• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • Jak zawsze deweloper zarabia a my budujemy lub obciążamy dodatkowo istniejącą infrastrukturę... (1)

    Żyć nie umierać / do Czasu Dnia Gniewu Boga / jak się ma władzę nad ludźmi en masse mało pojmującymi rzeczywistość,albo znajomych posiadających takową władzę.

    • 7 3

    • Kto to jest "my"?
      Deweloper jest od budowania budynków komercyjnych i mieszkań, a miasto jest od budowania i utrzymywania infrastruktury miejskiej. Podział obowiązków jest chyba klarowny i niekwestionowany, jak na razie ... mam nadzieję ;)

      • 2 4

  • Oj przeginacie kolesie, przeginacie (1)

    Kpina z starych mieszkańców przymorza oraz tych ostatnich którym wciskano, że ta okolica jest namiastką ciszy i spokoju. Czy któryś z urbanistów chciałby tam mieszkać ?
    Czy nie należy wpierw ukończyć planowanej kiedyś hucznie drogi wzdłuż pasa nadmorskiego ? Nawet ukończenie a właściwie rozpoczęcie remontu ul. Piastowskiej od 2 lat wydaje się dla miasta zadaniem ponad siły. No tak ale w pięknych betonowych gettach drogi są nie potrzebne - korki i tak będą coraz większe.

    • 8 3

    • Planowana hucznie drogą wzdłóż pasa nadmorskiego jest równie hucznie oprotestowana przez mieszkańców osiedli usytuowanych obok tego pasa.
      Nie trudno się domyśleć, że główny problem zarządzania miastem polega na tym, że każdy mieszkaniec widzi tylko czubek swojego nosa.

      • 2 3

  • problem korków i braku parkingów jest w naszych głowach

    Jak zmienimy mentalność i zrozumiemy, że auto jest do przemieszczania się na duże odległości, a nie do żabki, czy apteki, problem zakorkowamych ulic zniknie.
    Niedługo będą tylko miejsca parkingowe po jednym na lokal mieszkalny i koniec.Goście przyzwyczają się, że nie ma gdzie zaparkować i przyjadą w odwiedziny tramwajem, albo taksówką. Zaczniemy wkrótce jeździć na większą skalę komunikacją masową albo rowerami. Nie będzie innego wyjścia.

    • 5 1

  • Budowa obozu z betonu, Gdańsk trwa nadal

    Dewastacja miasta trwa w błyskawicznym tępie. Pazerność developerów i władz miasta przekracza pułap przyzwoitości. Nikt sie nie liczy z mszczieszkańcami , gdańszczaninami. Stop temu zaklejania miasta potworkami z betonu olkejonymi styropianem.

    • 4 3

  • Adamowicz książę deweloperów znowu coś przytuli (1)

    • 5 3

    • nuuuuda

      • 2 3

  • (2)

    Obok postawiono na starym boisku osiedle które zostało chamsko wciśnięte miedzy stare bloki z PRL-u. Wciskają wam kit że drożne beda jezdnie i odpowiednia ilość zieleni (tylko dla mieszkańców tego osiedla). Nic z tego już nie ma miejsca w tym miejscu Przymorza. Ogromne korki w godzinach szczytu, ogromne kolejki w sklepach, brak zieleni (najbliższy park to im. Jana Pawła), zamkniete osiedla przez ktore nie mozna nawet przejechać, chałas drogowy dla starych mieszkańców osiedla o ktorych nikt nie mysli. Te mieszkania i tak w duzej czesci kupują ludzie na wynajmem! I zawsze kupiec sie znajdzie wlasnie o to chodzi! Masowo budują, mydlą wam oczy a obudzicie sie mieszkańcy przymorza w architektonicznym koszmarze! Jak chcą budować to niech budują ale z glowa! Tak by budynki byly częścią architektoniczna miasta! Z przejezdna drogą, dostępne dla wszystkich chodniki, sklepy itp! Teraz cisna na ilość a wy kupujecie ten kit ze bedzie wszystko Ok. Mieszkam obok miejsca i ktorym mowa w domu cale zycie i to co sie wyprawia to jest dramat. Takiego rodzaju osiedla powinni budować na obrzeżach a nie w biznesowym centrum. Zobaczcie nawet wrzecz i stary browar ktory tak pieknie jest wkomponowany w dzielnice, tutaj nikt nas tym nie panuje.

    • 11 0

    • Zgadza się. To co się wyczynia na Małym Przymorzu to jest chore. Kiedyś dzieciaki szły do szkoły przez osiedle. Wszyscy z osiedla i nie tylko szli przez "Kolejarza". Teraz jest to nie możliwe, bo nowe osiedle skutecznie się odgrodziło. Może tak "Kolejarz" skutecznie się odgrodzi i wprowadzi identyfikatory, by Ci z nowych bloków nie wyprowadzali psów na nasz teren. Korki, brak miejsc parkingowych, zanieczyszczanie powietrza spalinami. Za chwilę Przymorze będzie najgorszym miejscem do mieszkania. Stawiać nowe osiedla tam, gdzie mieszkają Ci, którzy wciskają nowe bloki ludziom przed okna.

      • 1 0

    • cyt: "Takiego rodzaju osiedla powinni budować na obrzeżach a nie w biznesowym centrum"
      - tia ... i wtedy korki będą mniejsze

      • 2 0

  • Załamka

    Wstydu nie mają tak upychać ten beton wszędzie...

    • 8 2

  • Wzrost stóp procentowych z pewnością będzie skutkował korektą cen (2)

    Przymorze, śródmieście, pas nadmorski to rejony gdzie mieszkania w znacznej czèś i są kupowane przez inwestorów. Przy aktualnych cenach zakup inwestycyjny jest mało opłacalny, i liczba zainteresowanych takim zakupem spadnie. Ponadto groźby "zrobienia porządku" z najmem dobowym też może się skutecznie przyczynić do korektu cen.

    • 4 1

    • Inwestorze ! ... czyżby obawa przed nadchodzącą konkurencją ? (1)

      • 1 1

      • Dokładnie

        Dlatego wychodzę z Przymorza i wchodzę w coś bardziej niszowego w danej chwili

        • 1 0

  • Co z ulicami

    Poszerzyć i zmodernizować kolobrzeska!

    • 3 3

  • Szkoda tylko,że coraz większe korki się robią w 3-mieście również w sypialniach (np. Kowale/ Jasień/Ujeścisko/a dróg dojazdowych brak, to epicentrum Gdańska zabudowywać teraz będą bo taniej,bo o drogach ktoś wcześniej nie pomyślał) a zwłaszcza na Przymorzu,i że Przymorze stało się śródmieściem podobno hahaha a co za tym idzie brak miejsc parkingowych, z którymi jest i tak coraz gorzej a drapacze chmur powstają coraz większe i coraz więcej,no i jednak i Obi (dawniej Praktiker) też zniknie z powierzchni Ziemi i powstaną wieżowce bo na pewno nie zieleń,której i tak już jest jak na lekarstwo na Przymorzu. Gdzie parki i boiska w Gdańsku... ,jest ich już coraz mniej,pomyślmy o tym również,również dla naszych dzieci i wnuków, popatrzmy w przyszłość i zastanówmy się trochę nad nią i nad naszym wspólnym miastem Gdańsk i zróbmy coś z tym a nie siedźmy z założonymi rękoma tylko,i nie krytykujmy ludzi którzy próbują coś z tym zrobić tylko pomóżmy im,do roboty rodacy ! tylko do 7 stycznia 2019 ( !!!) można podobno pisać odwołania/ sprzeciwy !

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty deweloper Yareal

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane