- 1 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (184 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (236 opinii)
- 3 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (203 opinie)
- 4 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (11 opinii)
- 5 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (246 opinii)
- 6 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (267 opinii)
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.
Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.
Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.
SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy
W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).
SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port
Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.
- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.
Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy
Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.
- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu
Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".
- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.
Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.
W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.
Miejsca
Opinie (504) ponad 20 zablokowanych
-
2019-07-07 20:03
Wigilie na peronie
Na tym peronie odbywały się najlepsze wigilie 4 LO :D:D
- 18 1
-
2019-07-07 20:03
Przyjdą lepsi i będą wiedzieli co zrobić
Może lepiej nie dotykajcie tego. Dajcie szansę przyszłości i lepszym planistom.
- 17 8
-
2019-07-07 19:47
Wiem co chcą "kolejarze". (1)
Działka kolejowa ma zostać wykorzystana na program "Mieszkanie +". Do tej pory nie mieli terenu w Gdańsku, gdzie mogliby to zrealizować. Oto cała tajemnica.
- 18 17
-
2019-07-07 20:02
Dlatego wnioskowali tylko o usługi? Lidl albp Biedronka jest zainteresowana i tyle.
- 10 2
-
2019-07-07 20:02
Nasi włodarze to zdrajcy
Pkp tez zdrajcy
Chcemy linii SKM do N.Portu!!!- 41 9
-
2019-07-07 19:57
Nie ma radnych lewicy ani ruchów miejskich, są tylko radni POPIS-u więc mamy co mamy
neoliberalny bandytyzm i półgłupie miny. SKM rozwinąć koniecznie! Przecież był sensowny pomysł - i to wiele lat temu, by kolejkę puścić przez Przymorze ew. do SKM i włączy w linie aż na Olszynkę.
Ale nie. Będzie Robyg- 29 11
-
2019-07-07 19:31
aby jakakolwiek linia kolejowa cieszyla sie popularnoscia w miescie to musi miec czestotliwosc (1)
pociagow co najmniej co 15 minut
- 50 3
-
2019-07-07 19:51
dlaczego PKP nie chce sie dogadac z Prezydentem Gdanska dla dobra mieszkancow Gdanska ?
- 8 9
-
2019-07-07 19:33
Testament Adomowicza jest realizowany. Deweloperzy się cieszą
- 65 13
-
2019-07-07 19:09
Bezczelność władzy i układy porażają (2)
Kur..... no jak można przepchnąć coś takiego. SKM jest ale lepiej zburzyć żeby znowu wybudować osiedle bez dojazdu.
W głowie się nie mieści. A później dziwne ze są korki i ludzie się wściekają.- 91 9
-
2019-07-07 19:18
(1)
SKM tam juz nie ma od lat
- 9 8
-
2019-07-07 19:24
PKM-ki też nie było z 60 lat. I co ? Jakim powodzeniem się cieszy?
- 10 5
-
2019-07-07 18:47
radni PiS też poparli ten projekt (4)
- 28 15
-
2019-07-07 18:48
Nie peprz głupot,a jak masz dowody to podaj źródlo! (3)
- 11 15
-
2019-07-07 19:23
W artykule masz wyraźnie. A radni dzielnicy mieli to w nosie. Olali temat.
- 14 0
-
2019-07-07 18:54
za projektem glosowalo 27 radnych, liczac ze PO i komitet p.Adamowicza glosowal w calosci za /nie wiadomo jak z obecnoscia/to daje 22 glosy do kogo naleza te pozostale 5 nietrudno zgadnac
- 14 1
-
2019-07-07 18:52
Cenkiewicz na jutubie gadal.
- 12 3
-
2019-07-07 18:52
Granda
W Gdańsku jak zwykle brak polityki patrzącej przyszłościowo. Południe odcięte od kolei, teraz czas na zawsze odebrać kolej na północy miasta. Zburzyć i spalić to jest myślenie.
- 74 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.