że jest dla tej drogi alternatywa,nie chcemy być kolejną koszmarną dzielnicą zabetonowaną do ostatniego metra, z blokiem przy bloku z brakiem miejsc parkingowych.
- 4 2
-
2019-05-13 13:16
Bardzo dobry plan na rozbudowę tej części Gdańska!! (1)
Trzeba w końcu coś wymyślić z tym "jeziorem".
Tereny w centrum aglomeracji a na zdjęciach wyglądają jak wieś / fawele / przedmieścia Radomia / getto / slumsy XXI w. Tymczasem Gdańsk się rozbudowuje już w Kolbudach, Żukowie i Kartuzach!!- 19 25
-
2019-05-31 17:56
Jakie slumsy
Slumsy to te nowe osiedla , blok przy bloku, okno w okno,otoczone płotem. Jak ktoś chce tak mieszkać to niech kupuje mieszkanie na nowym osiedlu, a nie na sile próbuje zrobić to samo w naszej dzielnicy. Ta nowa droga wg planów miasta jest na ręke tylko deweloperom i ten plan jest zrobiony tylko pod nich. Miejmy nadzieję , że nowa prezydent jest inna niż były prezydent i nie będzie chodzić na pasku deweloperki tylko będzie słuchać mieszkańców
- 3 1
-
2019-05-13 12:08
budwać, budować i jeszcze raz budować! (2)
Budować wszystko co się da! Taka koniunktura na budownictwo wszelakie była poprzednio za Gierka - jak byśmy tego okresu nie oceniali, wtedy się budowało wiele i służy do dziś!
Będzie nowa ulica - będą nowe możliwości. Powstaną firmy, mieszkania, lokale i inne elementy infrastruktury przydatne w mieście.
A że niektórzy będą protestować - cóż poradzimy. Zawsze ktoś protestuje przeciwko czemuś.
Następny taki boom gospodarczy będzie za bardzo wiele lat- 41 44
-
2019-05-31 17:39
Bez sensu
Boom gospodarczy? Chyba boom słoików które pchają się do miasta na siłę,lub warszawiaków którzy kupują mieszkania nad morzem na wynajem i mają gdzieś jak tu się mieszka, ważne aby kredyt się spłacał. Nie chcemy mieszkać jak na tych nowych osiedlach-korki,brak miejsc parkingowych,blok na bloku. Jest miejsce na budowę prawdziwej obwodnicy Nowego Portu z dala od zabudowań i trzeba to zrobić, aby mieszkańcy nie cierpieli przez tą drogę. Mieszkańcy są najważniejsi a nie zyski deweloperów.
- 3 0
-
2019-05-13 14:00
budować zgoda, ale z głową i szukając jednak kompromisów z mieszkańcami już istniejących inwestycji
- 11 0
-
2019-05-24 18:05
więcej zieleni a nie betonu
Ta droga jest potrzebna deweloperowi aby ludzie z nowo powstałych budynków mogli dostać się do marynarki polskiej i tyle w temacie, a te tiry itp. to jedno wielkie mydlenie oczu.
- 11 5
-
2019-05-16 13:24
Budowa (1)
Skoro droga ma przejść przez teren prywatny tak czy siak, będziemy wnioskować o przesunięcie tej drogi jak najdalej od budynków mieszkalnych Wyzwolenia 5,6,7,8!!! Można poprowadzić ja dalej bo działka jest duża!!! Albo tak jak Pan Radny Hamadyk wspominał na spotkaniu wykorzystać teren PKP ( szanowni Państwo! Kolejka w kierunku Gdańska nie zostanie wznowiona, więc nie ma co wykorzystywać tej informacji...) Tylko jak widać taniej wyjdzie odszkodowanie dla osoby prywatnej niż negocjacje z PKP:(( a my jako mieszkańcy nieco że będziemy mieć tiry pod nosem( i z drugiej strony kolejna drogę) ok 20 metrów od domu!!!!! To jeszcze masę budynków mieszkalnych ...!! Nie kilka ale kilkanaście a co za tym idzie, brak miejsc parkingowych!!!
- 11 9
-
2019-05-21 13:32
garaże
Jak zlikwidują garaże, to dopiero będzie problem z miejscami parkingowymi, a tam parkuje ponad 200 aut. W nowych blokach nie będzie garaży podziemnych bo teren jest podmokły, ludzie z nich też będą chcieli postawić swoje auta na naszych miejscach, a my u nich nie zaparkujemy,bo teren pewnie będzie ogrodzony. Tak głupi projekt z tą drogą mógł zaakceptować tylko poprzedni prezydent.
- 4 4
-
2019-05-21 07:11
Tylko beton (1)
Nową Wyzwolenia powinni budować wzdłuż torów na Letnickiej, a nie puszczać kolejną uciążliwą arterie obok bloków. Teren od prywatnego właściciela odkupić i zrobić na nim i ma wysypisku popiołów park taki jak Park Reagana. Ten teren jest podmokły woda gruntowa stoi na poziomie 50cm, budowa drogi na tym terenie będzie bardzo kosztowna. Mam wrażenie , że nasze władze myślą tylko nabijaniu kabzy, a zapominają o mieszkańcach. Powinniśmy mieć trochę zieleni , a nie tylko zabudować wszystko blokami.
- 9 7
-
2019-05-21 09:27
Park
Budowa parku kosztuje, a miasto jest nastawione na zysk ze sprzedaży gruntów, a nie na to aby dbać o mieszkańców. Zobaczymy , czy nowa Pani Prezydent myśli o gdańszczanach, czy będzie wydawać deweloperom pozwolenia bez umiaru jak jej poprzednik.
- 7 0
-
2019-05-20 21:53
Nowa wyzwolenia
Obecna ulica Wyzwolenia ma wystarczającą przepustowość, ale jest bardzo uciążliwa przez ruch ciężkich pojazdów. Budowa nowej wyzwolenia wg planów miasta jest kompletnie bez sensu, bo przesunie ruch i hałas na drugą stronę osiedla i zatruje życie innym mieszkańcom. Nowa droga ma biec przez tereny garaży których jest ponad 200, te wszystkie samochody będą musiały zaparkować pod blokami, a już w tej chwili nie ma za dużo miejsc parkingowych. Skm do nowego portu jest niepotrzebna, gdy jeździła to przewoziła kilku pasażerów, jest tramwaj, autobusy i prawie każdy ma samochód, skm to rozwiązanie na trasy gdzie jeździ dziennie wiele tysięcy pasażerów. Jest doskonale przygotowany zjazd przy stadionie z ulicy Pokoleń Lechii i miejsce na drogę wzdłuż torów na Letnickiej i cały ruch ciężki jest usunięty z Nowego Portu.
- 8 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.