• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zabudowę terenów wokół dworca PKS

Michał Brancewicz
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Przesuń aby
porównać

Miejski plac z zielenią w części środkowej, biurowiec i hotel po jego obu stronach, a dworzec i perony autobusowe pod ziemią na poziomie -1 - tak może wyglądać zagospodarowanie terenów PKS-u przy ul. 3 MajaMapka w Gdańsku.



Podoba ci się pomysł zabudowy terenów dworca PKS?

W marcu 2016 roku Rada Miasta Gdańska zdecydowała o sporządzeniu miejscowego planu dla Grodziska i Centrum Hewelianum, obejmującego również tereny dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka.

Ten plan ostatecznie nie powstał, a obszar nim objęty został podzielony na dwie części:
  • Góra Gradowa - Centrum Hewelianum
  • rejon dworca autobusowego w Gdańsku.

Nowy plan dla PKS-u



Prace nad planem dla Grodziska i Hewelianum trwają od września 2018 roku. Z kolei na czerwcowej sesji Rady Miasta zdecydowano o rozpoczęciu prac nad nowym planem dla terenów PKS-u.

Użytkownikiem wieczystym budynku dworca i placu dla autobusów jest od 2012 roku Przedsiębiorstwo Budowlane Górski. Inwestor od dawna zapowiadał chęć wybudowania w tym miejscu hotelu.

Przesuń aby
porównać
Na czerwcowej sesji zaprezentowana została nowa wizja zagospodarowania tego terenu, która uzyskała wstępną aprobatę pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Koncepcja zagospodarowania terenów PKS zakłada:

  • w centralnej części terenu, w miejsce dzisiejszego parkingu, powstanie miejskiego placu z elementami zieleni i miejscami rekreacji
  • budowę nowych budynków o funkcji usługowo-biurowo-hotelowych w północnej i południowej części terenu, czyli w sąsiedztwie budynku przy ul. 3 Maja 9 i w miejscu istniejącego budynku dworca PKS. Ich wysokość nie może przekroczyć budynku zajmowanego do niedawna przez Powiatowy Urząd Pracy
  • nowe budynki będą mogły powstać bliżej jezdni ul. 3 Maja. Wyższe kondygnacje mogą być nadwieszone, a ciągi piesze powstaną w podcieniach
  • stworzenie nowego budynku dworca oraz peronów autobusowych na poziomie -1
  • możliwe jest utworzenie naziemnego przejścia przez ul. 3 Maja


  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
Radni przyznali, że nowa wizja inwestora jest bardzo ambitna i zakrojona na szeroką skalę, więc jej realizacja z pewnością rozłoży się na lata.

Zapytaliśmy prezesa firmy PB Górski, kiedy przewiduje rozpoczęcie prac.

- Czekamy na uchwalenie nowego planu - ucina Bogdan Górski.
Standardowo prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego trwają od półtora roku do dwóch lat.

Urzędnicy miejscy opuszczają budynek Urzędu Pracy



Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać. Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać.
Co ciekawe, obszar nowego planu został poszerzony o budynek dawnej szkoły wojskowej przy ul. 3 Maja 9Mapka, który, jak już wspominaliśmy, był do niedawna zajmowany m.in. przez Gdański Urząd Pracy i urzędników kilku wydziałów magistratu. Większość z nich już przeniosła się do nowej siedziby w odrestaurowanych budynkach przy ul. LastadiaMapka.

Czytaj też: Atrakcyjne budynki stają się siedzibami urzędów

Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W budynku przy ul. 3 Maja 9 wciąż obecnie działa tam Gdańskie Centrum Świadczeń i referat mobilności aktywnej. Jednak również ci urzędnicy wyprowadzą się stamtąd jeszcze w tym roku.

Co miasto zrobi z opróżnionym budynkiem?

- Nie ma na razie sprecyzowanych planów. Na chwilę obecną nie zamierzamy go sprzedawać - informuje Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (225) 7 zablokowanych

  • Skandal.

    • 17 1

  • Pod ziemią dworzec będzie niewidoczny (3)

    Będzie tam mega syf, jak w tunelach dworca PKP.
    I będę unosić się niebezpieczne dla zdrowia pasażerów spaliny.

    • 36 6

    • (1)

      Taki podziemny dworzec autobusowy jest w Łodzi i we Wrocławiu. I jakoś "mega syfu" tam nie ma

      • 4 2

      • Łódzki dworzec jest wykorzystywany raptem w 15%,więc jakoś daje się go w porządku utrzymać,ale i tak ma ponury charakter schronu,albo piwnicy.Podobnie jest w Katowicach,gdzie tzw piwnicę wykorzystują autobusy miejskie i podmiejskie.Nie dość,że ponura piwnica,to jeszcze dużo spalin mimo wydajnej wentylacji mechanicznej.

        • 3 0

    • będzie strach tam chodzić

      • 4 2

  • Dworzec powinien zostać na otwartym placu, trzeba go tylko wyremontować

    • 49 3

  • I zaś przy poboczu jakiś geniusz chce zlikwidować miejsca postojowe (1)

    • 30 3

    • Ale na planie

      są miejsca postojowe, równolegle do jezdni, a nie pod skos, jak obecnie.

      • 1 0

  • Jakie władze taki projekt. Żenada.

    • 37 6

  • Opinia wyróżniona

    Będzie problem z autobusami (14)

    Obecny dworzec PKS ma po jednym szerokim wjeździe i wyjeździe. Na wizualizacji widać tylko jedną, wąską rampę pod ziemię - to zwiastuje problemy. Żeby każdy typ autobusu mógł przejechać przez taką rampę musi ona być dość łagodna (małe pochylenie). Do tego kąty natarcia i zejścia nie powinny być większe jak 6-8 stopni (to są miejsca gdzie zmienia się pochylenie). Autobus piętrowy ma aż 4 metry wysokości - dlatego trzeba zejść naprawdę nisko. Trzeba odliczyć miejsce na oświetlenie, wyciągi spalin, nawiew powietrza, odprowadzenie wody i samą grubość stropu. To oznacza że trzeba kopać w mocno w dół - nawet do 8 metrów. A im niżej, tym rampa będzie dłuższa i zajmie więcej miejsca. Mało tego - przy budynkach na wizualizacji nie widać parkingów naziemnych. To oznacza, że również dla samochodów osobowych trzeba będzie budować parkingi podziemne. Wszystko ma się zmieścić na tym samym terenie!

    To oznacza tylko jedno - nowy dworzec PKS będzie znacznie mniejszy od obecnego. Skoro już dziś jest tam bardzo ciasno, to po tym wszystkim część autobusów się tam po prostu nie zmieści. I pozostanie problem dla miasta, bo gdzieś indziej te autobusy "PKS" będą musiały wysadzać pasażerów, czekać na godzinę odjazdu, zabierać pasażerów. Wystarczy sobie przypomnieć, co było z autobusami miejskimi jak zlikwidowano wszystkie pętle (Jana z Kolna, Wałowa, Targ Rakowy). Tu będzie jeszcze gorzej.

    • 164 6

    • (6)

      Może nie zauważyłeś, ale na dworcu autobusowym wcale nie ma tak dużego ruchu - duży ruch to tam był choćby w latach 80-tych,
      Dworce podziemne funkcjonują w innych miastach w Polsce - więc problem nie jest w pomyśle, lecz w docelowym projekcie i wykonaniu.

      • 5 19

      • może nie zauważyłeś - ale ruch tam jest spory (4)

        czas pandemii zlikwidował komunikacje ale to nie powód żeby od razu likwidować dworzec . Jest tam całkiem sporo autobusów jeżdżących na a) Warmia Mazury b) Flixbus c) PKS linie 400 na Kaszuby oraz autobusy międzynarodowe . Tego jest dużo a mogłoby być jeszcze więcej bo dużo busów zatrzymuje się pod dworcem pkp - to o czyś świadczy (ceny ?)
        Po co miastu dworzec ?..

        • 22 0

        • dużo busów zatrzymuje się pod dworcem pkp (3)

          tak, upadające biedabusy do Pszczółek, zdychająca 50 Arrivy do Tczewa - i dla wygody ludzi wszystkie 800 z Dworca PKS. O niczym to więc nie świadczy.

          • 1 4

          • (2)

            Nie lubisz biedabusów i biedaków, prawda?

            • 6 0

            • rafałek nie lubi to i on też nie lubi

              • 3 0

            • Nie lubię g.nianego szrotu wjeżdżającego do miasta

              jak kogoś nie stać na świadczenie usług cywilizowanym taborem, do cywilizacji wjeżdżać nie będzie

              • 1 7

      • Zauważyłem

        Zauważyłem, że w latach 80-tych były Autosany H9 o długości 10 metrów, a w najlepszym przypadku Jelcze PR110 o długości 12 metrów. Takie autobusy, które dawały radę "zawrócić wokół stodoły". A teraz porównaj to z autobusami dalekobieżnymi Van Hool - Altano, czy Astromega TDX27. Zupełnie inne gabaryty, większe promienie zawracania, większe szerokości. Jak był wypadek na S7, to te autobusy miały gigantyczny problem z objazdem wiejskimi drogami. To tym bardziej będzie problem z manewrowaniem na ciasnym podziemnym parkingu.

        • 5 0

    • z przodu kilka miejsc do parkowania, zapewne na postój Taxi i jakieś dostawy

      a gdzie miejsce dla tych którzy chcą kogoś odebrać z dworca PKP lub PKS ?

      • 15 1

    • uuuu będą nowe autobusy z takim wykrzyżem że objadą to na luzaczku

      • 2 3

    • Bo to trochę jak z galerią FORUM - niby był pomysł na to, aby wybudować coś nad kanałem Radunii, tak, aby Konserwator Zabytków się na to zgodził, ale co bardziej przytomni od początku wiedzieli, ze ten plan nie wypali.
      Teraz kanał jest przykryty i a inwestor zrealizował to, co od początku miał w zamiarze.
      Tutaj podobnie - niby będzie dworzec PKS, lecz później się okaże, że jednak nie da się z niego korzystać, że ograniczona przepustowość, ograniczona wielkość pojazdów, a po jakimś czasie okaże się, że niestety trzeba wybudować dworzec w innym miejscu.

      • 13 1

    • Już dziś, sporo autokarów / budów nie ma miejsca (1)

      parkują na pałę, koło Cmentarza Żołnierzy Radzieckich... choćby PKS Brodnica

      • 4 0

      • i sikają po krzakach oraz wyrzucają śmieci pokątnie

        • 0 0

    • Niby masz rację, ale

      1. znaczna część placu wykorzystywana jest na parking PKSowskich MANów z komunikacji miejskiej. Od 2 tygodni są one bezrobotne i mogą stać gdziekolwiek.

      2. Znaczna część połączeń i tak zniknie: linia 846 do Straszyna prędzej czy później stanie się linią miejską, podobnie jak 843 na Rotmankę, 845 do Juszkowa czy 856 do Kolbud.

      3. Linia 801 wobec planowanego rozwoju PKM będzie się już tylko zwijała, a nikt nie powiedział, że musi ona koniecznie zaczynać w centrum, a nie na Siedlcach albo Ujeścisku.

      4. Linie 851, 859 i 861 powinny kończyć na dworcu w Pruszczu, skąd 3 razy szybciej dojedzie się pociągiem niż bezpośrednio Traktem.

      Zostaje nam kilka kursów do Krynicy, Elbląg, parę Flixbusów, może jakieś Starogardy i Kościerzyny. Powinno styknąć.

      • 3 3

    • A po co w tym miejscu parking dla samochodów?

      Obok Dworzec Główny PKP, budowany pks, skm, pkm, regio, tlk, eic, tramwaj.

      • 1 1

  • No tak (1)

    po co w Gdańsku dworzec autobusowy z prawdziwego zdarzenia. Jest w Berlinie.
    Biurowce i hotel. Puknijcie się w głowę wy gamonie z UM. Budujcie w tym miejscu dworzec na miarę XXI wieku i tylko to.

    • 51 9

    • nie mogą, bo Bogdan G. na wielkie pieniądze i długie łapska

      • 6 1

  • Teoretycznie (2)

    wygląda to ładnie. Ale obawiam się o losy dworca autobusowego. W obecnym układzie jest komunikacja pociąg - autobus - tramwaj i to jest dla ludzi. Zaraz okaże się, że koszta przekraczają, a dworzec zostanie "wyrzucony" gdzieś na peryferia........ Może lepiej dworzec PKS zrównać z ziemią i postawić od nowa, bo obecny straszy!

    • 27 2

    • (1)

      Narzekacie, ale dalej głosujecie na PO.

      • 3 3

      • Nikt na nich nie głosuje.
        W telewizji tak pokazują.
        W Polsce nie ma ludzi, większość wyjechała.
        Wsie stoją puste.
        W miastach stoją puste mieszkania.
        Moje też ;)

        • 0 1

  • Ciekawe jakim cudem i za ile Górski stał się właścicielem terenu?? (5)

    Mam nadzieję, że konserwator nie wyda zgody na zburzenie dworca. Czas na remont i rewitalizację terenu, a nie na betonozę.

    • 49 9

    • ten pan stał się właścicielem tegoż terenu po znajomości

      • 3 2

    • Kupił (2)

      wraz z właścicielem PA Gryf firmę PKS Gdańsk...

      • 3 0

      • Czy były jakieś uwarunkowania lub publiczne deklaracje?

        • 0 0

      • Źle to widzę,

        ponieważ firma Gryf jest niodpowiedzialna.Niedawno udałam się na przystanek autobusowy tej firmy,ponieważ chciałam dojechać do Jasienia.Okazało się ,że autobus przez Jasień nie jeździ chociaż przystanki sa wymienione na ich stronie internetowej i na przystankowym rozkładzie jazdy. Było to dwa dni po zmianie rozkładu na aktualnie obowiązujący.

        • 2 0

    • Dlaczego

      wy, zakochani w konserwatorze wojewódzkim tak kochacie te pozostałe jeszcze potworki z okresu PRL-u? Kwestia genów?

      • 1 0

  • Twz. Modernizm

    Już ten deweloper zrównał z ziemią stawiając budynek sądu część historii Gdańska. A były tam min. Dwa kluby sportowe.

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane