• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Nowego Portu obawiają się budowy ul. Nowej Wyzwolenia

Krzysztof Koprowski
13 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej. W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej.

Projekt planu zagospodarowania dla Nowego Portu wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców dzielnicy, którzy obawiają się przebiegu tzw. ul. Nowej Wyzwolenia. Postulują, by urzędnicy usunęli jej dotychczasową rezerwę i wykorzystali pod drogę nieeksploatowane tory kolejowe pociągów SKM. To jednak stoi w sprzeczności z polityką przestrzenną miasta i inwestycjami kolejarzy.



Czy należy zlikwidować tory SKM do Nowego Portu i zastąpić je drogą?

Podczas dyskusji publicznej zorganizowanej w Biurze Rozwoju Gdańska pojawiło się ok. 80 mieszkańców zainteresowanym projektem planu - przede wszystkim przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia.

To droga, która ma łączyć rejon ul. Oliwskiej i obecnej ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż dawnego Jeziora Zaspa (składowiska popiołów) zobacz na mapie Gdańska i przez teren blaszanych garaży zobacz na mapie Gdańska oraz ogrodów działkowych zobacz na mapie Gdańska.

Projekt planu zagospodarowania dotyczył jednak początkowego fragmentu ul. Nowej Wyzwolenia. Mieszkańcy sprzeciwiają się prowadzeniu jej w pobliżu czteropiętrowych bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz zobacz na mapie Gdańska.

Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa



Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu. Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu.

Ulica Nowa Wyzwolenia jako miejska ulica?



Biuro Rozwoju Gdańska, choć nie zajmuje się projektowaniem układów drogowych, a jedynie wskazuje dla nich rezerwy terenowe, na spotkaniu przedstawiło autorską koncepcję ul. Nowej Wyzwolenia jako drogi:
  • z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o szerokości 3 m (taką szerokość mają pasy ruchu np. na ul. Kołobrzeskiej),
  • z obustronnymi chodnikami i szpalerami drzew,
  • miejscami do parkowania w zatokach przy jezdni,
  • infrastrukturą rowerową w formie wydzielonej drogi rowerowej lub pasami w jezdni.


  • Rejon rezerwy ul. Nowej Wyzwolenia. Po prawej widoczny fragment bloku Wyzwolenia 5.

Mieszkańcy: Nowa Wyzwolenia powiela błędy istniejącej ulicy



Zdaniem mieszkańców taki projekt w żaden sposób nie rozwiązuje jednak ich problemów, czyli nadmiernego ruchu pojazdów ciężarowych w Nowym Porcie, ponieważ nowa droga:
  1. nadal będzie poprowadzona w bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, co powoduje nadmierny hałas, drgania budynków i ich osiadanie,
  2. nie będzie żadną alternatywą dla kierowców TIR-ów ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni,
  3. w przyszłości, gdy wokół powstaną nowe osiedla, będzie utrapieniem dla ich mieszkańców.

- Zaplanowany przekrój z 3-metrowymi pasami ruchu może być poszerzony do szerokości 3,5 m. Z naszych analiz wynika, że jedna jezdnia i dwa pasy ruchu są wystarczające dla ul. Nowej Wyzwolenia. W planie proponujemy dla niej klasę techniczną zbiorczą [identyczną ma np. ul. Nowa Wałowa - dop. red.], czyli wyższą niż ul. Wyzwolenia [ulica klasy lokalnej - dop. red.] - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej. Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej.

Droga dla ciężarówek zamiast torów kolejowych



Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi. Miałaby się ona łączyć z gotowym odcinkiem ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska w pobliżu tzw. Czerwonego Wiaduktu w Letnicy.

- To rozwiązanie jest proste jak drut. Do Czerwonego Wiaduktu "dociągnięto" już drogę, ale dalsza jej budowa jest solą w oku, bo wybudował się obok deweloper i jemu takie rozwiązanie drogowe jest nie na rękę - uważa Hamadyk.

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie


Zdaniem urzędników proponowane rozwiązanie jest jednak niemożliwe do ujęcia w dokumentach planistycznych i inwestycyjnych ze względu m.in. na:
  1. zabezpieczenie terenu pod ewentualną reaktywację w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (niedawno udało się uchronić większość przystanków przed rozbiórką),
  2. problem z poprowadzeniem drogi pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie PKP planuje korektę przebiegu torów,
  3. realizowany przez PKP projekt modernizacji torów do portu - wprowadzanie zmian na obecnym etapie, gdy przygotowano pełną dokumentację projektową, wybrano już wykonawcę robót budowlanych i zabezpieczono środki finansowe, nie ma szans na uzyskanie zgody kolejarzy,
  4. projektowanie drogi, która obsługuje tylko jednostronnie przyległe nieruchomości, co jest rozwiązaniem nieekonomicznym.


Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu. Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu.

Nowa Wyzwolenia od dawna w dokumentach planistycznych



Ponadto BRG zwraca uwagę, że obecny przebieg drogi został ustalony już w trzech edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym niedopuszczalne jest uchwalanie planów niezgodnych ze studium.
  1. W studium z 2001 r. ul. Nowa Wyzwolenia przechodziła bardzo szerokim łukiem z rejonu ul. Oliwskiej w stronę ul. Marynarki Polskiej,
  2. W studium z 2007 r. łuk został ograniczony niemal do minimum dla drogi do ruchu pojazdów ciężarowych,
  3. W studium z 2018 r. łuk został zastąpiony skrzyżowaniem z łącznikiem do ul. Letnickiej.

To oznacza, że na przestrzeni lat udało się nieco odsunąć drogę w południowej części od bloków SM Kolejarz, a przebieg z mniejszym łukiem i kolizyjność potoków ruchu powinny wpłynąć na niższą prędkość pojazdów.

[2018 r.] Radni uchwalili studium dla Gdańska


  • Rysunek kierunków w studium z 2001 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2007 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2018 r.

W którą stronę przesunąć Nową Wyzwolenia?



Podczas dyskusji mieszkańcy przekonywali jednak, że można ul. Nową Wyzwolenia "odgiąć" także w stronę torów kolejowych, a tym samym zwiększyć odległość od ich bloków mieszkalnych.

- Wówczas wkraczamy w teren prywatny zabudowany, a wykup takiego terenu jest znacznie droższy od terenu prywatnego bez zabudowy [znaczna część terenu pod nową drogę przebiega przez prywatną działkę - dop. red.]. Przesuwając drogę w stronę torów nie będziemy mogli stworzyć skrzyżowania z ul. Oliwską o parametrach, jakich wymaga droga zbiorcza dla ruchu ciężkiego. Zaproponowany korytarz jest naszym zdaniem optymalny - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.

Właściciel terenów inicjatorem zmiany planu zagospodarowania



Wspomniany właściciel gruntów (BRG nie ujawnia nazwiska ze względu na ochronę danych osobowych) jest wnioskodawcą zmiany obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Po raz pierwszy taką prośbę wystosował w 2007 r., a następnie ponawiał swoje wnioski co kilka lat.

Zależało mu przede wszystkim na przesunięciu łącznika z ul. Letnicką w stronę dawnego Jeziora Zaspa oraz zmianie przeznaczenia terenów z produkcyjno-usługowo-składowych i usługowych na mieszkaniowo-usługowe. Oba te postulaty zostały zaakceptowane.

Nowa zabudowa bez wieżowców i dominant przestrzennych



Nowa zabudowa mieszkaniowa będzie przewyższać istniejące czteropiętrowe bloki o kilka metrów. W projekcie planu nie przewidziano jednak dominant ani wieżowców.

Ponadto w planie zakazuje się tworzenia dróg serwisowych oraz parkingów naziemnych od strony głównych ulic, co ma nadać zabudowie bardziej miejski charakter (parkingi są dopuszczone w halach garażowych lub między budynkami).

  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
W planie chroniona jest natomiast kamienica przy ul. Letnickiej 35 zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której nie będzie się już odbywał ruch międzydzielnicowy, ponieważ ul. Letnicka zostanie na jej wysokości "zaślepiona" (ruch aut do Nowego Portu będzie przebiegał wspomnianym łącznikiem przy dawnym Jeziorze Zaspa).

Budowa ul. Nowej Wyzwolenia będzie natomiast wymagała wyburzenia kamienicy przy ul. Wyzwolenia 1 zobacz na mapie Gdańska oraz może przyczynić się do likwidacji lub zmniejszenia zieleńca przy ul. Wyzwolenia-Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska (budynek i skwer są jednak poza granicami projektu tego planu).

Zieleń pośród zabudowy. Czym są parki kieszonkowe



  • Letnicka 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie.
  • Nowy ogród kieszonkowy u zbiegu ul. Oliwskiej i Wyzwolenia.

Składanie uwag do projektu planu do 13 czerwca



Mieszkańcy mają czas do 13 czerwca na złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko. Z dokumentami zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Prezydent miasta będzie miała 21 dni na rozpatrzenie uwag i ustosunkowanie się do nich.

- Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione, projekt zostanie cofnięty do ponownych uzgodnień i zostanie jeszcze raz wyłożony do publicznego wglądu wraz z dyskusją publiczną. Nieuwzględnienie uwag oznacza natomiast, że projekt trafi do Rady Miasta Gdańska, gdzie będzie poddany głosowaniu - informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu z możliwości zgłaszania wniosków nie skorzystała lokalna rada dzielnicy (kadencji 2015-2019).

Jak planowane są polskie miasta?



Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali. Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali.

Jeżeli nie nowy plan, to co? Nowa Wyzwolenia nadal zostaje



Nieprzyjęcie przez radnych gotowego projektu planu oznacza, że w tej części Gdańska będą obowiązywały plany z 2002 i 2003 r., w których zawarta jest wizja ul. Nowej Wyzwolenia na bazie studium z 2001 r.

Dodajmy, że plany zagospodarowania nie narzucają w żaden sposób terminów budowy dróg czy budynków. Ulica Nowa Wyzwolenia nie jest ujęta w planach budżetowych miasta na najbliższe pięć lat, a status tej drogi jako rezerwy może utrzymywać się przez dekady.

Jej budowa może być jednak także finansowana przez prywatnego inwestora wraz z budową nowych osiedli w bezpośrednim sąsiedztwie.

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi 400 mln zł



Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • (1)

    Właścicielowi gruntów chodziło o zmniejszenie pasa pod jezdnię, bo więcej gruntów będzie miał pod zabudowę. Poprzedni plan niekorzystnie dzielił jego grunty. Teraz więcej bloków się zmieści. Mieszkańcy walczciw o swoje prawa. Dyskutujcie i skladajcie uwagi. Może prezydent usłyszy wasz głos.

    • 24 2

    • Przecież mieszkańcy maja dzięki temu odsuniętą Nową Letnicką. Zatem spełnione zostały ich oczekiwania.

      • 2 9

  • Oj, Hamadyk nagadaleś bzdur mieszkańcom, a gdy była pora na wnioski w ostatnich latach, to siedziałeś cicho. Myślisz, że teraz odkręcisz całą sprawę? To nie licytacja, a działanie w myśl ustaw. Ale masz szansę na Europarlament, bo chyba tylko o to ci chodzi. Szkoda jedynie tych ludzi, którzy zostaną z niczym.

    • 12 8

  • rozbieranie torów, żeby budować drogę (9)

    to jak jeszcze chcemy cofnąć w rozwoju to miasto?

    ludzi trzeba przekonywać do komunikacji zbiorowej i to ją przede wszystkim rozwijać, bo inaczej będziemy mieli miasta, jak w krajach słabo rozwiniętych, czyli zawalone autami, zapchane korkami itd.

    • 111 19

    • (3)

      nikt nie chce rozbierać torów. Droga się zmieści obok. BRG i Miasto musi wykazać się tylko odrobiną dobrej woli i oprzeć się lobby deweloperskiemu

      • 6 1

      • (2)

        Jak chcesz zmieścić drogę pod wiaduktem Krasickiego bez rozbiórki torów SKM????

        • 0 4

        • (1)

          Drogę można połączyć z ul. Oliwską. Nie ma potrzeby żeby szła dołem pod wiaduktem. To jest tylko kwestia zaprojektowania skrzyżowania, ronda lub czegokolwiek u zbiegu wyzwolenia/oliwska. Oczywiście będzie to wymagało częściowego przebudowania chodników i drogi rowerowej ale to będzie konieczne w każdym niezależnym wariancie. Poza tym do projektu i realizacji to jeszcze miną lata.

          • 3 2

          • Tak, bo tiry skrecaja w miejscu. Polecam warunki techniczne dla dróg klasy zbiorczej + uwzględnienie ruchu tirów.

            • 1 3

    • przecież tak się robi od lat. Zobacz ile linii kolejowych rozebrano bo rowerzyści nie mieli gdzie jeździć. W efekcie kilkanaście miejscowości zostało odciętych od transportu ale za to jest DDR

      • 3 2

    • Teraz drogi na tory..!?

      • 2 2

    • (1)

      Tam jest już komunikacja zbiorowa. Niezbędne są też drogi

      • 9 8

      • Pinokio obiecał im tam zaraz PKS przywrócić

        więc w czym problem?

        • 5 3

    • żaden z mieszkańców NP nie neguje konieczności powstania nowej drogi. Spór polega na tym w jaki sposób i gdzie ta droga być poprowadzona.

      • 16 1

  • Kto smaruje ten buduje (1)

    Jeżeli zostanie zbudowana droga to tereny obecnie zielone wokół prywatnej posesji mają status terenu pod zabudowę przemysłową staną się terenami pod zabudowę mieszkaniową gdzie taka zabudowa wymaga dojazdu czyli po kròtce drogi.
    A komu zależy na przekształceniu terenu z przemysłowych na mieszkaniowy? Deweloperowi i krótka piłka.
    Właściciel już się wszystkiego wyzbył na rzecz dewelopera, deweloper wszystkimi środkami , przyjaciółmi królika, każda kasą będzie starał się wybudować drogę.
    Tak więc sprawa przesadzona .
    Natomiast czy ta droga jest tam potrzeba?
    Raczej nie , wystarczyłoby zmodernizować na tyle ul. Wyzwolenia aby sprawę rozwiązać pozytywnie.
    Budowanie drogi na terenach po jeziorze Zaspa gdzie wody gruntowe są na głębokości ok 1m spowoduje użycie naprawdę ciężkiego sprzętu do osuszenia, nawiezienia na nową drogę wielu M3 ziemi.
    Teren jest na tyle niestabilny że teraz bez drogi bloki posiadają pęknięcia, a przy zwiększonym ruchu przy budowie a później użytkowaniu to łatwo sobie wyobrazić jak taki teren podmokły wpada w rezonansu jakie mogą być następstwa.
    Po zbudowaniu drogi równoległej do obecnej ul. Wyzwolenia całe osiedle zostanie odcięte z obu stron jak getto , zniknie cześć działek oraz garaże . Może garaże nie są ładne ale teraz wszystkie te samochody Znajdą się teraz przed blokami .
    Prawda że fajnie będzie.

    • 22 9

    • Ale bzdury. Z takimi głupotami nic nie ugracie.

      • 2 7

  • Odnośnie aktywności Rady Dzielnicy (3)

    Nie złożenie uwag odnosi się do Rady kadencji 2015-2019. Obecna Rada jeszcze się ani razu nie spotkała.

    • 18 2

    • (2)

      fakt jest taki, że RD ma niewielki wpływ na obecny plan, ale przyzwoitość względem mieszkańców którzy tą radę w 2015 roku wybierali wymagała żeby formalnie zaprezentować swoje stanowisko. Ciekawe co się stało, że zabrakło czasu żeby coś na kolenie przegłosować i wysłać do BRG

      • 9 0

      • Organizowali festyn, a w międzyczasie się kłócili o jakieś bzdury. (1)

        Tak wyglądała praca RD 2015-2019

        • 9 0

        • i grzybobranie

          • 3 2

  • Wyburzyc te nore na rogu

    • 9 5

  • Tak podsumowując

    Projektowana nowa wyzwolenia to bubel zrobiony dla, pod developera. Pytanie kto zapłacił za te fanaberie, projekty? Na spotkaniu była mowa, że przyszła osoba fizyczna właściciel terenów i poprosił miasto o budowę drogi . Niezły wałek. Prokurator powinien się tym zająć.

    • 29 2

  • Likwidacja SKM (3)

    Kłamstwo, kłamstwem pogania... a ankieta na końcu artykułu jest wręcz żenująca
    1. Nikt nie mówi o likwidacji torów skm, jest wystarczajaco dużo miejsca na przywrócenie transportu kolejowego do port s.a. (Nabrzeże Oliwskie), na SKM do NP i równolegle biegnącą tzw. Nowa Wyzwolenia TYLKO jak do tej pory MIasto Gdańsk nie prowadziło żadnych rozmów. Przypominam że NW biegnąca w pasie zlikwidowanych dwóch torów (na 12) napewno kosztowałaby mniej niż jej budowa wg. planów BRG.
    2. pkp plk inwestycje nie planuje w najbliższym 10-leciu przywrócenia przewozów pasażerskich na tej trasie.
    3. Miasto nie obroniło likwidacji peronów tylko zrobił to Wojewoda.
    4. Miasto i BRG chce zmiany MPZP żeby prywatnemu właścicielowi wybudować drogę dojazdową na gruncie miejskim (przeniesienie odnogi NW z gruntu prywatnego na miejski), za kasę Miasta, i zmianie przeznaczenia jego gruntu na mieszkaniówkę.
    5. Korzystniejsze dla dzielnicy jest zostawienie MPZP w takim stanie jak jest teraz czyli z 2003 roku (Uchwała Nr XII/319/2003
    rady miasta gdańska
    z dnia 28 sierpnia 2003 roku), czyli teren pod przemysłowo-usługowy (nieuciążliwe) i biegnąca NW do ul. Letnickiej bez ,,odnogi" miedzy blokami SM Kolejarz a zabudowa prywatną.
    6. przypominam że studium nie jest aktem prawnym a tylko ,,wizją", obowiązującym aktem prawnym są tylko MPZP. Czym jest Studium a czym jest obowiązujący mpzp? Studium ogólnie określa politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania, nie jest aktem prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) jest aktem prawa miejscowego. Ustanawia przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych, w przeciwieństwie do Studium, które wyraża jedynie politykę przestrzenną gminy.

    • 20 16

    • ładnie napisane

      Szacun za tą wykładnię ...

      • 6 1

    • Wreszcie ktoś merytorycznie argumentuje. (1)

      • 10 2

      • dla niektórych taka ilość tekstu może być nie do przeskoczenia... lepiej obrazkowo, takie czasy :)

        • 5 5

  • A po wybudowaniu FRAG wymoze na władzach miasta zwezenie ulicy i spowolnienie ruchu..

    jak teraz robi z Podwalem Przedmiejskim

    • 11 1

  • Letnica 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie (1)

    :D :D :D

    • 8 3

    • Trzeba było znaleźć jakiś "zabytek" żeby się kupy kleiła bajka z brakiem miejsca na drogę. A ów zabytek od pół wieku nawet najmniejszego remontu nie widział. Brawo miasto... Dbajmy o zabytki. Dworek Fishera jeszcze stoi. Zobaczymy jak długo.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane