Nowe mieszkanie z wadą. Wykorzystać rękojmię czy gwarancję?

Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. fot. fotolia/snaptitude

Usterka w mieszkaniu kupionym od dewelopera? Niestety takie sytuacje się zdarzają. Na szczęście istnieją dwa instrumenty dzięki którym możemy dochodzić swoich praw. Mowa o rękojmi i gwarancji. Sprawdziliśmy czym się różnią.



Zasady działania rękojmi określają przepisy Kodeksu Cywilnego. Oznacza to, że w umowie deweloperskiej nie trzeba zawierać specjalnych zapisów, aby z niej skorzystać.

Co to jest rękojmia?

Czy zdarzyło ci się dochodzić praw z tytułu rękojmi lub gwarancji na nieruchomość?

tak, wady zostały usunięte 31%
tak, ale bez pozytywnych skutków 26%
nie, bo nie wiedziałam/nie wiedziałem o takim prawie 8%
nie, bo nie miałam/miałem takiej potrzeby 35%
zakończona Łącznie głosów: 84
- Rękojmia to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy, która powstaje z mocy samego prawa, w przypadku wydania kupującemu rzeczy dotkniętej wadą fizyczną lub prawną - mówi Ernest Makowski, starszy specjalista w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Sprzedawca odpowiada za wady, które istniały w chwili wydania rzeczy oraz za wady, które powstały po jej wydaniu, ale z przyczyn istniejących już w chwili wydania. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy konsumentowi domniemywa się, iż wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy i to sprzedawca musi udowodnić, że było inaczej. W przypadku umów z udziałem konsumentów odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi nie może zostać ograniczona, ani wyłączona.

W ramach rękojmi można zgłosić wady nieruchomości polegające na niezgodności z umową. Chodzi o sytuacje, gdy mieszkanie nie nadaje się do celu, dla którego zostało zakupione lub zostało wydane przez sprzedającego w stanie niezupełnym, np. bez komórki lokatorskiej. W przypadku wad prawnych mowa np. o sytuacji, w której deweloper sprzedał mieszkanie, które jest własnością osoby trzeciej.

- Od 25 grudnia 2014 roku uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nieruchomości wygasają po upływie pięciu lat, licząc od dnia wydania lokalu kupującemu - tłumaczy Agnieszka Iwanowicz, Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku.
Jeżeli sprzedający celowo zataił wady nieruchomości można dochodzić roszczeń nawet po upływie pięciu lat. Ale jeśli wady były znane kupującemu, to odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi jest wyłączona.

Znajdź rzecznika praw konsumenta w katalogu Trojmiasto.pl

- Wydłużony od 2014 roku okres rękojmi jest korzystną zmianą dla klientów - tłumaczy Piotr Haaza, pełnomocnik zarządu Ekolan SA. - W momencie odbioru kluczy do mieszkania, klienci otrzymują kontakt do osoby z działu rękojmi - opiekuna danej inwestycji. To do niej mogą zgłaszać się z pytaniami, bądź sugestiami dotyczącymi funkcjonowania nieruchomości. Do niej również zgłaszane są ewentualne usterki. Każde zgłoszenie z tytułu rękojmi od klientów jest rozpatrywane indywidualne.
W ramach rękojmi można domagać się m.in.: usunięcia wady przez sprzedającego, obniżenia ceny za mieszkanie posiadające wady, a w skrajnych przypadkach wymiany mieszkania na wolne od wad. Możliwe jest także odstąpienie od umowy z deweloperem, nie dotyczy to jednak sytuacji, w której wada jest nieistotna.

Jak działa gwarancja?

Gwarancję od rękojmi odróżnia to, że jest dobrowolna, a jej zasady w przypadku sprzedaży nieruchomości ustala deweloper. Ten dodatkowy instrument zabezpiecza interesy kupujących w razie wystąpienia w sprzedanej nieruchomości wad fizycznych.

- To dodatkowe uprawnienie dla kupującego, a jego zasady zawarte są w karcie gwarancyjnej, załączonej do umowy - dodaje Agnieszka Iwanowicz.
Gwarant udziela gwarancji poprzez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określa obowiązki gwaranta i prawa kupującego.

- Należy zaznaczyć, że to gwarant decyduje o treści swoich obowiązków (w tym terminie gwarancji) oraz o zakresie, rodzaju i sposobie realizacji uprawnień kupującego. Oznacza to, iż zakres uprawnień kupującego wynikających z gwarancji może być szerszy lub węższy w porównaniu z ustawowymi uprawnieniami z tytułu rękojmi - dodaje Ernest Makowski. - Gwarant ma obowiązek sformułować oświadczenie gwarancyjne w sposób jasny i zrozumiały. Może to nastąpić również w zrozumiałej formie graficznej, jeżeli rodzaj informacji na to pozwala.

Kupujący ma prawo żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancji w formie pisemnej (na papierze) lub innym trwałym nośniku (np. płyta CD). Sprzedawca ma obowiązek wydać wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancji.

Trójmiejscy deweloperzy udzielają gwarancji na swoje inwestycje. Zgodnie ze wspomnianymi zasadami ich warunki bywają różne.

- Oczywiście Euro Styl udziela gwarancji na wybudowane przez siebie inwestycje. Czas trwania gwarancji w zależności od poszczególnych elementów wynosi 36 (konstrukcja budynku) lub 12 miesięcy (stolarka, roboty instalacyjne z osprzętem, roboty budowlano-wykończeniowe). O warunkach gwarancji informujemy w formie pisemnej naszych klientów zarówno na etapie podpisywania umowy, jak i w trakcie odbioru mieszkania, wydając kartę gwarancyjną. Właśnie z uprawnień wynikających z gwarancji klienci najczęściej korzystają - informuje Bartosz Podgórczyk, Dyrektor Działu Marketingu. - Rękojmia dla klientów jest pojęciem mniej znanym, wydaje się, że różnica pomiędzy rękojmią, a gwarancją dla większości osób nie jest do końca jasna. Klienci pogłębiają swoją wiedzę na temat rękojmi dopiero w ślad za pojawieniem się potrzeby skorzystania z tego uprawnienia.
Jedno nie wyklucza drugiego

Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

- Wybór należy do kupującego. Nie może on jednak korzystać z obu instytucji jednocześnie w odniesieniu do tej samej wady (czyli nie można reklamować tej samej wady równocześnie z rękojmi i gwarancji, ale po zakończeniu jednej procedury można korzystać z drugiej) - tłumaczy Ernest Makowski. - Specyficzną sytuację stanowi natomiast wybór kupującego prawa do odstąpienia od umowy w ramach rękojmi. W takim przypadku gwarancja wygasa, a wraz z nią uprawnienia z niej wynikające. W przypadku wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie.

Kupujących chroni też ustawa
Co ważne kupujących chroni także ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (zwana ustawą deweloperską), a wszelkie informacje na temat tego jak poradzić sobie na rynku nieruchomości można znaleźć w poradniku przygotowanym przez UOKiK dostępny na stronie internetowej instytucji.

Opinie (45) 3 zablokowane

  • jakie wady

    Niemożliwe za tak wysoka cenę i u/tak uczciwych przedsiębiorców wady i usterki od nowego wierzyć się nie chce.

    • 21 12

  • Wszyscy macie te same gresy inwestycyjne na podłogach, te same zaprawy i kleje po najniższej cenie i tak samo spaprane wykonanie przez kaszubskich fachowców wysokiej klasy co to paprzą jako podwykonawcy podwykonawców.

    • 46 7

  • u nas na Szadolkach nie słyszałem o mieszkaniu z wadami

    • 28 10

  • Bardzo przydatny artykuł! Dziękuję! :)

    • 18 2

  • ..o wypraszam sobie..! U mnie pracowali ukraincy sprowadzeni tu by kaszubom obnizyc stawki placowe a deweloperowi zapewnic jeszcze wiekszy zysk..!

    • 22 4

  • jak zes kupil apartament

    To i na fachmanna cie stac ! Co będziesz gwaranta wolal jak jakiś bidak ze wschodu. Stac cie - kolejne 10lat kredytu i jazda ;)

    • 4 5

  • Bo władze wąchają i też nic nie czują.

    • 4 4

  • No i co z tego ?

    To, że coś jest najtańsze, nie oznacza, że jest złe. Nawet najtańsze materiały muszą spełniać swoją rolę. Mi jako klientowi dewelopera, jest np. wszystko jedno czy kładł on drogie kleje, czy tanie, byleby płytki nie odpadły. Nawiasem mówiąc, minęło już kilka lat i jakoś nic nie odpada. Co do okien i drzwi - też zastrzeżeń nie mam. Działają. A co do spapranego wykonania - jest coś takiego jak odbiór mieszkania. To dzień, w którym można zwrócić uwagę deweloperowi, na wszystkie zauważone niedociągnięcia.

    • 9 16

  • tak bo akurat zobaczysz wady pierwszego dnia

    • 14 1

  • Szkoda gadac jaki kraj tacy deweloperzy...

    Pierwsze mieszkanie kupilem od Semeko po stwierdzeniu drobnych usterek przed odbiorem uslyszalem ,ze mozemy odstapic od umowy ja rezygnuje z mieszkania deweloper oddaje co wplacilem plus 5% .Dla dewelopera bylo to na reke kupowalem przyslowiowa dziure w ziemi cena byla o wiele nizsza niz gdy oddawali budynek.
    Drugie kupilem od Ds Development i sytuacja podobna ,nie obylo sie bez powazniejszej rozmowy.Ogolnie deweloperzy usuneli usterki choc nie wszystkie,pozniej jeszcze mialem przeboje z jedna firma robiaca kuchnie Indeco sprawa ciagnie sie do dzis. Takze kupienie w Polsce mieszkania nie jest prosta sprawa oprocz duzych kosztow traci sie sporo nerwow
    Niestety prawo w Polsce robione jest pod deweloperow a nie odwrotnie.

    • 25 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Świat opowiadany
Świat opowiadany
warsztaty
g. 10:00 - 10:45
Gdańsk, Kącik Montessori
Open House Gdańsk 2020 - Nowy Port
Open House Gdańsk 2020 - Nowy Port
wykład , spotkanie
gru 5-6
sobota - niedziela, g. 9:00
Gdańsk
Olga Drenda wykład + Q&A
Olga Drenda wykład + Q&A
wykład , spotkanie
gru 7
poniedziałek, g. 18:00
Gdańsk, Plama

Ogłoszenia

Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
21400 zł/m2
Gdynia Orłowo
16650 zł/m2
Gdańsk Śródmieście
13800 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
13750 zł/m2
Sopot Świemirowo
13700 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
14000 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
12000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
10400 zł/m2
Sopot Górny Sopot
10350 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
10100 zł/m2
Gdynia Orłowo
9650 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane