• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rękojmia i gwarancja na nowe mieszkanie. Co robić, gdy odkryjemy wady?

Joanna Puchala
18 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować. Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować.

Usterki zdarzają się nawet w nowych budynkach. Chociaż kupujący nie mogą się przed nimi ustrzec, to warto wiedzieć, że są instrumenty, które pomogą nam wyegzekwować od dewelopera naprawę lub nawet zwrot równowartości pieniężnej.



Najważniejszymi instrumentami, które pomogą nam domagać się usunięcia wad budynku, obniżenia ceny za mieszkanie, a w skrajnych przypadkach nawet wymiany mieszkania na takie, które tych wad nie posiada, są rękojmia i gwarancja.

Czym jest rękojmia?



- Rękojmia to odpowiedzialność za wady, której zasady regulują przepisy art. 556-576 Kodeksu cywilnego. W przypadku inwestycji deweloperskich, gdy kupujący ma status konsumenta, postanowienia umowy nie mogą niemal nic zmieniać w zakresie i zasadach ponoszenia tej odpowiedzialności. Okres rękojmi w przypadku wad nieruchomości wynosi pięć lat. Bieg okresu rozpoczyna się od wydania nieruchomości nabywcy, co zazwyczaj ma miejsce przy odbiorze - mówi Bartłomiej Gliniecki, adiunkt na Uniwersytecie Gdańskim, prowadzi serwis dla nabywców nieruchomości umowadeweloperska.pl.
Jeżeli w ciągu pięciu lat w mieszkaniu wystąpi usterka, która wynika z niewłaściwie przeprowadzonych prac budowlanych lub ze względu na materiały, które zostały do tego użyte, deweloper powinien naprawić szkodę.

- Jeśli nie będzie w stanie tego zrobić, nabywca może żądać zwrotu pieniędzy w wysokości odpowiadającej kosztowi usunięcia wady poprzez złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny. Odebranie mieszkania czy domu i niezgłoszenie wówczas zastrzeżeń co do jakości wykonania przedmiotu umowy nie pozbawia nabywcy możliwości zgłoszenia wady w ciągu dalszego okresu pięcioletniej odpowiedzialności z tytułu rękojmi - dodaje dr Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj więcej: deweloper odpowiada za wady nieruchomości przez pięć lat

Kupujący musi zgłosić wady deweloperowi w taki sposób, jak przewiduje to zawarta umowa, czyli w praktyce natychmiast po jej zauważeniu.

Wyjątkiem od odpowiedzialności dewelopera są sytuacje, kiedy nabywca przez niewłaściwą eksploatację nieruchomości spowoduje takie wady.

Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku. Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku.


Gwarancja nie jest obowiązkowa



Gwarancja z kolei nie jest obowiązkowa przy sprzedaży. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku towarów konsumpcyjnych, jak i mieszkań i domów.

- Z moich obserwacji wynika, że jedynie część deweloperów jej udziela. W przeciwieństwie do rękojmi, w przypadku gwarancji zasady jej udzielenia i odpowiedzialności za wady są w znacznej mierze kształtowane przez samego dewelopera. Tak jest między innymi z okresem gwarancji. Najczęściej wynosi on dwa lata. Moim zdaniem to mało i w takim wypadku użyteczność gwarancji jest niewielka - pamiętajmy, że przez pięć lat obowiązuje rękojmia, której zakres w zasadzie jest taki sam, jak gwarancji. Zatem w takim wypadku przez pierwsze dwa lata nabywca może skorzystać z uprawnień z rękojmi oraz uprawnień z gwarancji. Jedne i drugie dają nabywcy te same możliwości, a ich powielenie w zasadzie nie niesie ze sobą żadnych korzyści - tłumaczy Bartłomiej Gliniecki.
Jeżeli zarówno w przypadku rękojmi, jak i gwarancji, odpowiedzialny jest ten sam podmiot, czyli deweloper, to nasza sytuacja może się skomplikować.

- Na przykład w przypadku bankructwa nabywca traci realną możliwość wyegzekwowania naprawy czy zwrotu pieniędzy. Gwarancja byłaby dla nabywcy bardziej wartościowa, gdyby jej okres był dłuższy niż rękojmi, co spowodowałoby wydłużenie objęcia nabywcy ochroną w razie wystąpienia wad - podkreśla Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj także: co robić, gdy deweloper nie wywiąże się z umowy?

Osobna gwarancja na poszczególne elementy budynku



Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy deweloper przenosi na kupujących mieszkania gwarancje udzielone przez producentów: drzwi, okien, pieca czy windy. W razie wystąpienia wady kupujący mogą zwrócić się do producenta lub jego przedstawiciela handlowego.

- Wszystkie mieszkania sprzedawane w firmie Robyg objęte są pięcioletnią rękojmią zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Poszczególne elementy budynku objęte są dodatkowo gwarancjami producentów. Długość okresów gwarancji jest różna w zależności od danego producenta. Staramy się każdorazowo wynegocjować dla swoich klientów jak najlepsze warunki gwarancyjne. Informacje dotyczące gwarancji oraz rękojmi przekazywane są klientom w trakcie podpisywania umów rezerwacyjnych. W trakcie odbioru mieszkania klienci otrzymują także instrukcje użytkowania wraz z gwarancjami udzielonymi przez firmy zewnętrzne - mówi Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu w gdańskim oddziale Robyg.
Każdy z poszczególnych elementów budynku może mieć inny czas gwarancji.

- Inpro udziela gwarancji na okres trzech lat w zakresie konstrukcji budynku oraz jednego roku w stolarce okiennej, w robotach instalacyjnych z osprzętem i w robotach budowlano-wykończeniowych - informuje Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu w Inpro.
Deweloperzy niezbyt chętnie wypowiadają się na temat udzielanej gwarancji czy rękojmi. W czasie przygotowywania artykułu zapytaliśmy o te standardy kilkanaście firm deweloperskich z Trójmiasta, tylko dwie odpowiedziały. Dlatego w czasie zakupu lokalu, jako klienci, nie bójmy się pytać o przyjęte przez dewelopera standardy w tym zakresie i jego znajomość prawa.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Temat odbioru to też trochę loteria. Faktycznie nam pomógł doświadczony budowlaniec, bo kilka usterek znalazł, m.in. dwie porysowane szyby. Trzecią porysowaną szybę zauważyłem po kilku miesiącach jak słońce w okno zaświeciło (wcześniej nie było widać, mimo że odbiór był w ciągu dnia). Najważniejsze tematy to przede wszystkim poziom podłogi, kąty w narożnikach pomieszczeń (np. tam, gdzie planujemy zabudowy). Reszta i tak wyjdzie po jakimś czasie.

    Tematy usterek trzeba zgłaszać z tytułu rękojmi i nie odpuszczać. Wszystko najlepiej mieć na mailach i pamiętać o tym, żeby robić to w okresie trwania gwarancji / rękojmi. Robyg usuwa usterki i to nawet poważniejsze. Fakt, że trzeba czasami napisać kilka maili w tej sprawie, ale póki co naprawili 90% rzeczy, które zgłosiłem ja lub inni mieszkańcy (w tym malowanie elewacji balkonów na wysokich piętrach, co tanie na pewno nie było). Problemem jest też termin ich usuwania, bo czasami trwa to nawet kilka miesięcy, ale w efekcie wszystko jest zrobione jak trzeba.

    • 12 1

    • (2)

      tai ... i kilka miesięcy opóźnić musiałbym ekipę wykończeniową, bo ściany w narożnikach nie mają kątów prostych?.
      U mnie Allcon wszystkie usterki usunął w 2 tygodnie. Tylko naprawa drzwi balkonowych trwała miesiąc, bo wymagała zamówienia i dostawy nowych drzwi.
      Fachowiec, który dokonywał mi odbioru stwierdził, że jakość mieszkania jest bardzo dobra, ... a był to szef firmy, której zleciłem roboty wykończeniowe w mieszkaniu.

      • 1 4

      • (1)

        Nie mówię o kilku miesiącach opóźnień naprawy usterek w mieszkaniu. To trwało max 2-3 dni. Części wspólne to już trochę inny temat

        • 1 0

        • słyszałem, słyszałem o "jakości" robygowych robót :)

          • 0 1

  • Immomax Cztery Oceany (3)

    Muszę pochwalić. Na kilka małych usterek szybkie poprawki

    • 4 5

    • Ale, problemy z wentylacja mechaniczną (2)

      "Wciąga" zapachy z cudzych kuchni (przez twój wyciąg) i potem cebulą jedzie w mieszkaniu...

      • 2 0

      • A założyłeś klapkę zwrotną?

        • 1 0

      • tak jest chyba wszedzie gdzie jest wspolny komin

        u mnie jedyne rozwiazanie to dodatkowa "klapka" na okapie inaczej moge dokladnie powiedziec co robia sasiedzi ;]

        • 3 0

  • Do wszystkich (3)

    Sprawdzać zanim.podpiszecie odbiór!!!!

    • 32 1

    • Z mezulkiem z gimnazjum

      nie udalo sie odebrac? Moze zbyt dziwczecy wygladzik? A gdzie usmieszki?
      Czy tatus zasponsorowal?

      • 0 1

    • (1)

      Problem polega na tym, że wielu poważnych usterek nie da się stwierdzić podczas odbioru.

      • 12 0

      • a nawet jesli sie da

        to dostaniecie odpowiedz ze usterki nie mozna usunac i mozecie tak sobie pisac i pisac

        • 6 0

  • Prawa dla naiwniaków (1)

    Wystarczy że deweloper kilka razy glupio odpowie na pisma klientów. Później klienci idą do jeszcze glupszych od siebie prawników. Pierwsze 2 pisma to bełkot i naciągnie za minimum 600 zł. Trzecie pismo to "sławne" wezwanie dewelopera do polubownej negocjacji i to pismo to kolejne 300 zł. Później deweloper znów leci w kulki i olewa to wezwanie bo nie niesie za sobą żadnych sankcji. Po 10 pismach deweloper naprawi drzwi, okno, sciane za 100 zl a klient chodzi dumny z siebie jak paw mimo ze przegral. Dziecinada i zarobek dla pseudo prawników.

    • 32 2

    • Jak ktos nie umie pisac pism

      to tak. A jak ktos sprawdzi w necie i wysle konkret to od razu jest reakcja. A prawnicy - coz, kolejna kasta dorobkiewiczow zerujacych na innych. Jak lekarze i cala reszta sitwy w tym kraju.

      • 2 0

  • EuroStyl Impuls bubel budowlany (3)

    ES zbudowal osiedle z pomieszczeniami na odpady w hali garazowej. SUEZ odmawia zjazdu samochodem bo musialby stanac na podjezdzie. Nie ma miejsca na zjazd. Pracownicy SUEZu odmawiaja pchania koszy ze smieciami podjazdem do gory. Zbyt duzy spadek. Obecnie kosze na smieci stoja na parkingu naziemnym. EuroStyl chce wymigac sie od problemu kupujac platforme dla inwalidow aby ta wozila kosze na smieci na gore z garazu podziemnego. Koszt utrzymania mialby byc przeniesiony na mieszkancow. Mieszkancy mowia NIE !

    Mieszkancy chca wiaty na odpady aby odbior byl zgodny z przepisami i aby mieszkancy nie musieli placic za bledy EuroStylu.

    • 13 0

    • Obecnie czekamy na Zarzad Wspolnoty w Impulsie aby ruszyc z kopyta z ES i smieciami

      Intradom tez leci sobi w kulki nic nie robiac i udajac greka

      • 0 0

    • to samo na Idea

      porypalo euro styl totalnie, podobno degutis projektowal te wjazdy, później ucza takiego traktowania na stuiach podyplomowych na UG mgry z eurostylu. czy mają miaszkancow za idiotow, niezgodne z aktami notarialnymi. z chęcią wywizobym na takiej platformie tych kierowników i dyrektorów z leszczynowej.

      • 9 0

    • Niezłe jaja :-D

      • 6 0

  • Przede wszystkim (7)

    podpisujcie umowy z deweloperami, którzy występują na umowach jako główna spółka. Jak deweloper tworzy jakieś dziwne twory w stylu sp z o.o. sp. k. z kapitałem zakładowym 5000 zł i je zamyka po zakończeniu sprzedaży to taką gwarancję można sobie do.. szuflady wsadzić.

    Pytajcie o kapitał zakładowy spółki z którą podpisujecie, bo to jest ich próg odpowiedzialności.

    • 19 3

    • Duzi deweloperzy (spółki akcyjne) zawsze tworzą spółki celowe. (5)

      Nie koniecznie chodzi tu o oszukanie klienta, zwłaszcza na rękojmi/gwarancji, tą zwykle przejmuje spółka matka. W umowach kredytowych Bank też żąda zabezpieczenia w spółce matce.
      Najczęściej chodzi o kwestie finansowe – dużych pieniędzy. Jeśli przy budowie powinie się noga, budynek się przewróci lub w wyniku zawartej umowy, ktoś będzie dochodził dużych roszczeń to upaść może duży właściciel. Zaburzona zostanie jego wiarygodność kredytowa itd.
      A duży deweloper ma wile budów i nie może pozwolić na niestabilność, zajęcie konta itp. bo umoczy na wszystkich frontach i upadnie.
      Lepiej niech upadnie spółka celowa, wtedy w odpowiednim momencie zaspokoi się uzasadnionych wierzycieli z masy upadłościowej i wkładu własnego np. zysku z innych budów.

      • 3 3

      • Którzy duzi? (4)

        To, że Robyg się ta bawi to nie znaczy że wszyscy. Ani Budimex, ani Archicom ani Euro Styl ani Inpro ani Atal.. poszukaj w sieci. Gwarantuję, że "ci duzi co tworzą" są w mniejszości.

        • 0 1

        • (1)

          Każdy duży deweloper budujący w kilku miastach tworzy spółki córki - Dom Development, Robyg, Marvipol i długo długo wymieniać. Normalna praktyka, która nie ma nic wspólnego z miganiem się od gwarancji, czy rekojmi. Chodzi o odgarnianie mniejszej kuwety. Łatwiej działać w imieniu spółki budujacej 100 mieszkań niż 10 x 100, a tym bardziej lokalizując rynki sprzedaży.

          • 2 3

          • Dom Development nie.

            • 0 0

        • Eurostyl też tworzy spółki córki (1)

          do każdej inwestycji. i kupujący albo bierze, albo wynocha

          • 2 1

          • Akurat bzdura.

            Euro Styl podpisuje wszystko na główną spółkę. Spalili wszystko już jakiś czas temu.

            • 0 2

    • 100% prawdy

      Spolka corka sie zamyka i koniec gwarancji.

      • 9 1

  • eurostyl (7)

    ma sprawę sądową z Idea, bo nie naprawia min wjazdu do hali śmietnikowej, 20% zamiast 8%.

    • 20 3

    • (1)

      Tak z ciekawości, jaki przepis o tym mówi ?

      • 1 0

      • warunki techniczne

        dotyczące budynków i ich usytuowania

        • 2 0

    • moze trojmiasto.pl mogloby opisac ten spór? (1)

      ah nie, przeciez odea wygrala plebiscyt wiec nie podcina sie reki ktora cie karmi...

      • 12 0

      • dokładnie

        projektantowi zabrac uprawnienia

        • 5 0

    • szkoda gadac (1)

      od pona 0.5 roku mają mnie w d... bezczelni

      • 12 0

      • do nadzoru budowlanego zgłosić

        • 5 0

    • To samo w Impulsie.

      • 10 0

  • Semeko a naprawy (1)

    Po kilku miesiącach od odbioru mieszkania zaczął nam dach przeciekać.. Semeko będzie go łatał po raz 6.. A łata za każdym razem tubką silikonu.. Czeka nas demontaż płyt karton-gips (mieszkanie 2 piętrowe).

    • 5 0

    • tylko sikaflex

      • 0 0

  • Haha haha uhahaha buahahahhaaha hahahaha

    Pamiętacie Jasia Fasolę w pociągu i faceta czytającego książkę zaraźliwie zanoszącego się śmiechem?
    No to mniej więcej tak właśnie.
    Developer drobne klamki i pierdoły Wam naprawi ale w razie grubszej sprawy np wadliwego dachu okaże się że np Polnord to nie Polnord SA a mała spółka celowa typu Polnord Apartamenty sp. z o.o z zerowym majątkiem. Oczywiście możecie iść do sądu, możecie.
    ps. Aha, zawsze możecie odstąpić od umowy - zwłaszcza jak kupujecie dziurę w ziemi na kredyt. Wtedy nie macie tego wadliwego mieszkania ale macie roszczenie (o zwrot kasy za mieszkanie) i kredyt konsumpcyjny na 20% (no chyba że dacie inną nieruchomość na zabezpieczenie). Tak że tego tamtego, możecie se...

    • 6 1

  • Deweloperzy trójmiejscy (1)

    Deweloperzy trojmiejscy poza dwoma wskazanymi w artykule nie chcieli sie wypowiadac na temat rękojmi i gwarancji, bo są powiazani z budyniem a jak powszechnie wiadomo on nic nie gwarantuje i nie ponosi za nic odpowiedzialności.

    • 6 5

    • ... bo za krzywo postawiona ściankę w kiblu odpowiada przecież premier, a nie prezydent miasta :)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane