• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Nowego Portu obawiają się budowy ul. Nowej Wyzwolenia

Krzysztof Koprowski
13 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej. W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej.

Projekt planu zagospodarowania dla Nowego Portu wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców dzielnicy, którzy obawiają się przebiegu tzw. ul. Nowej Wyzwolenia. Postulują, by urzędnicy usunęli jej dotychczasową rezerwę i wykorzystali pod drogę nieeksploatowane tory kolejowe pociągów SKM. To jednak stoi w sprzeczności z polityką przestrzenną miasta i inwestycjami kolejarzy.



Czy należy zlikwidować tory SKM do Nowego Portu i zastąpić je drogą?

Podczas dyskusji publicznej zorganizowanej w Biurze Rozwoju Gdańska pojawiło się ok. 80 mieszkańców zainteresowanym projektem planu - przede wszystkim przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia.

To droga, która ma łączyć rejon ul. Oliwskiej i obecnej ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż dawnego Jeziora Zaspa (składowiska popiołów) zobacz na mapie Gdańska i przez teren blaszanych garaży zobacz na mapie Gdańska oraz ogrodów działkowych zobacz na mapie Gdańska.

Projekt planu zagospodarowania dotyczył jednak początkowego fragmentu ul. Nowej Wyzwolenia. Mieszkańcy sprzeciwiają się prowadzeniu jej w pobliżu czteropiętrowych bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz zobacz na mapie Gdańska.

Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa



Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu. Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu.

Ulica Nowa Wyzwolenia jako miejska ulica?



Biuro Rozwoju Gdańska, choć nie zajmuje się projektowaniem układów drogowych, a jedynie wskazuje dla nich rezerwy terenowe, na spotkaniu przedstawiło autorską koncepcję ul. Nowej Wyzwolenia jako drogi:
  • z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o szerokości 3 m (taką szerokość mają pasy ruchu np. na ul. Kołobrzeskiej),
  • z obustronnymi chodnikami i szpalerami drzew,
  • miejscami do parkowania w zatokach przy jezdni,
  • infrastrukturą rowerową w formie wydzielonej drogi rowerowej lub pasami w jezdni.


  • Rejon rezerwy ul. Nowej Wyzwolenia. Po prawej widoczny fragment bloku Wyzwolenia 5.

Mieszkańcy: Nowa Wyzwolenia powiela błędy istniejącej ulicy



Zdaniem mieszkańców taki projekt w żaden sposób nie rozwiązuje jednak ich problemów, czyli nadmiernego ruchu pojazdów ciężarowych w Nowym Porcie, ponieważ nowa droga:
  1. nadal będzie poprowadzona w bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, co powoduje nadmierny hałas, drgania budynków i ich osiadanie,
  2. nie będzie żadną alternatywą dla kierowców TIR-ów ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni,
  3. w przyszłości, gdy wokół powstaną nowe osiedla, będzie utrapieniem dla ich mieszkańców.

- Zaplanowany przekrój z 3-metrowymi pasami ruchu może być poszerzony do szerokości 3,5 m. Z naszych analiz wynika, że jedna jezdnia i dwa pasy ruchu są wystarczające dla ul. Nowej Wyzwolenia. W planie proponujemy dla niej klasę techniczną zbiorczą [identyczną ma np. ul. Nowa Wałowa - dop. red.], czyli wyższą niż ul. Wyzwolenia [ulica klasy lokalnej - dop. red.] - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej. Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej.

Droga dla ciężarówek zamiast torów kolejowych



Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi. Miałaby się ona łączyć z gotowym odcinkiem ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska w pobliżu tzw. Czerwonego Wiaduktu w Letnicy.

- To rozwiązanie jest proste jak drut. Do Czerwonego Wiaduktu "dociągnięto" już drogę, ale dalsza jej budowa jest solą w oku, bo wybudował się obok deweloper i jemu takie rozwiązanie drogowe jest nie na rękę - uważa Hamadyk.

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie


Zdaniem urzędników proponowane rozwiązanie jest jednak niemożliwe do ujęcia w dokumentach planistycznych i inwestycyjnych ze względu m.in. na:
  1. zabezpieczenie terenu pod ewentualną reaktywację w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (niedawno udało się uchronić większość przystanków przed rozbiórką),
  2. problem z poprowadzeniem drogi pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie PKP planuje korektę przebiegu torów,
  3. realizowany przez PKP projekt modernizacji torów do portu - wprowadzanie zmian na obecnym etapie, gdy przygotowano pełną dokumentację projektową, wybrano już wykonawcę robót budowlanych i zabezpieczono środki finansowe, nie ma szans na uzyskanie zgody kolejarzy,
  4. projektowanie drogi, która obsługuje tylko jednostronnie przyległe nieruchomości, co jest rozwiązaniem nieekonomicznym.


Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu. Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu.

Nowa Wyzwolenia od dawna w dokumentach planistycznych



Ponadto BRG zwraca uwagę, że obecny przebieg drogi został ustalony już w trzech edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym niedopuszczalne jest uchwalanie planów niezgodnych ze studium.
  1. W studium z 2001 r. ul. Nowa Wyzwolenia przechodziła bardzo szerokim łukiem z rejonu ul. Oliwskiej w stronę ul. Marynarki Polskiej,
  2. W studium z 2007 r. łuk został ograniczony niemal do minimum dla drogi do ruchu pojazdów ciężarowych,
  3. W studium z 2018 r. łuk został zastąpiony skrzyżowaniem z łącznikiem do ul. Letnickiej.

To oznacza, że na przestrzeni lat udało się nieco odsunąć drogę w południowej części od bloków SM Kolejarz, a przebieg z mniejszym łukiem i kolizyjność potoków ruchu powinny wpłynąć na niższą prędkość pojazdów.

[2018 r.] Radni uchwalili studium dla Gdańska


  • Rysunek kierunków w studium z 2001 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2007 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2018 r.

W którą stronę przesunąć Nową Wyzwolenia?



Podczas dyskusji mieszkańcy przekonywali jednak, że można ul. Nową Wyzwolenia "odgiąć" także w stronę torów kolejowych, a tym samym zwiększyć odległość od ich bloków mieszkalnych.

- Wówczas wkraczamy w teren prywatny zabudowany, a wykup takiego terenu jest znacznie droższy od terenu prywatnego bez zabudowy [znaczna część terenu pod nową drogę przebiega przez prywatną działkę - dop. red.]. Przesuwając drogę w stronę torów nie będziemy mogli stworzyć skrzyżowania z ul. Oliwską o parametrach, jakich wymaga droga zbiorcza dla ruchu ciężkiego. Zaproponowany korytarz jest naszym zdaniem optymalny - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.

Właściciel terenów inicjatorem zmiany planu zagospodarowania



Wspomniany właściciel gruntów (BRG nie ujawnia nazwiska ze względu na ochronę danych osobowych) jest wnioskodawcą zmiany obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Po raz pierwszy taką prośbę wystosował w 2007 r., a następnie ponawiał swoje wnioski co kilka lat.

Zależało mu przede wszystkim na przesunięciu łącznika z ul. Letnicką w stronę dawnego Jeziora Zaspa oraz zmianie przeznaczenia terenów z produkcyjno-usługowo-składowych i usługowych na mieszkaniowo-usługowe. Oba te postulaty zostały zaakceptowane.

Nowa zabudowa bez wieżowców i dominant przestrzennych



Nowa zabudowa mieszkaniowa będzie przewyższać istniejące czteropiętrowe bloki o kilka metrów. W projekcie planu nie przewidziano jednak dominant ani wieżowców.

Ponadto w planie zakazuje się tworzenia dróg serwisowych oraz parkingów naziemnych od strony głównych ulic, co ma nadać zabudowie bardziej miejski charakter (parkingi są dopuszczone w halach garażowych lub między budynkami).

  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
W planie chroniona jest natomiast kamienica przy ul. Letnickiej 35 zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której nie będzie się już odbywał ruch międzydzielnicowy, ponieważ ul. Letnicka zostanie na jej wysokości "zaślepiona" (ruch aut do Nowego Portu będzie przebiegał wspomnianym łącznikiem przy dawnym Jeziorze Zaspa).

Budowa ul. Nowej Wyzwolenia będzie natomiast wymagała wyburzenia kamienicy przy ul. Wyzwolenia 1 zobacz na mapie Gdańska oraz może przyczynić się do likwidacji lub zmniejszenia zieleńca przy ul. Wyzwolenia-Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska (budynek i skwer są jednak poza granicami projektu tego planu).

Zieleń pośród zabudowy. Czym są parki kieszonkowe



  • Letnicka 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie.
  • Nowy ogród kieszonkowy u zbiegu ul. Oliwskiej i Wyzwolenia.

Składanie uwag do projektu planu do 13 czerwca



Mieszkańcy mają czas do 13 czerwca na złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko. Z dokumentami zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Prezydent miasta będzie miała 21 dni na rozpatrzenie uwag i ustosunkowanie się do nich.

- Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione, projekt zostanie cofnięty do ponownych uzgodnień i zostanie jeszcze raz wyłożony do publicznego wglądu wraz z dyskusją publiczną. Nieuwzględnienie uwag oznacza natomiast, że projekt trafi do Rady Miasta Gdańska, gdzie będzie poddany głosowaniu - informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu z możliwości zgłaszania wniosków nie skorzystała lokalna rada dzielnicy (kadencji 2015-2019).

Jak planowane są polskie miasta?



Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali. Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali.

Jeżeli nie nowy plan, to co? Nowa Wyzwolenia nadal zostaje



Nieprzyjęcie przez radnych gotowego projektu planu oznacza, że w tej części Gdańska będą obowiązywały plany z 2002 i 2003 r., w których zawarta jest wizja ul. Nowej Wyzwolenia na bazie studium z 2001 r.

Dodajmy, że plany zagospodarowania nie narzucają w żaden sposób terminów budowy dróg czy budynków. Ulica Nowa Wyzwolenia nie jest ujęta w planach budżetowych miasta na najbliższe pięć lat, a status tej drogi jako rezerwy może utrzymywać się przez dekady.

Jej budowa może być jednak także finansowana przez prywatnego inwestora wraz z budową nowych osiedli w bezpośrednim sąsiedztwie.

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi 400 mln zł



Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • Zakopano Jezioro Zaspa. Trzeba odkopać. Istniało kilkaset lat.

    Nowa Wyzwolenia nikomu niepotrzebna.

    • 21 9

  • Paranoja

    Proszę mi nie gadac bzdur o komunikacji zbiorowej. Jezdze do pracy z brzezna na lostowice. Czas dyndania na przystanku jest tragiczny. Mam 2- 3 przesiadki i w kazdym przypadku 10 min sterczenia to norma. 30 minut jazdy, 25 samego sterczenia na przystankach- tak swietnie spasowane to wszystko. Jedziesz 3 na Gdańsk- stoisz i czekasz na tramwaj, jak na święta, jedziesz 5 na wrzeszcz- to samo. Chcesz pojechać na zaspe 148- tragedia. Przejechanie z brzezna na zaspe na hynka zajmuje więcej niż dojazd na lostowice. W Brzeźnie trzeba mieć samochod i tyle. Dlatego pro ekol8gow poduszek o zakonczenie gadania o tym, jaką to mamy swietnabkomunikacje zbiorową

    • 20 1

  • Panie radny, naprawdę chce się Pan pozbyć torów do NP? (6)

    Najwidoczniej jeździ Pan tylko autem, a transport publiczny ma Pan gdzieś. Gratuluję, tej "prostej jak drut" wizji. Mieszkańcom NP życzę zaś jak najszybszej reaktywacji SKM.

    • 45 22

    • (4)

      a po co ten personalny atak? problemem jest droga, której w tej propozycji nie chce kilka tysięcy mieszkańców Portu a banda urzędasów uparła się że tak będzie Wam drodzy mieszkańcy dobrze i co nam zrobicie... Na tym całym zamieszaniu najlepiej wyjdzie właściciel działki, który po przekształceniu terenu pod mieszkaniówkę sprzeda ten teren z dużym zyskiem i deweloper, któremu miasto (my wszyscy) zafunduje drogę dojazdową...

      • 13 5

      • Jaki personalny atak? Radny Hamadyk proponuje bezsensowną likwidację torów zamiast ... (2)

        oczekiwanej przez większość mieszkańców reaktywacji połączenia SKM. I to tylko zostało skomentowane.

        • 0 7

        • (1)

          A gdzie on mówi o likwidacji torów. Tam się wszystko zmieści równolegle obok siebie

          • 8 2

          • Cytuję: Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi.

            • 2 4

      • Na Osowej też nie chcieli A teraz błagają

        • 4 7

    • PISowski radny. Czego po nim oczekiwać? Inteligencją nie grzeszy. d**ilny pomysł.

      A jezioro damy tutaj.

      • 9 14

  • Teren jeziora to siedlisko różnych gatunków, także zagrożonych.

    Żyją tu pustułki, słowiki, skowronki, czajki, kukułki, odpoczywają podczas migracji żurawie. Czy naprawdę musimy wszystko zabetonować i wyasfaltować?

    • 25 8

  • A dlaczego nowa zabudowa bez wieżowców? (9)

    • 37 47

    • zbudowali hałaśliwy stadion, teraz budują obok osiedla mieszkaniowe - gratulacje za profesjonalizm

      • 6 3

    • (4)

      Spoko, jak deweloper zechce to mu zmienią plan i zezwolą

      • 22 1

      • (2)

        jeżeli droga w takim wariancie i zostanie przeforsowana przez BRG to faktycznie tracę wiarę,, że coś w tym Gdańsku mieszkańcy mają do powiedzenia. Monopol deweloperów, układy, układziki, znajomości. Zobaczymy co jeszcze zrobi nasza p.Prezydent jak wpłyną formalne odwołania. Czas pokaże po czyjej stoi stronie?

        • 15 3

        • (1)

          To jest bardzo dobry wariant. Trzeba się cieszyć, że robią infrastrukturę, a nie najpierw tysiące mieszkań, a później narzekanie że dróg za mało

          • 1 14

          • to jest plan!!!! oni nic na razie nie robią. Tej drogi nie ma w planach realizacji pewnie w najbliższych 5-10 latach. Z drugiej strony jak zmienią Plan miejscowy i przekształcą teren na mieszkaniówkę to deweloperzy będą mogli zacząć budować... bez drogi. Ułożą sobie płyty dojazdowe I wtedy dochodzi problem mieszkańców nowych budynków i ich dojazdów do nieruchomości.

            • 11 3

      • Nawet mu dadzą miliard trzysta milionów kredytu i sam prezes banku ofertę w zębach przyniesie

        • 16 5

    • agora z michnikiem mogliby wybidować tam nową siedzibę (1)

      • 9 9

      • My chcem gazety wolskiej

        • 1 7

    • Miejscowy ciemnogród boi się, że im od tej drogi ... to i kury przestaną się nosić i krowy mleko przestaną dawać

      automobiliści to dla nich czarci pomiot i apage satanas

      • 10 23

  • Jak można budować coś takiego tak blisko bloków?

    Można w innym miejscu! A artykuł nie podaje alternatywy w sposób jasny i przejrzysty, tylko mąci! Wcale nie trzeba likwidować torów!

    • 18 8

  • Czytajcie ze zrozumieniem.

    Tory będą jak i nowa wyzwolenia obok torów. A nie likwidacja torów kosztem drogi.

    • 26 3

  • A co z Nową Świętokrzyską? (2)

    A co z Nową Świętokrzyską, przecież idą wybory.....?

    • 7 7

    • (1)

      przybysze z warminsko-biedackiego nie potrzebuja nawet obietnic. oni so tak miastowe, ze stanie w korku to nowoczesnosc i element przechwalek w rodzinnym pgr.

      • 6 6

      • Wydaje mi się, że przybysze z Warmii raczej zamieszkują szuflandie Robyga w Brzeźnie i na Morenie :-)

        • 7 1

  • SKM do Nowego Portu (9)

    Należy odtworzyć SKM do Nowego Portu, w okolicy i w Letnicy przybędzie mieszkańców dlatego odtworzenie tej linii jest zasadne, Kiedyś dojeżdżałem z N. Portu do centrum kolejką - zajmowało mi to 10 min -tramwaj tego nie zapewni

    • 124 14

    • (1)

      Mieszkańców jest za mało i przez następne min 20 lat dalej będzie za mało. Tramwaj autobusy spokojnie sobie poradzą

      • 13 10

      • gdzie te tramwaje i autobusy

        w weekendy dojazd zwłaszcza w godzinach popołudniowych praktycznie tylko autem

        • 8 1

    • (4)

      To połączenie było od lat nierentowne, dlatego zostało zlikwidowane, teraz każdy woli jechać własnym autem niż zdezelowaną kolejką za wcale niemałe pieniądze. Jedynie dojazd i powrót z meczów ma sens.

      • 17 12

      • (2)

        A co ma od tego rentowność jak SKM i tak jedzie na dotacjach?

        • 7 10

        • Ale bez sensu jest wozić powietrze, bo to tylko właściwie woziła SKM na trasie do Nowego Portu. (1)

          • 10 6

          • ludzie skończcie z tym powietrzem

            wystarczy puścić krótkie szynobusy jak macie z tym problem; zainteresowanie i tak będzie dojazd do fun areny, mieszkań w Letnicy, plaża w Brzeźnie - wystarczy przesunąć przystanek z WOC bliżej wiaduktu Krasickiego

            • 14 4

      • nie tylko

        do Letnicy i Brzeźna na plażę jak najbardziej sensowe, na dojazd do NP nie ma szans; od dekady wiele się zmieniło w okolicach Letnicy

        • 8 2

    • (1)

      Tia, w 10 minut, pod warunkiem że chcesz dojechać na 7:15, 8:35, 9:50. Bo jak jedziesz na 8:00 to 10 minut jazdy i 30 minut czekania.

      • 11 0

      • Ja bym puścił tamtędy drezyny dla turystów...

        • 6 3

  • wciąż truje nas Port Service. (2)

    najwyższa zachorowalność na raka a port service wciąż pracuje na pełnych obrotach, kominy wciąż wypuszczają zagrożenie.

    • 93 7

    • (1)

      Z tą najwyższą zachorowalnoscią na raka to mit powtarzany przez trole

      • 10 28

      • zajrzyj do statystyk i przestan zaklinac rzeczywistosc...

        • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane