• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • Deweloperzy masakrują przestrzeń

    dla nich liczy się tylko zysk, ilość m2 mieszkalnych do sprzedaży. Stosują cieńsze ściany, bez tynków, budynki bez komórek lokatorskich, albo z minimalnymi. Słabe układy mieszkań. Budynki są korytarzowe przez to mogą zrobić więcej m2.
    Niestety architekci na to idą.

    • 4 0

  • ...........popatrzmy w przyszłość i zastanówmy się trochę nad nią i nad naszym wspólnym miastem Gdańsk i zróbmy coś z tym a nie siedźmy z założonymi rękoma tylko,i nie krytykujmy ludzi którzy próbują coś z tym zrobić tylko pomóżmy im,do roboty rodacy ! tylko do 7 stycznia 2019 ( !!!) można podobno pisać odwołania/ sprzeciwy !

    • 3 0

  • vip

    czy tam można coś jeszcze wcisnąć? przecież to jedno wielkie blokowisko

    • 1 0

  • A gdzie zieleń ?!!! (1)

    Betonowa dżungla, auta, plany zabudowy przestrzennej, drogi, smród, smog, kasa, kasiora, deweloperzy mający posiadłości na Kaszubach, m3 30m2 za 250tys, sąsiedzi z 65 calami na ścianie i twarzą wciśniętą w ekran smartfona. a to przecież miasto- ziemia, przyroda, uśmiechy dzieci na podwórku - przy trzepaku- (co to trzepak ?) sąsiedzkie rozmowy spotkania, kiedyś na ławce w parku tuż obok osiedla- park co to jest? definicja parku. "Park – teren rekreacyjny, przeważnie z dużą ilością flory, w tym często zadrzewiony. W miastach ma charakter dużego, swobodnie ukształtowanego ogrodu z alejami spacerowymi "a podobno starzeje sie społeczeństwo, babcia sasiadka z sąsiadka szły na ławeczkę poodychać jeszcze świeżym powietrzem, zwyczajnie poplotkować, a wnuki biegały po trawce, stawiały babki z piasku. Gdzie pójdziemy za lat kilkanaście jak sie zestarzejemy?!
    Czy czeka nas krajobraz i życie jak z 'Piątego elementu' ?

    • 3 0

    • tereny przeznaczone na parki są, tylko niestety ich zagospodarowywanie nie idzie równolegle z budową nowych osiedli mieszkaniowych. Nie ulega wątpliwości, że miasto się rozwija - i to dorze, ale ... nie rozwija się równomiernie - i to źle

      • 4 0

  • Parking (1)

    Go każdego mieszkania jedno miejsce pod ziemią i jedno na zewnątrz

    • 0 1

    • na zewnątrz parkingów nie

      ... szkoda terenu, a poza tym trzeba ludzi zmusić do korzystania z komunikacji masowej.
      Inaczej korki i smog będą wzrastać

      • 3 1

  • Przepustowość

    Jaka przepustowość? Już w tej chwili korki masakrycznie. A parkować nie ma gdzie tym bardziej.. "Obcy" ładują się na osiedlowe parkingi i nic sobie nie robią z zakazów. Teraz jest masakra a jak się pobudują to trzeba będzie bramy pobudować chyba...

    • 2 1

  • zero nowych drog ani parkow (1)

    Cora gorzej. Miejsce na zielen tylko dla.mieszkancow zenada...
    korki witajcie na.przymorzu bravo

    • 3 1

    • Antyrobyg

      Odpowiedź urbanistów była. Wplyw nowych budów na przepustowość dróg niewielki. To wyjątkowa bezczelnośc z ich strony lub sa juz tak skorumpowani.

      • 1 0

  • O losie...

    To już lepiej niech te działki zabuduja, a OBI niech zostanie...

    • 0 0

  • Masakra, będą korki, korki, korki...

    Korki, korki, korki, przecież drogi nie udźwigną takiego ruchu...

    • 0 1

  • Masakra. Zabetonuja każdy kawałek ziemii.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane