• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaostrza się spór o wiadukt na Karwinach

Patryk Szczerba
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Póki co, między ulicami Buraczaną i Strzelców na Karwinach nie ma ani przejścia, ani przejazdu. Póki co, między ulicami Buraczaną i Strzelców na Karwinach nie ma ani przejścia, ani przejazdu.

Ponad pół tysiąca mieszkańców z Karwin i Małego Kacka podpisało się pod petycją do władz Gdyni. Chcą, by zamiast wiaduktu drogowego łączącego Strzelców i Buraczaną zobacz na mapie Gdyni, powstała tam kładka pieszo-rowerowa, która nie dość, że jest znacznie tańsza, to nie przyczyni się do zwiększenia ruchu samochodowego w dzielnicach.



Jak zakończy się sprawa nowej inwestycji nad torami na Karwinach?

Nie milkną emocje dotyczące planów budowy wiaduktu drogowego między ul. Strzelców i Buraczaną, który połączy Mały Kack z Karwinami. Na zmianę decyzji liczą mieszkańcy, którzy złożyli petycję do władz miasta. Domagają się realizacji koncepcji kładki pieszo-rowerowej. Pod wnioskiem podpisało się ponad pół tysiąca osób.

Karwiny: mieszkańcy protestują przeciw wiaduktowi



- Kładka samochodowa wprowadzi na ulice Karwin setki aut dziennie. I to nie tylko na ul. Nałkowskiej, ale także na Staffa. Dla mieszkańców Karwin ta zmiana oznacza więcej hałasu, więcej spalin i przestrzeń jeszcze mniej przyjazną dla pieszych i rowerzystów niż jest ona obecnie. Miasto, zamiast zachęcać do podróży pieszo-rowerowych, co jest rzekomo elementem długofalowej strategii, chce promować ruch samochodowy. Czyli zamiast zmniejszać ruch samochodowy w okolicach przedszkoli i szkół, jeszcze go spotęguje - opowiada Piotr Borek, inicjator zbiórki podpisów.
Planowana lokalizacja wiaduktu na Karwinach. Planowana lokalizacja wiaduktu na Karwinach.
Na razie nie wiadomo, czy protest zrobi jakiekolwiek wrażenie na władzach miasta. Podobne petycje dotyczące pomnika Polski Morskiej, planu zagospodarowania Polanki Redłowskiej i Orłowa, czy uchwały krajobrazowej przeszły bez echa na korytarzach Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze o inwestycji na Karwinach zdążyły zresztą poinformować w biuletynie prezydenta i rady miasta "Ratusz" - prezentując ją jako "oczekiwaną przez mieszkańców", czym jeszcze bardziej podgrzały nastroje w dzielnicy.

- Na pewno te kilkanaście milionów złotych można wydać lepiej. Warto zaznaczyć, że podpisy składali nie tylko mieszkańcy Karwin, wiele podpisów pochodzi z Małego Kacka - dodaje Piotr Borek.
Przypomnijmy, że propozycję budowy wiaduktu i rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego ogłoszono podczas konferencji prasowej, prezentując ją jako sukces i inwestycję, która ułatwi życie mieszkańcom dzielnic.

Czytaj również: wiadukt połączy Karwiny z Małym Kackiem

Miały być rozpatrywane dwa warianty. Pierwszy to kładka pieszo-rowerowa z szacowanym kosztem około 10 mln zł. Drugi to dwukierunkowa jezdnia z drogą rowerową, a także chodnikami w obu kierunkach. Gdynia wybrała drugą opcję - droższą, której koszt może sięgać nawet 16 mln zł.

Miasto: nie było konsultacji, bo był wniosek mieszkańców



Tyle, że kilka godzin później głos zabrali radni dzielnicy Karwiny. Przypomnieli, że na początku roku otrzymali od wydziału inwestycji wycenę kładki pieszo-rowerowej za 2 mln zł, jako oczekiwanej opcji.

Nie ukrywali, że nowy pomysł władz miasta im się nie podoba i nie wiedzą, skąd tak radykalny wzrost szacowanych kosztów. Dodają, że nikt z nimi nie konsultował propozycji, a o całej sprawie dowiedzieli się z mediów.

Zobacz też: Karwiny: chcieli kładkę, będzie wiadukt

Postępowanie władz miasta tłumaczył wiceprezydent Gdyni Michał Guć, opowiadając, że konsultacje nie były organizowane, ponieważ o takie połączenie od lat wnioskowali mieszkańcy, stad prezydent Wojciech Szczurek uznał, że jeżeli pojawia się możliwość techniczna i finansowa, to należy przystąpić do przygotowania inwestycji.

ZDiZ: inwestycja, żeby nie było korków na Wielkopolskiej



Zarząd Dróg i Zieleni promował inwestycję jako odciążającą ruch na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Sopockiej. Ewentualny zbyt duży ruch w dzielnicy ma być zmniejszony poprzez... strefę Tempo 30. ZDiZ chce też zwracać uwagę kierowcom, by nie wjeżdżali na drogi osiedlowe. W jaki sposób? Nie wiadomo.

Według różnych wersji, pozwolenie na budowę ma zostać wydane jesienią 2019 roku lub wiosną 2020 roku. Samo zakończenie realizacji jest planowane na 2021 rok, ale to wciąż tylko orientacyjny termin.

Czytaj też: Urzędnicy wycofali się ze sprzedaży działki na Karwinach

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Kto wie czemu taka inwestycje..tak szybko zaakceptowano? (8)

    Moze trzeba sprawdzic kto ma tak duzy wplyw na akceptacje tak kosztownego projektu z pominieciem zainteresowanych mieszkancow Karwin?
    Czy jest cos o czym nie wiedza? Czy ktos moze miec w tym interes?
    poczekajmy co odkryja dziennikarze ...

    • 73 25

    • Bo tam mieszka pani wiceprezydent. (2)

      • 29 1

      • I chce mieć lepszy dojazd do pracy ? (1)

        I pewnie jak powstanie ten mostek, to powiększony ruch aut , nie będzie przebiegał pod jej oknami ?

        • 7 0

        • Może dzięki temu będzie miała bliżej do biedronki i do kościoła.

          Czy to nie jest wystarczający powód?

          • 1 0

    • Może prezydent Spychała która mieszka tuż tuż i z pewnością codzien stoi w korku na Strzelców... (2)

      • 4 1

      • Na Strzelców nie ma korków! Przyjedźcie, zobaczcie.

        Korki są na Wielkopolskiej czy Sopockiej! Ile razy można to powtarzać? Nawet na Buraczanej są mega korki w porównaniu do Strzelców.

        • 1 1

      • I niech stoi dalej. Albo przesiadka na autobus, przynajmniej troche mniej spalin w powietrzu

        • 3 1

    • Mowisz o „dziennikarzach” trojmiasta? Haha... dobre... napisza co kaza.

      • 14 1

    • Wybory idą czy coś w tym stylu. Termin realizacji inwestycji: wyborny :)

      • 14 0

  • A po co mieszkańcom Strzelców kładka w stronę Buraczanej? (8)

    • 11 3

    • Chcą im paczki żywnościowe nosić? (2)

      • 1 0

      • (1)

        Chyba w stronę strzelców, bo zaje..ni w kredytach.

        • 2 2

        • Tak jak piszesz...

          Kredyty na fitness podwórko XD

          • 0 0

    • Żeby tym z Buraczanej kaganek kultury zanieść i światełko nadziei w ich beznadziei.

      • 2 1

    • No właśnie, po co? Co tam takiego fajnego na Buraczanej? (2)

      • 5 0

      • Biedra.

        • 3 0

      • Buraki.

        • 4 0

    • Nie wiem. Może żeby skansen zwiedzać? Proszę mnie nie zaczepiać takimi pytaniami.

      Ja na prawdę nic nie wiem. Ja tam nawet nie mieszkam.

      • 1 2

  • CBŚ (1)

    Może warto powiadomić CBŚ?

    • 5 4

    • proponuję komisję złożoną z KGB i CIA

      • 1 1

  • Sopot połączyć z obwodnicą ale nie przez ul. Sopocką (1)

    Kosztem mieszkańców Karwin chcemy ułatwić komunikację Sopot-obwodnica ???

    • 3 1

    • co ma piernik do wiatraka?!

      • 0 1

  • (1)

    Trzeba przygotować teren pod potrzeby deweloperów

    • 3 0

    • Być może. Ludzie w końcu mieszkać gdzieś muszą.

      Komu nie po drodze miasto niech się wyprowadzi na wieś.

      • 2 0

  • I bardzo dobrze. Musi być jakaś alternatywa drogowa a nie kumulacja ruchu w jednym niedrożnym skrzyżowaniu.

    • 3 3

  • Te panie Piotr Borek, a liczyłeś te setki aut dziennie? To może zamiast protestować, wymyślisz jakąś (7)

    wygodną i bezpieczną alternatywę dla mieszkańców Strzelców a nie tak po „polsku” protest nie bo nie. Tymi podpisami bez alternatywnego planu, możesz się co najwyżej podetrzeć.

    • 10 6

    • Kupiłeś mieszkanie na Strzelców? Wiedziałeś jaki jest dojazd do tego osiedla? (1)

      Teraz zobacz do lustra i tam kieruj pretensje!

      • 0 3

      • Popatrz w lustro a zobaczysz debila.

        Jak można winić mieszkańców Strzelców za zaistniałą sytuację? Trzeba być prostackim debilem żeby coś takiego wymysleć....mały polakówu.

        • 1 0

    • Stał na strzelców i liczył? A na Karwinach też liczył?

      • 1 0

    • (1)

      sprawa tam jest prosta jak budowa cepa

      Skrzyżowanie Strzelców z Wielkopolską powinno umożliwiać zarówno skręt w lewo w Wielkopolską jak i wyjazd prosto w Sopocką.

      Tam jest wystarczająco dużo miejsca żeby to skrzyżowanie rozbudować, nawet jest miejsce na rondo.

      W zamian można zlikwidować w ogóle wyjazd Buraczaną - bo przecież dojazd do Karwin I realizowany jest przez duży węzeł z Nałkowskiej.

      Dzięki temu i Strzelców się odkorkuje i na Wielkopolskiej ubędzie jednego skrzyżowania.

      A i Karwiny przestaną być przelotem do omijania korka (obecnie wielu kierowców wjeżdża w Buraczaną i wyjeżdża Tuwima).

      • 4 1

      • Ale Strzelców nie jest zakorkowana. Stamtąd ciężko wyjechać a brak kultury sprawia, że ci ze

        Strzelców którzy chcą jechać Wielkopolską w dół, nie są wpuszczani do lewoskrętu przez tych wyjeżdzających z Sopockiej. Jakiś debil projektował tam cykl świateł i nikt kompletnie od lat nic z tym nie robi. Osobiście dzwoniłem do ZDiZ, dzwonili moi znajomi, dzwonili obcy ludzie z tego co pisali na forach i co? I nic. Odpowiedź w kółko ta sama od lat, że znają problem, że pracują nad tym i tym podobne kłamstwa. Kłamią, kłamią i kłamią a poza tym mają wszystkich w du*ie, bo sami tamtędy nie jeżdżą.

        • 4 0

    • A może sam coś zaproponujesz

      Inicjatywa w Twoich rękach

      • 1 0

    • Gość ma parcie na sławę i tyle. Nic nie idzie za tym co plecie. Jakaś abstrakcja.

      • 2 4

  • (4)

    To taki paradoks. Każdy chciałby aby budować i modernizować infrastrukturę drogową. Ale jeśli dotyczy naszej okolicy i zakłóci w jakimś stopniu komfort to już protestuje.

    • 123 35

    • Budować tam gdzie jest dobry dojazd i miejsce na odpowiednią ilość miejsc parkingowych.

      Wybudowano duże osiedla mieszkaniowe, w dzielnicach gdzie ludzie liczyli na spokój i odpoczynek,a teraz wszystko "zagęszczają", a dojechać nie ma jak. Żaden teren nie pomieści "więcej niż dużo".

      • 0 0

    • Sorry, ale ja nie chce zasmradzaczy powietrza pod oknami, a tak się to może skończyć, bo wielkie państowo musi mieć lepsze połączenie.

      • 4 1

    • Skorzystają głównie ludzie z tablicami GKA. (1)

      • 6 15

      • Taaa

        Np. na obwodnicy Kościerzyny, prócz tirów, równie często jak GKS widuję GD i GA...(...). Co za chore myślenie.

        • 17 4

  • (2)

    "Zarząd Dróg i Zieleni promował inwestycję jako odciążającą ruch na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Sopockiej. Ewentualny zbyt duży ruch w dzielnicy ma być zmniejszony poprzez... strefę Tempo 30. ZDiZ chce też zwracać uwagę kierowcom, by nie wjeżdżali na drogi osiedlowe. W jaki sposób? Nie wiadomo."

    Czyli dobrze wiedza, ze ze spokojnego osiedla zrobia zakorkowany, zasmrodzony tranzyt za 16 mln zlotych.
    Czy to sie wszystko dzieje naprawde?

    • 4 4

    • To nie jest jedyny przypadek

      gdzie chcą "zdemolować" życie mieszkańcom spokojnej okolicy. Śródmieście to teraz ma być strefa ciszy, spokojnego ruchu i zamkniętych ulic, a przelotówki na osiedlach (sypialniach). Ot i cała filozofia obecnej ekipy z Urzędu Miasta.

      • 1 0

    • Zbudować inny dojazd pomiędzy Sopotem a obwodnicą

      Zbudować inny dojazd pomiędzy Sopotem a obwodnicą. Wtedy zmniejszy się ruch na Wielkopolskiej !

      • 2 0

  • Bolek (1)

    najlepiej wyjechać na wieś i tam mieć spokój, ludzie są czasami zabawni.

    • 2 0

    • Za to wcale "nie zabawni" są ci, którzy kupują lokum i potem chcą przebudowy wszystkiego, aby im ułatwić dojazd

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane