- 1 700 nowych mieszkań w centrum miasta (159 opinii)
- 2 Zmiany w fabryce przy Kamiennej Grobli (64 opinie)
- 3 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (154 opinie)
- 4 Wiosna w ogrodzie. Zleć wykonanie ciężkich prac (11 opinii)
- 5 Zmiany przy Obrońców Wybrzeża w Gdańsku (133 opinie)
- 6 Opacka Najciekawszą Inwestycją 2022 r. (136 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Światła wejściowe do portu w Gdyni
Światła wejściowe znajdują się na niedostępnym falochronie gdyńskiego portu.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o obiektach w przestrzeni miasta, które mogą zadziwiać swoim wyglądem i funkcją. Ostatnio zwiedzaliśmy teren sopockiego Hipodromu z największą w Polsce krytą ujeżdżalnią koni. Dzisiaj prezentujemy niedostępne suchą stopą światła wejściowe do gdyńskiego portu. W następnym odcinku opowiemy o konstrukcji żyrafiarni w gdańskim zoo
.
- na wejściu głównym
, gdzie jednostki pływające witają światła w kształcie latarni (one są głównym bohaterem naszego filmu);
- na wejściu północnym
, prowadzącym do Portu Wojennego;
- na wejściu południowym
, które składa się z powstałej w czasach powojennych latarni z zielonymi luksferami oraz czerwonego masztu umiejscowionego na szczycie skweru Kościuszki (latarnie widać ze skweru, mariny oraz plaży);
- na wejściu do mariny.
Czerwone po lewej, zielone po prawej
Zgodnie z obowiązującym w naszej części świata międzynarodowym morskim system oznakowania nawigacyjnego IALA A tor wejściowy do portu jest zawsze oznaczony w ten sam sposób:
- boczne oznakowanie toru to światło czerwone po lewej stronie toru i zielone po jego prawej stronie (widziane z jednostki kierującej się w stronę portu);
- wcześniej żeglarze napotykają wyznaczające szerokość toru podejściowego pławy (czyli boje unoszące się na wodzie) w kolorze czerwonym i zielonym; w przypadku wejścia głównego do gdyńskiego portu znajdują się w odległości 1,5 mili morskiej (niecałe 2,8 km) od świateł wejściowych;
- jeszcze dalej od główek falochronu znajduje się pława w biało-czerwone pasy wyznaczająca oś toru, w przypadku wejścia głównego w Gdyni znajduje się ona 3,5 mili od falochronu (niecałe 6,5 km).
Nietypowa budowla: wieża kapitanatu w Porcie Północnym
Warto przy tym przypomnieć, że na Zatoce Gdańskiej znajdują się trzy główne tory podejściowe: do Portu Północnego, do portu Gdańsk Nowy Port oraz do Portu Gdynia, przy czym podejście do Nowego Portu i Gdyni najpierw jest jednym torem, a potem się rozdziela.
Świadkowie historii portu
Nie dotarliśmy do dokumentów potwierdzających, że światła w kształcie latarni na głównym wejściu do portu w Gdyni powstały w czasie jego budowy (falochron miał wtedy zupełnie inny kształt, nie był jednym ciągiem, a basenów portowych było mniej). Są one jednak widoczne na zdjęciach z przełomu lat 20. i 30. Na przykład "widziały" wyjście "Daru Pomorza" w rejs dookoła świata w 1934 roku.
Port w Gdyni ma 100 lat. Historia budowy
Obecnie od światła czerwonego przy wejściu głównym do światła zielonego wejścia południowego można byłoby przejść pieszo, bo stoją one na tym samym falochronie, ale są od siebie oddalone o ponad 2 km (2018,8 m).
W 2009 roku zakończył się znaczący remont falochronu gdyńskiego portu.
- W czasie tego remontu wejściówka czerwona na wejściu głównym została rozebrana i odbudowana w oryginalnym kształcie. Jej stan techniczny nie pozwalał na jej dalsze użytkowanie - wspomina Robert Witkowski, naczelnik Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni.
Nawigacja pod stałym nadzorem
Ekipa Trojmiasto.pl na falochron i do świateł dopłynęła dzięki uprzejmości załogi stawiacza pław (typ jednostki) Tucana, który jest jednostką Urzędu Morskiego zajmującą się serwisem i wystawianiem oznakowania morskiego (do obsługi większych pław służy większa jednostka - Zodiak).
Podwoje jednej z latarni otworzyli nam z kolei technicy z gdyńskiej Grupy Oznakowania Morskiego, którzy elementy morskiej nawigacji serwisują pod kątem technicznym (m.in. żarówki, akumulatory, naprawy).
Obie jednostki podlegają pod Urząd Morski w Gdyni, którego jurysdykcja sięga do granicy województwa zachodnio-pomorskiego.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-21 17:23
Super artykuł - dziękuję! I proszę o więcej takich.
- 44 6
-
2022-05-21 22:52
Punkty obserwacyjne (1)
Kto pamięta kręcący się radar vis Akwarium Gdyni - z tego co pamiętam to był radar WOP, po drugiej stronie była też budowla ( przy wejsciu do Y-klubu ) .... Dobre imprezy no wschodzie słońca tam były z Dziewczynami, końcówka lat 90 do połowy 2003, wtedy to były czasy... teraz to by puścili drony oraz jednostki specjalne z plikami mandatów.
- 14 1
-
2022-05-21 23:28
Jakoś mi umknęła ta budowla z basenu jachtowego , nie kojarzę jej ani z lat 80 i 90 tym bardziej późniejszych, zburzyli ja potem?
- 2 0
-
2022-05-21 18:43
(5)
Za głębokiej komuny WOP-iści mieli tam punkt obserwacyjny obszaru tuż przy falochronie od zatoki.
- 15 5
-
2022-05-21 19:21
w 1997?
- 1 4
-
2022-05-21 19:39
(2)
A przypadkiem WOPiki nie siedziały na samym końcu Skweru po prawej stronie, w tym budynku z wieżyczką, gdzie teraz mieści się wiecznie zamknięty punkt informacyjny?
- 12 1
-
2022-05-21 23:24
Jasne że siedzieli , pamiętam dokładnie
- 5 0
-
2022-05-22 09:56
takie tam
kurza stopka
- 3 0
-
2022-05-21 23:22
Tak jak na skwerze ta wierzyczka
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.