• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowy chodnik dla aut w Gdańsku. Rura zdecydowała o zabudowie

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Wzdłuż nowego budynku przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska powstał chodnik, a właściwie nawierzchnia przypominająca chodnik, bo pełni jednocześnie funkcję dojazdu do miejsc parkingowych. Takie rozwiązanie to efekt projektu planu Biura Rozwoju Gdańska z 2011 r., które zdecydowało, by odsunąć historyczną linię zabudowy, dopuszczając parking i tym samym nie przekładać rury kanalizacyjnej przed nowym budynkiem.



Czy należało dopuścić do budowy miejsc parkingowych przed budynkiem?

Garden Gates - Długie Ogrody 18, bo taką nazwę nosi inwestycja firmy Budimex Nieruchomości, jest już niemal gotowa.

W najbliższych dniach będą przekazywane nabywcom wszystkie 252 mieszkania i 7 lokali handlowo-usługowych. Jak informuje deweloper, projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego od dawna nie ma już wolnych lokali na sprzedaż.

Chodnikiem na parking?



Zbliżający się odbiór oznacza także odsłanianie przestrzeni ogólnodostępnej wokół budynku. Zastosowane tu rozwiązania budzą jednak wiele kontrowersji wśród naszych czytelników.

- To jest chodnik czy parking? Przecież takie rozwiązanie będzie przyczyniać się do konfliktów i niebezpiecznych sytuacji na linii kierowca - pieszy. Kto komu powinien ustąpić pierwszeństwa na tym dziwnym tworze przestrzennym? - zastanawia się pan Andrzej.
- Ulica Długie Ogrody to najbrzydsza część Śródmieścia, która wygląda jak wielki komis samochodowy. Teraz przed nowym budynkiem przewidziano kolejną "wystawę" aut. Kawałek dalej ma powstać jeszcze parking wielopoziomowy. Czy urzędnicy odpowiedzialni za planowanie przestrzenne nie mają żadnego pomysłu na miasto i jedyne, co potrafią projektować, to parkingi? - pyta pan Stanisław.

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku przy Długich Ogrodach?


Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku


  • Chodnik wzdłuż ul. Długie Ogrody oraz miejsca parkingowe przed budynkiem.
  • Chodnik wzdłuż ul. Długie Ogrody oraz miejsca parkingowe przed budynkiem.
  • Wjazd na teren przed budynkiem oraz do hali garażowej.
  • Ciąg pieszo-jezdny przed budynkiem.
  • Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia Pawła Włada Kowalskiego.

Deweloper: to estetyczny ciąg pieszo-jezdny



Deweloper przekonuje, że zastosowane rozwiązanie jest zarówno bezpieczne, jak i estetyczne, choć bez oznakowania może wprowadzać w błąd.

- Dojazd do miejsc parkingowych prowadzi ciągiem pieszo-jezdnym. Jest to rozwiązanie popularne i często stosowane na osiedlach oraz terenach prywatnych. Ze względów estetycznych, został on wyłożony płytami deptakowymi i być może stąd właśnie mylne wrażenie niektórych osób - mówi Andrzej Miś z biura prasowego Budimex Nieruchomości. - O przeznaczeniu danego ciągu zawsze jednak decyduje oznakowanie poziome bądź pionowe, a nie materiał posadzki. Główny ruch pieszych na ul. Długie Ogrody odbywa się chodnikiem, który jest zlokalizowany na terenie miejskim, wzdłuż ulicy i ogólnodostępnych miejsc postojowych.
Wjazd na naziemne miejsca parkingowe zlokalizowano w połowie długości budynku od strony ul. Długie Ogrody. Jest on zabezpieczony szlabanem, ponieważ prawo do parkowania tutaj będą posiadali jedynie mieszkańcy. Dla mieszkańców przewidziano też miejsca w hali garażowej, zlokalizowanej w kubaturze budynku, przy czym ich "dopełnieniem" do przelicznika jedno miejsce parkingowe - jedno mieszkanie, są właśnie miejsca przed budynkiem.



Fragment planu zagospodarowania z 2011 r. Budynek Budimeksu powstał w terenie 001-M/U31. Od strony północnej widoczny jest przebieg kanału sanitarnego wzdłuż ul. Długie Ogrody. Fragment planu zagospodarowania z 2011 r. Budynek Budimeksu powstał w terenie 001-M/U31. Od strony północnej widoczny jest przebieg kanału sanitarnego wzdłuż ul. Długie Ogrody.

Urzędnicy: przełożenie rury kanalizacyjnej podrażało inwestycję



Dlaczego deweloper zrealizował budynek w takim kształcie? To w dużej mierze zasługa Biura Rozwoju Gdańska, które odpowiadało za przygotowanie w 2011 r. projektu planu zagospodarowania dla tej części Gdańska.

Z jego zapisami nie zgadzało się Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które postulowało zachowanie historycznej linii zabudowy, przybliżając tym samym budynek do istniejącego chodnika, bez możliwości tworzenia od strony głównej elewacji miejsc parkingowych. Te mogłyby powstać jedynie wewnątrz budynku lub na jego zapleczu.

Przeszkodą w spełnieniu postulatów stowarzyszenia okazała się rura kanalizacyjna wzdłuż ul. Długie Ogrody, która przebiega pod nowo powstałym ciągiem pieszo-jezdnym i miejscami parkingowymi.

- Przełożenie tej rury jest niesłychanie kosztowne i zniweczyłoby możliwość zainwestowania. Dlatego w projekcie planu dopuszcza się kształtowanie pierzei z uwzględnieniem tego kolektora [w istniejącej lokalizacji]. Ulica Długie Ogrody uległaby wówczas łagodnemu rozszerzeniu, co mogłoby być nową wartością w kształtowaniu tej pierzei - argumentował odrzucenie uwagi FRAG-u na sesji Rady Miasta Gdańska w 2011 r. ówczesny dyrektor BRG Marek Piskorski.

[2015 r.] Ważne zmiany w BRG. Edyta Damszel-Turek dyrektorem


Radni miasta jednogłośnie poparli projekt planu



Za przyjęciem uchwały zagłosowali jednogłośnie wszyscy 33 radni obecni na posiedzeniu. Nikt nie postanowił zabrać głosu w dyskusji czy zadać pytania o zapisy projektu planu.

Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej po ponad ośmiu latach od przyjęcia planu nie kryje gorzkich słów pod adresem Biura Rozwoju Gdańska.

- To kolejny przykład, kiedy zignorowano głos strony społecznej, w efekcie czego powstała nieciekawa przestrzeń miejska, z którą będziemy musieli zmagać się przez najbliższe dekady. Zamiast naprawiać błędy z przeszłości, BRG wciąż popełnia kolejne i to na własne życzenie - ocenia Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



Miejsca

Opinie (94) ponad 10 zablokowanych

  • Szanse na ładną ulicę zaprzepaszczone.

    • 6 3

  • To jak tam przejsc? Chodnik przy budynkach okazal sie ulica, a ten przy ulicy nie ma ciaglosci bo na koncu trafiamy na jakies instalacje i nie ma jak przejsc

    • 4 1

  • Niech im ta rura kanalizacyjna pęknie (1)

    Budują i podłączają się pod starą infrastrukturę, ścieki, wodociągi, etc. To wszystko będzie niedrożne. Życzę fetoru przed oknami.

    • 52 10

    • a do jakiej kanalizacji chcesz się podłączyć?

      Jest w pobliżu jakaś druga, "równorzedna" kanalizacja?

      • 6 1

  • Gdańsk to nie miasto. To stan umysłu.

    Gdańszczanie tego chcą. Pokazały to ostatnie wybory na prezydenta.

    • 9 4

  • deweloper przekonal urzednikow BRG

    - nikogo w Gdansku to nie dziwi, argumenty pewnie tez wymierne adekwatnie, smutne to, swoja droga była okazja wymienić, zmodernizować rure pod nowa inwestycja, a tak...jak peknie to nie nasz problem

    • 9 1

  • Co za bzdura!

    Takie rozwiązanie ma tylko jeden cel - daje kierowcom przyzwolenie na jazdę i parkowanie na chodnikach. Z czym na Długich Ogrodach od dawna jest problem, z którym miasto sobie nie radzi i czego dobitnym przykładem było umyślne przyzwolenie na dewastowanie istniejących tam (w teorii) pasów rowerowych, systematycznie zamienianych w miejsca postojowe. Aż w końcu z mapy rowerowej Gdańska musiano po cichu wymazać ten wstydliwy fragment trasy. Teraz samochody będą wypierać pieszych, bo nikt trzeźwo myślący nie zaprzeczy, że wkrótce wszędzie gdzie się da będą stały i jeździły samochody. "Ciąg pieszo-jezdno" to dobry sposób na zrzucenie z siebie odpowiedzialności za utrzymanie tam porządku i bardzo dobry pretekst, żeby w przyszłości nie reagować na skargi mieszkańców. Straż Miejska w końcu będzie miała wymówkę żeby tam nie zaglądać. I tak deweloper będzie zadowolony z ładnej działki, a urzędnicy z tego, że kolejny problem "rozwiązany". Ps "Garden Gates"? Serio? W tym kraju nadal decydujący głoś mają ignoranci, dla który nazwa musi być kolejną pretensjonalną wariacją obcobrzmiących tworów i żałosną kalką zachodu? To już od dawna nie brzmi jak dodawanie prestiżu, tylko jak bezguście i leczenie kompleksów.

    • 13 1

  • Nonsens powinny byc parkingi przy ulicy a chodnik dalej odsunięty czyli tam gdzie teraz są te miejsca parkingowe

    to jakiś niepełnosprawny umysłowo tak zaprojektował

    • 6 4

  • A co kogo to g*wn0 interesuje?

    Prywatny inwestor, ludzie sami sobie kupują :D Ale nie, wieśniaki w pleśniejących kamienicach będą dyskutować na forum że ojeja co to się staneło XD
    Dobrze, że wymieracie :)

    • 5 6

  • Przeciez nad tym miastem nikt nie panuje

    Deweloper buduje budynek, rozjeżdża drogę dojazdową, nie remontuje jej i zostaje taka dziurawa na następne lata. Prezydent robi sobie zdjęcie przy kranach z wodą a obok ulica z takimi dziurami że koło można urwać. Piękny prywatny budynek (bez miejsc parkingowych) obok fatalna ulica i samochody zaparkowane na gdzie się da.

    • 13 1

  • plan z 2011

    plan z 2011, więc jeżeli jest to błąd to z tamtego czasu. Więc komentarz Pana z FRAG zupełnie nietrafiony

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane