• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    Cóż jaka władza takie decyzje niedługo motlawe zasypia i postawią apartamenty

    • 317 40

    • Uwaga, najwyraźniej znowu mamy najazd trolli

      • 1 1

    • Niestety układy i napychanie prywatnej kieszeni najważniejsze są w tym mieście.

      • 9 2

    • Gdańska logika. Oczywiście, że nie ma potrzeby transportu kolejowego zbyt mało jest mieszkańców.

      Potrzeba pojawi się jak sprzedadzą teren i deweloperka pobuduje osiedla - wtedy nowi mieszkańcy zaludnią Nowy Port. Tyle tylko, że nie bedzie już możliwości przeprowadzenia transportu kolejowego :-)

      • 20 1

    • Nie zasypią

      Nie zasypią tylko zrobią tak jak w forum podwójny korytarz, jeden suchy a prawdziwy poglebią i postawią bloki. I będzie osiedle na motławie.

      • 19 3

  • To nie jest interes...

    SKM i transport publiczny to nie jest interes dla c****-na-kiju-Dulkiewicz. Co innego deweloperka. Już jej mentor, budyń-złodziej pokazał jak się na tym kręci lody. Najpierw przekształcamy tereny rekreacyjne lub leśne na grunty pod zabudowę a później od zaprzyjaźnionego dewelopera dostajemy upust 200-300tyś na 100 metrowe mieszkanie. I w ten sposób można mieć siedem mieszkań a nawet zapomnieć wpisać je do oświadczeń majątkowych.



    Ciekawe, czy w tej sprawie wesoła wdówka trafi przed oblicze prawa, czy wszystko zostanie załatwione tradycyjnie, po Gdańsku, przy wódeczce i smażonej fląderce za kulisami. Tak jak ukręcono łeb Amber Gold czy zamiatano pod dywan znane wszystkim fakty dotyczące pedofilii Jankowskiego.

    • 3 4

  • Gdańszczanie głosowali za realizacją Testamentu Pawła Adomowicza

    więc wszystko się zgadza, tak miało być.
    Dziękujemy - Gdańszczanie

    • 6 1

  • Przecież to jest chore! (1)

    Miasto się rozwija, przyjeżdżają nowi mieszkancy miasta a oni likwidują kolej!

    • 78 10

    • Przecież ta kolej jest już zlikwidowana od 2002r...

      • 1 1

  • Tak sobie myślę: po coś ta linia jednak powstała

    Kiedyś ktoś podjął decyzje o wybudowaniu linii do NP, bo widocznie taka była potrzeba. Czyli linia odpowiadała zapotrzebowaniu na potok pasażerów. Zgaduję, że w latach 90. ludzie zaczęli się "motoryzować", więc zapotrzebowania na kolej spadło, więc linię zamknięto. I spoko, tylko że nam, miastu, powinno zależeć, żeby tych ludzi, którzy korzystają teraz z samochodu z powrotem namówić do korzystania z transportu zbiorowego, więc nie mam przekonania, czy rezygnacja z trzymania tej linii w rezerwie to nie jest błąd - jakoś nie mam przekonania, że ludzi da się namówić do rezygnacji z samochodu na rzecz tramwaju - pociąg, to jest jednak pociąg.

    • 7 1

  • Ludzie kupujcie samochody! (2)

    Bo na komunikację zbiorową nie można liczyć! W Gdańsku mówi się jedno a robi drugie!!!

    • 35 11

    • i gdzie tym samochodem dojedziesz - stój kierowco w korkach

      w Gdańsku miejskie władze utrudniają życie kierowcom jak tylko mogą, przejścia naziemne, sygnalizacje, gdzie tylko się da, poziom bezpieczeństwa dla pieszych też niższy

      • 2 1

    • e tam samochody

      kupujcie rydwany - przedstawiciele miasta wiedza co robią i dlatego już kupili rydwan - rydwany to jest przyszłość

      • 14 5

  • Czy analfabeci popierający pis potrafią czytać... (3)

    ...plan został wprowadzony jednogłośnie. byli za tym też radni PiS.

    • 11 18

    • to tylko pokazuje, że od dawna rządzi koalicja popisu

      a cała ta heca to tylko konflikt personalny

      • 2 0

    • leming bezmózgowcu tutaj polityka niema znaczenia i gdybys nie był głupi to bys nie dzielił ludzi politycznie

      ,ale jestes dlatego ci sie wydaje ze wszyscy jak ty nie maja mózgu i robia tak jak im politycy partyjni zagrają.Wiec kolejny raz analfabeto POwski udowodniłeś ze wyborcy PO to bezmózgowce :)

      • 7 4

    • A co to ma do rzeczy czy pis czy nie pis?

      Tu chodzi o komunikację, nie o politykę.

      • 7 4

  • W latach 30 zbudowano dwupasmową Hallera a następnie linię kolejową do Nowego Portu (1)

    Na początku lat 30, kiedy Przymorze, Zaspa, Letnica, Żabianka to były pola - zbudowano dwujezdniową Hallera (d. K.Marksa, d. Hitlerstrasse) i myślano o komunikacji kolejowej. W latach 40 Niemcy (w dobie poprawności politycznej należałoby powiedzieć Naziści) dołożyli w Trójmieście SKM.

    Teraz gdy Brzeźno, okolice Hallera, Letnicy, starej Zaspy zapełniają się dziesiątkami wysokościowców Miasto jednogłośnie likwiduje linę kolejową, może nie tyle linię co tereny ją zabezpieczającą. Trudno to nazwać niczym innym jak jawną głupotą.

    Cały układ komunikacyjny ulic zbiega się pod starym wiaduktem na Hallera i Jana z Kolna. Już teraz są tam korki. Jak zostanie zabudowana do końca Letnica i Brzeźno - nikt się z tamtąd nie będzie w stanie wydostać samochodem.

    Jeżeli jeszcze obecnie linia kolejowa nie jest warta wznowienia, to już niebawem po gęstym zabudowaniu dzielnicy zabudową wysoką (o taką walczą z powodzeniem deweloperzy wbrew starym mieszkańcom) taka linia kolejowa mogłaby być zbawieniem. Zwłaszcza że tereny już są, a o Metrze w Gdańsku to nawet nikt się nie zastanawia w perspektywie nawet 100 lat. Generalnie nikt nie wybiega myślami dalej jak rok, może dwa.

    Proponuję pójść dalej. Jak głupieć to głupieć do końca - zwęzić Hallera do jednego pasa ruchu a drugi zabudować.

    Jaki układ ulic ma odebrać wzmożony ruch we właśnie zabudowywanej nowej dzielnicy (okolica Hallera, Brzeźna i Stadionu) - niewydolny Plac Kompowskiego, wiecznie zapchany Czarny Dwór, a może Tadeusza Kościuszki?

    Naprawdę jesteśmy skazani na Miasto Deweloperów?

    • 31 1

    • takie mamy biuro niedorozwoju

      perspektywa rok-dwa lata naprzód i potem niech się inni martwią, ale rozliczymy niebawem

      • 2 0

  • Pani Prezydent leje już beton... (1)

    ...przy ZOO w otulinie Trójmiejskiego PK, nowe betonowe osiedle wokół Parku w Oliwie a teraz... zablokuje możliwość reaktywacji SKM w Nowym Porcie. Wolne Miasto Deweloperów i Betonu. Pewnie i na Westerplatte dałoby radę zabudować betonowymi mieszkaniami... Żałosne.

    • 19 2

    • na Westerplatte się nie da

      już były wysiedlenia z Wisłoujścia w ubiegłym wieku

      • 2 0

  • Lidl (1)

    W tej robotniczej dzielnicy brakuje sklepu Lidl. Byłaby to konkurencja dla dwóch biedronek.

    • 7 5

    • powinien być Polo Market

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane