- 1 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (130 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (297 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (882 opinie)
- 4 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 5 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (461 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (158 opinii)
Taki NIE będzie nowy LOT. Projekt pracowni WZAP - Wojciech Zaborniak Architekci
Przedstawiamy szczegóły prac, które wzięły udział w konkursie na następcę budynku LOT-u przy Wałach Jagiellońskich 2/4 w Gdańsku . Dzisiaj publikujemy propozycję, która powstała w pracowni WZAP - Wojciech Zaborniak Architekci. Ta praca nie zdobyła żadnej nagrody, ale jury zakwalifikowało ją do zwrotu kosztów wykonania.
Czytaj także: Poznaliśmy wyniki konkursu na następcę budynku LOT-u
Projekt oraz jego opis opracował zespół projektowy w składzie: Wojciech Zaborniak, Bogue Trondowski (BTARCH), Paweł Abramowicz, Dorota Cichoń, Krzysztof Ignaciuk, Hubert Gajda, Robert Gajda.
Założenia urbanistyczno-architektoniczne
Projektowany budynek zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie ważnych obiektów historycznych (zespół Bramy Wyżynnej, Złota Brama, Dwór Bractwa św. Jerzego), które stanowią lokalne dominanty w tkance urbanistycznej. Dlatego też na samym początku procesu projektowego, jednym z założeń było stworzenie obiektu, który nie konkuruje z otoczeniem, który uzupełnia tkankę urbanistyczną, podkreślając układ zespołu Bramy Wyżynnej i domyka plac Targu Węglowego. Budynek zaprojektowano zgodnie z zapisami MPZP [miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego-red.] maksymalnie wykorzystując warunki w nim zawarte, zarówno co do powierzchni jaki i wysokości.
Projektowany budynek kubaturą nawiązuje do budynku Narodowego Banku Polskiego - czytany jako jednobryłowy, z dodatkową kubaturą w formie unoszącego się prostopadłościanu od ul. Wały Jagiellońskie (w sąsiedztwie kamienicy nr 8), który podkreśla naziemny pasaż między tą ulicą a Targiem Węglowym. Kubik ten swoją przeszkloną elewacją otwiera się na przejście podziemne zlokalizowane wzdłuż ulicy Wały Jagiellońskie oraz "łapie" wzrok podróżujących samochodem.
Kolejnym akcentem w bryle budynku jest podcięcie w elewacji południowej (od strony Bramy Wyżynnej). Podcięcie to w jasny sposób definiuje granicę placu na poziomie -1 oraz poprzez swój dynamiczny charakter zachęca do zejścia w dół z Targu Węglowego do usług pod poziomem parteru i odwrotnie - podkreśla moment wyjścia z tunelu podziemnego (prowadzącego z Forum Gdańsk) na Targ Węglowy.
Elewację budynku od strony zachodniej (ul. Wały Jagiellońskie) skomponowano tak, by korespondowała z sąsiednią zabudową historyczną. Narożnik południowo-zachodni nawiązuje do gabarytów Bramy Wyżynnej, kompozycja tej elewacji nawiązuje do układu uwidocznionego na elewacji budynku Banku Polskiego, okna na unoszącym się kubiku nawiązują do gabarytu kamienicy nr 8. Elewacja południowa z pionową artykulacją czytana jest jako jeden element, odchylony wzdłuż linii zabudowy określonej w MPZP, z opisanym powyżej podcięciem. Od strony wschodniej (Targ Węglowy) artykulacja elewacji jest jednolita, z lokalnymi wycofaniami, nawiązującymi do historycznych podziałów kamieniczek. Podziały te akcentują dodatkowo wysunięte ramy stolarki okiennej.
Powiązania formalne budynku z otoczeniem ilustruje poniższy schemat.
Założenia funkcjonalne
Budynek podzielony jest na dwie podstawowe funkcje zamknięte w jednej bryle - biurową w części zachodniej i hotelową w części wschodniej. Posiada dwie kondygnacje podziemne oraz sześć kondygnacji nadziemnych. Ostatnia z nich - w ramach poddasza - mieści odpowiednio biura i pokoje z antresolami.
Z obu stron budynek otwiera się parterami (usługami i wejściami do obu funkcji budynku) na ulicę i plac. Wyjątkiem jest część południowa, w której usługi poziomu -1 sąsiadują z dolnym placem, będącym przedłużeniem przejścia podziemnego z Forum Gdańsk.
Dach budynku od stron wschodniej i zachodniej podąża za linią elewacji. W części hotelowej, od strony Targu Węglowego, artykułowany jest otwarciami związanymi z tarasami dwukondygnacyjnych apartamentów zlokalizowanych na poddaszu. Część hotelowa mieści odpowiednio: 135 pokoi, 8 apartamentów i 6 apartamentów dwupoziomowych w pierwszym etapie inwestycji oraz dodatkowe 117 pokoi i 3 apartamenty dwupoziomowe, które mogłyby powstać w II etapie inwestycji.
Opis rozwiązań technicznych i wybranych materiałów budowlanych
Charakter elewacji nadają szlachetne, a jednocześnie tradycyjne materiały, nawiązujące do okolicznej zabudowy:
- cegła elewacyjna jako materiał dominujący;
- blacha tytanowo-cynkowa w systemie horyzontalnych paneli wykorzystana jako pokrycie połaci dachowych;
- ta sama blacha tytanowo-cynkowa wykorzystana jako elementy artykulacji elewacji;
- żaluzje aluminiowe w kolorze zbliżonym do blachy, pokrywające eksponowane powierzchnie przeszkleń w ramach połaci dachowych oraz na częściach przeszklonych elewacji;
- ślusarka aluminiowa wraz z charakterystycznymi fartuchami ram okiennych - w części hotelowej - w kolorze zbliżonym do blachy;
- przeszklenia części biurowej oraz całego przyziemia w systemie słupowo-ryglowym, beznakładkowym, z widocznym łączeniem szklenia.
Zwarta bryła budynku w połączeniu z podwyższonymi parametrami izolacyjnymi przegród zewnętrznych pozwoli na zminimalizowanie strat energetycznych i osiągnięcie wysokiej sprawności energetycznej.
Rozwiązania techniczne i materiały przyjęte w opracowaniu konkursowym powinny umożliwić uzyskanie przez budynek certyfikatu LEED na poziomie platynowym. Należy w takim przypadku przyjąć rozwiązania pozwalające minimalizować zapotrzebowanie na media w budynku (m.in. sensoryczne krany, bezwodne pisuary, systemy monitorowania zużycia energii). Przewidziano dodatkowe rozwiązania funkcjonalne, jak parking dla rowerzystów wraz zapleczem sanitarnym, które zapewniają podwyższoną ocenę w systemie certyfikacji LEED, jednocześnie zwiększając komfort użytkowników budynku.
Praca nie spełnia wymagań regulaminowych co do zakresu rzeczowego jej wykonania poprzez brak planu zagospodarowania obrazującego etap I, załączono jeden przekrój (powinno być kilka), brak pierzei do Targu Węglowego i Wałów Jagiellońskich, brak czterech wizualizacji wymaganych w II etapie konkursu.
Rozwiązania przestrzenne, powiązanie z otoczeniem, komunikacja wewnętrzna zostały rozwiązane poprawnie, zachowując ekonomikę rozwiązań technicznych, materiałowych, realizacji i eksploatacji. Natomiast negatywnie ocenia się usytuowanie wjazdu do garażu poza działką, na terenie Targu Węglowego, co narusza warunki konkursu przez brak zapewniania wjazdu z działki inwestora w I etapie. Przewiduje się połączenie z parkingiem podziemnym pod Targiem Węglowym wtedy, kiedy będzie on realizowany. Na czas budowy parkingu pod Targiem Węglowym należało przewidzieć alternatywny wjazd do hali garażowej od strony Wałów Jagiellońskich.
Praca nie prezentuje oryginalności i idei rozwiązania architektonicznego adekwatnej do uwarunkowań lokalizacji oraz w relacji do otoczenia. Za interesujące można uznać rozwiązanie narożnika i zagłębienie posadzki od zewnątrz budynku od strony obiektu Katowni, jednak wątpliwości wzbudzają zastosowane tu rozwiązania elewacyjne, które w tym miejscu i od strony Targu Węglowego nie przekonują co do trafności tej propozycji.
Praca została zakwalifikowana do zwrotu kosztów jej wykonania.
Miejsca
Opinie (58) 2 zablokowane
-
2017-10-24 11:14
(1)
tylko odbudowa Hotelu przedwojennego bo te wspolczesne buble tylko szpeca jak nie ma kasy to lepiej poczekac a nie budowac kaszmaru
- 13 2
-
2017-10-24 11:43
spadaj do skansenu dziwaku.
- 0 5
-
2017-10-24 11:43
OO. a ten akurat mi się podoba.
Szkoda że ten nie powstanie.
- 3 10
-
2017-10-24 11:18
Rozmieszczenie i proporcje do bud z prawej strony prawidłowe
Ale bryła nie zachwyca, ktos znacznie bardziej kreatywny potrzebny!
- 6 0
-
2017-10-24 11:13
nie wiem do kogo te artykuły z tytułem w serii, ale chyba wszyscy już czytali te same książki..
- 5 1
-
2017-10-24 09:27
Ludzie, dlaczego? (2)
No dlaczego ta współczesna architektura musi przypominać warszawskie realizacje na MDM-ie z lat 50-tych? Wszystkie te pomysły na "nowy LOT" już straszą, a za 50 lat będą burzone, jako przejaw ubożyzny koncepcyjnej naszych czasów. W centrum miasta naprawdę można sobie pozwolić na pewną rozrzutność w kwestii technologii, kosztów materiałowych, finezji, odejścia od sztampy. Chyba najważniejsze jest to, że powinno się podjąć próbę dojścia do jakiegoś własnego języka w architekturze, bez koniunkturalizmu, kunktatorstwa. Chcecie powierzchni użytkowej - ryjcie sobie w gruncie na 30 metrów, a na powierzchni stwórzcie PEREŁKĘ!
- 28 6
-
2017-10-24 09:38
Przecież nie musi (1)
Masz przykład nawet w tym konkursie - projekt hiszpański.
Tylko komisja pod przewodnictwem pana Włada Kowalskiego uznaje w takim przypadku, że pracy nie nagrodzi, bo trzeba ją dostosować do MPZP. Odrzuca więc ciekawą wizję architektoniczną z powodów biurokratycznych.
Komisja nagradza możliwością realizacji projekt pracowni Kozikowski, od razu wskazując, żeby "uprościć" w nim wszystkie rozwiązania, które noszą znamiona polotu i oryginalności.
Jednocześnie komisja narzeka na brak polotu. Czy to nie paranoja?- 11 0
-
2017-10-24 10:53
A skoro ta miernota Wład ocenia, to wszystko jasne!
Pracowałem w WM procad jakieś 18 lat temu- już wtedy zapowiadał się na wyjątkową miernotę architektoniczną, a przy okazji ludzką kreaturę.
- 5 0
-
2017-10-24 10:20
okropne bloczysko w stylu post-faszystowskim
- 18 3
-
2017-10-24 08:58
Od Targu węglowego wygląda bardzo dobrze. Zestarzeje się na pewno lepiej niż te wszystkie przekombinowane wymysły Kozikowskiego. Od Wałów jest gorzej, chyba faktycznie zabrakło pomysłu na detal, ale wg mnie projekt powinien znaleźć się na podium.
- 10 12
-
2017-10-24 08:22
Racja !
Tylko Danzingerhof
- 57 21
-
2017-10-24 08:19
Popieram tylko Danzingerhof
A środek niech inwestor zrobi jak mu się podoba!!!
- 72 23
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.