• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.

Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.



Czy należy dopuścić do zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej na terenie Parku Nadmorskiego im. Reagana?

Piotr Żelaznowski przedstawił swoją pracę dyplomową podczas nowego cyklu spotkań poświęconych zagadnieniom planowania przestrzennego "Miasto mówi".

- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
  1. Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska. Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
  2. Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
  3. Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.


  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.

- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".

Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.

- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?

- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u. Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (269) 9 zablokowanych

  • Nowa Kielnienska pilnie potrzebna (11)

    Mala obwodnica Osowej usprawni ruch, odkorkuje Spacerowa.

    Pytanie
    Bedzie zjazd bezkolizyjny do CH Osowa?
    Swiatla powoduja dodatkowy korek
    Czy beda przejscia dla pieszych pod ulica w Osowej do lasu?

    • 55 27

    • mialo byc przejscie dla pieszych and obwodnica i do dzisiaj nie ma wiec nie bedzie.
      swiatla sa dla pieszych nie samochodow

      • 2 0

    • Tramwaj (3)

      Tramwaj na Osową, a nie drogi bo to nam tylko korki zwiekszy

      • 2 5

      • jest PKM, wystarczy puscic czesciej (2)

        Tramwaj dla 20 tysiecy mieszkancow to glupota.

        • 3 2

        • nie wystarczy puścić częściej (1)

          trzeba też zbudować dodatkowy przystanek, np. przy Kieleńskiej pod wiaduktem. Lokalizacja obecnej stacji / przystanku powoduje, że ok. 80% mieszkańców Osowy ma PKM w głębokim poważaniu.

          • 3 0

          • co nie zmienia faktu, ze tramwaj jest zbedny

            • 2 1

    • Będzie zjazd bezkolizyjny do CH Osowa (4)

      Ma być przebudowany cały węzeł Wysoka (m.in. dobudowana 4 "koniczyna" koło Castoramy - rozbudowa do pełnego węzła autostradowego) - od tego i od budowy nowej Kielnieńskiej ma się rozpocząć cała inwestycja budowy Drogi Zielonej.

      Najpierw będzie przebudowa węzła Wysoka i budowa nowej Kielnieńskiej do Chwaszczyna, potem poszerzenie Spacerowej i budowa tunelu i dopiero na końcu budowa Drogi Zielonej w tzw. pasie nadmorskim. W innej kolejności inwestycja nie miała by sensu.

      Nie będzie żadnego przejścia pod ulicą z Osowej do lasu bo musiało by być ono wydrążone pod obwodnicą. Będzie za to nowa kładka pieszo - rowerowa nad obwodnicą (zupełnie niezależna od obecnego wiaduktu) od strony gdańska wobec obecnego węzła Wysoka.

      Wszystkie plany jak i wiele innych rzeczy dostępne w internecie - polecam.

      • 4 1

      • Super, ale las w Osowej jest też równoległy do Kielnieńskiej (2)

        I dziś jest tam kilka wejść do lasu.
        Jak będzie to wyglądało to po puszczeniu Nowej Kielnieńskiej przez Osowę?

        Ja nie pytałem o obwodnicę...

        Skoro takie rzeczy dostępne w internecie to podrzuć link do tego jak będzie to wyglądało z Nową Kielnieńską

        • 2 0

        • Co do nowej Kielnieńskiej, (1)

          to (niestety) nie ma być to droga szybkiego ruchu, tylko "zwykła" miejska ulica z częstymi przejściami dla pieszych i ograniczeniem do 50 - także przejścia pod ulicą nie wydają się konieczne.
          Pierwotny plan drogi szybkiego ruchu od ronda koło Castoramy do Chwaszczyna został skutecznie oprotestowany przez mieszkańców sąsiednich do planowanej drogi domów, którzy budując swoje klocki w latach 70 i 80 z roztargnienia nie spojrzeli na plany zagospodarowania i nie zorientowali się, że za ich płotami była już wcześniej planowana droga klasy S (a przynajmniej tzw droga "średnicowa" - czyli taka do 70-80 km/h). Jak się obudzili z ręką w nocniku, że miasto planuje jednak coś z dawnymi planami zrobić, to zaczęli krzyczeć i niestety ich wysłuchano.

          • 2 0

          • Plany z lat 60 czy 70 dotyczace budowy drog w miescie powinno sie spalic

            i stworzyc nowe, dostosowane do nowoczesnego miasta.

            • 1 1

      • a kiedy takie cuda zbudują panie Ignacy?

        • 3 1

    • hahahaha

      odkorkuje Spacerową, śmiechłem
      to jak leczenie przeziębienia ebolą

      • 1 3

  • Droga tak. Budynki nie!

    • 3 0

  • wariant nr3 (2)

    przepraszam bardzo. Proszę kogoś o wyjaśnienie mi, jak ma niby działać wariant nr 3?? Spójrzcie proszę na proponowaną zabudowę obok Ergo Areny. Czy oni chcą postawić budynki w miejscu parkingu do Ergo Areny? Jak to jest możliwe? Gdzie ludzie mieliby zaparkować samochody dojeżdżając na koncerty, mecze i wydarzenia?
    Po drugie, to w jaki sposób oni planują postawić budynki pomiędz hipodromem a ulicą Rybacką? Jak to ma być możliwe? Cchą postawić budynki nad drogą zieloną?

    • 12 3

    • Ten co projektował mieszka gdzieś na drugim końcu Polski i teren zna tylko z map

      • 1 0

    • Jakie samochody. Na koncert czy inne wydarzenie przyjdziesz piechotą przyjedziesz na rowerze lub w ostateczności najlepiej na świecie rozwiniętą komunikacją miejską. Zostawią parę miejsc dla elyt i notabli a pospólstwo niech sobie radzi.

      • 1 4

  • Niema i niebedzie zgody na produkcje smogu i zatruwanie krainy zabawy na przymorzu (1)

    Niebedzie zgody na autostrade przez park Reagana!!
    Niszczenie zeileni juz trawa na przymorzu zlikwidowali wiekszosc trawników pod parkingi dla zatruwajacych spalinami Aut!! I jeszce śmią wmawiac o drodze zielonej a sami niszczą wszystko co zielone!!

    • 12 2

    • zgadzam się

      Trzeba działać w kupie,trzeba naprawdę coś robić,bo wszędzie jest to samo i nikt się nie interesuje opinią mieszkańców.

      • 3 0

  • powietrze będzie lepsze

    Kochani,nie zapominajcie,że macie nogi,istnieje komunikacja miejska.Drogi i inne zabudowy nie są nam niezbędne do życia.Jest już tego tyle,że czasem nie ma czym oddychać.Przecież ziemia się w końcu zbuntuje i nas stąd wywali.

    • 5 0

  • Zarzuty dla adamowicza i ekipy

    Powinny być postawione zarzuty za niszczenie miasta tej urzędniczej kaście.
    Pamiętajcie że to my płacimy im pensje, my podatnicy.
    A oni w zamian kombinują jak nas bardziej okraść z terenów zielonych oraz podatków miejskich.
    Urzędnik powinien służyć podatnikowi nie odwrotnie. Jak się praca nie podoba to do biedronki.

    • 2 0

  • budować tylko za obwodnicą pod Kartuzami i pod Kościerzyną (3)

    Dosć zabudowy terenow nadmorskich i górnych tarasów. Dla mieszkańców trójmiasta mieszkań jest już dosyć

    • 34 8

    • (2)

      Dokładnie, a tzw słoików nam tu nie potrzeba! Swoją drogą te słoiki powinny mieć zakaz poruszania się samochodem na terenie Trójmiasta - od razu poziom bezpieczeństwa na drogach byłby dużo niższy, a korki mniejsze

      • 2 7

      • Elegancko się zapętliłeś(-aś)... (1)

        Tzw. słoiki znikną z dróg TM - bezpieczeństwo poleci na pysk? Fajnie Ci to wyszło;)

        • 3 0

        • Odwrotnie miało być, sory zaspana rano byłam. Poziom bezpieczeństwa będzie większy, a korki mniejsze

          • 0 0

  • Piękna miejska ulica obok hipodromu ze śmierdzącymi tonami końskich odchodów (1)

    Czy tak miało być? Zielona Droga i śmierdzące końskie odchody oddzielone siatką w odległości kilkunastu metrów od chodnika? Niezły wizjoner to wymyślił i ktoś zrealizował za nasze pieniądze.
    Czy ktoś to poprawi? Czy to zaplanowana strefa inhalacji odorem końskich odchodów?

    • 2 7

    • dla mnie te konie to super atrakcja.

      lepsze smierdzace konie niz smierdzace diesle

      • 2 1

  • skandal (2)

    wszedzie to samo zabierają parki zieleni pod budowę osiedli dla bogaczy.
    Ja rozumiem budowac,ale są granice przyzwoitości.Trójmiasto robi sie ciasne.Nowy York ma ciasną zabudowę,ale mają Central Park i nikt tam nic nie buduje.

    • 13 1

    • Ostatnio wiceprezydent mówił, że nie interesuje się przyłączaniem kolejnych wiosek do Gdańska, bo w Gdańsku jest mnóstwo wolnych terenów pod inwestycje. Może więc nie stawiać bloków od strony parku. Droga i tak zajmie część terenów zielonych.

      • 0 2

    • Rok 2040

      Budyń każe wyciąć Lasy Oliwskie i każe budować osiedla, bo z wynajmu 60mieszkań nie da się żyć.

      • 3 1

  • Precz z łapami

    Od pasa nadmorskiego!!!!Jedyna dopuszczalna budowla która powinna powstac na tych terenach,rekracyjnych miasta,to akłapark od strony Brzeźna!!!Zreszta obiecany wiele lat temu przez miasto!!!Proszę dokończyć budowe trasy Sucharskiego,nooooo tak ale to sie nie opłaca władzyyyyy

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane