• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Długiego Targu: nawierzchnia z szarego granitu

Michał Stąporek
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Sporych rozmiarów szara kostka z granitu strzegomskiego ma stanowić nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu - taką propozycję przedstawili konserwatorowi zabytków gdańscy urzędnicy.



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być wykonana z:

Solidny bochen foremkowego chleba - takie skojarzenie wywołuje pierwszy rzut oka na kostkę, z której wykonana może zostać nawierzchnia Długiego Targu. Jest szara, ma łupane boki i szorstką, tzw. płomieniowaną nawierzchnię. Długa na 18 i szeroka na 12 centymetrów, pochodzi ze Strzegomia na Dolnym Śląsku. Miejscu pochodzenia zawdzięcza swoją nazwę materiał, z którego ją wykonano - to granit strzegomski.

Konserwator zabytków ma wątpliwości



Kostka została wykonana na podstawie wytycznych wojewódzkiego konserwatora zabytków. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać. Jednak, jak się okazuje, kostka może nie zostać zaakceptowana.

- Zaprezentowane kostki są łupane, tymczasem powinny one mieć bardziej gładką nawierzchnię, tzw. groszkową. Podobne rozwiązanie zastosowano na rynku w Krakowie, gdzie się dobrze sprawdza. Kolor kostek powinien być też nieco ciemniejszy, bardziej podobny do obecnej nawierzchni Długiego Targu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
Jeśli po zmianie parametrów kostki konserwator zaakceptuje przedstawioną mu w czwartek, 23 stycznia, koncepcję, długo oczekiwany remont popękanej nawierzchni Długiego Targu będzie mógł się rozpocząć.

- Jeśli tak się stanie, to od razu bierzemy się do pracy - deklaruje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej ilości kostki i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.

Duża kostka pośrodku Długiego Targu, mała wzdłuż kamienic



Szara kostka wypełniłaby nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu, mieszczącą się między liniami stojących tam ulicznych latarni. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego. Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu sezonu letniego w tym roku i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Na razie remont, a nie gruntowna modernizacja



Trzeba jednak pamiętać, że te prace nie odbędą się w ramach zapowiedzianej kilka lat temu gruntownej modernizacji Drogi Królewskiej, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Dla niej zaplanowano bowiem znacznie więcej zmian niż tylko remont nawierzchni. Przebudowane miały zostać podziemne instalacje, oświetlenie, zieleń i mała architektura.

Projekt okazał się jednak zbyt drogi - jego koszt szacowano kilka lat temu na co najmniej 50 mln zł.

Zaplanowane na najbliższe miesiące prace będą znacznie tańsze. Ich wartość wstępnie szacuje się na kilka milionów - może 4, może 5.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk nie ma dobrych pomysłodawców i projektantów oraz architektów - wszystko takie brzydkie to co zrobią (1)

    • 12 3

    • Projektanci i architekci to powinni w toku studiów obowiązkowo spędzić tydzień w ortezach albo na wózku inwalidzkim i kolejny z wózkiem dzecięcym albo ciężką walizką. Odechciałoby im się pomysłów, które nie mają nic wspólnego z ergonomią

      • 3 0

  • wyniki ankiety (1)

    mówią same za siebie, większość chce gładkie płyty a nie chropowaty bruk

    • 13 3

    • Przynajmniej można by maszynowo sprzątać i myć duże płyty.

      • 4 0

  • Gęsto układać a nie z wielkimi szparami !!

    Kiedy osoby decydujące o sprawach nawierzchni w Gdańsku zrozumieją, że robiono są za duże przerwy miedzy kostkami, płytami ? Spójrzcie jak gęsto zostały one ułożone w Krakowie. Niestety nawet w Bazylice Mariackiej w Gdańsku płyty są kładzione z bardzo szerokimi odstępami.

    • 5 0

  • powinny być duże granictowe piękne płyty, a nie mała kostka gdzie będzie się ślizgać i gdzie nie da się chodzić w szpilkach (1)

    to ukłon dla Pań :) zdecydowanie większa płyta

    • 9 1

    • Szpilki są niezdrowe

      Panie powinny zacząć nosić patynki ;)

      • 2 1

  • jeśli ta mała kostka przejdzie do będzie koszmar dla wózków z dziećmi, niepełnosprawnych, pań w szpilkach

    z oficjalnych delegacji wizytujących Gdańsk - raczej takiej reklamy i wstydu mieć nie chcemy

    • 9 1

  • znowu szlifowanie bruku

    I znów chcą "zbrukać"; ale żeby z tym czymś na salon Gdańska ? porażka;
    nie spodziewam się , że zrobią dobry szlif na tym bruku i że takie kawałki będą ułożone prawidłowo; mało mamy na Głównym Mieście przykładów ? pewnie znów będzie po kosztach; a w obiecanki już nie wierzę; wystarczy , że widzę jak to jest robione dotychczas;

    • 3 1

  • Po co (1)

    Po co wymieniać prowizorycznie nawierzchnię Dlugiego Targu i to na drogi granit strzegomski, skoro ma być potem komplesowy remont wg projektu????
    Mam wrażenie, że nieudolność leśnych dziadków z ZDiZ sięgnęla dna.
    Pieniądze stracone jak na rydwan i pisuary dla psów

    • 8 2

    • Trzeba wydać pieniądze. Się wydaje, jest bakszysz.

      • 3 0

  • 15 lat te latane popekane i rozwalajace nabrzeza.

    tu trzeba gospodarza a nie bajkopisarzy z mchu i paproci z UM

    • 6 0

  • Ktoś

    ma za dużo pieniędzy do wydania? Przecież wystarczy usunąć istniejącą nawierzchnie aby odsłonił się chodnik z betonowych płyt położony w miejscu torowiska tramwajowego przed wizytą De'Gaulle'a w 1967r Gdańsku i po krzyku. Był nawet w Dzienniku Bałtyckim rysunek Jujki przedstawiający statuę Neptuna stojącą na poziomie ulicy z podpisem iż jest to widok Długiego Targu po kolejnym remoncie. Poziom ulicy podniesiono wtedy w 1975r o całe 20cm po wykonaniu nowej nawierzchni ulicy.

    • 5 1

  • Powinny być położone płyty Jumbo

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Forum Rynku Nieruchomości - Korekta Kursu

3590 zł
forum

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane